
 

 
 

Neutral Citation number: [2018] EWHC 1850 (QB) 

Case No: HQ 17 M 03785 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 

QUEEN’S BENCH DIVISION 

MEDIA & COMMUNICATIONS LIST 

 

Royal Courts of Justice 
Strand, London, WC2A 2LL 

 
Date: Thursday, 28 June 2018  

 

 

Before: 

 
THE HONOURABLE MR JUSTICE NICKLIN 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Between: 

 

 STEVE MORGAN CBE Claimant 

  

- and – 

 

 

 ASSOCIATED NEWSPAPERS LIMITED Defendant 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 
MR JUSTIN RUSHBROOKE QC and MISS FELICITY MAHON (instructed by 

Himsworths) for the Claimant. 

MS CATRIN EVANS QC and MS SARAH PALIN (instructed by Wiggin) for the 
Defendant 

 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Approved Judgment 
............................. 

 
If this Transcript is to be reported or published, there is a requirement to ensure that no reporting 

restriction will be breached. This is particularly important in relation to any case involving a 

sexual offence, where the victim is guaranteed lifetime anonymity (Sexual Offences (Amendment) 

Act 1992), or where an order has been made in relation to a young person. 

 

This Transcript is Crown Copyright. It may not be reproduced in whole or in part other than in accordance with 

relevant licence or with the express consent of the Authority. All rights are reserved. 
 

Digital Transcription by Marten Walsh Cherer Ltd.,  
1st Floor, Quality House, 6-9 Quality Court, Chancery Lane, London WC2A 1HP.  

Telephone No: 020 7067 2900. Fax No: 020 7831 6864 DX 410 LDE 

Email: info@martenwalshcherer.com  
Web: www.martenwalshcherer.com  

mailto:info@martenwalshcherer.com
http://www.martenwalshcherer.com/


 

Approved Judgment 

Morgan v Associated News 

 

 

MR JUSTICE NICKLIN:  

1. This is a claim for libel brought by Steve Morgan CBE against Associated 

Newspapers Limited, the publishers of the Daily Mail, over an article that appeared in 
the print edition (and with some minor differences also online) on 24 August 2017. 

2. This judgment deals with my ruling on two issues: (1) the meaning of the article ; and 
(2) whether any defamatory imputations conveyed by it are allegations of fact or 
expressions of opinion. I directed that these two issues be determined as preliminary 

issues by my order of 19 June 2018. The claimant had issued an application notice 
dated 18 May 2018 seeking the trial of these issues, together with some further 

applications that I am not going to be determining at this hearing.  

3. The headline of the article was “Building tycoons using staff discounts to snap up 
homes meant for families”. 

4. The text of the article was as follows (with paragraph numbers added in square 
brackets):  

Building tycoons using staff discounts to snap up 

homes meant for families 

[1]  Bosses at some of Britain’s biggest building firms are using company perks 
to buy cut-price properties at their own developments.  

[2]  Multi-millionaire chief executives have saved tens of thousands by taking 

advantage of staff or shareholders’ schemes to build up property empires.  

[3]  Many homes were specifically intended for young families and firs t-time 

buyers – who are desperate to get on the property ladder but have been 
thwarted by low pay rises and soaring prices.  

[4]  Yet critics say builders are lining their own pockets with ‘unethical 

practices’ instead of concentrating on making well-built affordable homes 
for young families. Fat cat bosses – who are among some of Britain’s best 

paid – have already seen their fortunes rocket thanks to windfalls from 

state-backed schemes such as Help to Buy.  

[5]  Some others have seen their profits inflated by taking cash from leasehold 

deals attached to the properties. A probe into the rip-off arrangements, 
where developers can sell homes that charge annual ground rent, revealed 

many can double every decade. Big developers have also faced accusations 

they are cutting costs by building shoddy homes – while enjoying profit 
margins of around 20 per cent.  

[6]  The huge perks enjoyed by building bosses come as Britain faces a chronic 

shortage of homes for young families. Estate agents report that the number 
of properties on their books has fallen to the lowest level since 1978.  

[7]  Yet big developers are snapping up affordable homes. A Mail investigation 

found that Pete Redfern, the boss of Taylor Wimpey, has bought four 
houses in five years, saving himself £80,000 off the asking prices. 



 

Approved Judgment 

Morgan v Associated News 

 

 

[8]  The 46-year-old is worth more than £20million, having been paid 

£10.7million over the past two years, and with shares and bonuses worth 
another £10million. Steve Morgan, the boss of developer Redrow, asked 

for special permission from Cheshire West and Chester council to snap up 

four affordable homes that should have been sold to buyers who were less 
well-off but failed to sell.  

[9]  Mr Morgan, who is worth around £831million, then sought permission to 
use the properties to house staff working on his country estate.  

[10] Ted Ayres, who runs Bellway, used a shareholder discount to save £34,000 

on a family home at a development in Welling, Kent. And David Thomas, 
the 54-year-old boss of Barratt Developments, bought a £579,995 show 

home in Surrey under a little-known ‘sale and licence back’ deal that 

allows him to rent the house back to his own company for two years.  

[11] But experts last night hit out at such practices. Paula Higgins, of the 

Homeowners Alliance, said: ‘I wish that these house builders would focus 
on giving people what they want, and that is well-built affordable homes, 

instead of focusing on these unethical practices and lining their own 

pockets.’ Justin Madders, Labour MP for Ellesmere Port and Neston in 
Cheshire, sa id: ‘This is morally unacceptable. To hear that the big bosses 

of these developers are helping themselves to significant discounts while 

my constituents are suffering is an insult.’  

[12] Paul Roberts, a former Lib Dem councillor in Farndon, Cheshire, called Mr 

Morgan’s Redrow deal ‘immoral’. The full details of the perks come from 

an audit of the accounts of the firms by the Mail.  

[13] Details of all these executives’ dealings are tucked away deep in the small 

print of corporate documents – and in two cases have been rubber-stamped 
by housing ‘experts’ now occupying well-rewarded boardroom posts.  

[14] Among the directors who recommended Mr Morgan’s housing deal was 

former BBC Trust chairman Sir Michael Lyons, who as an adviser to Ed 
Miliband wrote a report calling for a dramatic increase in shared ownership 

homes to help solve the housing crisis.  

[15] Vast pay deals totalling £10.7million over the past two years for Mr 
Redfern, plus up to £7million in bonuses, were signed off by the chairman 

of Taylor Wimpey’s pay committee, Dame Kate Barker. 

[16] A 2004 review she carried out for then chancellor Gordon Brown called for 

more homes to meet the housing shortage. Taylor Wimpey said the 

discount scheme gives 5 per cent off one property purchase a year and is 
open to all staff.  

[17] Bellway said any qualifying shareholder is entitled to a discount of £2,000 

per £25,000 on a new home. Barratt said anyone can buy a property under 
a sale and leaseback deal. Redrow declined to comment.  



 

Approved Judgment 

Morgan v Associated News 

 

 

A ‘pull-quote’ of “Morally unacceptable” appeared in the midst of paragraph 5 of the 
article. It was drawn from the attributed words of Justin Madders quoted in paragraph 

11 of the article. 

A box dominates the article. It is divided by a dotted line into what Mr Rushbrooke 

QC for the claimant says, I think accurately, would be understood to be ‘case studies’. 
In the upper half of the box there is a large photograph of the claimant and his wife.  
There is a sub-headline: “Fat cat bought 6 houses… and rents 4 back to staff”. 

Under that, this time using letters in square brackets to identify the paragraphs, 
appeared the following: 

[A] Construction boss Steve Morgan once described council officials as 
‘jobsworths’. 

[B]  So the Redrow owner must have been quietly delighted when Cheshire 
West and Chester Council changed planning rules on affordable homes at 

his firm’s Stretton Green development in Cheshire.  

[C] Mr Morgan, the firm’s chairman, was then able to buy six houses off the 
company for £860,000. Now four of the homes, which had been put up 

under rules requiring the firm to offer ‘affordable housing’, are being let to 

staff on his estate at nearby Carden Park Hotel. The development mainly 
comprises 27 four and five-bedroom homes worth more than £1million. 

The six affordable homes were on the market for £350,000 each but after 

they failed to sell, Mr Morgan, who is worth £831million, bought them at a 
discount. The Liverpudlian collects at least £640 a month from each 

household.  

[D] The former owner of Wolverhampton Wanderers FC lives with his third 

wife, Sally Toumi, 48, at nearby Carden Hall, which boasts a great hall, 

library, sauna and stables.  

[E] The 64-year-old, who has five children, made headlines in 2000 when he 

quit Redrow. But he retained a large stake through another firm, 

Bridgemere. 

Under the dotted line there is a further sub-headline: “Boss who built £1.7 million 

portfolio got 5% off.” 

That part of the article refers to Taylor Wimpey ‘boss’ Pete Redfern. I do not need to 
set out the further 5 paragraphs relevant to him, but I have read them for context. 

Finally, the article concludes with the words “Comment – page 16”, which would be 
understood by a reader to be directing him or her to the comment page of the 

newspaper. Again, although the claimant has not made a complaint about the 
comment piece, I simply note that I have read it for context. The five paragraphs in 
that comment stated under a heading “Homes for fat cats”: 

“While millions suffer from the housing shortage, these are boom times for the 
bosses of Britain’s biggest building firms. 



 

Approved Judgment 

Morgan v Associated News 

 

 

Many have grown rich at taxpayers’ expense, as profits have soared from state-

backed schemes such as Help to Buy.  

Others have cashed in on rip-off leasehold deals, charging unsuspecting home-

buyers ground rent that can double every decade.  

Now the most distasteful ploy of the lot. Today, the Mail reveals how multi-
millionaire developers take advantage of substantial discounts to snap up 

affordable homes meant for young families and first-time buyers.  

Isn’t it sickening how often schemes intende d to help the needy end up 

enriching those least in need?” 

5. The claim form was issued on 16 October 2017. Particulars of claim were served on 
or around 25 October 2017. The meaning that the claimant says the words complained 
of bore is set out in paragraph 4 of the particulars of claim: 

“In their natural and ordinary meaning, and in the context in which they 
appeared, the said words meant and were understood to mean:  

4.1  the Claimant had exploited company staff and/or shareholder schemes 
in order to secure for himself, at a massive discount to their true value - 
i.e. for a total of just £860,000 instead of the £350,000 each that they 

had been on the market for - six houses from Redrow’s Stretton Green 
development which should have been sold to people in need of 

affordable housing, so that he could rent them out to staff on his estate 
instead; 

4.2 the Claimant and Redrow had had these reprehensible dealings, rubber-

stamped by tame directors who had been rewarded for doing so with 
remunerative boardroom posts, and had hidden the dealings from public 

scrutiny by tucking away the details in the small print of corporate 
documents; and 

4.3 the claimant was thereby guilty of lining his own pockets in a 

thoroughly greedy, unethical and morally unacceptable way.”  

6. A defence was served on 9 March 2018. I have noted that it advances a defence of 

opinion. I have deliberately not read the pleading beyond identifying the meaning 
advanced by the defendant under its opinion defence.  I have not read further, or 
indeed any of the correspondence including in the bundle, because in order to perform 

the task of an ordinary, reasonable reader in assessing meaning, I should exclude from 
my mind any alleged inaccuracies in the facts, because those would not be known to 

readers. The best way of ensuring that these do not encroach upon my decision is not 
to read them in the first place.  

7. The meaning the defendant seeks to defend as opinion is set out in paragraph 5 of the 

defence: 

“The claimant had put the staffing needs of his estate and hotel before the 

affordable housing needs of persons not employed by him and/or had acted 
in an unethical way that was worthy of public criticism when he:  



 

Approved Judgment 

Morgan v Associated News 

 

 

(a) took advantage of his position as chairman of Redrow to secure for 
himself six affordable homes at his company’s Stretton Green 

development;  

(b)  which had been built under rules requiring his company to offer 

affordable homes and should have been sold to less well-off buyers in 
need of affordable housing until the rules were changed at the 
claimant’s request so that the claimant could instead let the properties to 

staff working on his nearby estate and hotel.” 

8. I noted during argument that this is the second case that I have seen in a month in 

which a defence has been filed, with fully pleaded defences, before the Court has been 
asked to determine meaning.  

9. One of the great advantages of the removal of trial by jury in defamation cases is the 

opportunity it presents for greater case management of defamation claims. Previously, 
disputed issues of fact (that could not be disposed of under Part 24) had to be left to 

trial to be determined by the jury. Unless the parties agreed, that effectively prevented 
the Court ruling on the actual meaning of the words complained of. In consequence, it 
was quite common to have defamation actions where the parties advanced rival 

contentions as to the actual meaning of the words. Defences were pleaded upon the 
defendant’s contention as to what the words might be found to mean. That could 

potentially be hugely wasteful of costs. If the defendant sought to defend meaning X 
as true, but the jury found it meant Y and that the defendant’s defence of truth in 
consequence failed, litigation of whether X was true is rendered largely (if not 

completely) pointless. 

10. Now, the natural and ordinary meaning of the words complained of in a defamation 

claim can be determined, in most cases, as soon as the Particulars of Claim have been 
served. No evidence, beyond the words complained of is admissible, so the hearing 
can be accommodated, as this one was, in a couple of hours. It is potentially hugely 

wasteful of costs for a defendant to plead a full defence if meaning is in dispute. 
Following the court’s ruling on meaning, the defence may no longer be viable, or it 

may require amendment in light of the Court’s ruling. I asked the parties whether they 
could identify an advantage that they could see in having a fully pleaded defence 
before the court determines meaning. Neither was able to advance a clear or cogent 

reason for doing so. It is not my place to issue practice directions, but consistent with 
the overriding objective the parties must consider whether the expense of a defence is 

justified before the Court has ruled on meaning, if meaning is disputed. Active case 
management includes, under CPR 1.4(2), identifying issues at an early stage: deciding 
promptly which issues need full investigation and trial and accordingly disposing 

summarily of others; and deciding the order in which issues are to be resolved. Under 
CPR 1.3, the parties are required to help the court to further the overriding objective. 

The overriding objective is to deal with cases justly and at proportionate cost. All of 
those point, clearly, to disputes as to meaning being disposed of as a preliminary issue 
sooner rather than later (see also Warby J in Yeo -v- Times Newspapers Ltd [2015] 1 

WLR 971 [69]-[70]). 

11. Turning to the two substantive issues I must resolve, first is the meaning of the words 

and the second is whether any defamatory imputations conveyed are allegations o f 
fact or expressions of opinion.  



 

Approved Judgment 

Morgan v Associated News 

 

 

12. The law in relation to the former is well established. Although rightly set out in their 
skeleton arguments, neither counsel spent any time at the hearing rehearsing the law.  

There is no dispute between them as to the principles to be applied and it is very 
familiar territory. In summary:  

(a)  the natural and ordinary meaning is the objective meaning that the hypothetical 
ordinary reasonable reader would understand the particulars to bear – Lachaux 
-v- Independent Print Limited [2016] QB 402 [15(2)] per Davis LJ;  

(b)  the single natural and ordinary meaning is assessed by the court using the 
principles identified in Jeynes -v- News Magazines Limited [2008] EWCA 

(Civ) 130 [14] per Sir Anthony Clark MR; 

 (c)  in assessing meaning no evidence beyond the words complained of is 
admissible – Charleston -v- News Group [1995] 2 AC 65 [70] per Lord 

Bridge; and 

(d)  the ordinary and reasonable reader is taken to have read the whole of a 

publication. That can be important in cases because the context in which the 
words complained of appear will often influence the overall meaning – 
Bukovsky -v- Crown Prosecution Service [2018] EMLR 5 [14]-[16] per Simon 

LJ. 

13. In relation to the determination of whether defamatory imputations are fact or  

opinion, again both counsel are agreed as to the law. Drawn from Warby J’s judgment 
in Yeo -v- Times Newspapers Limited [2015] 1 WLR 971 [88]-[89]. When 
determining whether the words complained of contain allegations of fact or opinion, 

the court will be guided by the following points:  

(a) The statement must be recognisable as comment, as distinct from an 

imputation of fact.  

(b) Comment is “something which is or can reasonably be inferred to be a 
deduction, inference, conclusion, criticism, remark, observation, etc.”: 

Branson -v- Bower [2001] EMLR 32.  

(c)  The ultimate question is how the word would strike the ordinary reasonable 

reader: Grech -v- Odhams Press [1958] 2 QB 75. The subject matter and 
context of the words may be an important indicator of whether they are fact or 
comment: – British Chiropractic Association -v- Singh [2011] 1 WLR 133.  

(d)  Some statements which are, by their nature and appearance comment, are 
nevertheless treated as statements of fact where, for instance, a comment 

implies that a claimant has done something but does not indicate what that 
something is, i.e. that the statement is a bare comment.  

I bear well in mind the warning of the Court of Appeal in Singh contained in 

paragraph 32 that the court must be careful when tackling the issues of meaning and 
fact and opinion together that assessing them in that order may impair the correct 

determination of the issue of fact and opinion.  



 

Approved Judgment 

Morgan v Associated News 

 

 

The parties’ submissions. 

14. I will not set out the parties’ submission in any detail, not because I have not 

considered them but because, faithful to the instruction not to be over analytical, it is 
important that I step back and, so far as possible, assess the meaning as it would have 

struck a hypothetical ordinary reasonable reader. The parties’ submissions do 
however help focus on particular themes.  

15. Mr Rushbrooke QC, for the claimant, points to the headline and the opening 

paragraphs. This is, he says, an article that is condemnatory of “building tycoons” that 
are identified in the article, one of whom is the claimant. Ms Evans QC, I think, 

accepts that much, but she contends that readers would appreciate that the article is 
making defined allegations against each of the individuals who are identified in the 
article. Certainly, the upper part of the box would be understood by readers as being 

solely referable to the claimant.  Equally, the claimant is identified (and particular 
statements made about him) in paragraphs [8] and [9]. The third parties who 

expressed criticism in the article make unspecific remarks in paragraph [11], and in 
paragraph [12] there is specific criticism of the claimant attributed to Paul Roberts, a 
former Liberal Democrat councillor from Cheshire.  

 

Decision 

16. In my judgment, the meaning of the article, so far as it concerns the claimant, is 

(a)  the Claimant was able to take advantage of an opportunity to purchase six 
houses built by his company that were intended to be sold for less-well off 

buyers as affordable homes – but which had failed to sell - after his company 
had been successful in getting local authority planning rules changed; 

(b) he purchased the six properties at a substantial discount, £860,000 against a 
market value of £2.1m and, as a result, stood to make a very large personal 
gain; and 

(c) in consequence, the Claimant had exploited his position to line his own 
pockets in a greedy, unethical and morally unacceptable way.  

17. Without being too over-analytical, I will briefly explain why I have reached this 
conclusion.  

(a)  I consider paragraphs (a) and (b) distil the essential factual allegations being 

made in the article. There are stray factual allegations in the article. For 
example, the reference to details of the dealings being “tucked away deep in 

the small print”, and the claim that the claimant had rented out 4 of the 
properties that he purchased to staff that worked for him at his estate. I 
considered whether some element of acting covertly should be added. 

However, I have decided that, as against the claimant, that would be a strained 
meaning. That allegation is not anchored in the article to any particular 

transaction. Further, secrecy is not the key message that is being given by the 
article as regards the claimant. The facts about the properties being rented to 



 

Approved Judgment 

Morgan v Associated News 

 

 

staff seems to me not to be particularly relevant and, in my judgment, neither 
of these factors contributes to the defamatory sting that would be understood 

by the hypothetical ordinary reasonable reader. 

(b)  I am quite satisfied that a reader would fully appreciate from the article that it 

was not being said that the claimant was not able to take advantage of the 
opportunity that was presented to him. That theme is common to all of the 
individuals referred to. It is not said to have been unlawful or a breach of any 

rules for the claimant to have purchased the properties. On the contrary, the 
clear implication is that he was fully entitled to do so. In my judgment that is 

important because it affects both meaning and the decision as to fact/opinion.  

(c)  The defamatory sting of the article is that by so taking advantage of that 
opportunity he was acting in the way identified in meaning (c).  

(d)  I regard the balance of the claimant’s meaning in paragraph 4.2 to be forced. It 
arises from the same paragraph 13 of the article that suggests secrecy, and for 

the same reasons I reject this as part of the natural and ordinary meaning.  

(e) I am quite satisfied that the article suggests that the claimant obtained a 
personal financial gain. The article is not clear, as regards the claimant, how 

this had been obtained, otherwise to state that he purchased the properties at a 
discount. It is not, in his case, clearly attributed to a specific shareholder or 

other discount. Paragraphs [14]-[16] refer to the discount or shareholder 
schemes offered by some companies, but the claimant’s company, Redrow, is 
not one of them. I do not consider that the ordinary reasonable reader would 

collect that as part of the meaning as against the claimant, but I am satisfied 
that the article does suggest an element of personal gain.  

18. As to fact or opinion, Mr Rushbrooke submits that this is a newspaper article making 
factual allegations upon the back of what readers are told is an investigation by the 
newspaper and an audit of the relevant firm’s account. I accept that, so far as it goes, 

but, in my judgment, Ms Evans QC is substantially correct. The factual allegations 
made in the article, which I have captured in meanings (a) and (b) are not themselves 

defamatory. As I have noted ([17(b)] above), the article makes plain that the claimant 
was not acting unlawfully or breaking any rules. Meaning (c) is an expression of 
opinion on the claimant’s conduct. It is clearly flagged as such to readers. The 

criticism comes from the quotes from the third parties in paragraphs [11] and [12]. I 
am satisfied that readers would have recognised the opinion as distinct from factual 

allegations. Because the criticism is attributed to third parties, who are clearly 
expressing their view as to the claimant’s actions, a reader would clearly recognise 
this as opinion. Not that it is definitive in relation to the test, but any reader, in my 

judgment, would be able to make up his or her own mind as to whether taking 
advantage of the opportunity that presented to the claimant is worthy of the expressed 

condemnation. Ultimately, the question is how the word would strike the ordinary 
reasonable reader. I am satisfied that the reader would have understood the 
defamatory imputation contained in paragraph (c) of the meaning to be an expression 

of an opinion. The fourth aspect identified on the test, concerning bare comment, does 
not arise in this case. 



 

Approved Judgment 

Morgan v Associated News 

 

 

19. Finally, I have considered whether small differences in the online version of the 
article make any difference to the decisions I have made, and I am satisfied that they 

do not. 

__________ 


