
 

 
 

Neutral Citation Number: [2018] EWHC 3593 (QB) 
 

Case No: HQ18M02486 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 

QUEEN'S BENCH DIVISION 

MEDIA AND COMMUNICATIONS LIST 

 

Royal Courts of Justice 

Strand, London, WC2A 2LL 

 

Date: 21/12/2018 

 

Before : 

 

MR JUSTICE NICOL 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Between : 

 

 WAFIC RIDA SAÏD Claimant 

 - and -  

 (1) GROUPE L’EXPRESS 

(2) GUILLAUME DUBOIS 

 

Defendants 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 

Justin Rushbrooke QC and Victoria Simon-Shore (instructed by Carter-Ruck) for the 

Claimant 

Greg Callus (instructed by Atkins Thomson) for the Defendants 

 

Hearing date: 28th November 2018 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Approved Judgment 
I direct that pursuant to CPR PD 39A para 6.1 no official shorthand note shall be taken of this 

Judgment and that copies of this version as handed down may be treated as authentic. 

 

 

............................. 

 

MR JUSTICE NICOL 

 

 



Mr Justice NICOL 

Approved Judgment 

Saïd -v- Groupe L'Express 

 

 

Mr Justice Nicol :  

1. This is an application by the Defendants putting in issue the jurisdiction of the Court to 

determine all or part of the claims by the Claimant against them. Although it is the 

Defendants’ application, Mr Rushbooke QC, for the Claimants, accepted that it was for 

the Claimant to establish that the Court did indeed have jurisdiction. 

2. The 1st Defendant is the publisher of the French language magazine L’Express (‘the 

magazine’). The 2nd Defendant is described as the ‘directeur de la publiction, directeur 

de la redaction’ of the magazine and is said to have editorial responsibility for it.  

3. Originally, the claim was based in libel and rights under the Data Protection Act 1998 

and the General Data Protection Regulation. However the data protection claims have 

been abandoned and the action is now exclusively in libel. 

4. The article said to have contained the libel was published on 2nd May 2018 under the 

title ‘Le Diplomate aux mallettes de cash’, translated as ‘The Diplomat with Briefcases 

full of cash’. 

5. The Claimant’s Amended Particulars of Claim allege that the Article had the following 

meanings: 

i) That the Claimant was improperly maintaining financial dealings with Syria 

notwithstanding and/or in breach of the international sanctions that restricted 

relations with that country; 

ii) That the Claimant had had his accounts with Barclays abruptly closed because 

of the Claimant’s aforesaid improper dealings with Syria; 

iii) That there were reasonable grounds to suspect that the Claimant was regularly 

smuggling large sums of cash across the French border for money-laundering or 

other improper purposes; and 

iv) That there were reasonable grounds to suspect that the Claimant used the 

protection provided by his position as Ambassador of St Vincent and the 

Grenadines to perpetrate and/or cover up his wrongdoing or otherwise evade 

justice. 

6. The magazine circulates principally in France, but some copies (also in French) 

circulate in England and Wales and are therefore published (for the purposes of the law 

of libel) in this jurisdiction. In her witness statement of 17th August 2018 Madame 

Gaëlle Delhomme, an employee in the legal department of the 1st Defendant, says that 

214 copies are sold to subscribers in the UK. That does not include one-off sales at 

newsagents or kiosks, but, she says, about 65 copies of the magazine are sold in that 

way each month in the UK. These are figures for the whole of United Kingdom and 

therefore include Scotland and Northern Ireland, but Mr Rushbrooke submitted 

(without contradiction for present purposes from Mr Callus, for the Defendants) that 

the UK market for L’Express was likely to be principally in England and Wales. Mr 

Rushbrooke also submitted that, to reach the approximate number of readers, the 

number of copies sold should be multiplied by about 2 or 3. Thus, the number of persons 



Mr Justice NICOL 

Approved Judgment 

Saïd -v- Groupe L'Express 

 

 

to whom the print version of the article was published in England Wales was 

approximately 500-800. 

7. In addition to distributing hard copies of the magazine, the Defendants operate a website 

on which a version of the magazine is also distributed (also in French). From 2nd May 

2018 the website published a very similar (although not identical) article (‘the online 

article’). The online article continues to be available. While it may be that interest in 

the online version of the magazine was also principally in France, it is alleged that some 

people in England and Wales also accessed it and therefore, it, too, was published to 

readers in this jurisdiction. Madame Delhomme says that there were 252 website visits 

to the article from within the UK. There may be some double counting here since, as I 

understand it, subscribers to the print edition were also entitled to view the online 

version and therefore some of the UK hits on the article may have been from those who 

had already received the print copy.  

8. Madame Delhomme contrasts the UK circulation of the article with the global 

circulation of the print version of the magazine (about 300,000) and the global number 

of visitors to the online article (over 32,000). 

The legal background to the jurisdiction challenge 

9. The parties are agreed that the principal law governing this issue is the Recast 

Judgments Regulation i.e. Regulation (EU) No. 1215/2012 of the European Parliament 

and of the Council of 12th December 2012 (‘the Recast Brussels Regulation’). As an 

EU Regulation, it has direct effect and necessarily takes precedence over any 

conflicting domestic legislation. The Recast Brussels Regulation replaced an earlier 

Regulation – Council Regulation (EC) No 44/2001  - which in turn replaced the 

Brussels Convention 1968 which had been given the force of law in the UK by the Civil 

Jurisdiction and Judgments Act 1982, as supplemented and amended from time to time. 

Some of the authorities concern one or other of the earlier generations of the present 

Regulation, but neither party suggested that this had any significance. 

10. The starting point under the Recast Brussels Regulation is Article 4(1) which says, 

‘Subject to this Regulation, persons domiciled in a Member State, whatever their 

nationality, shall be sued in the courts of that Member State.’ 

11. There is no dispute that both Defendants in this case are domiciled in France. France, 

is, of course, a Member State. Unless another provision of the Regulation applies, 

therefore, it is in France and France alone that they should be sued. 

12. However, Article 7(2) of the Regulation says, 

‘A person domiciled in a Member State may be sued in another Member State... 

(2)  in matters relating to tort, delict or quasi-delict, in the courts for the 

place where the harmful event occurred or may occur.’ 

13. The location of the harmful event can be both the place where the damage is sustained 

and the place where the event occurs which precipitates loss: Handelskwekerij G.J. Bier 

B.V. v Mines de Potasse d’Alsace S.A. (Case 21/76) [1978] QB 708. 



Mr Justice NICOL 

Approved Judgment 

Saïd -v- Groupe L'Express 

 

 

14. In Shevill v Presse Alliance S.A.  (Case C-68/93) [1995] 2 A.C. 18 the Court of Justice 

of the E.U. considered the provision of the Brussels Convention equivalent to Article 

7(2) of the Recast Brussels Regulation (i.e. Brussels Convention Article 5(3)). 

However, as I have said, there is no material difference between that and the Recast 

Brussels Regulation. One of the Plaintiffs in that case was a woman resident in 

Yorkshire. She brought libel proceedings regarding an article in an issue of France Soir. 

The newspaper was mainly sold in France, but a few copies were sold elsewhere 

including in England. The Plaintiffs sought compensation only in relation to the copies 

sold in England. The Defendants alleged that the English court had no jurisdiction and 

the House of Lords made a reference to the CJEU. 

15. The European Court decided that, in the case of a libel distributed in several contracting 

states, the place of the event giving rise to the damage was the place where the publisher 

of the newspaper was established. That would normally be the place of the publisher’s 

domicile i.e. the state which would have jurisdiction under the general rule (Article 2(1) 

of the Brussels Convention, the equivalent of Article 4(1) of the Recast Brussels 

Regulation).  

16. However, as the Court said, 

‘[29] In the case of an international libel through the press, the injury caused by a 

defamatory publication to the honour, reputation and good name of a natural or 

legal person occurs in the places where the publication is distributed, when the 

victim is known in those places. 

[30] It follows that the courts of each contracting state in which the defamatory 

publication was distributed and in which the victim claims to have suffered injury 

to his reputation have jurisdiction to rule on the injury caused in that state to the 

victim’s reputation.’ 

17. Accordingly, the alleged victim of an international libel had a choice. In the courts of 

the contracting state where the publisher was established, she or he could sue for 

compensation for all of the loss suffered. Alternatively, in any particular contracting 

state where the publication had been distributed, she or he could sue for the injury 

caused in that state. This second alternative may mean the victim bringing several 

actions in several different jurisdictions before all of the loss can be compensated. It is, 

therefore, sometime described as the ‘mosaic alternative’.   

18. When the Shevill litigation returned to the House of Lords, it decided that the issue of 

whether a harmful event had occurred here was to be decided by our domestic 

substantive law of libel – see Shevill v Presse Aliance S.A. [1996] AC 959 (HL). At the 

time, English law presumed that the publication of a defamatory article was harmful to 

the reputation of the person defamed and therefore, without further proof of its effect, 

the English court had jurisdiction.   

19. In eDate Advertising GmbH v X; Martinez v MGN Ltd Joined Cases C-509/09 and C-

161/10) (‘eDate’) [2012] QB 654 the Grand Chamber of the CJEU considered the 

position where the complaint was of libel published via the internet. The governing 

Regulation at the time of these cases was Council Regulation (EC) No 44/2001, but 

again nothing turns on this. The Court said at [45] that this type of publication, 



Mr Justice NICOL 

Approved Judgment 

Saïd -v- Groupe L'Express 

 

 

‘is to be distinguished from the regional distribution of media such as printed matter 

in that it is intended to ensure the ubiquity of that content.’                                                                                                                                            

20. In respect of internet publications, the Court said that the claimant had three choices – 

see [52].  

i) He (or she) could sue for all of the damage suffered in the courts of the state 

where the publisher was established (i.e. by following the primary attribution of 

jurisdiction under what is now Article 4(1) of the Recast Brussels Regulation). 

ii) He could sue for all of the damage suffered in the courts of the state where the 

claimant has his ‘centre of interests’. 

iii) Or, he could sue in the courts of each Member State in the territory of which the 

content placed online is accessible for the loss suffered in that jurisdiction alone 

(the mosaic alternative).  

21. The Court discussed the meaning of the phrase ‘centre of interests’ at [45]-[50] from 

which I take the following propositions: 

i) The content of online publications is in principal universal and it is difficult to 

identify with certainty, what distribution occurred in any particular Member 

State. Yet, because of the wide reach of the Internet, the impact may be 

particularly injurious. 

ii) The impact which material placed online has had on an individual’s personality 

rights might best be assessed by the court of the place where the alleged victim 

has his centre of interests. 

iii) The centre of interests is in general likely to correspond to the person’s habitual 

residence.  

iv) But the centre of interests of the claimant may be somewhere else ‘in so far as 

other factors, such as the pursuit of a professional activity may establish the 

existence of a particularly close link with that state.’ – [49]. 

v) Rules governing jurisdiction ought to be predictable. The publisher of harmful 

content is, at the time the content is placed online, in a position to know the 

centres of interests of the persons who are the subject of that content. Thus, both 

the alleged victim and the putative defendant will be able easily to identify the 

court in which suit may be brought. 

vi) I agree with Mr Callus (without serious opposition from Mr Rushbrooke) that 

the Court refers to the centre of interests, implying that any individual can have 

but one centre of interests. I also agree with Mr Callus that, in principle at least, 

a person’s interests may be so diffuse that it is not possible to identify a single 

centre of his or her interests. Further, the state which is the claimant’s centre of 

interests will only be relevant if it is a Member State (or party to the Lugano 

Convention).  



Mr Justice NICOL 

Approved Judgment 

Saïd -v- Groupe L'Express 

 

 

22. In reaching its decision, the Court adopted and built on the views of Advocate-General 

Cruz Villalon. He spoke of the ‘centre of gravity of the dispute’ as a synonym for the 

Claimant’s centre of interests. He said at [59] of his opinion, 

‘It is not sufficient for the victim merely to be known. On the contrary, it is 

necessary to identify the place (and therefore the member state) where the 

individual concerned, in the enjoyment of his personality rights, essentially carries 

out his life plan, if this exists.’ 

23. Both the Advocate-General and the Court were concerned exclusively with internet 

publications. I detect no suggestion that, in respect of print copies, a claimant has the 

option of suing for compensation for all of the loss in the member state where he has 

his centre of interests. 

24. The next development in the jurisprudence was the judgment of the Grand Chamber of 

the European Court of Justice in Bolagsupplysningen OÜ v Svensk Handel AB (Case 

C-194/16) [2018] QB 963. The Claimants in that case were an Estonian company and 

one of its employees. They sued a Swedish trade association in relation to an item on 

the association’s website and subsequent comments in a discussion forum on the same 

website. The Defendant had included the Claimant company on its blacklist on its 

website, saying that the company had carried out acts of fraud and deceit. About 1,000 

comments followed, some of which called for acts of violence against both Claimants.  

The claim was brought in Estonia. The Claimants sought compensation and also orders 

that the Defendant should rectify the information and remove the comments. The 

Estonian court of first instance had held the claim inadmissible. It noted that the 

publications had been in Swedish and was incomprehensible to people in Estonia 

without a translation. Damage in Estonia had not been proved. The Court of Appeal had 

dismissed an appeal. The Supreme Court of Estonia had allowed the individual’s claim 

to proceed. It had, however, referred certain questions regarding the company’s claim 

to the ECJ. 

25. In summary, the Estonian Court asked the following questions (see judgment [21] for 

their full text); 

i) Whether a claim concerning alleged infringements by internet publications and 

seeking correction and/or removal of those publications could be brought in the 

courts of any Member State in which the information on the internet was 

accessible in respect of harm suffered in that Member State. 

ii) Whether a legal person (rather than an individual) could bring a claim for losses 

for the entire harm caused by publications on the internet in the courts of the 

State where it has its centre of interests. 

iii) If question (ii) is to be answered in the affirmative how the legal person’s centre 

of interests is to be determined. 

26. The second and third questions are not material to the present claim since the Claimant 

in the present proceedings is an individual. 

27. As to the first question, the Court ruled that a person who alleged that his personality 

rights had been infringed by the publication of incorrect information about him on the 



Mr Justice NICOL 

Approved Judgment 

Saïd -v- Groupe L'Express 

 

 

internet could not bring a claim for rectification of that information and removal of the 

comments before the courts of each Member State in which the information published 

on the internet is, or was, accessible. A claim for such relief could be brought only in 

the courts of Member State where the defendant was domiciled or in the courts of the 

Member State where the claimant had his, her or its centre of interests.  

28. The Court quoted the following paragraphs from the preamble to the Recast Brussels 

Regulation, 

‘(15) The rules of jurisdiction should be highly predictable and founded on the 

principle that jurisdiction is generally based on the defendant’s domicile. 

Jurisdiction should always be available on this ground save in a few well-defined 

situations where the subject matter of the dispute or the autonomy of the parties 

warrants a different connecting factor. ... 

(16) In addition to the defendant’s domicile, there should be alternative grounds of 

jurisdiction based on a close connection between the court and the action or in order 

to facilitate the sound administration of justice. The existence of a close connection 

should ensure legal certainty and avoid the possibility of the defendant being sued 

in a court of a Member State which he could not reasonably have foreseen. This is 

important, particularly in disputes concerning non-contractual obligations arising 

out of violations of privacy and rights relating to personality including defamation.’ 

29. At [33] the Court said, 

‘Thus the criterion of the “victim’s centre of interests” reflects the place where, in 

principle, the damage caused by online material occurs most significantly, for the 

purposes of art. 7(2) of regulation no. 1215/2012.’ 

30. At [39] the Court added, 

‘The criterion of the centre of interests is intended to determine the place in which 

damage caused by online content occurs and, consequently, the Member State 

whose courts are best able to hear and to rule upon the dispute.’ 

31. I take from Bolagsupplysningen the following: 

i) So far as internet publications are concerned, a claimant who is seeking relief 

such as an injunction may do so only (a) in a Member State where the defendant 

is domiciled (so that the Courts of that Member State have jurisdiction under 

Article 4(1)); or (b) in the Member State where Claimant has his centre of 

interests. 

ii) Although by the time of the reference the Supreme Court of Estonia was 

concerned only with the corporate claimant, there is nothing in the judgment to 

suggest that the outcome in relation to the third question would have been 

different in relation to the individual claimant. 

iii) The Court was concerned exclusively with publications on the internet. So far 

as remedies for print publications are concerned, a claimant’s options as set out 

in Shevill  remain the same. 



Mr Justice NICOL 

Approved Judgment 

Saïd -v- Groupe L'Express 

 

 

iv) Likewise, the Court was concerned exclusively with remedies for the 

rectification or removal of information from the internet. So far as other 

remedies, such as damages are concerned (even damages for internet 

publications) the Court appears to have made no change to the previous position. 

The Court’s judgment appears to be in contrast with the opinion of the 

Advocate-General (Bobek) whose preferred course was to restrict a claimant 

complaining of an internet publication, to those fora which had full power to 

deal with all copies of the publication so that the mosaic option would not be 

available in such cases (see [97] of his opinion) whatever remedies were being 

sought. This was my provisional reaction when I first read the opinion of the 

Advocate-General after the hearing in the ICLR. However, since the Advocate-

General’s opinion had not been included in the copy of the decision in the 

Entertainment and Media Law Reports which had been provided at the hearing,  

I invited further written submissions from the parties, which I received. I am 

grateful for these, but my provisional view remains the same. 

32. The present Claim Form identifies the relief which the Claimant is seeking. Ignoring 

the now abandoned claims for data protection, it is as follows: 

‘1. Damages, including aggravated damages, for libel in respect of publication 

within the jurisdiction of England and Wales of (i) an article entitled “Le Diplomate 

aux mallettes de cash” published or caused to be published by the Defendants in 

the hard copy edition of L’Express magazine for 2 May 2018, and (ii) online 

publication within the jurisdiction of England and Wales, which publication is 

ongoing, of a substantially similar article first made available to the public on or 

around 2 May 2018, at the url https://www.lexpress.fr/actualite/sociate/le-

diplomate-aux-mallettes-de-cash 2002864.html;… 

4. An injunction restraining the First Defendant, whether by its directors, officers, 

employees, agents or otherwise howsoever, and the 2nd Defendant, whether by 

himself, his agents or otherwise howsoever, from publishing or causing to be 

published the same or similar words defamatory of the Claimant.’ [emphasis 

added] 

33. Service of the Claim Form and the other required documents took place on 31st July 

2018. 

34. The Amended Particulars of Claim dated 13th July 2018 still plead the claim for data 

protection as well as the claim in libel, but in view of Mr Rushbrooke’s confirmation 

that the data protection claim is to be abandoned, I can disregard that aspect of them. 

The libel claim (as in the Claim Form) pleads the print version of the article and the 

online version published on the same website of the Defendants as had been mentioned 

in the Claim Form. Like the Claim Form, as well, paragraph 8 of the Amended 

Particulars of Claim says, 

‘The Claimant limits his claim to publication of the Articles within the jurisdiction 

of England and Wales.’  

 Likewise, Paragraph 9 of the Amended Particulars of Claim says, 

https://www.lexpress.fr/actualite/sociate/le-diplomate-aux-mallettes-de-cash
https://www.lexpress.fr/actualite/sociate/le-diplomate-aux-mallettes-de-cash


Mr Justice NICOL 

Approved Judgment 

Saïd -v- Groupe L'Express 

 

 

‘Pending disclosure and/or further information from the 1st Defendant, it is to be 

inferred from the widespread availability for purchase of the Magazine in hard copy 

within the jurisdiction, the distribution of the Magazine within the jurisdiction via 

the UK’s largest online magazine distributor (Newsstand) which promotes it as 

“The number 1 French weekly news magazine”, the very large number of French 

nationals and other French-speaking persons with an interest in French current 

affairs living in the jurisdiction, and the general availability of the Web article to 

internet users based in the jurisdiction, that the words complained of were read by 

and thereby published to a very substantial (but presently unquantifiable) number 

of French-speaking readers within the jurisdiction of England and Wales, including 

hard copy and Online subscribers based in this jurisdiction.’ 

35.  As is standard in a libel claim, paragraph 14 of the Amended Particulars of Claim 

pleads, 

‘Unless restrained by this Honourable Court, the Defendants will further publish or 

cause to be published the said or similar words defamatory of the Claimant.’ 

36. The Claimant intended to serve the Defendants in France. By CPR r.6.33(2)(b)(i) he 

did not require permission to do so where each claim is one that the Court had power 

to determine under the Recast Brussels Regulation and no proceedings concerning the 

same claim were pending in the courts of any other Member State and the defendant 

was domiciled in a Member State. By CPR r.6.34(1) a Claimant, who intends to serve 

out of the jurisdiction under r.6.33, is obliged to file and serve with the Claim Form a 

certificate ‘containing a statement of the grounds on which the Claimant is entitled  to 

serve the Claim Form out of the jurisdiction’. There is a standard form for such 

purposes. In this case, the Claimant’s solicitors ticked the box which said the claim was 

one to which r.6.33(b)(i) applied and explained that the Defendants were domiciled in 

France. 

37. It will be noticed that the form does not require a claimant who is bringing libel 

proceedings to specify on which of the Shevill/ eDate/ Bolagsupplysningen options he 

is relying.   

38. In view of the Claim Form and paragraphs 8 and 9 of the Amended Particulars of Claim, 

the Defendants could reasonably have understood that the Claimant had opted for the 

mosaic alternative. 

39. In his skeleton argument for the present hearing (dated 27th November 2018) Mr 

Rushbrooke, however, explained that it was the Claimant’s case that his centre of 

interests was in England and therefore, consistent with Bolagsupplysningen, the 

Claimant was entitled to an internet injunction. 

The Procedure for challenging the Court’s jurisdiction 

40. CPR Part 11 prescribes the procedure for challenging the Court’s jurisdiction. The 

defendant must first enter an Acknowledgement of Service. The Defendants did so on 

3rd August 2018. 

41. The defendant who contests the Court’s jurisdiction must then issue an application 

notice within 14 days – r.11(4). CPR r.23.5 says that where an application must be made 



Mr Justice NICOL 

Approved Judgment 

Saïd -v- Groupe L'Express 

 

 

within a specified time, it is so made if the application is received by the Court within 

that time. The Defendants’ application was dated by their solicitors as 17th August 2018 

(and so within the 14 day period). It was not sealed by the court until 20th August 2018 

(3 days after the 14 day period). The commentary at paragraph 23.5.1 in the White Book 

notes  

‘If an application is received by the court on one day, but not date stamped until 

the next, it is received by the court on the earlier day (Hallam Estates Ltd v Baker 

[2014] EWCA Civ 661 at [25]).’  

No point on this was taken by Mr Rushbrooke. Even if there had been a delay, no 

prejudice has been suffered by the Claimant and I would have been inclined to give the 

Defendants relief from sanctions, since the breach (if such it was) was neither serious 

nor significant c.f. Denton v T.H. White Ltd  - Practice Note [2014] 1 WLR 3926 at 

[24]. 

42. The application must be supported by evidence – r.11(4)(b) – and it was in support of 

this application that Madame Delhomme made her witness statement of 17th August 

2018. 

43. Madame Delhomme says that the Defendants believe that the information contained in 

the article was both true and in the public interest.  She provides the information as to 

the numbers of likely print sales and hits on the online version of the article to which I 

have already referred. She says that the 1st Defendant has no offices or staff members 

in the U.K. She says that the original pre-action letters from the Claimant’s solicitors 

of 9th and 18th May 2018 were not received until 25th June 2018. She says also,  

‘I can confirm that the Defendants have no intention of sending further copies of 

the article to the UK nor reprint that edition of the magazine, or to reprint the Article 

in hard copy at all. The Article will however remain online.’ 

44. As I have said, Mr Rushbrooke accepted that it was for the Claimant to establish that 

the Court had jurisdiction to determine the libel claim. He would discharge that burden 

if he could show a ‘good arguable case’ for his claim – see Canada Trust v Stolzenberg 

(No.2) [1998] 1 All ER 318, [1998] 1 WLR 547 CA. Sometimes this is equated with 

whether the Claimant has ‘a much better argument on the material available’ – see Four 

Seasons Hotel v Brownlie [2018] 1 WLR 192 (SC) at [7] and [33]. For the sake of 

simplicity, when I refer to the ‘good arguable case’ test, it should be understood as 

meaning no less than ‘a much better argument on the material available.’ It is not my 

function on such an application as this to conduct a mini-trial to decide the issues on 

the balance of probabilities. 

45. It is axiomatic that a claimant suing for libel must show that there has been a publication 

about him to at least one third party and that the publication was defamatory of him. 

Since the Defamation Act 2013 s.1(1),  

‘a statement will not be regarded as defamatory of an individual unless its 

publication has caused or would be likely to cause serious harm to the reputation 

of the claimant’.  



Mr Justice NICOL 

Approved Judgment 

Saïd -v- Groupe L'Express 

 

 

46. In order to be granted an injunction, a claimant must also show that, unless restrained 

the defendant is likely to publish the same or similar defamatory allegations about him. 

As I have shown, in the case of an online publication an injunction will not be granted 

against a defendant domiciled in another Member State unless the Claimant’s centre of 

interests is in England and Wales. 

47. On 26th November 2018 the Claimant made a witness statement in reply to the 

application. 

i) He referred to the pre-action correspondence sent by his solicitors to the 

Defendants by post, by email and by courier (the latter being signed for on 

receipt). 

ii) He denied the allegations made in the Article. 

iii) There had been no confirmation that the Defendants would not publish the same 

or similar words. The Claimant infers that the Defendants intend to reserve the 

right to re-publish the same or similar allegations. He also notes in this regard 

that the Defendants maintain that the words they published are true and in the 

public interest. 

iv) He was distressed by the articles and the Defendants’ attitude to the pre-action 

correspondence. 

v) He gives some information about his background. He was born in Syria. He 

describes himself as an investor and a philanthropist. He ran a major business in 

Saudi Arabia. He has established and was formerly the chair of Saïd Holdings 

Ltd. (‘SHL’), a company incorporated in Bermuda. It holds investments 

including in real estate and securities in Europe, North America and the Far East. 

SHL uses lawyers, accountants, banks and investment managers in the UK. He, 

and his family-owned companies continue to be major investors in the UK. 

vi) He founded the Saïd Business School at Oxford University to which he has 

given more than £100 million. In recognition the University gave him the 

Sheldon Medal because of the strategic difference he had made to the 

University. He is a member of the University’s Court of benefactors and an 

honorary fellow of Trinity College, Oxford. 

vii) He is the founder and chair of the Saïd Foundation, a registered charity in 

England and Wales, which has its headquarters in London. It supports the basic 

needs of displaced and refugee Syrian children. 

viii) The Saïd Foundation funds the Saïd Business School Foundation which is also 

a registered charity in England and Wales. 

ix) He has made smaller philanthropic donations in Canada, the USA and France. 

However, he says  

‘I have a particular affection for the UK as it is the country whose people 

received me with kindness and understanding when I could no longer live in 

Syria, the country of my birth. The UK is also where my wife is from and 



Mr Justice NICOL 

Approved Judgment 

Saïd -v- Groupe L'Express 

 

 

where my children and grandchildren were all born and educated. I felt I 

owed the country something and that is why I have made those charitable 

gifts and established charities in this jurisdiction. I also have a high regard 

for the legal system which governs charities in the UK.’ 

x) He says he currently lives in Monaco (and I note that the Claim Form gives his 

address in Monaco). Before then, he had lived in the United Kingdom (from 

1984-1991) and Canada. He says that his children and grandchildren all reside 

in the UK and he maintains close family and personal ties with the UK. He says 

he has bank accounts in London and he spends between 3 – 4 months of the year 

in the UK. He also has a considerable number of friends in the UK. 

xi) He says,  

‘I consider London to be an important personal, family and business hub. I 

own a number of properties in London. My wife also owns property in 

London and both my children own houses in London. My son and his family 

are the beneficiaries of family trusts which own a substantial estate property 

(Tusmore Park) in Oxfordshire. I largely spend my time in London and 

Oxfordshire when in the UK. Whilst I am in the UK, I would regard Tusmore 

Park as my principal residence.’ 

xii) He says that he maintains an office in London for his work as Chair of the Said 

Foundation. Some 50 individuals work for him in the UK, including those 

employed through the Saïd Foundation. He also uses UK based lawyers, 

accountants, investment advisers, architects engineers and other consultants. 

xiii) Although SHL is based in Bermuda it has many UK connections. 

xiv) He adds,  

‘Although I currently reside in Monaco my ties with the Principality are 

limited to visits to see friends and business associates. I would say that my 

personal and business links to the UK are unquestionably stronger and more 

important than those I have in France, Monaco or Canada. While I am proud 

to be a Canadian citizen, I do not have a home in Canada, although through 

SHL, we do have some real estate and other investments in that country. The 

Paris property owned the family is currently being marketed for sale. I have 

no other real property in Paris.’ 

xv) The Claimant refers to an alternative means by which some people may have 

accessed the article, or a summary of it, namely through an Application. 

However, in the course of his oral submissions, Mr Rushbrooke acknowledged 

that the Claim Form and Amended Particulars of Claim relied exclusively on 

the print version and publication of the online version through the L’Express 

website. He accepted that any additional publications via the Application were 

not therefore material. 

xvi)  The Claimant argues that he has suffered serious harm as a result of the 

publications of the Article in print and online within the jurisdiction. He refers 

in particular to the following: 



Mr Justice NICOL 

Approved Judgment 

Saïd -v- Groupe L'Express 

 

 

a) Banking and financial institutions are required to conduct due diligence 

exercises. These are likely to include a review of globally recognised 

press databases. The article of which he complains will be thrown up by 

such searches. He gives the example of Swisscard through which his 

Swiss Amex card was operated. Shortly after publication he was told that 

the account would be closed. He was also told that HSBC would close 

the accounts of the Beaumont Hotel in London whose acquisition SHL 

had recently financed. Further, he had learned that Barclays were to close 

the accounts of the British Honey Company Ltd in which his family 

interests had just acquired a 25% shareholding. He says he fears that 

these actions may have resulted from compliance officers having formed 

an adverse opinion of him as a result of publication of the article. 

b) He describes a similar difficulty which he had had in 2016 with Barclays 

which he had been concerned was due to other inaccuracies published 

about him. 

c) He says that he caused inquiries to be made of Thomson Reuters (which 

operate the World-Check service) and Dow Jones (who operate the 

Factiva database). He alleges that both drew attention, either directly or 

indirectly, to the article. 

d) This reinforces his view that future due diligence exercises would be 

likely to refer to the allegations in the L’Express article. 

e) He gives further information in support of his claim that the allegations 

are untrue. He had ceased all business dealings with Syria in 2011. His 

only financial dealings with that country were now in connection with 

the humanitarian work of the Saïd Foundation. The action of Barclays in 

closing certain accounts had nothing to do with any wrongdoing by him.  

He had never been involved in money-laundering. He had never abused 

the position of Ambassador at UNESCO and to the Holy See for St 

Vincent and the Grenadines. He was not an associate of Mr Takieddine, 

who was mentioned in the article.  

48. Mr Callus submits that the Claimant has failed to show that he has a good arguable 

case. In summary he argues: 

i) The Claimant has not shown that he has a good arguable case that his reputation 

has been seriously harmed by the article. 

ii) The claim is vulnerable to being struck out or stayed as an abuse of process 

because no serious tort has been committed in the jurisdiction c.f. Jameel v Dow 

Jones Inc. [1995] QB 946 (CA). 

iii) Since the Defendants have disavowed an intention to repeat the article the 

Claimant cannot show the necessary foundation for any injunction. 

iv) So far as the online publication is concerned, the Claimant has not shown a good 

arguable case that his centre of interests is England and Wales. 



Mr Justice NICOL 

Approved Judgment 

Saïd -v- Groupe L'Express 

 

 

v) Since the Claimant cannot obtain an injunction against the online publication it 

would not be ‘just and convenient’ (the test for the grant of any injunction – see 

Senior Courts Act 1981 s.37(1)) to grant an injunction limited to printed matters, 

or, alternatively, such an injunction would not be a proportionate interference 

with the Defendants’ rights to freedom of expression under Article 10 of the 

European Convention on Human Rights. 

Serious harm to reputation 

49. For all the reasons set out in the Claimant’s witness statement, Mr Rushbrooke argues 

that he does have a reputation in England and Wales despite his international activities. 

He argues that the Claimant has a good arguable case that the article had each of the 

four meanings which the Amended Particulars of Claim attribute to it. He took me 

through the article to make good that contention. The precise meaning of the printed 

article and the online article may need to be determined in due course, but, in 

accordance with what was said in Canada Trust v Stozenberg (No.2) it is not my 

function to determine those meanings now. I note that meanings (i) and (ii) are what 

are sometimes described as Chase level 1 meanings (after Chase v News Group 

Newspapers Ltd [2002] EWCA Civ 1772; [2003] EMLR 11). A Level 1 meaning 

implies actual guilt of the wrongdoing, by contrast to a Level 2 meaning which implies 

reasonable grounds to suspect or a Level 3 meaning which implies a basis for 

investigating whether the Claimant is guilty of the wrongdoing. Mr Callus observes that 

the Claimant’s solicitors, Carter-Ruck, in their letter before claim of 9th May 2018 

alleged no more than Chase Level 2 meanings. Mr Rushbrooke candidly accepted that 

the Claimant’s advisers had re-thought their position. I accept that they are entitled to 

do so. The Defendants can make the forensic point that the advisers’ first thoughts were 

correct, but, having heard Mr Rushbrooke develop his submissions (as well as Mr 

Callus’s response), I accept that the Claimant has a good arguable case that each of the 

printed and online articles bore each of the pleaded meanings. 

50. As for serious harm, Mr Rushbrooke submits: 

i) The imputations are each serious and each will have caused harm to the 

reputation which the Claimant has in the jurisdiction. This is not, therefore, an 

attempt to do what Warby J. said in Sube v News Group Newspapers Ltd. [2018] 

EWHC 1961 (QB) at [34] was impermissible, namely aggregate two or more 

meanings which did not themselves satisfy the ‘serious harm’ requirement. 

ii) The number of readers of the printed article and the online article, while not 

large, was also not minimal. There was something in the order of 500—800 

readers of the print article in the UK and about 250 hits on the online article 

from the UK.  

iii) The articles were in French, but a French-speaking audience in England is likely 

to be significant for the Claimant’s reputation. These days the ready availability 

of internet translation services mean that the language of the original is less 

significant. 

iv) Furthermore, the test in s.1(1) is satisfied if the publication ‘has caused or is 

likely to cause serious harm to the reputation of the claimant.’ [emphasis added]. 

The evidence of the Claimant is that due diligence exercises on him have already 



Mr Justice NICOL 

Approved Judgment 

Saïd -v- Groupe L'Express 

 

 

led to searches of databases which have thrown up the article and they are also 

likely to do so again in the future. The phrase ‘likely to’ does not require the 

Claimant to prove that the outcome is more likely than not - Lachaux v 

Independent Print Ltd.  [2018] QB 594 (CA) at [68]1. 

v) The nature of the likely readership is also important. On the Claimant’s 

evidence, the article is likely to be thrown up by database searches conducted 

by those carrying out due diligence research and an adverse impact on the 

Claimant’s reputation to such an audience is likely to be particularly serious c.f. 

McLaughlin v London Borough of Lambeth  [2010] EWHC 2726 (QB), [2011] 

EMLR 8 at [112]. 

vi) From the seriousness of the imputations and the scale and nature of the past and 

likely future readership, the Claimant has a good arguable case that serious harm 

to his reputation will be inferred in line with Lachaux at [70]-[73].  

vii) If the Claimant establishes that the publications in this jurisdiction have caused 

or are likely to cause serious harm to his reputation, it is irrelevant that his 

reputation has also been harmed by publications elsewhere in the world.  

51. Mr Callus submitted that the Claimant had not surmounted the hurdle of showing a 

good arguable case that the articles’ publication in England and Wales had caused, or 

would be likely to cause, serious harm to his reputation. He argued: 

i) The Claimant had not referred to any single publishee who had thought the less 

of him because of the publication here. 

ii) Any adverse impact on his banking arrangements could not be attributed to the 

publications in this jurisdiction. There has been no plea of special damage in 

this (or any other regard). 

iii) The scale of publication within England and Wales, by comparison with that in 

France and elsewhere in the world is tiny and less than 1%. (Mr Callus estimated 

about 0.16%). Any damages awarded to the Claimant would need to reflect that 

reality. 

iv) The claim was comparable to Sobrinho v Impresa Publishing SA [2016] EWHC 

66 (QB); [2016] EMLR 12 where Dingemans J. had held that the publication 

within the jurisdiction of a few copies of the Defendant’s Portuguese newspaper, 

Expresso, had not caused serious harm to that claimant.  

52. In my judgment, on this issue Mr Rushbrooke’s arguments are to be preferred. It is not 

necessary for a libel claimant to identify any publishee who has thought the less of him 

as a result of the publication. A claimant may sometimes do so, but this is not necessary. 

He or she may alternatively, as Lachaux showed, invite the Court to draw an inference 

that their reputation had been, or was likely to be, seriously  harmed because of the 

nature of the allegations and the scope and nature of the publications within the 

jurisdiction. A plea of special damage is not a necessary component of establishing 

                                                 
1 The decision of the Court of Appeal in Lachaux has been appealed to the Supreme Court. At the time of 

preparing this judgment, oral argument in the Supreme Court has taken place but the reserved judgment has yet 

to be delivered. In the meantime, the Court of Appeal’s decision remains authoritative.  



Mr Justice NICOL 

Approved Judgment 

Saïd -v- Groupe L'Express 

 

 

‘serious harm’. The Claimant is an individual. He does not therefore have to satisfy the 

test in Defamation Act 2013 s.1(2) of ‘serious financial harm’, but even in that context 

special damage is not essential – see my judgment in EuroEco (Fuels) Poland Ltd v 

Szczecin and Swinoujscie Seaports Authority SA [2018] EWHC 1081 (QB), [2018] 4 

WLR 133 at [71]. I accept Mr Rushbrooke’s argument that the scale of publication 

within the jurisdiction, on the present evidence is not minimal and, on the Claimant’s 

evidence, has, or is likely in the future, to include publishees who are of particular 

importance for his reputation. The value of comparing the facts of one case with another 

is often likely to be limited: the totality of the facts of the two cases will almost 

invariably differ. Sobrinho concerned a claimant who, as the Judge said, had been able 

to put the record straight in his evidence to the Portuguese Parliamentary Inquiry, 

evidence which had been covered by the Portuguese media in London – see [97]. There 

is nothing comparable in the present case. The facts of Sobrinho  were, therefore, 

materially different. I address Mr Callus’s argument based on the small proportion of 

readers in this jurisdiction compared with those worldwide later in this judgment.  

Injunction: General 

53. Mr Callus is right to say that a claimant seeking an injunction must show some grounds 

for the assertion that, absent such relief, his rights will be infringed. He observes that 

Madame Delhomme has said in her witness statement that the Defendants have no 

intention to republish the article in question and there is no reason to question that 

evidence. 

54. I agree with Mr Rushbrooke that this is an insufficient response. First, the online article 

continues to be available. Every time it is accessed, in principle there will be a further 

publication to that internet user and the publication will take place in England if that is 

where the user is located. Secondly, the Claimant’s concern is not restricted to 

republication of the very same article. Conventionally, the Claimant has pleaded in 

paragraph 14 of the Amended Particulars of Claim,  

‘Unless restrained by this Honourable Court, the Defendants will further publish or 

cause be published the said or similar words defamatory of the Claimant.’ 

[emphasis added].  

The Defendants’ intention not to re-publish the article itself simply does not meet this 

concern. Mr Rushbrooke is also entitled to say that the Defendants’ belief that the words 

complained of are true and in the public interest adds fuel to that concern.  

Injunction: internet 

55. Since the Defendants are not domiciled in England, as I have shown, in consequence of 

Bolagsupplysningen the Claimant will not be entitled to an injunction from the English 

courts to restrain continued publication of the online article unless his centre of interests 

is in England. Normally, an individual’s centre of interests will be the state of his 

habitual residence – see eDate at [49]. In their letter of 12th July 2018, Carter-Ruck said 

that the Claimant’s main or permanent residence was in Monaco and that was why his 

Monaco address was given for him in the Claim Form. Monaco is not a Member State 

of the EU and is not a party to the Lugano Convention.  



Mr Justice NICOL 

Approved Judgment 

Saïd -v- Groupe L'Express 

 

 

56. I recognise that eDate says that ‘in general’ a person’s habitual residence will be his 

centre of interests. I accept, therefore, that it is open to a Claimant to show that his 

centre of interests is somewhere other than the country where he has his principal 

residence. In this case, Mr Rushbrooke submits that the Claimant’s centre of interests 

is England. He relies on the following: 

i) The Claimant has close connections with England. His family live here. The 

Saïd Foundation is based here. It has offices and employees in London. The 

Claimant has donated generously to many English institutions, notably Oxford 

University. SHL, although incorporated in Bermuda, has substantial 

connections with the UK. His family’s trusts own property in London and 

Oxfordshire and the latter he regards as his home when he is in the UK. He 

spends 3 – 4 months of the year in the U.K. 

ii) He is a resident of Monaco; he is a Canadian citizen and he either owns or has 

recently owned property in France, but, as I have quoted from his statement he 

regards his connection with England as stronger than that to Monaco, Canada or 

France. Mr Rushbrooke asks rhetorically, if England is not the centre of the 

Claimant’s interests, where is? 

57. There are, though, the following difficulties with Mr Rushbrooke’s argument.  

i) As I have said, the ECJ speaks of the centre of interests of a claimant. The 

repeated use of the definite article strongly implies, as Mr Rushbrooke was 

inclined to accept, that an individual cannot have more than one centre of 

interests. I also agree with Mr Callus that for any particular individual there may 

not be any single centre of interests. That is because, in principle at least, it is 

possible to envisage a person with such diffuse international connections that it 

is impossible to identify any single country which could be described as his 

centre of interests. 

ii) The issue is not, therefore, whether the Claimant has some connections with this 

jurisdiction, nor whether he has a reputation here. I accept that the witness 

statement from the Claimant shows that he has a good arguable case as to both 

of these matters. Rather, though, the issue is whether England and Wales is the 

centre of his interests such as to displace the country of his habitual residence, 

Monaco. 

iii) Paragraph 22 of the Claimant’s witness statement begins,  

‘I consider London to be an important personal, family and business hub.’ 

[emphasis added].  

However, as I have said, that is not the issue. Rather it is whether England is the 

centre of his interests. Similarly, paragraph 22 continues,  

‘I largely spend my time in London and Oxfordshire when I am in the United 

Kingdom. Whilst I am in the UK, I would regard Tusmore Park in Oxfordshire 

as my principal residence.’ [emphasis added].  



Mr Justice NICOL 

Approved Judgment 

Saïd -v- Groupe L'Express 

 

 

 The witness statement tells us that he spends 3-4 months a year in the U.K., but 

does not say that this is more than any other place.   

iv) The Claimant does say in paragraph 25 of his witness statement that his ties with 

Monaco ‘are limited to visits to see friends and business associates.’, but these 

are not quantified and so the ability to make a meaningful comparison is 

hampered. 

v)  I recognise that paragraph 25 continues,  

‘I would say that my personal and business links to the UK are 

unquestionably stronger and more important than those I have in France, 

Monaco or Canada.’  

However, as a bare assertion, this takes the matter little further. It also brushes 

over other possibilities: it says nothing of other countries with which the 

Claimant is known to have, at least, some connection. Thus, for instance, he was 

born in Syria, his holding company is registered in Bermuda and he is, or has 

been, the diplomatic representative of St Vincent and the Grenadines. Secondly, 

it assumes that a country which is his centre of interests must be capable of 

identification, but for an international businessman and philanthropist, such as 

the Claimant, that may not necessarily be so. 

vi) I agree with Mr Callus that the Claimant’s reliance on him having his centre of 

interests in England is something of a late addition to the way in which the 

Claimant puts his case. The letter from Carter-Ruck of 12th July 2018 said,  

‘Finally, our client has a substantial connection to England and Wales and 

undoubtedly has a right to sue a defendant domiciled in another member state 

of the European Union in the English courts for damage to his reputation 

caused by publication of defamatory material within England and Wales. 

That is plainly established as a matter of European law (see eg the case of 

Shevill v Presse Alliance SA (Case C-69/93), CJEU)’.  

As I have already shown, the Claim Form limited the claim to damages to the 

publications which had taken place in England and Wales and paragraphs 8 and 9 of 

the Amended Particulars of Claim expressly confined the claim to publications which 

had taken place within this jurisdiction. All of these are consistent with the Claimant 

opting for the mosaic alternative. The first express reference to the Claimant relying on 

his centre of interests being England and Wales came in Mr Rushbrooke’s skeleton 

argument dated 27th November 2018, the day before the hearing. 

58. Mr Rushbrooke argued that an explanation for the Claimant confining his claim to 

damages to publications in the jurisdiction was because he would not then be at risk of 

having to establish that the publications in other countries was actionable according to 

their domestic law. By contrast, injunctive relief was not so contingent. This asserted 

distinction between a claim for damages for publication which took place in, say 

France, and an injunction to prevent publication in France may or may not be correct, 

but the absence of any indication earlier than Mr Rushbrooke’s skeleton argument was 

a sufficient reason for the Defendants not to address the issue of the Claimant’s centre 

of interests in their evidence. 



Mr Justice NICOL 

Approved Judgment 

Saïd -v- Groupe L'Express 

 

 

59. At the hearing, I raised with Mr Rushbrooke whether the Claimant did need to re-amend 

the Particulars of Claim to plead that his centre of interests was in England and Wales. 

He submitted that there was no obligation on a Claimant to plead such jurisdictional 

matters. I am not sure about this. It is the function of pleadings to set out the facts on 

which the litigant will ask the Court to rule in his favour. I am not sure that factual 

averments relevant to jurisdiction are any different in this regard. In a note sent after 

the hearing Mr Rushbrooke said that he was unaware of any authority on the subject, 

but he drew my attention to Part 58 of the CPR which concerns claims in the 

Commercial Court list. R.58.7(3) says that, if the defendant files an acknowledgement 

of service indicating an intention to dispute the Court’s jurisdiction, the claimant need 

not serve particulars of claim. In my provisional view, that establishes rather the 

opposite: in the Commercial Court special provision is made. For cases which are not 

in the Commercial Court, the general provisions of CPR r.7.4(1) & (2) apply and 

particulars of claim, if not contained in or served with the claim form must be served 

within 14 days of service of the claim form and no later than the latest time for serving 

the claim form. The note at paragraph 7.4.3 of the White Book draws attention to the 

different rules which operate in the Commercial Court (and Admiralty claims in rem). 

Mr Rushbrooke also submits that it would be contrary to the overriding objective for 

the claimant to be obliged to plead matters as to which the defendant may raise no 

jurisdictional objection. I do not find that a satisfactory argument, for two reasons. First, 

the parties cannot by consent give the court a jurisdiction which it does not have. 

Second, it is clear by their application notice of 17th August 2018 that the Defendants 

were taking the point that the Court had no jurisdiction to grant the Claimant non-

pecuniary relief. Bolagsupplysningen was cited. By then at the latest, it may be said, 

the Claimant knew that the facts and matters on which he wished to rely to show that 

his centre of interests was England and Wales would need to be proved. If that was the 

case, I am at a loss to see why the Claimant should not also be obliged to plead those 

facts and matters. 

60. On the other hand, none of this may matter since Mr Rushbrooke indicated a willingness 

on the part of the Claimant to re-amend the Particulars of Claim if that was necessary. 

I accept that, at the stage of a jurisdiction application, pleading deficiencies which are 

capable of being cured by amendment should not be determinative.  

61. But, while I do not decide this aspect of the application on any omission from the 

pleadings, the Claimant has not persuaded me on the evidence currently before the 

Court that he has a good arguable case that England and Wales is his centre of interests 

as opposed to the state of his habitual residence, namely Monaco. 

62. Mr Rushbrooke cited to me the judgment of Karen Steyn QC sitting as a Deputy High 

Court Judge in BVC v EWF [2018] EWHC 2674 (QB). This was a claim for misuse of 

private information and harassment. The Claimant was a British citizen, although 

currently living in a South-East Asian country. The Defendant gave evidence that he 

lived in Switzerland. He challenged the jurisdiction of the English court. Switzerland is 

not a member State of the EU, but it is a party to the Lugano Convention which has 

closely comparable provisions to the Recast Brussels Regulation. At the hearing of the 

jurisdictional challenge, the Claimant argued that he was able to invoke the jurisdiction 

of the English court in part because his centre of interests was in England. Although the 

Defendant had submitted evidence on the issue, he was neither present nor represented 

at the hearing. At [43] Ms Steyn said as follows, 



Mr Justice NICOL 

Approved Judgment 

Saïd -v- Groupe L'Express 

 

 

‘In essence, the Defendant’s submission amount to a contention that the Claimant’s 

centre of interests is in State B [the country of the Claimant’s present permanent 

residence], or perhaps State A [the country of the Claimant’s birth], rather than in 

this jurisdiction. However, the focus of the Lugano Convention is on the allocation 

of jurisdiction in Lugano Convention States. It is common ground that the 

Defendant is domiciled in a Lugano Convention State. In those circumstances, the 

question is whether he should be sued in Switzerland (pursuant to the general rule) 

or whether the Claimant is entitled to bring proceedings in another Lugano 

Convention State (pursuant to the specific jurisdiction rules). This focus is apparent 

in paragraphs 49 and 52 of eDate and in paragraphs 40 and 42 of 

Bolagsupplysningen.’ 

 I am, with respect, not quite sure of the proposition that Ms Steyn was stating, or the 

reliance which Mr Rushbrooke was placing on it. If it was to the effect that a Claimant’s 

centre of interests must be in a member State (at least where the Defendant is domiciled 

in a Member State or a Lugano Convention State) then I respectfully disagree. eDate 

gives a claimant a choice of suing in a particular state if his centre of interests is in that 

state and if that state is a Member State. I do not understand either eDate or 

Bolagsupplysningen to say that the Defendant’s residence has any bearing on whether 

those two conditions are satisfied. 

Injunction: non-internet publication 

63. As I have explained, the decision in Bolagsupplysningen was all about non-pecuniary 

relief for the correction or removal of publications on the internet. Even if, as I have 

held, the Claimant has not shown a good arguable case as to why the English courts 

have jurisdiction to grant him an injunction against further publications of the web 

version of the article, that does not, in principle, preclude the Claimant from pursuing 

a claim for an injunction regarding publication in printed form of the same or similar 

words defamatory of him. 

64. Mr Callus argued, however, that the Claimant’s inability to obtain an internet injunction 

did have indirect consequences for the relief sought in relation to printed words. He 

argued that any injunction would be a curtailment of the Defendants’ freedom of 

expression. In consequence of the Human Rights Act 1998, the Claimant would have 

to establish that such a restriction was ‘necessary in a democratic society’ – see Article 

10(2) of the European Convention on Human Rights (‘ECHR’) which in turn would 

mean he would have to show that an injunction was a proportionate restriction on their 

rights. The Claimant, Mr Callus argues, could not establish these matters in relation to 

a printed version of the words complained of if, at the same time, the Defendants would 

remain free to repeat the same words over the internet. An injunction limited to non-

internet publications would not be ‘just and convenient’ which is the governing 

criterion under Senior Courts Act 1981 s.37(1). 

65. However, whatever superficial attraction such an argument might have, it will not bear 

further analysis.  I remind myself, that this is not a case where the Claimant is seeking 

an interim injunction. It is not a case, therefore, where the special vigilance before 

imposing a prior restraint is called for. The injunction which the Claimant is seeking 

will only be granted if he has succeeded on his claim at trial. The Defendants have said 

through Madame Delhomme that the article was true and in the public interest, but I 

have to contemplate a situation where a defence of truth under Defamation Act 2013 



Mr Justice NICOL 

Approved Judgment 

Saïd -v- Groupe L'Express 

 

 

s.2 or any other defence to the claim has not succeeded. Where a libel claimant succeeds 

at trial, ordinarily a final injunction will be granted.  The injunction may not be 

completely effective because, for instance, the publication may be repeated in foreign 

publications which the English court cannot control. On the hypothesis which I am 

being asked to consider, the efficacy of an injunction would also be limited because the 

Defendants could (if they chose) continue to make the article available via the internet. 

But I am not persuaded that is a significant difference.  

66. I am conscious that my task at this stage is not to take a final decision on whether the 

Claimant would be granted an injunction if his libel claim is successful. It is to decide 

whether he has a good arguable case in that regard so far as the non-internet publications 

are concerned. In my judgment he does. 

Abuse of process: no real or substantial tort 

67. Mr Callus has also submitted that there is no jurisdiction because there has been no real 

or substantial tort committed in the jurisdiction and the libel claim would accordingly 

be amenable to being struck out or stayed in accordance with the case law following 

Jameel v Dow Jones Inc [2005] QB 946  (CA). I have some doubt as to whether this is 

properly to be treated as a challenge to the jurisdiction and whether, in this respect, as 

well it is for the Claimant to establish a good arguable case. But I shall assume in the 

Defendants’ favour that it can be raised as part of the present application and that it is 

for the Claimant to show a good arguable case that there is a real and substantial tort. 

68. Mr Callus’s argument proceeds thus: (1) the Claimant has chosen to limit his claim to 

the tiny proportion of the global publication of the article which has taken place in 

England and Wales; (2) there is effectively a cap on damages which can be recovered 

in libel in order that such awards of compensation do not constitute a disproportionate 

restriction on freedom of expression; (3) at most therefore the Claimant can only 

recover a tiny proportion of that maximum amount; (4) the non-pecuniary relief which 

the Claimant will be able to maintain is also limited (see above); (5) therefore, put 

shortly ‘the game will not be worth the candle’. 

69. I do not accept that stage (3) in Mr Callus’s chain of reasoning will necessarily be 

correct. Since the Claimant has limited himself to the mosaic alternative his damage 

will be limited to harm to his reputation in consequence of the publications in the 

jurisdiction. That will necessarily be less than the total loss which he has suffered (I 

am, of course here assuming that the Claimant succeeds on his libel claim). But it does 

not necessarily follow that his loss in consequence of publications here will be in the 

same proportion as the publications here bear to the global circulation of the article. 

The Claimant has provided evidence of the particular importance of his reputation in 

England. If that evidence is accepted at trial, it may lead to the conclusion that, while 

the circulation in England may have been a small fraction of the global circulation, it 

had a greater or disproportionate impact. 

70. Mr Callus argued that his ‘proportionate’ approach was necessary because otherwise 

the Claimant would be over-compensated. But that would only be the case if the 

Claimant sought and recovered damages in other jurisdictions which took no account 

of his recovery in England for publications which had occurred in this jurisdiction. 

There is no evidence that he has begun any other actions. This objection is therefore 

only hypothetical. 



Mr Justice NICOL 

Approved Judgment 

Saïd -v- Groupe L'Express 

 

 

71. For the avoidance of doubt, I have also borne in mind for the purposes of the Jameel 

challenge that, in accordance with the earlier part of this judgment, the Claimant will 

not be entitled to an injunction in relation to internet publications. That will mean that, 

at least in theory, the Defendants could continue to publish the web article even if they 

are unsuccessful at trial. While that will make the claim a less efficacious means of 

vindicating his reputation, the Claimant would still be entitled to consider a judgment 

in his favour on the balance of his claim as a useful step in that regard. 

72. In Lachaux at [79] the Court of Appeal described the Jameel principle as potentially 

overlapping with the test of ‘serious harm’, although it acknowledged that it had not 

been wholly subsumed into s.1 of the 2013 Act. I have already found that the Claimant 

has a good arguable case that he can satisfy the serious harm test. In my judgment, so 

far as there is any scope for the independent application of the Jameel test on the present 

facts and so far as it is necessary for the Claimant to do, he has also shown a good 

arguable case that there has been a serious tort committed against him and that the 

‘game is worth the candle’ – see Schellenberg v BBC [2000] EMLR 296. 

Conclusion 

73. The Claimant has not shown a good arguable case that his centre of interests is in 

England and Wales. As is agreed, the Defendants are not domiciled in the jurisdiction. 

Accordingly and in accordance with Bolagsupplysningen, this Court does not have 

jurisdiction to grant an injunction to restrain publication of the article on the internet. 

To that extent, the Defendants’ application succeeds. 

74. Otherwise, the Claimant has shown a good arguable case for the cause of action and 

other relief which he seeks. The remainder of the Defendants’ application is therefore 

refused.     


