
 
Appeal Number: EA/2006/0052 

Version IV_16/04/2007 1

 

 
Information Tribunal                                              Appeal Number:  EA/2006/0052 
 

Freedom of Information Act 2000 (FOIA) 
 

Decision Promulgated on:  
Decision On Paper: 5.4.2007 
 
BEFORE 

INFORMATION TRIBUNAL DEPUTY CHAIRMAN 
Mr David Marks 

and 
LAY MEMBERS 
Rosalind Tatam 

Michael Hake 
 

 
 
Between 

ALISTAIR KEITH CAMPSIE 
Appellant 

 
and 

 
INFORMATION COMMISSIONER 

Respondent  
 
 

  

THIS DECISION IS MADE WITHOUT AN ORAL HEARING 

 
 

Decision 

The Tribunal upholds the Decision Notice of 4 July 2006. 



 
Appeal Number: EA/2006/0052 

Version IV_16/04/2007 2

 

Reasons for Decision 

General 

1. The Appellant appeals against the Decision Notice made by the Information 

Commissioner (the Commissioner) dated 4 July 2006.  The Appellant who has 

throughout the history of this matter acted on his own behalf contends in this Appeal 

that the disputed decision in the Decision Notice is that the Commissioner did not find 

the BBC to be in breach of section 16 of the Freedom of Information Act (FOIA).  The 

Appellant draws specific attention to paragraph 5.3 of the Decision Notice. 

2. The grounds of the Appeal are therefore extremely narrow although the background 

is, to some extent, complicated and in order to understand fully the motives behind 

and the purpose of the Appeal, it is necessary to go into some degree of history. 

3. For present purposes, it is sufficient to set out section 16 of FOIA which places a duty 

upon public authorities to: 

“… provide advice and assistance, so far as it would be reasonable to expect the 

authority to do so, to persons who propose to make, or have made, requests for 

information to it.” 

Subsection (2) states that any public authority which in relation to the provision of 

advice or assistance conforms with the code of practice prescribed by section 45 of 

FOIA is to be taken as complying with the duty.  For reasons which will become 

apparent, it is not necessary to refer any further to either section 45 or, as has been 

done in the history of this case, section 46:  the latter section relates to the issuance 

of a code of practice by the Lord Chancellor in connection with the management of 

records.  This is mainly because the facts in this case occurred, for all material 

purposes, at a time before the provisions of the FOIA came into force.  It is fair to note 

however that the Appellant has contended that the provisions of FOIA did apply, 

given his belief that his complaint had not been closed when FOIA came into force.  

As will be explained below, the Tribunal finds that this belief is misplaced. 

The Request and its Background 

4. By the terms of an email dated 8 May 2005, the Appellant asked the British 

Broadcasting Corporation (the BBC) to forward to him “copies of all papers and 

decisions by BBC [sic] regarding my serious complaint made on or around 1 

September 1996 to its then director general, John Birt, forwarded to him through an 

MP, Roger Gale, then chairman of the Back Bench Media Committee.”  In addition, 



 
Appeal Number: EA/2006/0052 

Version IV_16/04/2007 3

the request sought “copies of all papers relating to Baroness Young of Old Scone’s 

intervention on my behalf and especially its outcome should also be included along 

with the reasons why BBC [sic] has always refused to answer the complaint”.   

5. The Appellant is the author of a work apparently entitled “The MacCrimmon Legend 

or The Madness of Angus MacKay” which was in effect an investigation into the 

conclusions of an earlier work apparently published in 1883 edited by an individual 

called Angus MacKay in which it was contended that an ancient and particularly 

Celtic form of music called pibroch had been perpetuated by a group or family of 

pipers called the MacCrimmons.  Prior to the publication of his own work, which 

occurred it seems in 1980, the Appellant claims that the BBC put out a radio 

programme relating to the above to which the Appellant took great exception, as it did 

not refer to or acknowledge his own work or research. 

6. The above is no more than a very shortened précis of the background which led to 

considerable resentment and indeed anger that the Appellant claims he experienced 

as a result of what he called a campaign mounted or instigated by the BBC in effect 

to discredit him.  The Tribunal feels there is no need to go further into the extremely 

sad and somewhat complicated series of events that led to the request in May 2005.   

7. The Appellant claims that the strain and stress brought about by these events 

contributed to a heart attack and to an overall decline in his health as well as to his 

overall perception that the BBC refused to answer or in any way deal with his 

criticisms.     

The 1996 Complaint 

8. The original complaint (“the 1996 Complaint”) about the matters which are only briefly 

described in the preceding section was made on or about 1 September 1996.  No 

copy of this complaint has been provided.  However the gist of it was a complaint 

about the manner in which the Appellant claims to have been dealt with at the hands 

of the BBC.   

Request of 8 May 2005 

9. The above explains the reason for the request being made in May 2005, effectively 

by letter dated 8 May 2005.  The BBC stated that it could not respond to the request 

“as the BBC no longer holds the information you have requested”.  Reference was 

then made to section 46 of FOIA, it being added that “records about complaints are 

kept for five years”.  However, as indicated above, reference to section 46 was 

misplaced since at the time the alleged destruction occurred it was at a period prior to 



 
Appeal Number: EA/2006/0052 

Version IV_16/04/2007 4

the enactment of FOIA, when the BBC’s own rules applied to the destruction of 

records. 

10. By letter dated 31 May 2005, the Appellant wrote what has proved to be an important 

letter to Rachel Hallett of the Information and Policy Compliance Unit, dealing with 

Freedom of Information affairs at the BBC.  The letter is significant because it has 

since been reviewed by the Commissioner in his Decision Notice and regarded as in 

fact constituting a separate request being a request as to the details relating to  the 

destruction or alleged destruction of the original complaint and the files relating 

thereto, in particular, the identity of the person responsible.  However, at page 2 of 

the letter, the Appellant stated as follows: 

“I am therefore forced to repeat my request to you to transmit to me all the papers 

concerned as a matter of great urgency – I am not in good health – and certainly 

within the 20 working days limit specified by BBC and dating from 8 May 2005 when 

you received my request.” 

In the penultimate paragraph in the letter, the Appellant stated that he was repeating 

“that you appear to have informed me the BBC can keep a complaint about its 

conduct and which it has not replied to and destroyed five years later without 

informing the complainant who is left in limbo, unaware that the final shock is still to 

be administered.”  The issue of the handling of the 1996 Complaint was a matter for 

the BBC and is not a matter for the Tribunal on this Appeal. 

11. The Tribunal would agree that there is perhaps a limited scope for arguing that the 

letter of 31 May 2005 in effect represents a fresh request dealing with the matter 

relating to the destruction of the original complaint and the files relating to that 

complaint.  On the other hand, the Decision Notice and that part of it against which an 

appeal is made relates to an alleged failure to provide advice and assistance under 

section 16 of FOIA.  The Decision Notice states that the failure is predominantly with 

regard to the manner in which the BBC in fact interpreted the letter, i.e. its 

understanding that the letter of 31 May 2005 related purely to the request that had 

previously been made on 8 May 2005, and to nothing further. 

12. It is on that basis that the subsequent correspondence should be revisited.  By letter 

dated 6 June 2005, a Glenn Del Medico, on behalf of the BBC, emailed the Appellant 

apologising for what he called “the BBC’s failure to respond to your original 

complaint”, i.e. the 1996 Complaint.   He then added the following: 

“Extensive searches have been made in the BBC’s records and continue to be made, 

but I am afraid that little success has resulted.  We have recently traced a letter 

written by John Birt to Roger Gale MP on 27 September 1996 stating that your 



 
Appeal Number: EA/2006/0052 

Version IV_16/04/2007 5

complaint had been passed to Programme Complaints Unit.  However, nothing else 

has been found.  We are continuing our search, and in this connection, it would be of 

assistance if you are able to provide me with a copy of your communication to the 

BBC of on or around 1 September 1996.” 

The letter then continued in the form of an assurance that “every effort is being made 

to trace these documents …”.  Mr Del Medico appeared to treat the letter of 31 May 

2005 as a request for an internal review.  The Tribunal is not invited, and does not 

propose, to revisit that decision.  Meanwhile, the Appellant was unable to provide the 

letter which was requested of him by Mr Del Medico, but provided several cuttings 

from 1988 and 1997 which represented letters which he had written to the press 

regarding his difficulties with the BBC, and one published letter from the BBC in 

response.  The Appellant wrote again to the BBC on 21 June 2005 and reiterated that 

he had not received “the papers” concerned revealing “who had authorised their 

destruction, when, where and why.“ On 14 July 2005, the Appellant wrote to the head 

of the Information Policy and Compliance Unit, a Mr James Leaton Gray, stating that 

he could not provide any correspondence other than the press cuttings from the 

period of the original complaint in September 1996, although he did provide a copy of 

a letter sent to John Birt, the then director general of 22 October 1996 and an answer 

to that letter of 29 October 1996.   

By letter dated 27 July 2005, Mr Del Medico wrote further to the Appellant expressing 

regret that the documents which had been forwarded by the Appellant “still do not 

offer us a great deal of hope in tracing the information.  Apart from the documentation 

you have kindly provide and one letter we have already disclosed, we still have 

insufficient hard information about the complaint(s) you made in the 1980’s and 90’s 

to enable us to trace the documents you require.” 

13. There then followed a note of the internal review decision arrived at by the BBC and 

dated 10 August 2005.  That note stated that the BBC could not “provide information 

that it no longer holds”.  The relevant file was stated as having been recorded “within 

the BBC Records Management database DAISY as being first closed and 

subsequently destroyed having passed the five year retention period”.  The review 

continued that had the file been “active, then it would not have been destroyed”.  The 

author of the review, a Mr Gregory, stated that he was “satisfied that the BBC has 

directly followed its retention schedule”.   

14. This Internal Review notification prompted the Appellant to contact the 

Commissioner’s office.  He did this by letter of 28 August 2005, which was 

accompanied by a detailed analysis of what he called the “FOI request”, being a 

reference, it seems reasonably clear, to the original request of 8 May 2005 and its 



 
Appeal Number: EA/2006/0052 

Version IV_16/04/2007 6

background.  In the analysis he quoted portions of his correspondence and stressed 

what arguably could be viewed as the further request for details, namely the facts 

about the manner in which the file was destroyed. 

15. The Commissioner wrote to Mr Gregory by letter dated 26 January 2006 alluding only 

to the content of the original request of 8 May 2005.  He did however ask for dates 

and an explanation as to the “normal procedure for the destruction of such data” and 

also an explanation as to how the handling of the filing in question was managed in 

accordance with the then BBC’s record policy and management standards.  By letter 

dated 2 February 2006, the Appellant communicated with the officer dealing with his 

complaint at the Commissioner’s office, a Dr Jean Adams, stating that “the most vital 

part of the request turns out to be the identity or identities of the person or person 

who authorised destruction of the 1996 complaint and when it was done.”  The 

Tribunal notes that this is perhaps the first time that the Commissioner came to view 

the proper interpretation of the earlier letter of 31 May in totally unequivocal terms.   

16. By a lengthy letter of 27 February 2006 addressed to Dr Adams, the BBC reported on 

its search with regard to the original request.  There is no need to set out this letter 

save to say that it reflects two searches having been conducted by the BBC in a 

number of distinct areas, the conclusion of the letter being as follows, namely: 

“Having searched all of the above sources of information held by the BBC, re-

searched all the original areas and extended our search to cover new areas, we 

believe that we have searched all relevant areas where information about Mr 

Campsie’s complaint could be stored.” 

The letter ended with the BBC’s belief that it did not hold any information covered by 

the original request except a particular letter from John Birt to Roger Gale disclosed 

to the Appellant on 6 June 2005.  The letter pointed out that the section 46 code of 

practice did not apply given the fact that the BBC’s own practices and policy of 

document destruction applied at the time.  The letter referred to a records 

management retention schedule which was in place at the time of the destruction of 

the 1996  Complaint, again concluding that it was consistent with BBC policy “at the 

time the information relating to Mr Campsie’s correspondence … should have been 

destroyed within five years of the complaint being closed.”  The letter had appended 

to it a list of the relevant correspondence, some of which has already been referred to 

in this judgment.  

17. There then appears to have been some confusion about the scope for further review 

which caused concern to the Appellant.  Dr Adams reported the results of the BBC’s 

findings to the Appellant and by letter dated 11 April 2006 stated that she assumed 



 
Appeal Number: EA/2006/0052 

Version IV_16/04/2007 7

that since she had by then heard nothing further from the Appellant, he was satisfied 

with the response and the Commissioner therefore closed the file.  By letter dated 18 

April 2006, the Appellant protested, and a reply was (as Dr Adams had apparently left 

the employment of the Commissioner) sent to him by Dr Adams’ line manager, a Ms 

Webb, by letter dated 26 April 2006.  Ms Webb pointed out that she recognised that 

there had been a request for the identity of “the person or persons who authorised 

destruction of the 1996 Complaint and when it was done” being a reference to the 

earlier letter of 2 February 2006 sent to Dr Adams by the Appellant. Ms Webb also 

recognised that Dr Adams had failed to communicate that particular request to the 

BBC.  However, she stressed that “the fact of the matter” was that the information 

relating to the 1996 Complaint could not be found.  Ms Webb then, perhaps quite 

rightly, pointed to the essential difference of opinion between the Appellant and the 

BBC namely that whereas the BBC had explained that the complaint had been 

destroyed in line with the records management policy then in place, the Appellant had 

expressed his continued belief that his complaint should not have been destroyed 

because he believed at least that it was still open.   In this letter, Ms Webb said she 

would contact the BBC again to clarify further the circumstances surrounding the 

destruction of the 1996 Complaint, and in particular to determine who was involved or 

responsible.   

18. In due course, a formal Decision Notice was issued, but not before the BBC in a letter 

to Ms Webb of 8 May 2006 dealt with a specific additional query about the identity of 

the person who destroyed the complaint, stating that “the BBC does hold this 

information”.  The letter added that not only was the destruction of records at the time 

prior to FOIA coming into force carried out in accordance with the retention schedule 

to which reference has been made, but also that “the identity of the individual who 

destroyed the records was not recorded”.   

The Decision Notice 

19. In paragraph 5 of his Decision Notice, the Commissioner expressed his satisfaction 

with the assurance of the BBC that the file, i.e. the file stemming from the 1996 

Complaint was not held.  However, in respect of information relating to the destruction 

of the complaints file, the Commissioner found that by not confirming or denying to 

the Appellant whether information relating to the destruction of the complaint was 

held, the BBC was in breach of Part I of FOIA.  At paragraph 5.3, being the paragraph 

quoted in the Appellant’s Grounds of Appeal, the following appears, namely: 

“Although it is clear that the BBC misunderstood the letter of 31 May, the 

Commissioner does not find the BBC to be in breach of section 16.  It remained in 

contact with the complainant throughout the course of the complaint and appears to 



 
Appeal Number: EA/2006/0052 

Version IV_16/04/2007 8

the Commissioner to have advised and assisted the complainant to a reasonable 

extent.  The correspondence of both parties was open to interpretation.” 

20. The action required therefore was that the BBC should within 30 days of the notice 

provide to the Appellant “any information relating to the destruction of his complaint 

that has not already been disclosed to the complainant …”.  In practice, this was no 

more than an echo of the confirmation by the BBC to which reference has been made 

above that it did not hold the information relating to the identity of the person or 

persons who had been responsible for the destruction of the files.   

The Issues 

21. It can therefore be seen that the ambit of the Appeal is extremely narrow.  No appeal 

is made against the finding that the Commissioner, despite finding the letter of 31 

May as constituting a separate request, was in effect upholding the manner in which 

the BBC had responded to its understanding of that letter, namely a reiteration of the 

original request of 8 May 2005.  The question is therefore, whether in all the 

circumstances, the BBC did provide advice and assistance “so far as it would be 

reasonable to expect [it] to do so” to the Appellant who had by that stage made the 

request. 

Findings 

22. The Tribunal finds on balance that the BBC was entitled to interpret the letter of 31 

May 2005 as a repetition of the original request of 8 May and that the BBC did 

enough to satisfy its obligations to provide advice and assistance so far as it was 

reasonable to do so in all the circumstances of the case.  In support of its findings, 

the Tribunal refers in particular to the letters of 27 July 2005 and 26 February 2006 

with its helpful detail as to the searches in fact carried out with regard to that request.  

The Tribunal also notes, whilst the original complaint does not in any way feature as 

part of this appeal, that Mr del Medico apologised to the Appellant in his letter of 6 

June 2005 “for the BBC’s failure to respond to your original complaint”. 

23. The Tribunal has the power to challenge the Commissioner’s decision on two 

grounds, namely first, that the notice on which the decision was made was wrong in 

law, and second, that in so far as any decision involved any exercise of a discretion 

by the Commissioner, the discretion should have been exercised differently; see 

generally section 58 of FOIA.  The Tribunal has little hesitation in saying that the 

notice was in accordance with the law, namely it was issued in accordance with due 

consideration of the operation of section 16.  Alternatively, insofar as the 

Commissioner exercised his discretion in considering whether and to what extent the 

public authority had fulfilled its obligations to comply with section 16, then the Tribunal 



 
Appeal Number: EA/2006/0052 

Version IV_16/04/2007 9

finds such exercise was entirely reasonable and should not have been exercised 

differently.   

24. In the extremely unlikely event that any further information in this matter comes to 

light, the Tribunal respectfully draws the BBC’s attention to another of its decisions 

comprising a differently constituted Tribunal.  In Peter Quinn v Information 

Commissioner (Appeal No EA/2006/0030), a Decision promulgated on 15 November 

2006, the Home Office formally informed the Appellant in that case that should the 

requested information “turn up, we would of course immediately inform you …” (see 

paragraph 65) 

25. For the above reasons, the Tribunal dismisses the Appeal. 

Signed 

 

Mr David Marks 

Deputy Chairman                                                                                          Date: 16 April 2007 


