
Appeal Number: EA/2022/0069

Neutral Citation Number: [2024] UKFTT 00754 (GRC)

 First-Tier Tribunal 
(General Regulatory Chamber) 
Information Rights 

Between:
Andrew Webb

Appellant 
and

The Information Commissioner
First Respondent

and

British Broadcasting Corporation
Second Respondent

Date and type of hearing: 23 June and 5 September 2023 on GRC CVP remote 
hearing  rooms;  panel  deliberations  on  26  October  and  2  November  2023; 
Adjournment and Case Management Directions on 22 November 2023 updated 
on 14 December 2023; final hearing of evidence and submissions held in person 
on 18 & 21 June 2024; panel deliberations on 24 July 2024 and 9 August 2024.

Panel: Brian Kennedy KC, Susan Wolf, and Pieter de Waal.

Decision: The Tribunal dismiss the appeal.

1



REASONS 

1. A previous substantive hearing in this appeal took place on 23 June and 

5 September 2023. Following that hearing, the Tribunal issued a Notice 

of Adjournment and Directions dated 22 November and updated on 14 

December 2023 (“the Directions”). 

2. The  Directions  set  out  the  details  of  the  Appellant’s  request  for 

information  made  to  the  BBC;  the  chronological  background to  the 

Appellant’s  appeal;  the relevant  statutory framework;  the Appellant’s 

grounds  of  appeal  and  the  Respondents’  respective  responses; 

submissions and evidence advanced by the parties leading up to and at 

the  hearings  of  23  June  and  5  September  2023;  and  the  Tribunal’s 

reasons for making the Directions.  The content of the Directions is not 

repeated  here,  but  they  should  be  read  in  conjunction  with  this 

Decision.

3. In summary, the Directions concluded that:

(a) The Appellant’s request made under the Freedom of Information Act 

(FOIA) is  for information that is  of  considerable public  interest and 

relates to an issue in which the BBC has already been subject to an 

independent enquiry; and 

(b) The hearing held up to that point had established that:

2



The BBC had failed  to  identify  the  scope of  the  Appellant’s  request 

correctly, properly or fairly;

The  BBC  had  conducted  inefficient,  ineffective  and  inadequate 

searches; and

The BBC’s searches had been piecemeal, disjointed and delayed.

4.  The Directions required the BBC to:

(a) Disclose to the Appellant  all  of  the information that  was produced 

following  the  BBC’s  searches  up  to  that  point.  This  excluded 

information in respect of which the s.42 FOIA exemption was claimed 

by the BBC. 

(b) Consider the Appellant’s information request afresh and to provide a 

fresh response to it.  

(c) In  doing  so,  to  undertake  appropriate  searches  for  any  additional 

information (not covered by (a) above) that may be held by the BBC 

within the scope of the request and to comply with its duty under s.16 

FOIA by giving reasonable and appropriate advice and assistance to 

the Appellant with a view to ensuring that the scope and focus of the 

request was accurately interpreted and understood. 

(d) Identify  information  within  the  scope  of  the  request  in  respect  of 

which the BBC asserted that the s.42 exemption applied and to make 

3



its relevant submissions, also in respect of the public interest test. The 

Appellant would be given an opportunity to reply.

5. The Tribunal  required this  process to be concluded with the utmost 

expedition and it reminded the parties of their obligations under Rule 2 

of  the  Tribunal  Procedure  (First-tier  Tribunal)  (General  Regulatory 

Chamber) Rules 2009.

6. The parties  co-operated to progress matters  in  accordance with the 

Directions and, having conducted further searches, on 30 January 2024 

the BBC disclosed to the Appellant a bundle of documents (with some 

redactions)  comprising 10,336 pages  in  approximately  20  lever  arch 

folders.  A  closed version of  the documents (without  redactions)  was 

provided to the Tribunal. 

7. For purposes of the final hearing held on 18 and 21 June 2024, the only 

issues that  remained related to the BBC’s  application of  exemptions 

under FOIA to withhold certain information. The four exemptions relied 

upon  are:  (i)  s.40  FOIA  (third-party  personal  data);  (ii)  s.42  FOIA 

(information protected by legal  professional  privilege);  (iii)  s.37  FOIA 

(royal communications); and (iv) s.7(1) read with Part VI of Schedule 1 

FOIA (the derogation in respect of  material  held by the BBC for the 

purposes of journalism).

8. The Appellant helpfully confirmed at the hearing in June 2024 that he 

takes  no  substantive  point  on  the  BBC’s  application  of  the  royal 

communications  exemption  or  the  derogation  and  maintains  no 

challenge to the application of either of these provisions. The Tribunal 

has  itself  considered  the  relevant  information  withheld  by  the  BBC 

4



under  the  exemptions  in  s37  and  the  derogation  under  Part  VI  of 

Schedule 1 FOIA, and it is satisfied they have been properly applied. 

9. By way of material background to the Appellant’s information request, 

during the hearings of the appeal we were referred by both parties to 

the “Dyson Report”, a report published by the BBC in May 2021 (shortly 

before  the  Appellant’s  information  request  was  made)  following  an 

independent  investigation  by  the  Rt  Hon  Lord  Dyson  into  the 

circumstances  around  the  1995  Panorama  interview  with  Diana, 

Princess  of  Wales.  See  full  report  at:  - 

https://downloads.bbc.co.uk/aboutthebbc/reports/reports/dyson-

report-20-may-21.pdf  .  

10.The  following  extracts  from  the  executive  summary  of  the  report 

provide  important  context  and  background  to  the  Appellant’s 

information  request   and  to  this  appeal.  (The  numbers  in  square 

brackets refer to paragraph numbers within the Dyson Report.)

“The interview with HRH Diana,  Princess  of  Wales  that  was aired on 20  
November 1995 was a sensational triumph for the BBC and Martin Bashir,  
both nationally and internationally  [151]. Whatever reservations she may  
have had about it later, Princess Diana was pleased with the interview at  
the time. By early to mid-August 1995 at the latest, she was keen on the  
idea  of  a  television  interview.  She  would  probably  have  agreed  to  be  
interviewed by any experienced and reputable reporter in whom she had  
confidence even without the intervention of Mr Bashir [24], [25] and [148]”.

“In this Report, I describe in considerable detail the way in which Mr Bashir  
commissioned fake bank statements from Matt Wiessler [59] to [70]. These  
documents purported to show payments by Penfolds Consultants and News  
International into the bank account of Alan Waller, a former employee of  
Earl Spencer, Princess Diana’s brother. Mr Bashir showed the documents to  
Earl Spencer on a date early in September 1995. Mr Wiessler is an entirely  

5

https://downloads.bbc.co.uk/aboutthebbc/reports/reports/dyson-report-20-may-21.pdf
https://downloads.bbc.co.uk/aboutthebbc/reports/reports/dyson-report-20-may-21.pdf


reputable graphic designer who did freelance work for the BBC. Nobody  
has criticised him for accepting the commission.

“A few days later, probably on 14 September, Mr Bashir also produced to  
Earl Spencer other bank statements which, he said, showed payments into  
the  account  of  Commander  Patrick  Jephson  (Princess  Diana’s  Private  
Secretary)  and Commander  Richard  Aylard  (the  Prince  of  Wales’  Private  
Secretary). It is likely that these statements were created by Mr Bashir and  
contained information that he had fabricated [56].”

“By showing Earl Spencer the fake Waller and Jephson/Aylard statements  
and informing him of their contents, Mr Bashir deceived and induced him  
to arrange a meeting with Princess Diana [105] to [117]. By gaining access  
to Princess Diana in this way, Mr Bashir was able to persuade her to agree  
to give the interview.  This  behaviour was in serious breach of  the 1993  
edition of the BBC’s Producer Guidelines on straight dealing [135] to [142] 
and [147].”

“On  seeing  the  interview on  screen,  Mr  Wiessler  immediately  made  the  
connection between the Waller bank statements and the interview. He was  
concerned that he might have played a role in obtaining the interview by  
deception [152].”

“Acting responsibly and appropriately, he reported his concerns to the BBC.  
A detailed account of how the BBC responded is set out at  [149] to [182]. 
The  matter  was  eventually  referred  to  Tim  Gardam  (Head  of  Weekly  
Programmes in BBC News and Current Affairs). Mr Gardam’s investigation  
culminated  in  a  meeting  between  himself  (and  two  other  senior  BBC  
persons)  and Mr  Bashir  [171]. Mr  Bashir  gave  them an account  of  the  
faking of the documents. Crucially, he told them that he had not shown  
them to anyone. They accepted that he was telling them the truth but asked  
him to  provide independent  evidence that  Princess  Diana had not  been  
shown the documents. Within a few hours, Mr Bashir obtained a note dated  
22 December 1995, signed by her which supported what he had said. I am  
satisfied that the Diana note is a genuine document [150].”

Mr Gardam did not then know that Mr Bashir had lied when he said that he  
had not shown the documents to anyone and did not know that he had in  
fact  shown them to  Earl  Spencer  in  September  1995.  Mr Bashir  was to  
repeat this lie twice in March 1996. It was only on 23 March 1996 that Mr  
Bashir admitted that he had lied [190].
Mr Gardam did  not  consider  the  possibility  that  Mr  Bashir  secured  the  
interview with Princess Diana indirectly by showing the documents to Earl  

6



Spencer  [179].  In the light of what he knew at the time (and in particular  
the Diana note), I do not consider that it would be reasonable to criticise Mr  
Gardam for failing to ask Earl Spencer for his version of the facts [181]. But  
Mr Gardam too readily accepted that Mr Bashir was telling the truth about  
the fake documents [182].

“There were rumours in early 1996 that something had been amiss about  
the interview.  The Mail  on Sunday took the lead in carrying out further  
investigations  -  Letter  from  Princess  Diana  to  Martin  Bashir  dated  22  
December 1995 (Annex 3, pages 20-22) which led to Mr Bashir admitting to  
Mr Gardam that he had shown the fake Waller statements to Earl Spencer.  
The  BBC now decided  that  it  must  find out  the  entire  truth  behind  Mr  
Bashir’s activities [183] to [193].”

“Mr  Bashir  was  interviewed by  Tim Suter  (Managing  Director  of  Weekly  
Programmes in BBC News and Current Affairs) and Richard Peel (Head of  
Communications and Information) on 28 March 1996  [194] to [196]. The 
conclusions that were reached after this meeting were expressed in a letter  
to Mr Bashir dated 4 April 1996, which was drafted by Mr Suter and agreed  
by Tony Hall (now Lord Hall, then Managing Director of News and Current  
Affairs  at  the  BBC)  but  probably  not  sent  [197]  to  [200]. One  of  their  
conclusions was that Mr Bashir’s dealings with Princess Diana in securing  
the interview were absolutely straight and fair;  but that his use of some  
material in the early preparation of the programme was in breach of the  
BBC Producers’ Guidelines on straight dealing and justified a reprimand.”

“This conclusion was not justified, even on an interim basis. It was based in  
large part on the uncorroborated assertions of Mr Bashir. This error was  
compounded by their failure to approach Earl Spencer once they knew that  
Mr Bashir had shown the Waller statements to him [200].”

“In early April 1996, the press continued to ask searching questions about  
the  methods  used  by  Mr  Bashir  to  secure  the  interview.  The  BBC  gave  
evasive answers to these questions [201] to [209]. On 7 April 1996, The Mail  
on  Sunday  published  an  article  which  asked  whether  Mr  Bashir  had  
intended to show the fake Waller statements to Earl Spencer and thereby  
convince him that he (Mr Bashir) was the right person to interview Princess  
Diana [203].

“Suggestions  by  the  press  that  the  Princess  Diana  interview  had  been  
secured  by  deception  persisted  [223]. Lord  Hall  recognised  that  it  was  
important for the BBC to conduct a full inquiry into what Mr Bashir had  

7



done and why he had done it and to resolve the matter once and for all  
[227].  To that  end,  he  arranged to  meet  Mr Bashir  together  with  Anne  
Sloman (successor to Mr Gardam). The meeting took place on 17 April 1996.  
Mr Bashir was unable or unwilling to give Lord Hall and Mrs Sloman any  
credible explanation of why he had commissioned the faking of the Waller  
statements and why he had shown them to Earl Spencer.”

“They did not approach Earl Spencer to ask him for his version of what had  
happened. They accepted the account that Mr Bashir gave them as truthful.
The investigation conducted by Lord Hall  and Mrs Sloman was woefully  
ineffective for the following reasons [259] to [282]:
(i)  they failed to interview Earl  Spencer:  this  was a big mistake and the  
points  they  (and  Lord  Birt,  the  former  Director-General)  have  made  to  
justify their not doing so are rejected [266] to [275];
(ii) they did not scrutinise Mr Bashir’s account with the necessary degree of  
scepticism and caution: they knew he had lied three times when he said  
that he had not shown the fake statements to Earl  Spencer (these were  
serious lies  for  which he gave no explanation);  they knew that  he been  
unable to provide any credible explanation of why he had commissioned  
the fake statements (which was a serious breach of the BBC’s Producers’  
Guidelines on straight dealing); and they knew that Mr Bashir’s account of  
what happened was largely uncorroborated [276] and [277]; and;
(iii) without knowing Earl Spencer’s version of the facts; without receiving  
from Mr Bashir a credible explanation of what he had done and why he  
had done it; and in the light of his serious and unexplained lies, Lord Hall  
could not reasonably have concluded, as he did, that Mr Bashir was an  
honest and honourable man [278] and [279].”

“Without justification, the BBC fell short of the high standards of integrity  
and transparency which are its hallmark by (i) covering up in its press logs  
such facts as it had been able to establish about how Mr Bashir secured the  
interview  [201] to [298] and [300]; and (ii) failing to mention Mr Bashir’s  
activities or the BBC investigations of them on any news programme [291] 
to [300].”

11.On 4 June 2021 the Appellant requested information from the BBC in 
the following terms: 

"I would like to request all documents that exist relating to email or other  
correspondence between BBC managers and the BBC Information Office,  
between September 2020 and November 2020, which has any bearing on  
the November 1995 Panorama programme with the Princess of Wales.

8



I  can  see  from  your  published  list  of  exclusions,  below,  that  this  
correspondence is  not  exempt from disclosure and would therefore be  
glad  to  receive  it  at  your  earliest  convenience.  
https://www.bbc.co.uk/foi/about/exemptions 
For your information, we were contacted by [named individual] at the BBC  
on 19 10 2020 to say that the BBC IO would shortly  be writing to us,  
indicating that she at least had some sort of advance knowledge of your  
intentions. 
It is the correspondence underpinning that kind of knowledge which we  
would be most interested to see." 

12.In  advance of  the  final  hearing of  this  appeal  the  BBC submitted a 

detailed open witness statement made by a senior official who is also 

its most senior lawyer. It also provided a closed statement made by the 

same witness, dealing with references to information withheld from the 

Appellant by the BBC under the FOIA exemptions. At the hearing the 

Tribunal and the Appellant had the benefit of hearing evidence from 

the  witness  who  was  also  questioned  by  the  Tribunal  and  by  the 

Appellant on a range of issues relevant to the appeal,  including the 

information  searches  undertaken  by  the  BBC  in  response  to  the 

Appellant’s information request and the searches undertaken following 

the Tribunal’s Directions. The witness was also able to give evidence 

and to  be questioned about  the BBC’s  application of  exemptions to 

withhold  information  and,  in  the  case  of  the  s.42  FOIA  exemption, 

about its assessment of the public interest balance. At the hearing the 

Tribunal also had the benefit of closed evidence given by the witness 

and closed submissions made on behalf of the BBC, gists of which were 

given to the Appellant in the open part of the hearing.   

13.As per the authorities in West London Pipeline and Storage Ltd v Total UK  

Ltd [2008] 2 CLC 258, at §86 8 [CA/5/124] (endorsed in Re Edwardian Group 

Ltd [2017] EWHC 2805 (Ch), at §42 [CA/11/217] and In Re RBS (Rights Issue  

9

https://www.bbc.co.uk/foi/about/exemptions


Litigation)  [2017]  1  WLR  1991,  at  §108  [CA/12/245]),  the  conventional 

approach  is  to  scrutinise  witness  evidence  carefully  but  not  to  go 

behind it unless it is reasonably certain that it misrepresents matters, 

demonstrates  a  misunderstanding  of  relevant  documents,  or  is 

otherwise  incorrect  or  incomplete.  On  that  basis  the  Tribunal  was 

assisted by the witness’s written and oral evidence in both the open 

and closed parts of the hearing, particularly in circumstances where the 

closed  material  (i.e.  material  in  respect  of  which  exemptions  were 

claimed by the BBC) is voluminous and it would have been manifestly 

disproportionate (and placed an excessive burden on the Tribunal) to 

review  each  and  every  individual  document  over  which  exemptions 

were claimed.

14.The Tribunal’s assessment of the BBC’s witness evidence is that it was 

given with  candour,  credibility and reliability. Sincere apologies were 

also made by the witness on behalf  of  the BBC (in open forum) for 

failures on the part of the BBC towards the Appellant and other parties. 

15.The  witness  confirmed  that  they  had  examined  all  documents  in 

respect of  which exemptions were claimed by the BBC (in particular 

under  s.40  and  s.42  FOIA)  to  ensure  that  the  exemptions  were 

accurately and appropriately applied. In the closed part of the hearing 

the Tribunal was able to scrutinise and test the BBC’s application of the 

exemptions with the witness, with specific and direct reference to the 

closed material. On the basis of the evidence and the Tribunal’s scrutiny 

of the evidence with specific reference to the closed material, for the 
10



reasons  explained  further  below  the  Tribunal  is  satisfied  that  the 

exemptions in s.40 and s.42 FOIA were appropriately  applied to the 

scope of information withheld by the BBC under those exemptions. 

16.The   Appellant  raised  concerns  about  the  BBC’s  reliance  on  the 

exemptions: (i) he has overarching concerns about whether all of the 

information  in  respect  of  which  the  s.42  exemption  was  applied  is 

indeed information that is subject to legal professional privilege, (ii) he 

is concerned about the BBC’s candour generally, and more specifically 

that  the  BBC  potentially  sought  to  mislead  in  a  communication 

published on 19 October 2020, (iii) he asserts  that the BBC lied about 

Mr Bashir’s health condition and that the BBC attempted to ‘frame’ Earl 

Spencer  by  means  of  the  19  October  2020  communication.  He  also 

submitted that in view of these and other factors the public interest 

weighs in favour of  disclosing the withheld information,  even if  it  is 

subject to legal professional privilege.  

17.To  the  extent  that  the  Appellant  may  consider  that  the  BBC  has 

destroyed or concealed any records, the Appellant accepted that this is 

not a matter for the Tribunal but rather a matter to pursue with the 

Information Commissioner or the Director of Public Prosecutions under 

s.77 FOIA.

18.In respect of the Appellant’s first concern about the breadth and scope 

of the closed material, the Tribunal is satisfied by the open and closed 

evidence  that  the  information  in  respect  of  which  the  s.40  FOIA 

11



exemption was applied is  personal  data and that the information in 

respect of which the s.42 FOIA exemption was applied is protected by 

legal professional privilege.  

19.The Tribunal accepts that the Appellant’s  further concerns are relevant 

to the  public interest test applicable to the exemption in s.42 FOIA (i.e. 

whether  in  all  the  circumstances  of  the  case  the  public  interest  in 

maintaining the exemption outweighs the public interest in disclosing 

the information) and relevant in the context of s.40 FOIA read with the 

UK General Data Protection Regulation (i.e. whether  disclosure of the 

withheld  personal  data  would  be   lawful  because  the  disclosure  is 

necessary  for  the  purpose  of  legitimate  interests  pursued  by  the 

Appellant, except where such interests are overridden by the interests 

or  fundamental  rights  and  freedoms  of  the  relevant  data  subjects 

which require protection of their personal data). 

20.In respect of personal data withheld by the BBC under the exemption in 

s.40  FOIA,  as  mentioned  the  Tribunal  is  satisfied  that  the  withheld 

information  is  personal  data  and  that  the  exemption  was  applied 

correctly  and appropriately.  More  specifically,  having considered the 

withheld  personal  data  and the  BBC’s  evidence  in  respect  of  it,  the 

Tribunal  considers  that  disclosure  of  the  personal  data  would 

contravene the data protection principle that personal data must be 

processed lawfully (Article 5(1) of the UK GDPR and in s.  34(1) of the 

Data  Protection  Act  2018).  The  conditions  for  lawful  processing  of 

personal data are set out in Article 6 UK GDPR. The only condition that 

is  potentially  relevant in this  case is  that the processing of  personal 

data is lawful if it is necessary for the purposes of pursuing legitimate 

interests, except where such interests are overridden by the interests 
12



or fundamental rights and freedoms of the data subjects which require 

protection of their personal data.

21.Accepting that the Appellant’s information request broadly pursues a 

legitimate interest, the Tribunal is not persuaded that public disclosure 

of  the  withheld  personal  data is  necessary  for  the  purposes  of  that 

legitimate interest. That is because disclosure of the personal data in 

question  would  not  actually  help  to  further  the  legitimate  interest 

pursued by the Appellant; and the legitimate interest may be pursued 

in less intrusive ways including disclosure of the remaining, unredacted 

parts of the relevant documents.

22.In respect of the public interest test applicable to the exemption in s.42 

FOIA, the Tribunal accepts that the general public interest inherent in 

this exemption will always be a strong factor due to the importance of 

the  principle  which  supports  the  protection  of  legal  professional 

privilege.  Safeguarding the protection of  communications between a 

client and their lawyer/s is fundamental to ensuring access to full and 

frank legal  advice,  and to the administration of  justice.  The Tribunal 

agrees  with  the  approach in  Crawford  v  Information  Commissioner  &  

Lincolnshire County Council EA/2011/0145) (also relied on by the BBC in 

submissions made on its behalf):

“Our  starting  point,  therefore,  is  that  the  exemption  is  qualified,  not  
absolute, but that Mrs Crawford must show clear, compelling and specific  
justification  that  at  least  equals  the  public  interest  in  protecting  the  
information in dispute…” 

23.Put similarly in Bellamy v the Information Commissioner and the Secretary  

of State for Trade and Industry (EA/2005/0023):

13

http://www.informationtribunal.gov.uk/Public/search.aspx
http://www.informationtribunal.gov.uk/Public/search.aspx
https://informationrights.decisions.tribunals.gov.uk/DBFiles/Decision/i615/20111205%20Decision%20EA20110145.pdf
https://informationrights.decisions.tribunals.gov.uk/DBFiles/Decision/i615/20111205%20Decision%20EA20110145.pdf


“There is a strong element of public interest inbuilt into the privilege itself.  
At  least  equally  strong  countervailing  considerations  would  need  to  be  
adduced to override that inbuilt public interest.”

24.However, the Tribunal also agrees with the decision in  Boyce v IC and  

PHSO  (EA/2019/0032)  that  the  public  interest  in  disclosure  of 

information subject to legal professional privilege does not have to be 

exceptional:

 
“In our view every case must be considered on its own merits, and it would  
be an error to seek to limit the application of the public interest test in  
relation to LPP material so as to give rise to a presumption that only in very  
exceptional cases would the public interest be in favour of disclosure.”
 

25.While  the  Tribunal  accepts  that  broadly  there  is  a  significant  public 

interest in the privileged information requested by the Appellant, also 

in  the wider  context  of  the factual  events  preceding the Appellant’s 

information request, having examined the closed material and heard 

the BBC’s evidence in respect of it, the Tribunal does not consider that 

there is clear, compelling and specific justification in the public interest 

which  equals  the  public  interest  in  maintaining  the  exemption 

applicable to privileged information. On the witness evidence provided 

at the hearing, where the witness averred to having seen the relevant 

documents,  the  Tribunal  are  satisfied  this  is  not  a  case  where  the 

withheld information reveals any form of wrongdoing, malpractice or 

maladministration or other form of dishonesty or, using the examples 

given  by  the  Tribunal  in Mersey  Tunnel  Users'  Association  (MTUA)  v  

Information Commissioner and Merseytravel (EA/2007/0052), a case where 

advice was obtained with a view to helping a public authority to act 

14

https://informationrights.decisions.tribunals.gov.uk/DBFiles/Decision/i46/MerseyTunnelDecision_website.pdf
https://informationrights.decisions.tribunals.gov.uk/DBFiles/Decision/i46/MerseyTunnelDecision_website.pdf
https://informationrights.decisions.tribunals.gov.uk/DBFiles/Decision/i2847/Boyce,%20M%20EA20190032%20(14.04.21)%20Final%20OPEN%20DECISION.pdf
https://informationrights.decisions.tribunals.gov.uk/DBFiles/Decision/i2847/Boyce,%20M%20EA20190032%20(14.04.21)%20Final%20OPEN%20DECISION.pdf


outside  the  law  or  where  advice  was  given  in  breach  of  a  lawyer’s 

professional and ethical obligations.  

26.In  balancing  the  public  interest  in  maintaining  the  s.42  exemption 

against the public interest in disclosure of the withheld information, the 

Tribunal also takes into consideration and gives significant weight to 

the comprehensive,  independent and publicly available report of Lord 

Dyson which describes in very certain terms the failures, evasiveness, 

ineffectiveness and cover-up on the part of the BBC (although not in 

relation to any communications between the BBC and its lawyers) and 

ultimately concludes that ‘without justification the BBC fell short of the 

high standards of integrity and transparency which are its hallmark’. 

27.The  Tribunal  also  takes  into  account  that  the  BBC  published  and 

accepted Lord Dyson’s findings in full and apologised unconditionally.  

28.The  Tribunal  considers  that  the  public  interest  in  transparency  and 

accountability is to a significant extent met by the publication of Lord 

Dyson’s  report  and  accepts  the  BBC’s  submission  (supported  by 

credible evidence) that the public interest is further met by:

(a) The public  information that  the BBC already provides  regarding the 

work of its Information Rights team and further information provided 

in the course of this appeal relating to the work of that team (directly 

relevant to the Appellant’s’ information request).

(b) The  BBC’s  compliance  with  its  Charter  obligations  and  general 

commitment to maximising transparency and accountability.

15



(c) The  availability  of  robust  complaint  mechanisms  publicised  on  the 

BBC’s website in respect of any wrongdoing alleged by members of the 

public, which – in addition to the complaints procedure under s.77 FOIA 

– provides the Appellant (and others) with an avenue for recourse in 

respect of allegations of wrongdoing.

(d) The BBC’s internal review of the decision to appoint Mr Bashir in 2016 

as its Religious Affairs Correspondent.

(e) A  subsequent  DCMS  Select  Committee  hearing  that  heard  evidence 

from current and former BBC executives.

(f) The further, extensive disclosures made by the BBC in the course of this 

appeal including the documents disclosed in January 2024 following the 

Tribunal’s Directions.

29.Taking  into  account  the  disclosures  now  made  and  the  nature  and 

scope of  the privileged information withheld by the BBC under s.42 

FOIA,  and  the  witness  evidence  before  us,  the  Tribunal  does  not 

consider  that  disclosure  of  the  privileged  information  would 

significantly aid, advance or add to any public interest in transparency 

or accountability. Accordingly, the Tribunal determines that in all  the 

circumstances of the case the public interest in maintaining the s.42 

exemption  outweighs  the  public  interest  in  disclosing  the  withheld 

privileged information. Accordingly, the appeal is dismissed. 

16



30.The Tribunal deems it necessary to conclude with observations on two 

aspects relating to the conduct of this appeal and to the BBC’s overall 

approach to its handling of the Appellant’s information request made in 

June 2021.  

31.First, in open hearing the Appellant was criticised for being misleading 

and for  making  unfounded allegations  against  the  BBC.  It  was  also 

suggested that he had been less than honest in his dealings with the 

Tribunal in the course of his appeal. In response, the Appellant says: 

“Without getting drawn into semantics, every allegation I have made is at  
least founded on credible evidence and I stand by them. I have pursued a  
long career in journalism and have approached this matter in exactly the  
same way as I would any other inquiry. Using detailed research, informed  
and I hope intelligent analysis, to arrive at a story which can be both fact-
checked and pass legal muster.”

32.As  with  whistleblowers  exercising  their  statutory  rights  with 

appropriate protections,  persons seeking to legitimately exercise their 

statutory  rights  of  access  to  information  held  by  public  authorities 

should  not  be  criticised  for  or  discouraged  from  doing  so.  The 

Information Commissioner’s guidance  serves as a timely reminder that 

public  authorities  subject  to  FOIA,  including  the  BBC,  spend money 

collected  from  taxpayers  and  make  decisions  that  can  significantly 

affect  many  people’s  lives.  Access  to  information  is  instrumental  in 

ensuring accountability and allows public debate to be better informed. 

The Tribunal accepts entirely the good faith in which this appeal has 

been pursued and conducted by the Appellant on a legitimate basis and 

in the public interest.   

17



33. Second,  the previous Directions  made by the Tribunal  alluded to  a 

pattern  of  errors  and  inconsistencies  on  the  part  of  the  BBC  in  its 

handling of the Appellant’s information request of June 2021 and in the 

BBC’s dealings with the Appellant as a public authority who is subject to 

FOIA. Although the BBC has accepted and apologised for its mistakes, 

its errors significantly contributed to the Appellant’s scepticism of the 

BBC which is not without cause.

34.As referenced in the Directions,  the evidence suggests that the BBC 

never  conducted  an  initial  search  upon  receipt  of  the  Appellant’s 

information  request  and  at  first  it  applied  a  blanket  exemption  to 

documents that had not been properly searched or reviewed. It also 

made  insufficient  searches  at  the  Internal  Review  stage.  When  it 

subsequently did another search through its Information Security team 

using  search  parameters  based  on  the  wording  of  the  Appellant’s 

request, it found 3,228 documents. Of these, it disclosed about 3%. It 

was not until January 2024, two and a half years after the information 

request was made and only after the BBC was directed by the Tribunal 

to  conduct  proper  searches,  when  the  BBC  produced  anything 

resembling a reliable search and disclosure (comprising approximately 

20 folders with more than 10,000 pages). 

35.Succinctly put, the journey on which the BBC has taken the Appellant 

(and then the Tribunal)  has been arduously  and burdensomely long 

and hard. It has also come at a disproportionate cost - not only in terms 

of significant delay to the administration of justice but also in terms of 

expense to the public purse and to public confidence in the ability of 

the  public  service  broadcaster  to  deal  with  and  answer  legitimate 

information requests in a responsible, accountable and adequate way. 
18



The  Appellant  is  to  be  commended  for  patiently  and  assiduously 

persevering  in  the  pursuance  of  his  appeal  until  this  ultimate 

conclusion.  

                                                                             
Brian Kennedy KC                                                                       9 August 2024

19


