
 

 
 

Neutral Citation Number: [2023] EWHC 2581 (KB) 
 

Case No: QB-2022-002660 and QB-2022-002661 

 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 

KING’S BENCH DIVISION 

MEDIA AND COMMUNICATIONS LIST 

 

Royal Courts of Justice 

Strand, London, WC2A 2LL 

 

Date: 18 October 2023 

 

Before : 

 

MR JUSTICE JOHNSON 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Between (QB-2022-002660): 

 

 Jusan Technologies Limited Claimant 

 
- and - 

 

 (1) The Bureau of Investigative Journalism 

(2) Telegraph Media Group Limited Defendants 

 

 

And between (QB-2022-002661): 

 

 Jusan Technologies Limited Claimant 

 
- and - 

 

 openDemocracy Limited Defendant 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Justin Rushbrooke KC and Gervase de Wilde (instructed by Boies Schiller Flexner (UK) LLP) 

for the claimant in both claims 

Aidan Eardley KC (instructed by Wiggin LLP) for the second defendant in claim QB-2022-

002660 

Adam Wolanski KC and David Hirst (instructed by Wiggin LLP) for the defendant in claim QB-

2022-002661 

 

Hearing date: 11 October 2023 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Approved Judgment 
 

This judgment was handed down by release to The National Archives on 18 October 2023 at 10.30am.



Approved Judgment 

Mr Justice Johnson 
Jusan v Telegraph; Jusan v openDemocracy 

 

 

Mr Justice Johnson: 

1. In each of these two claims, the claimant seeks damages in defamation. Each claim 

arises out of articles published in 2022. The articles address assets owned by the 

claimant which are said to be linked to wealth illicitly gained by Nursultan Nazarbayev 

when he was president of Kazakhstan. The issues that arise on these trials of preliminary 

issues concern the meanings of the articles.  

2. It is common ground between the parties that the articles suggest corruption on the part 

of Mr Nazarbayev. The issue between the parties concerns the extent to which the 

articles convey a meaning that suggests wrongdoing on the part of the claimant. In 

particular, a key issue is the extent (if at all) to which the articles suggest that the 

claimant was complicit in Mr Nazarbayev’s alleged activity in hiding his illicit wealth. 

3. This judgment comes at an early stage of the proceedings, and before any contested 

evidence has been heard. Mr Nazarbayev is not a party to the proceedings. The 

judgment concerns only the meaning of the articles. It does not involve any factual 

finding as to wrongdoing on the part of the claimant, or Mr Nazarbeyev, or anybody 

else. 

The background 

The claimant 

4. The following description of the claimant is taken from the Re-Amended Particulars of 

Claim. It is not necessarily common ground. 

5. The claimant says that it is a UK-based investment holding company which was 

incorporated in March 2020 and has substantial assets. These were, until recently, 

principally in Kazakhstan. They included assets in the banking, e-commerce, 

telecommunications, logistics, retail and other financial sectors. It was owned by 

Pioneer Capital Invest LLP which was, in turn, two thirds owned by Nazarbayev Fund 

or, as the articles say, the Nazarbayev Foundation. 

6. The claimant was recently restructured. It no longer owns Kazakh assets, but retains 

substantial assets running into many tens of millions of pounds. It is now said to be 

92% owned by a Nevada holding company which is in turn owned by a Nevada limited 

liability non-profit corporation which has the object of funding state education in 

Kazakhstan. The claimant says that in early 2022 it was contemplating the expansion 

of its operations in the UK, including by means of attracting new investors so as to 

expand its capital base, but that the articles thwarted those plans. 

The articles 

7. The articles are appended to this judgment. On 21 January 2022 openDemocracy 

Limited (“openDemocracy”) published an article under the headline “Kazakhstan’s 

former president linked to $7.8bn in assets in UK company”. That article (including an 

update that was appended from 4 July 2022) is at part 2 of the appendix to this judgment. 

On 17 February 2022 Telegraph Media Group Limited (“the Telegraph”) published an 

article in the online edition of the Telegraph newspaper, under the heading “Former 

Kazakh dictator controlled £6bn empire from Britain.” That article is at part 1 of the 



Approved Judgment 

Mr Justice Johnson 
Jusan v Telegraph; Jusan v openDemocracy 

 

 

appendix to this judgment. On the same day, an article was published in the print edition 

of the newspaper under the heading “Kazakhstan’s dictator ran £6bn empire from the 

UK.” The print edition had the sub headline: “Former leader hid wealth in technology 

firm, piling pressure for crackdown on kleptocracies in London.” Aside from the 

differences in the headlines, the print edition of the article was materially identical to 

the online edition of the article. Paragraphs 9 – 13 of the article refer to statements made 

in Parliament. The claimant does not complain of those passages, but it is common 

ground that they should be considered as part of the overall context against which the 

meaning of the rest of the article should be determined. 

8. On 19 October 2022 openDemocracy published a further article, which forms part of 

the claimant’s claim but which it is not necessary to consider further in order to 

determine the issues that arise on these trials. 

9. The Bureau of Investigative Journalism (“TBIJ”) published two articles which referred 

to the claimant, one on 17 February 2022 and one on 19 October 2022. Again, it is not 

necessary to consider those articles further in order to determine the issues that arise on 

these trials of preliminary issues. 

The Telegraph claim 

10. The claimant issued proceedings in the Telegraph claim on 16 August 2022. TBIJ is the 

first defendant in that action. The Telegraph is the second defendant. 

11. The claimant sets out the meaning for which it contends in respect of the two versions 

of the Telegraph article in its Particulars of Claim. The Telegraph did not file a defence, 

in accordance with the practice described in Morgan v Associated Newspapers [2018] 

EWHC 1850 (QB). Instead, it again sought a trial of a preliminary issue as to meaning 

in respect of the Telegraph article. Both parties agree that the print and online editions 

of the article carry the same meaning, but they disagree as to that common meaning. 

12. On 19 September 2023 Nicklin J ordered a trial of the following preliminary issue in 

the Telegraph claim: “the natural and ordinary meaning of the Telegraph article”. He 

directed that the trial be listed to be heard at the same time as a trial of the preliminary 

issues in the openDemocracy case (as to which see below). 

The openDemocracy claim 

13. The claimant issued proceedings in the openDemocracy claim on 16 August 2022, 

immediately after issuing proceedings in the Telegraph claim (which has the preceding 

case number). This was 6 weeks after the openDemocracy article had been updated. An 

amended claim form, to address the second openDemocracy article, was filed on 14 

December 2022. Particulars of Claim were served on 15 December 2022. They identify 

the publications in respect of which the claim is brought. They include the first article, 

which is identified at paragraph 4: 

“On 21 January 2022, the Defendant published or caused to be 

published, and continues to publish or cause to be published 

(subject to an insufficient “update”), an article… under the main 

headline “Kazakhstan’s former president linked to $7.8bn in 

assets in UK company” at the URL [url given]…” 



Approved Judgment 

Mr Justice Johnson 
Jusan v Telegraph; Jusan v openDemocracy 

 

 

14. The Particulars of Claim set out the meaning which the claimant contends the article 

conveys. The Particulars of Claim were subsequently amended and re-amended, but 

there was no amendment to paragraph 4. 

15. openDemocracy did not file a defence, for the same reason that the Telegraph did not 

do so. Instead, it sought a trial of preliminary issues relating to the first article. The 

issues it sought to be determined included: 

“The natural and ordinary and/or inferential meaning of the 

words and image in the article complained of in the Amended 

Particulars of Claim at paragraph 4.” 

16. openDemocracy did not seek such a trial in respect of the second article. That is 

because, in respect of much of that article, it intends to plead a defence of statutory 

qualified privilege pursuant to section 15 of the Defamation Act 1996. The issue of 

meaning can only be finally determined once the question of privilege has been 

resolved: Curistan v Times Newspapers Ltd [2008] EWCA Civ 432; [2009] QB 231.  

17. On 24 August 2023 Nicklin J made an order for a trial of preliminary issues in the 

openDemocracy case. He ordered that the preliminary issues to be determined were: 

(1) The natural and ordinary and/or inferential meaning of the words and image in the 

first article; 

(2) Whether the first article comprises (or includes) statements of fact or opinion; and 

(3) If the first article comprises or includes a statement of opinion, whether the first 

article indicated, whether in general or specific terms, the basis of the opinion. 

18. The order states in terms that the references to “the first article” are references to “the 

article complained of in the Re-Amended Particulars of Claim at paragraph 4”. 

19. Nicklin J did not order that the trial should determine whether the article, in its 

determined meaning, was defamatory of the claimant at common law. That is because 

there are factual issues concerning the capacity of the claimant to maintain an action in 

defamation, and, specifically whether it has a reputation that is capable of being 

defamed. All parties agree that it is not possible to resolve those issues on this trial. The 

meaning trial is, therefore, limited to the meaning of the words, and the question of 

whether they amount to statements of fact or opinion and whether the article indicates 

the basis of any opinion. 

20. In advance of the hearing, I was provided with a copy of the first article in the form it 

appeared after 4 July 2022. At the outset of the hearing, it became clear that the parties 

were at cross-purposes as to whether the preliminary issues were to be determined by 

reference to this version of the article, or by reference to the article as it had appeared 

before 4 July 2022, or both. Justin Rushbrooke KC, for the claimant, objected to the 

inclusion, in the bundle, of the updated version of the article. He said that I should 

ignore the update. Adam Wolanski KC, for openDemocracy, disagreed. He said I 

should consider the article in its updated form. 



Approved Judgment 

Mr Justice Johnson 
Jusan v Telegraph; Jusan v openDemocracy 

 

 

21. I have concluded that the order of Nicklin J requires consideration of the article in the 

form in which it appeared both before and after 4 July 2022. 

22. That is because: 

(1) The order for the trial of preliminary issues that was made by Nicklin J reflects the 

form in which openDemocracy applied for a trial of a preliminary issue. 

(2) Both the application, and the order, define the article to be considered 

(unsurprisingly) by reference to the claimant’s pleaded case as to the article about 

which it complains, and, specifically, by reference to paragraph 4 of the Amended 

Particulars of Claim. 

(3) Proceedings were issued (and each iteration of the Particulars of Claim was served) 

after the article had been updated. 

(4) Paragraph 4 of the now [Re-]Amended Particulars of Claim does not limit the claim 

to the article in the form in which it was originally published prior to 4 July 2022. 

(5) On the contrary, paragraph 4 of the [Re-]Amended Particulars of Claim explicitly 

makes complaint both about the original publication, and its ongoing publication at 

the time of the [Re-]Amended Particulars of Claim (“and continues to publish”). 

(6) Paragraph 4 of the [Re-]Amended Particulars of Claim makes explicit reference to 

the update, and makes it clear that complaint is made about the ongoing publication 

of the form of the article which includes the update (“subject to an insufficient 

“update”“). 

(7) Mr Rushbrooke relies on the directions that were made for the trial of preliminary 

issues, which include that the trial bundle should contain a copy of the article “in 

the form in which it was originally published.” 

(8) The scope of the trial of preliminary issues is defined by the order for the trial, rather 

than the case management directions that were made for the compilation of the 

hearing bundle. The direction as to what should be included in the trial bundle does 

not change the ambit of the trial. If there were any ambiguity in the scope of the 

trial then it might be arguable that the directions could assist in resolving that 

ambiguity, but there is no ambiguity. Anyway, paragraph 4 of the Amended 

Particulars of Claim effectively complains about two different articles – the article 

that was published up until 4 July 2022, and the updated article that was published 

thereafter. The direction to include a copy of the article “in the form in which it was 

originally published” can be taken to mean a copy of each version of the article in 

the form in which it was originally published. 

(9) Neither party is disadvantaged by this approach. The order as to the trial of 

preliminary issues was entirely clear, and the updated article was included in the 

hearing bundle. I made it clear at the hearing that I would hear any submission that 

either party wished to make on either the original or the updated article.  

(10)  Conversely, it would be undesirable to determine the meaning of the article only 

by reference to the form in which the article appeared before 4 July 2022, in 



Approved Judgment 

Mr Justice Johnson 
Jusan v Telegraph; Jusan v openDemocracy 

 

 

circumstances where the claimant seeks to maintain a claim in respect of the form 

in which the article appeared thereafter. Mr Rushbrooke stressed that most of the 

damage would have been incurred before 4 July 2022, so that the claim in respect 

of the updated article may not add a great deal. I gave Mr Rushbrooke the option of 

abandoning the claim in respect of the updated article (in which case it would clearly 

not be necessary to consider the updated article). He declined to do so. It follows 

that both forms of the article are in issue, and so the meaning of both must be 

determined. 

Legal framework 

23. Meaning: The legal principles to be applied when determining meaning are summarised 

in Koutsogiannis v Random House Group Ltd [2019] EWHC 48 (QB); [2020] 4 WLR 

25 per Nicklin J at [11]-[12]. The Court’s task is “to determine the single natural and 

ordinary meaning of the words”. This is “the meaning that the hypothetical reasonable 

reader would understand the words bear.” In making that determination the Court 

should apply the approach identified in the series of propositions set out by Nicklin J in 

Koutsogiannis at [12].  

24. Fact/opinion: The principles are summarised by Nicklin J in Koutsogiannis at [16]-[17]. 

The ultimate question is the impact on the hypothetical reasonable reader 

(Koutsogiannis at [16(iii)]), in other words whether the hypothetical reasonable reader 

would understand the passage in question, read in context, as conveying fact or opinion. 

Determining whether words express an opinion, or an asserted fact, is part and parcel 

of determining the words’ meaning. The Court should not therefore determine these 

two issues separately in “too linear or compartmentalised a fashion” - see Haji-Ioannou 

v Telegraph Media Group Ltd [2020] EWHC 2922 (QB) per Collins Rice J at [13] (and 

the authorities there cited). 

25. In each case, I read the article(s) (including the update of the openDemocracy article) 

before reading any other document, and, in particular, before reading the meanings for 

which the claimant and openDemocracy contend. I did so with the principles distilled 

in Koutsogiannis well in mind. On the basis of that initial reading of the articles I 

reached a distinct view as to the meaning that they conveyed, so far as they concerned 

the claimant. The parties have each engaged in a skilful and detailed deconstruction of 

the articles to seek to support the meaning for which they each contend. That is, as they 

recognise, a somewhat artificial and strained exercise, but it is a nonetheless helpful 

vehicle to test the views I reached on an initial reading of the articles, and whether those 

views were borne out of an overly analytical approach to the words, or an approach that 

was in any other way incompatible with the Koutsogiannis principles. The arguments 

did not change my essential view of the meaning of the articles, but it was helpful in 

formulating how that view of the meanings is best expressed. 

The Telegraph case 

The rival contentions as to meaning 

26. The claimant’s case is that the Telegraph article means: 

“the Claimant was set up in the UK in 2020 to act, and did until 

the end of 2021 act, as a corrupt vehicle through which former 



Approved Judgment 

Mr Justice Johnson 
Jusan v Telegraph; Jusan v openDemocracy 

 

 

President Nursultan Nazarbayev exercised control, via the 

Nazarbayev Fund and two other purported educational 

foundations, over his sprawling international business empire 

worth US$7.8bn (or £5.8bn).” 

27. The Telegraph says that the article means: 

“the Claimant was used by the former dictator of Kazhakstan, 

Nursultan Nazarbayev (‘NN’) to hold business assets worth 

£5.8bn, acquired with funds likely obtained improperly by NN 

from the Kazakh state during his time in office.” 

Submissions 

28. Mr Rushbrooke submits that the article is all about the claimant. The key message is 

that the claimant is “at the centre of the financial interests of a key ally of Vladimir 

Putin” and that this “former dictator of Kazakhstan controlled a multibillion-dollar 

business empire via a British company.” The article makes it clear not just that the 

claimant was being used to hold Mr Nazarbayev’s assets, but also that it was the vehicle 

through which he controlled them – see (aside from the headline of the online edition), 

paragraphs 1, 3 and 16. The article also makes clear that the claimant is complicit in 

that activity. It explicitly states that one of Mr Nazarbayev’s associates was a director 

of the claimant. The fact that it had only one employee and yet sat “at the heart of a 

sprawling international business” indicates there is something fundamentally “dodgy” 

about the claimant. The same impression is given by the revelation that even its auditor 

was under investigation (albeit in respect of another company). Mr Rushbrooke says 

that the mass of incriminating material, and the damning terms in which it is presented, 

creates a clear overall picture that the claimant was set up and run by Mr Nazarbayev’s 

cronies on his behalf as a vehicle to hide the enormous wealth that he had accrued, and 

to control the business empire in which that wealth resided. 

29. The claimant’s pleaded meaning uses the phrase “act as a corrupt vehicle” as a 

compendious way of capturing the fraudulent nature and purpose of the claimant’s 

existence and operation, as conveyed by the article. The word “corrupt” is intended to 

echo the reference to the Organized Crime and Corruption Reporting Project at 

paragraph 25. Mr Rushbrooke recognises that the point could be expressed in different 

language, but whatever language is chosen he submits that the meaning must properly 

reflect the intrinsically damaging nature of the way in which the claimant is portrayed. 

He says that an easy way to test the question of whether the article portrays the claimant 

in a damaging light is to ask whether any reasonable person would wish to transact, or 

be associated, with the claimant.  

30. Insofar as it might be said that the recorded denials of the claimant’s solicitor amount 

to an “antidote” to the “bane” that the claimant is corrupt, set against the headline and 

the thrust of the article it has no effective neutralising impact on the message that is 

otherwise clearly conveyed. 

31. Aidan Eardley KC, for the Telegraph, submits that (as the headline demonstrates) the 

article is focussed on Mr Nazarbayev and his business empire (and, to a lesser extent, 

the UK’s regulatory regime), not the claimant.  Consistent with that theme, Mr 

Nazarbayev and his cronies are said to be in control of the assets, and the claimant is 



Approved Judgment 

Mr Justice Johnson 
Jusan v Telegraph; Jusan v openDemocracy 

 

 

presented as a purely passive vehicle, under their ownership and control. The claimant 

is not described as doing anything apart from holding assets, which it does only because 

its owners and/or controllers tell it to do so (see paragraphs 6, 23 and 27). Thus, the 

claimant is a passive instrument for others, and is not capable of doing anything for 

itself, hence the reference, at paragraph 6, to “only one employee”. It is simply a 

receptacle for its shareholders’ assets. Further, the article says that the claimant 

complies with all applicable regulatory requirements (see paragraphs 26 and 27). 

32. To the extent that the connection between Mr Nazarbayev and the claimant might, in 

itself, cause readers to speculate that the claimant or its directors should be doing more 

to secure the claimant’s integrity, that is a secondary inference that goes beyond the 

natural and ordinary, or implied, meaning of the article: Brown v Bower [2017] EWHC 

2637 (QB); [2017] 4 WLR 197 per Nicklin J at [54]. 

Discussion 

33. Neither party suggests that there is any difference in the meaning of the online and print 

versions of the article. The primary difference is the sub-headline in the print version 

“Former leader hid wealth in technology firm, piling pressure for crackdown on 

kleptocracies in London.” That sub-headline is, however, reflected in the substantive 

content of the online article (see, for example, paragraphs 1-3). Both parties agree that 

part of the meaning of the article is that Mr Nabarayev hid his wealth in the claimant. 

The issue between them concerns the extent of the claimant’s complicity in that. The 

sub-headline does not assist further on that issue. 

34. I do not consider it particularly helpful to focus on the question of whether the article 

alleges that the claimant is “doing” anything, or is “conducting itself” in any particular 

way. As Mr Rushbrooke pointed out, a corporate entity can be defamed without 

suggesting any particular activity on its part. A classic example is asserting that a 

company is insolvent. Here, the contrast between the parties’ positions is better 

addressed not through the question of whether the claimant is undertaking any 

particular activity, but rather through the question on whether it is aware of, or 

knowingly involved in, the activities that are alleged as against Mr Nazarbayev and his 

foundations. 

35. The article does not, in my view, suggest that the claimant was merely an unwitting 

passive receptacle for Mr Nabarayev’s funds. It suggests that it was simply an extension 

of Mr Nazarbayev himself, and was positively involved in hiding his assets. That is 

because: 

(1) As Mr Eardley accepts, the article does not just suggest that Mr Nazarabayev’s 

funds were held by the claimant, but that the claimant was itself controlled by 

Mr Nazarbayev “and his cronies”.  

(2) Paragraph 3 suggests that the funds were controlled “via” the claimant. The use 

of that word tends to suggest the claimant’s positive involvement. 

(3) The reference to there being only one employee further supports the suggestion 

that the claimant does not have any real purpose, and is not undertaking any 

significant activities, beyond existing as a vehicle through which Mr 

Nazarbayev can control his assets. 



Approved Judgment 

Mr Justice Johnson 
Jusan v Telegraph; Jusan v openDemocracy 

 

 

36. I do not, however, consider that the article intimates that this continues to be the position 

as at the time of publication of the article. That is because the control of the claimant 

by Mr Nazarbayev is all clearly expressed in the past tense. Paragraphs 18-21 indicate 

that ownership of the claimant has now passed to a US non-profit organisation, and 

there is no clear assertion or implication that Mr Nazarbayev continues to control his 

assets through the claimant. 

37. I consider that the meaning of the article is: 

“Up until the end of 2021 (when its ownership changed) the claimant hid and controlled 

assets of £5.8bn that it knew had been acquired illicitly by Nursultan Nazarbayev, the 

former president of Kazakhstan.” 

38. This is a statement of fact, not opinion. 

The openDemocracy case 

The rival contentions as to meaning 

39. The claimant contends that the article alleges that: 

“the claimant was allowing itself to be used as a corrupt vehicle 

to hide and control $7.8bn of assets belonging to Mr Nazarbayev, 

via a personal foundation controlled by him, the Nazarbayev 

Foundation, and that the claimant had been party to a corrupt 

transaction whereby a three per cent stake in it worth over 

US$200 million has been sold to QAZ42 Investment SPV RSC 

Ltd for a gross undervalue, just US$20 million.” 

40. openDemocracy contends that the article means: 

“Given, amongst other things, the lack of transparency in the 

ownership structure of the claimant, which includes the 

Nazarbayev Foundation, a charitable foundation connected to 

Nursultan Nazarbayev, the former president of Kazakhstan, and 

which holds a majority stake in the claimant, there are reasonable 

grounds to investigate whether Mr Nazarbayev has used the 

claimant as a vehicle for holding £7.8bn of the private wealth he 

acquired through corruption whilst in office.” 

41. Alternatively, openDemocracy says that the words bear the same meaning at Chase 

Level 2, that is that there are reasonable grounds to suspect Mr Nazarbayev (rather than 

merely reasonable grounds to investigate). It says that this is not capable of being 

defamatory of the claimant, and that it amounts to a statement of opinion not fact. 

Submissions 

42. Mr Rushbrooke submits that the central theme of the article is the “link” between Mr 

Nazarbayev and his control of substantial assets via the claimant. The peg for the 

publication is the revelation that a UK company is instrumental in Mr Nazarbayev 

exerting this control. The relevance of the Nazarbayev Foundation is that it provides 



Approved Judgment 

Mr Justice Johnson 
Jusan v Telegraph; Jusan v openDemocracy 

 

 

the important link between Mr Nazarbayev and the claimant. The article leaves no room 

for ambiguity as to the company’s complicity, because: 

(1) The headline sets out the subject matter of the article for the reader: “Kazakhstan’s 

former president linked to $7.8bn in assets in UK company”.  

(2) The sub headline reiterates both the improper conduct of the UK entity and the 

connection to Mr Nazarbayev: “Experts urge British government to unmask 

offshore owners of UK-registered firms after uncovering of vast assets linked to 

Nursultan Nazarbayev”. 

(3) The article then tells the reader that the claimant’s assets are “wealth under the 

control of Nursultan Nazarbayev’s personal foundation” and that this emerged as a 

result of an investigation carried out by the Organized Crime and Corruption 

Reporting Project. The claimant emphasises the name of that project, which, it says, 

leaves nothing to the imagination. 

(4) The link to the Nazarbayev Foundation and its control by Mr Nazarbayev is then 

repeated at paragraphs 7 and 12. 

(5) The heading above para 8, in large bold text is “An opaque network.” That 

reinforces the suggestion of impropriety.  

43. Mr Rushbrooke further submits that paragraphs C-C4 convey that the QAZ42 

transaction was corrupt: that is the clear implication of the gross undervalue of the 

claimant which the article suggests underpinned the transaction. 

44. Mr Wolanski KC, on behalf of openDemocracy, submits that reasonable readers of the 

article would not reasonably conclude that it conveys any potentially defamatory 

allegation concerning the claimant.  The focus of the article is on Mr Nazarbayev rather 

than the claimant. Mention is not made of the claimant until paragraph 16, when it is 

said that it is merely the passive recipient of funds.  It is not suggested that the claimant 

took any active role in dealing with Mr Nazarbayev’s assets. Nor is it alleged to have 

misconducted its business or to have defrauded anyone. In effect, readers are told that 

the company was merely a passive vehicle which did not trade. It is not alleged to have 

had any active part in any misconduct by Mr Nazarbayev, and is not alleged to be guilty 

of any misconduct, unlawful or otherwise. 

45. If the article does bear any defamatory meaning then it is at a significantly lower level 

of gravity than Chase level 1. That is because it reports on what is said to be “an 

investigation” it calls for further investigation and it is couched in tentative language 

(“wealth that could be under Nazarbayev’s control”). 

46. Mr Wolanski says that the claimant’s meaning is strained and artificial, and that the 

natural and ordinary meaning is that the claimant was used by Mr Nazarbayev as a 

vehicle for assets he acquired through corruption.  

47. As to the purchase of 3% of the shares at an undervalue, the article does not say that the 

sale was corrupt, only that it was a good deal. And the article explicitly says that nothing 

is known about the company that purchased the shares. There is nothing to indicate that 

the claimant was involved in the transaction.  



Approved Judgment 

Mr Justice Johnson 
Jusan v Telegraph; Jusan v openDemocracy 

 

 

48. Mr Wolanski further contends that the article amounts to an expression of opinion rather 

than a statement of fact. It presents the details of an investigation and reports on the 

deductions that are made on the basis of that investigation. Those deductive conclusions 

are naturally an expression of an opinion. 

Discussion 

49. Mr Wolanski identifies three issues that arise as to the meaning of the article: 

(1) Whether the words impute that the claimant took an active role in the hiding by 

Mr Nazarbayev of corruptly obtained assets, as opposed to being a passive 

recipient of those assets; 

(2) If so, at what Chase level that allegation is made; 

(3) Whether the words bear any meaning defamatory of the Claimant in respect of 

the sale of a 3% stake in the company to QAZ42. 

50. Subject to the observation I made in the Telegraph case about the question of “doing” 

or “conducting itself” (which applies equally to “active role”), these three issues 

provide a helpful framework by which to explain the conclusion I have reached as to 

the meaning of the article. 

51. As to the first, it is common ground between the parties that the article conveys the 

meaning that Mr Nazarbayev has used the claimant to hide corruptly obtained assets. 

The real issue between the parties is whether the claimant has been complicit in that. 

Mr Wolanski is right that the article does not anywhere suggest in terms that the 

claimant has done anything improper. Mr Wolanski went through the article sentence 

by sentence, and correctly submitted that no individual sentence, read in isolation, 

conveys a meaning that the claimant has conducted itself improperly. Further, some 

care should be taken in respect of the multiple potential indicators of underlying 

wrongdoing on which Mr Rushbrooke relies (for example, the references to the 

Organized Crime and Corruption Reporting Project, the reference to opacity). Those 

references are consistent with the agreed position of the parties that the article indicates 

wrongdoing on the part of Mr Nazarbayev. It does not necessarily follow that 

wrongdoing also attaches to the claimant. 

52. But nor does the article anywhere suggest in terms that the claimant was merely an 

entirely passive and innocent recipient of Mr Nazarbayev’s assets. 

53. I consider that the meaning it conveys falls somewhere between the meanings 

contended for by the parties, but rather closer to the claimant’s meaning. The factors in 

the article (as published before 4 July 2022) that suggest the claimant is not entirely 

passive or unwitting in the arrangements for hiding Mr Nazarbayev’s corruptly obtained 

assets are that: 

(1) The amount of the claimant’s assets that are said to derive from Mr Nazarbayev. 

This is up to $7.8bn (making allowance for imprecision in the word “linked”) in 

the article as originally published, and $1.6bn net in the updated version of the 

article. The emphasis in the article on the value of the assets implies to the 

reasonable reader that the company is aware of their provenance and the purpose 



Approved Judgment 

Mr Justice Johnson 
Jusan v Telegraph; Jusan v openDemocracy 

 

 

underpinning their being held by the company. Mr Wolanski rightly points out 

that it is not remotely surprising or sinister that the claimant should have 

substantial assets, given that it exists for the purposes of providing an 

endowment fund. The point, however, is that the high valuation of the assets that 

are said to derive from Mr Nazarbayev are such that the claimant is likely to 

have some detailed knowledge about them. A corporation that operates as an 

investment holding company for endowment funds might not have a detailed 

knowledge of the ultimate source of every donation to the underlying funds, but 

the article implies (because of the amount of the assets) that the claimant has a 

detailed knowledge of their provenance. 

(2) The proportion of the claimant’s assets that are said to derive from Mr 

Nazarbayev. The article strongly suggests that a substantial proportion of the 

claimant’s assets derive from Mr Nazarbayev. The headline says that Mr 

Nazarbayev is linked to $7.8bn in assets. The body of the article says that 

claimant’s total assets amount to $7.8bn (clarified in the update as a gross 

figure). If only a small part of the claimant’s assets derived from Mr 

Nazarbayev, then that might raise a question as to the extent of the claimant’s 

knowledge about them. Conversely, the fact that they represent such a large 

proportion of the claimant’s assets implies that it is not ignorant about them. 

(3) The date of the claimant’s incorporation. The article says that the claimant was 

set up in March 2020 and that, the same year, Pioneer Capital Invest LLP’s 

assets (in which the Nazarbayev Foundation had taken a 75% stake, reducing to 

62% by July 2021) were transferred to the claimant. That strongly suggests that, 

from its inception, a significant part of the claimant’s purpose was to hold 

substantial assets that had derived from Mr Nazarbayev. 

(4) The article says that the Nazarbayev Foundation has a controlling stake in the 

claimant. The article also suggests that there are close links between Mr 

Nazarbayev and the Nazarbayev Foundation. So, it follows that the article 

suggests a close link between the claimant’s controlling mind and Mr 

Nazarbayev. 

54. This involves a degree of implication, but that is properly part of an assessment of 

meaning. I do not consider it involves the drawing of inferences in a way that goes 

beyond an assessment of a publication’s meaning: Brown at [54] (see paragraph 32 

above). 

55. I do not consider that the suggestion that the claimant is complicit rather than merely 

passive is conveyed at Chase level 1. The fact that it is largely based on implication 

rather than direct assertion, the use of some qualified and tentative language, and the 

inclusion of the response of Mr Sarinzhipov, result in a meaning that is pitched at a less 

definitive level than Chase level 1 (and the Telegraph article). The overall impression 

given by the article is that there are strong grounds to believe complicity on the part of 

the claimant.  

56. The meaning conveyed by the article amounts to a statement of fact, rather than opinion. 

It is not couched or structured in the terms of an opinion, and does not read as the 

expression of opinion. It conveys fact, albeit fact that is in large part based on 

implication rather than direct assertion. 



Approved Judgment 

Mr Justice Johnson 
Jusan v Telegraph; Jusan v openDemocracy 

 

 

57. I do not consider that paragraphs C-C3 of the article convey the meaning for which the 

claimant contends, or that they bear any other meaning that is potentially defamatory 

of the claimant at common law. Those paragraphs say that QAZ42 Investment paid 

$20m for an interest in the claimant that was potentially worth over $200m. They appear 

in the context of a short discrete section of the article which identifies those who have 

minority stakes in the claimant. There is nothing in that section of the article, or in the 

rest of the article, to suggest that there was anything corrupt or otherwise improper in 

QAZ42’s acquisition of an interest in the claimant. The mere fact that an investor 

purchases an interest in a company which is “potentially” worth ten times the amount 

paid does not, in itself, mean that there was anything improper in the acquisition. The 

surrounding context in the article identifies much that is discreditable, but none of that 

attaches explicitly or implicitly to the QAZ42 transaction. 

58. I have, separately, considered the meaning of the updated article, as published from 4 

July 2022. The update comprises the points made by “a representative of [the claimant] 

and Nazarbayev Foundation.” It is a small point, but the impression is this information 

is provided by a single person who is a representative of both the claimant and the 

Nazarbayev Foundation, rather than separate representatives of the claimant and the 

Nazarbayev Foundation. This reinforces the impression of a close link between the 

claimant and the Nazarbayev Foundation, and hence knowledge by the claimant of the 

activities of the Nazarbeyev Foundation. Given that the article suggests strong links 

between Mr Nazarbeyev and the Nazarbeyev Foundation, this reinforces the overall 

suggestion that the claimant is complicit in the holding of assets that derive from Mr 

Nazarbeyev’s corrupt activities. 

59. The first point that is made in the update is that the representative has said that the 

claimant’s net assets are US$1.6bn (rather than the much larger figure in the headline). 

It then says, in parentheses, that the figure given in the headline represents the 

claimant’s gross assets. This reads as the author of the article accepting the point that is 

made by the representative, and explaining the reason for the difference in the figures. 

It does not change the overall meaning of the article so far as the question of 

wrongdoing on the claimant’s part is concerned. The figure as to the claimant’s assets 

is still sufficiently large to justify the points made at paragraph 53(1) above. 

60. The update then addresses changes that were made to the ownership of the claimant. I 

do not consider that this changes the meaning of the article as at the time it was 

originally published. 

61. The update then makes assertions as to the current position concerning the claimant, 

the Nazarbayev Foundation and Mr Nazarbayev. Again, I do not consider that this 

changes the meaning of the article as it was originally published. Insofar as the update 

might be read as applying, historically, to the position between March 2020 and January 

2022, the author of the article does not endorse any of the points that are made (in 

contrast to the position as to the net/gross assets). It reads as the representative denying 

the points that are made in the original article, but without changing the overall meaning 

of the (updated) article, other than pointing out that the allegations are denied. 

62. The meaning that I consider the article conveys, so far as it relates to the claimant, is: 

“There are strong grounds to believe that the claimant was set up in March 2020 in 

order to hold, via opaque arrangements, substantial assets which represent the proceeds 



Approved Judgment 

Mr Justice Johnson 
Jusan v Telegraph; Jusan v openDemocracy 

 

 

of illicit profiteering from Kazakhstan’s reserves of oil, gas and metals by Nursultan 

Nazarbayev, the former president of Kazakhstan, and that (as at January 2022) it 

continued to be (knowingly) complicit in the arrangements made to hold those assets.” 

63. This is a statement of fact rather than opinion. 

Next steps 

64. I will make a direction for the listing of a Case Management Conference (“CMC”).  

65. As a result of the resolution of the preliminary issues, there will need to be directions 

in respect of the parties’ statements of case. The claimant will need to further amend its 

Particulars of Claim in each case to bring its pleaded meanings into line with my 

findings. The Telegraph and openDemocracy will each need to plead a defence which 

addresses the meanings that I have set out, so that they comply with CPR PD 53B. It is 

likely that a Reply will need to be served. All of that should take place before the CMC. 

It is possible that the claimant will wish to amend its statements of case more broadly 

than is required to bring them into line with the rulings on meaning. If any such 

proposed amendments are contested then that can be addressed at the CMC. 

Outcome 

66. The Telegraph article means (in the form it was published in both the print and online 

editions): 

“Up until the end of 2021 (when its ownership changed) the claimant hid and controlled 

assets that it knew had been acquired illicitly by Nursultan Nazarbayev, the former 

president of Kazakhstan.” 

67. The openDemocracy article means (in the form it was published both before and after 

4 July 2022): 

“There are strong grounds to believe that the claimant was set up in March 2020 in 

order to hold, via opaque arrangements, substantial assets which represent the proceeds 

of illicit profiteering from Kazakhstan’s reserves of oil, gas and metals by Nursultan 

Nazarbayev, the former president of Kazakhstan, and that (as at January 2022) it 

continued to be (knowingly) complicit in the arrangements made to hold those assets.” 

68. In both cases the meanings amount to expressions of fact, not opinion. 

Appendix: The Articles 

Part 1: The Telegraph article 

Former Kazakh dictator controlled £6bn empire from Britain 

A UK entity was at the centre of the financial interests of a key ally of Vladimir Putin 

By Matt Oliver; Ed Siddon · Simon Lock and Franz Wild 

17 February 2022 • 7:00am 



Approved Judgment 

Mr Justice Johnson 
Jusan v Telegraph; Jusan v openDemocracy 

 

 

1. The former dictator of Kazakhstan controlled a multibillion-dollar business empire via 

a British company, The Telegraph can reveal. 

2. In revelations that will increase pressure on the Government to clamp down on the flow 

of money from kleptocracies into London, an investigation in collaboration with the 

Bureau of Investigative Journalism uncovered new details about the hidden wealth of 

Nursultan Nazarbayev. 

3. Foundations linked to the notorious autocrat, who was in office until 2019, controlled 

$7.Sbn (£5.Sbn) in assets via Jusan Technologies. The empire was restructured last year 

and is now controlled via the United States. 

4. However, news that a UK entity was at the centre of the financial interests of a key ally 

of Vladimir Putin will increase scrutiny on the Government’s pledge to tackle London’s 

role as a safe haven for money from questionable sources. 

5. Amid concern about a possible Russian invasion of Ukraine, ministers have faced 

criticism for allowing Russians with links to the Kremlin and a string of Kazakh elites 

to accumulate wealth in London  - dubbed “Londongrad” for its large number of 

oligarchs - with little scrutiny over recent years. 

6. Records filed on Companies House show that in 2020 Jusan had only one employee. 

Nevertheless it sat at the heart of a sprawling international business, spanning shopping 

centres, financial services, a telecoms network and even a pasta factory. 

7. One of its subsidiaries, a Kazakh bank, received a multi-billion dollar state bailout and 

went on to hand a dividend to Jusan. 

[Photograph of Mr Nazarbayev with Russia’s President Putin, with caption: President 

Nazarbayev was a key regional ally of Russia’s President Putin] 

8. The company’s shareholders included members of the Kazakh elite and businesses 

connected to the ruling family of the United Arab Emirates. 

9. Dame Margaret Hodge, the Labour MP, claimed in Parliament that Mr Nazarbayev had 

used charitable foundations to “secretly control” a string of assets, which were part-

owned through Jusan Technologies. 

10. She said the UK had turned a blind eye to suspect wealth and claimed a string of Kazakh 

elites had become wealthy through crony capitalism under the Nazarbayev regime. 

11. Dame Margaret told MPs: “Britain has opened our borders, our property market, our 

financial structures to the Kazakh ruling class, enabling them to launder their illicit 

wealth and to spend it. 

12. “Worse, we don’t even enforce our existing laws against any of this wrongdoing:’ 

13. John Penrose, the Conservative MP, said: “We’ve got to be at the leading edge of anti­ 

corruption and anti-fraud measures, which means the economic crime bill should be an 

immediate, urgent priority. We will not threaten our prosperity by introducing these 

standards, in fact we threaten it if we do not:’ 



Approved Judgment 

Mr Justice Johnson 
Jusan v Telegraph; Jusan v openDemocracy 

 

 

14. During his 29 years in office Nazarbayev won elections with more than 90pc of the 

vote, accrued enormous wealth for his family and fostered a cult of personality- the 

country’s capital city was renamed after him. 

15. He is believed to have continued to wield influence in Kazakhstan until last month’s 

mass protests, which were met with a police crackdown and resulted in at least 225 

deaths and may have resulted in shifts in power. Nazarbayev has denied reports of 

having fled the country. 

16. The Nazarbayev foundations controlled Jusan through an Kazakh entity called Pioneer 

Capital. 

17. Pioneer in turn was owned by three Kazakh educational foundations over which the 

former dictator has presided, including the Nazarbayev Fund, regulatory filings show. 

18. Boies Schiller Flexner, a US law firm that represents the Nazarbayev Fund, said 

ownership of Jusan was handed to a US non-profit organisation as a charitable donation 

before the end of 2021. 

19. The new owner is Jysan Holdings LCC, a company which in turn is owned by NU 

Generation Foundation, a non-profit group. 

20. Asian Sarinzhipov, the chief executive of the Nazarbayev Fund and Nazarbayev’s 

education and science minister between 2013 and 2016, is the president of NU 

Generation Foundation. 

21. Boies Schiller said the people and entities involved with the new structure are 

independent ofNazarbayev and the purpose of the venture is to fund Kazakhstan’s 

Nazarbayev University and other educational projects. 

22. Even before the change in ownership, Nazarbayev did not personally benefit from 

Jusan. Although he chairs the fund bearing his name, its charter forbids him from using 

its assets for his personal benefit, Boies Schiller said. 

23. Jusan’s most recent accounts, filed in October 2021, showed $7.8bn in gross assets, 

which included more than $3bn in cash. The assets were owned through banking, 

telecoms and retail businesses, mainly in Kazakhstan. 

24. Several of Nazarbayev’s associates have connections to this booming business empire. 

They include Yerbol Orynbayev, who served as deputy prime minister and assistant to 

the president under Nazarbayev until 2015, was a director of Jusan Technologies and 

owned a 4.6pc stake. 

25. The immense wealth amassed by Nazarbayev’s foundations, first reported last month 

by the Organized Crime and Corruption Reporting Project, has benefitted from Kazakh 

state funds. 

26. Companies such as Jusan Technologies are able to operate in the UK partly because of 

the assistance of lawyers and accountants who work and advise, perfectly legally, 

behind the scenes. 



Approved Judgment 

Mr Justice Johnson 
Jusan v Telegraph; Jusan v openDemocracy 

 

 

27. Boies Schiller said the UK had been chosen as the holding company’s base because of 

its highly respected legal regime. 

28. Jusan was registered in March 2020 by the US law firm Cohen & Gresser and its most 

recent filed accounts were signed off in August 2021 by Rakesh Shaunak, the chairman 

and managing partner of MHA MacIntyre Hudson, a UK auditor. 

29. MacIntyre Hudson was paid $462,000 by the company for the audit and other work 

during 2020. 

30. Last month, the Financial Reporting Council, accounting watchdog, said it is 

investigating MacIntyre Hudson for its audits of another company in 2018 and 2019. 

MacIntyre Hudson has confirmed it is cooperating with the investigation. 

Part 2: The openDemocracy article 

Kazakhstan’s former president linked to $7.8bn in assets in UK company  

Experts urge British government to unmask offshore owners of UK-registered firms after 

uncovering of vast assets linked to Nursultan Nazarbayev 

Thomas Rowley 

21 January 2022, 4.07pm 

[Photograph of Mr Nazarbayev, with caption: Nazarbayev ruled Soviet Kazakhstan, and then 

independent Kazakhstan, between 1989 and 2019] 

1. Kazakhstan’s former president of 30 years has been linked to $7.8bn of assets via a UK 

company, it has been revealed. 

2. The extent of the wealth under the control of Nursultan Nazarbayev’s personal 

foundation emerged in a joint investigation by the Organized Crime and Corruption 

Reporting Project (OCCRP), Kazakhstani online publication Vlast, and Kyrgyzstani 

media organisation Kloop. 

3. “This investigation really joined the dots on what was already suspected about the 

wealth that could be under Nazarbayev’s control, but the $8bn figure is likely just 

scratching the surface,” said Ben Godwin, head of analysis at PRISM Political Risk 

Management, which advises investors in Kazakhstan and the wider region. 

4. “Kazakhstani society still considers the Nazarbayev family to be ever-present behind 

the scenes, despite the fact he stepped down as president two years ago – and that’s 

what the wave of protests earlier this month was about. They were against Nazarbayev 

directly.” 

5. Nazarbayev ruled Soviet Kazakhstan, and then independent Kazakhstan, between 1989 

and 2019, when he stepped down as president. This paved the way for current leader 

Kassym-Jomart Tokayev, who claimed following the violence that shook the country 

this month that ‘financial-industrial groups’ under Nazarbayev had benefited 

disproportionately during the first president’s rule. 



Approved Judgment 

Mr Justice Johnson 
Jusan v Telegraph; Jusan v openDemocracy 

 

 

6.  During his 30-year reign, Nazarbayev, his family and connected businessmen are 

believed to have profited enormously from the country’s vast reserves of oil, gas and 

metals. A recent report by Chatham House suggested that Nazarbayev family members 

own property worth at least £330m in the UK. 

7.  These fresh revelations of assets linked to the Nazarbayev Foundation control came as 

British MPs criticised the UK’s role in protecting Kazakhstani elite wealth. 

8.  An opaque network 

9. The trail that links Nazarbayev to the assets is somewhat opaque. It begins with a group 

of schools and a university, both of which are controlled by Nazarbayev’s charitable 

foundations. 

10.  The schools and university in turn own two corporate foundations. 

11. In 2019, the year Nazarbayev stepped down as president, those corporate foundations 

set up an investment fund called Pioneer Capital Invest, according to the investigation 

by OCCRP, Vlast and Kloop. 

12. One of the personal foundations controlled by Nazarbayev, the Nazarbayev Foundation, 

then took a 75% stake in Pioneer Capital Invest. In July 2021, this stake decreased to 

62%. 

[Photograph of a house and garden with caption: As Kazakhstan burns over inequality, 

the elite’s wealth is safe and sound in London… London is home to some £530m in 

luxury property owned by the country’s ruling class] 

13.  The Nazarbayev Foundation does not operate a website, publish reports or disclose its 

sources of funding. A spokesperson for the foundation said Nazarbayev himself could 

not withdraw its funds and that the foundation did not have an “end beneficiary owner” 

and could legally “fund only [Nazarbayev] university and schools”. According to the 

foundation’s charter, Nazarbayev chairs its Supreme Board of Trustees and has control 

over the organisation. 

14. Pioneer Capital then proceeded, according to OCCRP, to buy “banks, an internet 

marketplace, mobile operators, warehouses, shopping malls, and even a pasta factory” 

across Kazakhstan, Kyrgyzstan and Russia – leading to a portfolio of assets worth 

billions. 

15. This includes Kazakhstan’s Jusan Bank and Optima Bank in Kyrgyzstan, as well as 

Russian banks Kvant Mobile and ATB (Asia-Pacific Bank). 

16. In 2020, Pioneer Capital’s assets were transferred to a UK company, Jusan 

Technologies Limited, which had been set up in March of that year. In its company 

accounts made up to 31 December 2020, Jusan reported $7.8bn in total assets, including 

$3.3bn in cash or cash equivalents. 

17. A November 2021 confirmation statement for Jusan Technologies reported that Pioneer 

Capital Invest – in which the Nazarbayev Foundation has a 62% interest – has a 

controlling stake in the company. 



Approved Judgment 

Mr Justice Johnson 
Jusan v Telegraph; Jusan v openDemocracy 

 

 

C Who else owns Jusan Technologies? 

C1 Minority stakes in Jusan Technologies are owned by Yerbol Orynbayev, a banker 

in charge of Kazakhstani holding company Jysan Technologies. Another company, 

on which OCCRP could find little information, QAZ42 Investment took a 3% 

interest in Jusan Technologies in 2021, for which it paid just $20m for an interest 

potentially worth over $200m. 

C2 Until October 2021, Jusan Technologies listed three ‘persons with significant 

control’: Aslan Sarinzhipov, head of the Nazarbayev Foundation; Yevgeniy Pan, 

the director of a bank owned by Jusan; and Orynbayev. 

C3 The UK Companies House website currently lists no persons with significant 

control for the business. 

18.  In its 2020 accounts, Jusan described itself as an “investment holding company [...] 

with business interests in Kazakhstan, Russia and Kyrgyzstan”. Its subsidiaries, the 

company said, were “composed of large, growing and market-leading companies 

operating in [...] banking, e-commerce, telecommunications, logistics & retail and other 

financial sectors such as brokerage, insurance, and wealth management”. 

19. Speaking to openDemocracy, Sarinzhipov, chair of the board at the Nazarbayev 

Foundation, said the “net assets of Nazarbayev Fund, which is a university endowment 

fund, are $1.2bn”.  

20. The Nazarbayev Foundation, he said, was “not connected in any way” to any other 

charitable foundation controlled by Nazarbayev.  

21. Speaking to OCCRP, Sarinzhipov said the Nazarbayev Foundation was a “classic 

endowment fund… by analogy to the best international practice (the endowment funds 

of Harvard, Stanford, Duke)”.  

22. He added that Nazarbayev himself “does not have property rights” to the foundation’s 

assets and “cannot withdraw money from the organisation under any circumstances”.  

23. Godwin told openDemocracy: “Why a fund for the benefit of the population needs an 

asset like a bank, or shopping mall, or all these numerous assets listed, is unclear. 

24. “There seem to be reasonable questions about whether the Nazarbayev family can, in 

fact, access, use or dispose of these assets given the lack of transparency in the 

structure.”  

25. When asked by openDemocracy why the assets were held via a UK company, 

Sarinzhipov said that the UK is “a good jurisdiction for holding companies (and British 

law)” and that neither Nazarbayev “nor any member of his family have any control over 

Jusan Technology nor can take over control”. He added: “It works only for university 

and schools. And this is protected by UK law as well.”  

26. For transparency campaigners in the UK, the revelations over the wealth tied to the 

former Kazakhstani president are a reminder of problems associated with Britain’s 

corporate transparency regime. 



Approved Judgment 

Mr Justice Johnson 
Jusan v Telegraph; Jusan v openDemocracy 

 

 

27. “Clearly, there are concerns over governance and transparency in this structure – there 

seems to be little stopping Nazarbayev from selling these assets – but it may not be his 

personal cash cow,” said Thomas Mayne, a visiting fellow at Chatham House who has 

researched corruption in Central Asia. 

28. “If this is the former president’s private wealth, then the question is: why put it in such 

a public structure?”  

29. Ben Cowdock, investigations lead at Transparency International UK, said that the 

OCCRP investigation “highlighted the incredible wealth amassed by Kazakhstan’s 

political elite during their time in power”, which, on this occasion, had been “revealed 

as a result of Britain’s corporate transparency regime”. 

30. “If the British government was to deliver its longstanding promises to strengthen 

Companies House and unveil offshore owners of property here, then we might have a 

fuller view of suspect Kazakh funds entering and moving through our economy,” 

Cowdock added.  

31. A spokesperson for Nazarbayev did not respond to requests for comment from OCCRP. 

32. *Update, 4 July 2022: Since publication we have been contacted by a representative 

of Jusan Technology Ltd and Nazarbayev Foundation, who has made the following 

points, which we are happy to include here. 

33. Jusan Technology has, in fact, net assets of US$1.6bn. (The number in the headline of 

this article represents its gross assets.)  

34. Nazarbayev Foundation says that it no longer holds any interest legally or beneficially 

in Jusan Tech or its assets. Majority ownership of that company has passed to a US 

entity whose parent company is a registered US non-profit organisation.  

35. Jusan Tech says that Nursultan Nazarbayev does not control it, it is not a subsidiary of 

his foundation and Nazarbayev does not control its assets. Nazarbayev Foundation 

likewise says that Nazarbayev does not control it and that he has no legal or beneficial 

interest in its assets. 

36. Nazarbayev Foundation asserts that its objectives are a matter of Kazakh law and cannot 

be changed without parliamentary approval. 

37. Both the foundation and the company say that their corporate structure is not opaque 

and strongly reject any negative inference in that respect. In particular, both bodies 

reject any inference that Jusan Tech exists to hold or conceal funds acquired by 

Nazarbayev. 

38. Jusan Tech rejects any inference that QAZ42 may have purchased shares in it at an 

undervalue. It has told openDemocracy that the QAZ42 transaction was valued under 

guidance from a Big Four international accounting firm. 


