
 

 

 
 

Neutral Citation Number: [2020] EWHC 3262 (QB) 
 

Case No: QB-2017-002787 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 

QUEEN'S BENCH DIVISION 

MEDIA AND COMMUNICATIONS LIST 

 

Royal Courts of Justice 

Strand, London, WC2A 2LL 

 

Date: 01/12/2020 

 

Before: 

 

HIS HONOUR JUDGE LEWIS 

(sitting as a Judge of the High Court) 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Between: 

 

 FELIX NWAKAMMA 

PAULLNUS IHENAKARAM 

GERRY O’NWERE 

Claimants 

 - and -  

 BARTHOLOMEW UMEYOR Defendant 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 

Mr Adrian Davies (instructed by Osmond & Osmond Solicitors) for the Claimants 

Mr Alastair Panton (instructed by direct access) for the Defendant 

 

Hearing dates: 13 – 16 July 2020 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Approved Judgment 
I direct that pursuant to CPR PD 39A para 6.1 no official shorthand note shall be taken of this 

Judgment and that copies of this version as handed down may be treated as authentic. 

 

 

............................. 

 

HIS HONOUR JUDGE LEWIS 

 

 

Covid-19 Protocol:  This judgment was handed down remotely by circulation to the parties’ 

representatives by email, release to BAILII and publication on the Courts and Tribunals 

Judiciary website.  The date and time for hand-down is deemed to be 10:00am on 1
st
 

December 2020.



HIS HONOUR JUDGE LEWIS 

Approved Judgment 

Nwakamma & others v Umeyor 

 

 

HIS HONOUR JUDGE LEWIS:  

1. The claimants seek damages for libel arising out of emails or letters that they say were 

sent between 9 and 16 January 2017 to 31 recipients (together, “the first publication”).  

Further or in the alternative, the claimants seek damages pursuant to s.3(2) of the 

Protection from Harassment Act 1997 (“the 1997 Act”) arising out of the sending of 

those emails and letters. 

2. The first claimant also seeks damages for libel arising out of an “apology” email sent 

by the defendant on 6 March 2017 (“the second publication”).  The claim form says 

this was sent to the same 31 recipients, as well as to the second and third claimants.   

Background 

3. The Mbaise Union in London (“the Union”) is an unincorporated association with 

some fifty or sixty members.  Its purpose is to promote the welfare of people of the 

Mbaise community living in or near to London who originate from Imo state in 

Nigeria.   

4. All the parties to this case have been office holders of the Union.  The first claimant 

has been the treasurer.  The second claimant has been the financial secretary.  The 

defendant was the president of the Union until 2013 when he was replaced by the 

third claimant.  There is a dispute around what happened in 2013, but it is not 

particularly relevant to these proceedings save that it appears to have been the start of 

a period of significant acrimony within the Union.  In 2015, the defendant either left, 

or was suspended from, the Union but he has since become an active member again.    

5. When members of the Union are in dispute with one another, the Union expects them 

to seek to resolve matters without involving the courts where possible, and it provides 

a dispute resolution process.  Notwithstanding this, the Union has featured in a 

disproportionate number of court cases between its members and former members in 

the High Court and the County Court.   

6. Of the various High Court cases, I note two.  Firstly, a 2015 case in which the 

defendant to these proceedings sued the first claimant for libel.  The claim arose out 

of an email sent (with paper copies posted) to members of the Union, which Jay J 

found to mean that the claimant had submitted documents to the Union which he had 

either forged himself or had procured others to forge, and had done so dishonestly 

with a view to personal gain.  The court rejected defences of truth and honest opinion 

and awarded £2,000 damages and costs: Umeyor v Nwakamma [2015] EWHC 2980.  

Secondly, a 2016 case in which the defendant to these proceedings sued a prominent 

member of the Union, Rev Innocent Ibe, for slander.  The claim was unsuccessful, see 

Umeyor v Ibe [2016] EWHC 862 (Warby J).   

The first publication  

7. On 9 January 2017 the defendant sent an email that read as follows:  

“Dear Mr Onwere [the third claimant] 

ENOUGH IS ENOUGH  



HIS HONOUR JUDGE LEWIS 

Approved Judgment 

Nwakamma & others v Umeyor 

 

 

Find enclosed a copy of the text message by Prophet Ibe dated 

11 September 2015 and your email to Prophet Ibe dated 12 

September 2015, a day after the threat from Prophet Ibe. 

I am highly disappointed that a President of the Mbaise Union, 

a Knight of the Catholic Church and a married man with 

children will descend so to engage in such a childish and 

malicious correspondence with Innocent using the photograph 

of me and my wife.  You went too far and enough is enough.  It 

appears that you do not appreciate the dignity in marriage as I 

have never seen you in a photograph with your wife, otherwise 

you would not have involved yourself in this kind of 

correspondence, especially with Innocent. 

If you owe Innocent anything or [are] in possession of his keys 

as threatened, kindly go and settle [with] him and stop 

blackmailing me in order to placate him. 

As I said before, I am not aware if Mr Ihenakaram [the second 

claimant] is impotent, and even if he is, it is not my business as 

he is not the only impotent man.  I am also not aware of Felix 

paternity, whether his biological father is Mr Ogu from 

Oboama or Mr Nwakamma from Ihitte.  The email of 12 

September 2015 is nothing but succumbing to the threat of the 

text message.  I am highly concerned with the way three of you 

are supporting evil acts and it gives me the impression that the 

contents of the text message might be facts. 

Yours faithfully 

Mr Umeyor” 

8. There was a document accompanying the email (“the Text Message”) which read as 

follows: 

“------ SMS ------ 

From: +447424[redacted for this judgment]  

Received: 11 Sep 2015 10:23 AM 

Subject: Message from Prophet Innocent Ibe… 

 

Message from Prophet Innocent Ibe to:  

De Paulinus [the second claimant] 

De Felix [the first claimant] 

De Gerry [the third claimant] 

 

Three of you set me up against Barry and you have now refused 

to give me witness statement to defend my case.  I will now 

expose you to the Mbaise people.  De Pauli [second claimant], 

remember, I know where you borrowed the sperm for your two 

children.  You went to borrow the third one and it failed. 



HIS HONOUR JUDGE LEWIS 

Approved Judgment 

Nwakamma & others v Umeyor 

 

 

De Felix [the first claimant], you know that you are not Mr 

Nwakamma.  You are Mr Ogu from Oboama.   

Mr Nwakamma drove your mother away when she became 

pregnant of you for Mr Ogu your real father.  This is why you 

were raised at Ihitte market square.   

De Gerry [the third claimant], bring back the keys to my house 

and come and watch a video of you having sex in my house 

with a woman. 

This is just the beginning. 

Rev Prophet Ibe”. 

9. The defendant also enclosed an email dated 12 September 2015 between the third 

claimant and Rev Ibe, which included a photograph of the defendant and his wife and 

what appears to be some sort of police stamp.  Whatever this was all about, and it is 

far from clear, the defendant says it was the trigger for him sending his email on 9 

January 2017, some seventeen months later. 

10. A printout of the email dated 9 January 2017 shows that it was sent to five people: 

i) The third claimant, to whom it was addressed; 

ii) The first claimant; 

iii) The current President of the Union, Chief Ezeakchi Ogugua; 

iv) Chief Nzenwa Maduka; and 

v) Rita Okigbo - the defendant says that he sent the message to Ms Okigbo to 

pass to her husband Mr A. Agbasonu, who is not on email. 

11. The defendant says that he also sent the email (with enclosures) by post to each 

defendant, but not their wives.  He denies posting it to anybody else. 

12. On 15 January 2017, the defendant sent a further email to the third claimant, similar 

but not identical to the first.  On 16 January 2017, this second email was forwarded by 

the defendant to seven people
1
: 

i) The first claimant – who had received the 9 January message; 

ii) Chief Ezeakchi Ogugua – who had received the 9 January message; 

iii) Chief Nzenwa Maduka – who had received the 9 January message; 

iv) The second claimant; 

v) Mr Ranti Nwaosu; 

                                                 
1
 The email was sent to ten email addresses, but it appears on the evidence that these belong to seven different 

people. 



HIS HONOUR JUDGE LEWIS 

Approved Judgment 

Nwakamma & others v Umeyor 

 

 

vi) Mr Chinedu Njoku; and 

vii) Mr Ernest Ndulor – who emailed the first claimant on 24 January 2017 to say 

that he had seen the “nonsense” that the defendant had been writing.    

13. The claimants’ pleaded case is that copies were also sent by post to eight other 

people: 

i) Mrs Evelyn Ananwu 

ii) Mr Angela Anisionwu 

iii) Mrs Stella Emenyonu 

iv) Mr Matthew Nwosu 

v) Mrs Ngozi Njoku 

vi) Mr Val Eze 

vii) Mrs A Ihenakaram, the second claimant’s wife  

viii) Mrs Caroline Nwakamma, the first claimant’s wife 

14. There is, however, little evidence to support this: 

i) There is no written evidence from any of the first six named above that they 

received copies by post, or at all. 

ii) The defendant has contacted some of the people on the list, for example Val 

Eze and Matthew Nwosi, and they have confirmed that they did not receive 

anything, although we only have the defendant’s word for this.  The claimants 

say that these two gentlemen are friends of the defendant. 

iii) In respect of the first claimant’s wife, Caroline Nwakamma: 

a) The first claimant said in cross-examination that his wife received a 

letter posted 16 January 2017.  He was unclear on the detail, including 

whether his wife read it. 

b) Mrs Nwakamma’s witness statement does not say that she received a 

copy of the offending email by post, or at all.  She says she was aware 

that the first claimant had received an email.  She also says that 

subsequently she received some letters in the post which elaborated on 

what had been said in the email, which must be a reference to the Eagle 

Eye gossip sheets that are considered below.   

c) In oral evidence, Mrs Nwakamma confirmed that two days afterwards 

she did receive a letter in the post with the same message from the 

email.  There is an envelope in the bundle addressed to the first 

claimant’s wife.  The original has been held by solicitors during these 

proceedings, and this was brought to trial.  The trial bundle incorrectly 



HIS HONOUR JUDGE LEWIS 

Approved Judgment 

Nwakamma & others v Umeyor 

 

 

stated that the enclosure was the 15 January 2017 email, whereas in 

fact on inspecting the original it became apparent that the envelope 

only contained a printout of the Text Message and of the email between 

the third defendant to Rev Ibe dated 12 September 2015.   The 

envelope that was produced had a strange home-made address label 

stuck to the front of it.   

d) I am not satisfied that Mrs Nwakamma received a copy of the first 

publication by post. 

iv) In respect of the second claimant’s wife, Akudo Ihenakaram, her witness 

statement does not say that she received a copy of the offending email.  In fact, 

she uses wording almost identical to that used by the first claimant’s wife, and 

talks of later letters elaborating on the same issues.   

15. The claimant’s pleaded case is that copies of the original email were also sent by 

email to eleven or so other recipients.  There is simply no evidence that the message 

was sent to these people, save that the first claimant himself forwarded the message to 

Rev Ibe on 11 March 2017.  The first claimant’s oral evidence on this point was 

confused, and during cross-examination he conceded that there is no evidence of 

further publication.   

16. I am satisfied that the first publication was sent directly to the three claimants and six 

or so others. 

The Text Message 

17. The Text Message was first sent on 11 September 2015.  The defendant says it was 

sent to most members of the Union at that time, including himself and all the 

recipients of his January 2017 emails dated 9 and 15 January 2017.  The defendant’s 

wife says she also received it at that time.   

18. The first claimant says he did not receive the Text Message when it was sent in 2015 

but someone forwarded it to him.  He says he could not trace the message and so 

deleted it and did not tell his wife.  He says he does not know how many members of 

the community knew about it then.  The second claimant’s evidence about the Text 

Message was somewhat unclear.  He accepted that in 2015, most of the Mbaise 

community knew about it.  His wife confirmed that the second claimant shared the 

Text Message with her in 2015.  The third claimant confirmed that he received the 

Text Message in 2015. 

19. The Text Message was the subject of discussion at a meeting of the Union on 27 

September 2015, and I was told in evidence that around 30-40 people attend such 

meetings.  The third claimant was at that meeting and accused the defendant and a 

third party of having been responsible for it.  The first claimant could not recall if he 

attended the September 2015 meeting, but says he was not at a meeting where the 

Text Message was read out.  It seems apparent from the evidence that in 2015 many 

members of the Union were aware of the Text Message and what it said.  There is no 

suggestion in the evidence that anybody at the time (2015) believed what was said in 

the Text Message, or viewed or treated the claimants differently. 



HIS HONOUR JUDGE LEWIS 

Approved Judgment 

Nwakamma & others v Umeyor 

 

 

20. The Text Message also featured in libel proceedings in 2016 brought by Rev Ibe 

against Chief Ezeakchi Ogugua (who replaced the third claimant as President of the 

Union in October 2015, at a time when the first and second claimants also lost their 

executive positions).  Chief Ezeakchi Ogugua’s defence dated 13 February 2017 

referred to it as the “infamous text message”.  He said that “at the monthly meetings 

in September 2015 the issue came up and most people including myself condemned 

the text message in its contents”.  He goes on to explain that the three claimants in this 

case accused the defendant at that time of having sent the message. 

21. The Text Message also apparently featured in the 2016 slander proceedings brought 

by the defendant against Rev Ibe, and was included within the trial bundle.   

22. The claimants’ case in respect of the Text Message is somewhat confused: 

i) The claimants’ pleaded case is that the defendant was the author of the Text 

Message in 2015, not Rev Ibe.   The defendant denies he is the author. 

ii) The pleaded claim is limited to the publication, or re-publication, of the Text 

Message by the defendant to the 31 named recipients in January 2017, whether 

or not the defendant was the actual author of the Text Message. 

iii) In the claimants’ skeleton argument for trial, they accept that the defendant 

was not the author or publisher of the Text Message in 2015.  The gist of the 

claimants’ oral evidence was that they believe that the Text Message was sent 

by one of three people, including the defendant, but they do not have the 

evidence to prove this. 

23. Given the lack of evidence that the defendant was the author or original (2015) 

publisher of the Text Message, and the concession made by the claimants’ counsel 

during trial, I proceed on the basis that the defendant was not the author or original 

publisher of the Text Message. 

24. In fairness to the Rev Ibe, who is not a party to these proceedings, I should record that 

he denies responsibility for the Text Message.  He emailed the first and third 

claimants on 19 January 2017 to confirm this, and said that he will circulate his email 

to the wider Mbaise community so they know the Text Message was nothing to do 

with him.  None of the claimants believe that Rev Ibe wrote the Text Message.    

Events after the first publication 

25. The 9 and 15 January 2017 emails were discussed at a meeting of the Union in late 

January 2017.  A Mrs Evelyn Anyanwu raised the matter and said that the allegations 

against the claimants were “rubbish”.  The first claimant says that everybody at the 

meeting said they had received the message and people were angry.  The first 

claimant said that he and the other claimants had not intended to raise the issue, but 

accepted that they did discuss the email given that it had been raised.   

26. A letter of claim signed by the first claimant (and emailed by the third claimant) was 

sent on 16 February 2017.  The email shows that it was sent to the “Mbaise Members 

Email List”, whatever that might be.  The claimants sought various remedies, 

including an unqualified withdrawal of the allegations.  They also sought “a proper 



HIS HONOUR JUDGE LEWIS 

Approved Judgment 

Nwakamma & others v Umeyor 

 

 

apology to each of us in terms to be agreed.  It must be circulated to all the publishees 

of your email of 9 January”.   

27. The defendant sent a response on 22 February 2017 by recorded delivery and email.  

In this, he explains that he was just trying to clear his name.  He says very clearly that 

he regrets any inconvenience or stress caused to the three claimants, and withdraws 

any allegations that his email might be understood to make, on an unqualified basis.  

He confirms he has no intention of making any allegations against any of them re the 

Text Message.  The defendant also explains that at the last Union meeting (ie the one 

at the end of January), the three claimants and the first claimant’s wife published the 

information themselves to the entire membership, which is when many apparently 

heard it for the first time.   

28. On 23 February 2017, the defendant forwarded his letter of 22 February to: 

i) The first claimant; 

ii) The second claimant; 

iii) The third claimant; 

iv) Mr Ranti Nwaosu; 

v) Mrs Rita Okigbo; 

vi) Mr Ernest Ndulor; 

vii) Mr Chinedu Njoku; 

viii) Sabinus Ukachi, Secretary of the Union; 

ix) Mr Ifeanyi Onwere Djify Onwere; 

x) Mr Chris Diala; 

xi) Ms Charles Uttams; and  

xii) Mr Christopher Ahamefule Azubike 

29. The apology was sent to all the email recipients of the first publication save for Chief 

Ezeakchi Ogugua (the President of the Union) and Chief Nzenwa Maduka.  Five 

named recipients of the 23 February email, including the Secretary of the Union, had 

not been sent the original January emails by the defendant.   

The second publication 

30. The letter of 22 February 2017 was insufficient for the claimants.  The first claimant 

wrote around 4 March 2017 to say that they will be issuing proceedings in the absence 

of what he referred to as an “offer of amends”.   

31. On 6 March 2017 the defendant sent an email to the first claimant and a number of 

others.  The text of the email read: “Your letter before action.  Find attached my 



HIS HONOUR JUDGE LEWIS 

Approved Judgment 

Nwakamma & others v Umeyor 

 

 

response to your email of 4 March 2017.  In accordance with your request, I have 

copied the letter to the recipients of my email of 9 January 2017 so that they will note 

that I have provided you with an apology and retracted my letter, and ready to discuss 

your losses and serious harm caused to you.  I look forward to hearing from you with 

a view of resolving the matter amicably without need for court proceedings which 

will simply escalate costs and prolong matters”. 

32. Attached to the email was a letter:   

i) It stated that the contents of the email of 9 January were “fully withdrawn” and 

retracted “in an unqualified way”.   

ii) The defendant gave an undertaking not to make any allegations against the 

claimants in respect of the contents of the Text Messages, nor to quote the 

contents of the Text Messages in future correspondence. 

iii) The defendant agreed to pay damages.  He asks for more information.  He 

flagged the need for the claimants to prove serious harm pursuant to s.1 of the 

Defamation Act 2013. 

iv) The letter then went on to say the following (the word in bold having been in 

bold in the published version): 

“On a different note, Mr Nwakamma [the first claimant] on 14 

February 2017 at the assessment hearing for my costs against 

you in the previous proceedings, you made an application for a 

stay of execution of the costs order on the grounds that you 

intended to sue me, and that I will not be able to pay your costs 

if you are successful.  You also stated that I am at the point of 

insolvency and that I was only able to pay Mr Ibe the sum of 

£16,000 because I sold my land in Nigeria.  Who told you that I 

sold a land in Nigeria to pay Mr Ibe? 

You were quite aware that I did not travel to Nigeria within that 

period, and quite aware that I did not sell any land to pay Mr 

Ibe, but you deliberately lied to the court with full intention of 

misleading the court in order to obtain a stay of execution of 

the costs order.  I paid Mr Ibe as a matter of principle and if 

you are successful in any court proceedings against me, I will 

pay you.” 

33. The email was sent to the three claimants and the following: 

i) Mr Ranti Nwaosu; 

ii) Mrs Rita Okigbo; 

iii) Mr Ernest Ndulor; 

iv) Chief Ezeakchi Ogugua; 

v) Mr Chinedu Njoku; 



HIS HONOUR JUDGE LEWIS 

Approved Judgment 

Nwakamma & others v Umeyor 

 

 

vi) Chief Nzenwa Maduka; 

vii) Mr Ifeanyi Onwere Djify Onwere (the third claimant’s twin); 

viii) Mr Chris Diala; 

ix) Mr E. Nwawudu, Secretary of the Union; 

x) Christopher Ahamefule Azubike; 

xi) Mr Adrian Davies; and 

xii) Charles Uttams. 

34. The first six of these had also received the first publication.  There is no evidence that 

the email was sent to anybody other than these people, one of whom is the claimants’ 

trial counsel.   

The Claim 

35. The claim for was issued on 23 March 2017, with the defence served around 11 May 

2017.   

36. The defendant says that he sent a further letter on 10 April 2017 to try and 

compromise matters, which the parties agree was on an open basis.  In this letter, the 

defendant also withdrew the allegation that the first claimant had intended to mislead 

the court and made an open offer of £1,000 damages to each party.  The claimants 

deny having received this letter, pointing out that there is no evidence that it was sent 

by email and that it was not referred to in the defence served just a month later, 

despite the defendant having pleaded his other retraction.  I am not satisfied that the 

letter was, in fact sent - the defendant sent everything else by email or recorded 

delivery and it seems unlikely that he would suddenly send a key letter by post.  Even 

if he had done so, on his case the letter was only sent to the claimants and not to the 

other recipients of the second publication. 

37. A formal letter was sent by the Union on 6 October 2017 asking the claimants to 

suspend the action to allow issues to be settled out of court.  The Union formed a 

Peace and Reconciliation Committee to seek to resolve the issues in this case, but it 

appears the claimants declined to take part.  The claimants to this case have since 

been suspended from the Union for bringing these proceedings. 

Eagle Eye 

38. From August 2017, a series of “newsletters” started to circulate to members of the 

Mbasie community in London.  These made wide-ranging allegations against a 

number of people, including the claimants and defendant to this case.  Amongst the 

allegations made were those from the Text Message.  Eagle Eye was apparently 

posted monthly from Romford, with the last one dated February 2018.  The letters 

were branded rather grandly as “Eagle Eye Publications”, although they are clearly 

not professionally produced and have the look of something put together by someone 

in their bedroom.  The anonymous content consisted of a stream of spiteful ramblings 

with a somewhat juvenile tone.   



HIS HONOUR JUDGE LEWIS 

Approved Judgment 

Nwakamma & others v Umeyor 

 

 

39. These letters do not form part of the claimants’ pleaded case and I do not think it is 

necessary to repeat what they say.  The claimants’ skeleton argument for trial 

confirmed that it is not the claimants’ case that the defendant directed or procured the 

publication of the Eagle Eye letters.    

40. At trial, the claimants did however seek to pursue an un-pleaded case that the damage 

caused to the claimants by Eagle Eye was a consequence of the first publication, and 

that there is a sufficient causative link between the two.  I return to this later. 

Evidence 

41. For the claimants I heard evidence from all three claimants, the first and second 

claimants’ wives, the third claimant’s brother and an elder from the community.  For 

the defendant, I heard evidence from the defendant himself and his wife. 

42. There is a significant problem with the witness statements of the claimants and their 

wives: some of them are almost identical, with core paragraphs copied from one to 

another.  It became clear from cross-examination that the statements had, in fact, been 

written by the first claimant.  Despite it being obvious that some of the statements had 

simply been copied, some witnesses refused to acknowledge this.  For example, when 

the second claimant was giving evidence he maintained that he had written his 

statement himself, giving the absurd explanation that the reason it was almost word-

for-word identical to that of the first claimant was because they were both telling the 

truth. 

43. There is also an issue with the third claimant’s oral evidence.  Due to the pandemic, 

the court was told that he was shielding and so unable to leave his home, although the 

defendant believes he has in fact been working as a mini-cab driver.  Arrangements 

were made for him to give evidence by video-link.  The impression given to the court 

during the third claimant’s evidence was that he was at home near Romford: there was 

a fireplace in the background, and he even explained why he was shielding and unable 

to leave the house.  His evidence finished towards the end of the court day.  Some 

minutes later, the third claimant was spotted outside the Royal Courts of Justice 

amongst the crowds that had formed for a high-profile libel trial.  It transpired that he 

had, in fact, given evidence from his solicitors’ offices around the corner, and was 

waiting in the crowd for a lift.  It is difficult to see why he could not have attended 

court in person to give his evidence in the usual way, with the other parties also 

present. Of course, I remind myself that just because this has happened, it does not 

follow that what the third claimant said in evidence is untrue, or that I should 

necessarily give less weight to what he had to say.  Nevertheless, the position is far 

from satisfactory.   

The first claimant  

44. The first claimant is a social worker.  He is articulate and came across as a confident 

witness.  I did, however, observe him struggling to provide straightforward, factual 

answers to questions.  He sought to try and slant what he was saying to fit his claim.  

He is clearly heavily immersed in the dispute, and wider community politics, and 

spoke a lot about who had said what to whom.  I felt at times that he was unable to 

appreciate that just because someone had said something to him, it does not mean that 

what they were saying was necessarily true.   



HIS HONOUR JUDGE LEWIS 

Approved Judgment 

Nwakamma & others v Umeyor 

 

 

45. The first claimant says he was particularly upset at the suggestion that his late mother 

had an affair.  His statement says that because of the publications, he has suffered 

with anxiety and had panic attacks when leaving the house.  He says that his wife 

became too nervous to leave the house as she was worried the community would be 

gossiping about her, or saying nasty things.  He says his wife was very distressed 

when she read the correspondence, which he says also reached his family in Nigeria.  

The first claimant says members of the community now ignore him, or do not engage 

in conversation with him.  He says he wants his name cleared so that he can be 

involved with the community again.   

46. The first claimant stated that the messages had harmed his social and business circles.  

He was asked more about this in cross-examination given that he is a social worker, 

and so not in business.  The first claimant explained that he lost confidence in himself 

and believed others would think differently of him.  He said he had been accused of 

lying.  The first claimant did not seek medical advice in respect of anxiety or panic 

attacks. 

47. It is of note that the first claimant’s evidence does not refer to the second publication 

at all.  He does not say anywhere that it has caused him any harm whatsoever, and all 

the harm that he says he has suffered appears to derive from the first publication.   

The first claimant’s wife, Mrs Nwakamma 

48. As noted earlier, Mrs Nwakamma’s statement says that she received a number of 

different publications by post, which must have been the Eagle Eye letters.  In cross-

examination, she was not able to distinguish between the different publications.  Her 

statement refers to the harm that these letters had caused to her family in the 

community.  Her evidence was that she was very distressed when she read the 

correspondence and became too nervous to leave the house, as she could tell that 

members of the community thought her family were corrupt.  For a while she says 

that she suffered with anxiety and panic attacks when she left the house.  She repeats 

what is said in other statements about members of the community ignoring them or 

not engaging.  She says she has now left the Union, not believing that it is possible for 

their relationship with the community to revert to how it was before.  She is also 

angry at the way the community has treated the family. 

49. Mrs Nwakamma said in cross-examination that she had not heard of the Text Message 

until 2017 when her husband showed her, and had not attended the Union meeting in 

2015.  Despite an average of 30-40 people attending Union meetings, she said nobody 

told her in 2015 about the text, yet after the 2017 meeting she says she was called by 

lots of people – although she could not name them.  I do not accept Mrs Nwakamma’s 

evidence on this point, and it seems more likely than not that she was aware of the 

Text Message in 2015. 

50. Mrs Nwakamma gave a somewhat exaggerated account in evidence of her reaction to 

the content of the email.  She says that she started to question whether her husband of 

30 years could be trusted, and she said it made her start to doubt her marriage.   

51. The first claimant was evasive in evidence about his wife’s continued involvement 

with the Mbaise community.  I heard evidence from various witnesses about the 

Ugonwanne Social Club.  It is a women’s group, independent to the Union but for 



HIS HONOUR JUDGE LEWIS 

Approved Judgment 

Nwakamma & others v Umeyor 

 

 

Mbasie women or those married to Mbasie men.  It meets every two months.  Mr 

Nwakamma was keen to stress in evidence that this group is independent to the 

Union, but did accept that his wife attended some of the meetings.  Mrs Nwakamma 

confirmed that she was one of the founders of the club and has continued to attend 

meetings throughout the relevant period.   

52. I do not accept the first claimant’s wife’s evidence of the effect of the words 

complained of.  Leaving aside the fact that her statement was clearly written by her 

husband and copied over content from others, it became clear from her oral evidence 

that her responses were exaggerated and unconvincing.  For example, her suggestion 

that she started questioning 30 years of marriage when she read the 9 January email, 

even though there was nothing in it to justify this and she would have heard the 

allegations two years before.  A more striking example is when she says she felt that 

she couldn’t leave the house through fear of being ostracised by the community.  This 

clearly was not true – she confirmed in evidence that she continued to attend the 

women’s social group, which had a significant overlap of membership.  It is also 

relevant to note that the first claimant’s wife lives in London, and works for a local 

authority, and so even if what she says is correct about not being able to face other 

Union members, the chances of her bumping into one of the handful of people who 

received the emails would have been close to nil.   

The second claimant 

53. The second claimant explained more than once in evidence that he a busy man.  He 

came across as extremely confident, and seemed unemotional when answering 

questions.   

54. The second claimant’s statement explains how the letters have caused tension within 

his family.  He says that he had to ask his wife if she had had an affair, although in 

cross-examination he accepted that this was because of allegations made by Eagle 

Eye, not the publications complained of in these proceedings.  Bizarrely, he also felt 

the need to read the letters to his children, which he found very upsetting.  He says the 

community has started to treat him differently, often ignoring him or not engaging in 

conversation.  He thinks he is taken less seriously as a member of the Union.  The 

second claimant continues to be stressed and embarrassed when he thinks about others 

having received the correspondence. 

55. The second claimant was asked why people would be suspicious and doubtful of him 

simply reading that he was impotent.  He said it meant he did not want to attend the 

Union.  He said there were people who believed these allegations but could give no 

names.  The second claimant accepted in evidence that he has continued to socialise 

with members of the Mbaise community, including at a party in May 2019 and a 

larger party for the defendant’s wife’s cousin in August 2019 at which he accepted 

there were a reasonable number of Union members present.  The second claimant 

eventually conceded that the allegations have not stopped him from socialising, but he 

pointed out that he does not attend the Union anymore.  Of course, we know that this 

is because the claimants have been expelled or suspended from the Union for bringing 

these proceedings. 



HIS HONOUR JUDGE LEWIS 

Approved Judgment 

Nwakamma & others v Umeyor 

 

 

The second claimant’s wife, Mrs Ihenakaram 

56. Mrs Ihenakaram displayed dramatic emotion in court.  She was very agitated and 

upset in the witness box.  She came across as a very assertive person.  She did not 

always answer the questions asked of her, with her responses often focussed more at 

trying to argue her husband’s case.  I got the sense that the Eagle Eye publications 

were the primary cause of her upset. 

57. Mrs Ihenakaram’s statement is virtually the same as the one written for the first 

claimant’s wife.  It also forgets to mention how she is an active member of the 

Ugonwanne Social Club, and attends wider Mbaise community social events.  She 

went to some lengths to stress that the club is separate from the Union, which legally 

it might be, but it seems clear that there is a considerable overlap, with everybody 

attending the group having a connection with the Mbaise community.  Mrs 

Ihenakaram says that she no longer attends Union meetings as a matter of principle, 

because of the way in which all the publications have been dealt with 

58. Mrs Ihenakaram is silent about having received the first publication.  She said in 

evidence that her husband showed her the email, and a few days later she received a 

copy in the post.  The envelope produced in court was, however, from March. 

The third claimant  

59. The third claimant’s statement mirrors much of what the second claimant says.  The 

main difference is that he confirms that his wife knew that the correspondence was 

nonsense and it did not affect their relationship.  He is, however, concerned that his 

daughter believed the allegations.  The third claimant confirmed that his wife and 

brother received the first publication, although there is no evidence from them to this 

effect.  The third claimant said in evidence that he had not seen any of the open offers 

to settle, and if he had he would have gone along with them.   

The third claimant’s twin brother 

60. The third claimant’s twin brother, Paul O’Nwere gave evidence.  He is an active 

member of the Union, and a former office holder.  He says he received the first 

message complained of by email (although he is not on the list of known recipients), 

and the Eagle Eye letters by post.  He says the third claimant had a stroke after the 

publications complained of, and he believes all the publications contributed to this 

illness, or affected the recovery.  I note this is not something the third claimant says.  

This witness confirms that he does not believe the allegations.  In oral evidence, it 

was clear that much of what he was talking about relates to Eagle Eye. 

61. Mr O’Nwere corrected a significant error in his statement, which says that he had 

spoken to some members of the Union who thought the allegations were “completely 

true”.  He looked horrified when this was brought to his attention and explained in 

cross-examination that he meant to say the opposite, that he has spoken to people who 

thought the allegations were “completely untrue”.  He had not drafted his statement.   



HIS HONOUR JUDGE LEWIS 

Approved Judgment 

Nwakamma & others v Umeyor 

 

 

The defendant and his wife 

62. I heard relatively brief evidence from the defendant and his wife, Mrs Umeyor.  Much 

of what they say is not challenged, or has been identified elsewhere.  Mrs Umeyor 

came across as a straightforward witness, who appeared to be truthful.   

Other evidence  

63. There was also evidence from an elder statesman from the Union, Cyracus 

Eneremadu.  He also came across as very confident.  He received four or so 

publications from January 2017.  He considered it to be “false propaganda”.  He wrote 

a letter to the Union complaining about the correspondence.   He explained how some 

of the allegations made will affect the reputations of family members in Nigeria, 

because of the way in which families live in that country. 

The claims for libel  

64. The determination of whether a published statement is defamatory of an individual 

claimant is now a three-stage process. It must be decided whether, to the extent this is 

disputed, the statement (1) refers to the claimant; (2) bears a meaning that is 

defamatory of the claimant; and (3) has caused or is likely to cause serious harm to 

the reputation of the claimant.  Stage (2) sometimes must be sub-divided into two 

separate elements: (a) the identification of the meaning of the words, and (b) the 

determination of whether that meaning is defamatory, Lachaux v Independent Print 

Limited [2015] EWHC 2242 (QB), per Warby J.  

Meaning 

65. The approach to be taken by court when determining meaning was summarised by Sir 

Anthony Clarke MR in Jeynes –v- News Magazines Ltd [2008] EWCA Civ 130 at 

[14]: 

“(1) The governing principle is reasonableness. 

(2) The hypothetical reasonable reader is not naïve but he is not 

unduly suspicious. He can read between the lines. He can read 

an implication more readily than a lawyer and may indulge in a 

certain amount of loose thinking but he must be treated as 

being a man who is not avid for scandal and someone who does 

not, and should not, select one bad meaning where other non-

defamatory meanings are available. 

(3) Over-elaborate analysis is best avoided. 

(4) The intention of the publisher is irrelevant. 

(5) The article must be read as a whole, and any ‘bane and 

antidote’ taken together. 

(6) The hypothetical reader is taken to be representative of 

those who would read the publication in question. 



HIS HONOUR JUDGE LEWIS 

Approved Judgment 

Nwakamma & others v Umeyor 

 

 

(7) In delimiting the range of permissible defamatory 

meanings, the court should rule out any meaning which, ‘can 

only emerge as the product of some strained, or forced or 

utterly unreasonable interpretation’ 

(8) It follows that ‘it is not enough to say that by some person 

or another the words might be understood in a defamatory 

sense’.” 

Pleaded meanings  

66. The claimants’ pleaded meanings of the first publication complained of are 

i) “The third claimant had been blackmailing the defendant, being a criminal 

offence under section 21 of the Theft Act 1968 by fourteen years’ 

imprisonment; 

ii) All three claimants support evil acts; 

iii) The contents of [the Text Message] might be facts”.   

67. The claimants have also pleaded what they say are inferential meanings, all of which 

relate to the Text Message: 

i) The first claimant is not his father’s son, but the illegitimate son of a man 

called Mr Ogu with whom his mother had formed an adulterous liaison. 

ii) That the first claimant was brought up as a bastard in a public market place. 

iii) That the second claimant is impotent and that his children were conceived with 

sperm that he had purchased; and 

iv) That the third claimant has been filmed at the household of the Rev Innocent 

Ibe in the very act of adultery with an unnamed woman. 

68. The third claimant has also pleaded what he says is an innuendo meaning on the same 

terms as identified in (iv) above, relying upon the fact that many if not all of the 

recipients would have known that the third claimant is married so that if he had been 

having sex with an unnamed woman he was committing adultery. 

69. In respect of the second publication, the first claimant’s pleaded meaning is that on 14 

February 2017, the first claimant lied to the court with the intention of misleading the 

court to obtain a stay of execution of a costs order that the defendant had obtained 

against him.   

70. The defendant prepared his own defence and so has not put forward pleaded 

meanings. 

71. I consider that the words bear the following meanings: 



HIS HONOUR JUDGE LEWIS 

Approved Judgment 

Nwakamma & others v Umeyor 

 

 

i) The third claimant had been attempting to blackmail the defendant to try and 

placate Rev Ibe, by circulating malicious correspondence that included a 

photograph of the defendant and his wife.   

ii) All three claimants have been supporting unspecified evil acts. 

iii) The first claimant’s conduct in supporting evil acts gives rise to grounds to 

suspect that he is the child of Mr Ogu and not Mr Nwakamma. 

iv) The second claimant’s conduct in supporting evil acts gives rise to grounds to 

suspect that he is impotent and that his children were conceived using 

borrowed sperm.   

v) The third claimant’s conduct in supporting evil acts gives rise to grounds to 

suspect that he had sex with a woman in the house of Rev Ibe.   

vi) The first claimant lied to the court in costs proceedings in order to obtain a 

stay of execution of a costs order made against him.   

72. I am not satisfied that meanings (iii), (iv) or (v) above are defamatory, when viewed 

objectively to a hypothetical reasonable person.  It is unlikely that the ordinary person 

today would think significantly less of someone because they are impotent, or are 

discovered to have a different father, or had sexual intercourse in a minister’s home.   

73. The pleaded innuendo meaning is a separate cause of action, arising from facts 

passing beyond general knowledge, namely that the third claimant is married.  I 

accept that the recipients of the first publication would know that the third claimant is 

married to a woman.   Whilst the Text Message does not say that the woman in 

question is not the third claimant’s wife, I am satisfied that the first publication 

carried an innuendo meaning that the third claimant’s conduct in supporting evil acts 

gives rise to grounds to suspect that he was unfaithful to his wife when he had sex 

with a woman in the house of Rev Ibe. 

Significant harm 

74. Section 1(1) of the Defamation Act 2013 provides: “A statement is not defamatory 

unless its publication has caused or is likely to cause serious harm to the reputation of 

the claimant” 

75. The current approach to be taken when considering issues of significant harm was 

summarised by Nicklin J in Turley v Unite the Union and another [2019] EWHC 

3547(QB) 

“107.  This provision was considered by the Supreme Court in 

Lachaux -v-Independent Print Ltd [2019] 3 WLR 18.  

Although, the Supreme Court agreed with the ultimate decision 

of the Court of Appeal dismissing the defendant’s appeal 

([2018] QB 594), it disagreed with its reasoning and held that 

Warby J’s analysis of the law, at first instance ([2016] QB 

402), was “coherent and correct, for substantially the reasons 

he gave” [20] per Lord Sumption.  The Supreme Court held: 



HIS HONOUR JUDGE LEWIS 

Approved Judgment 

Nwakamma & others v Umeyor 

 

 

i) s.1 raised the threshold of seriousness above the tendency of 

defamatory words to cause damage to reputation; the 

application of the test of serious harm must be determined “by 

reference to actual facts about its impact and not just to the 

meaning of the words” [12]-[13]. 

ii) Reference to the situation where the statement “has caused” 

serious harm is to the consequences of publication, and not the 

publication itself [14]: “It points to some historic harm, which 

is shown to have actually occurred.  This is a proposition of 

fact which can be established only by reference to the impact 

which the statement is shown actually to have had.  It depends 

on a combination of the inherent tendency of the words and 

their actual impact on those to whom they were 

communicated.” 

iii) Reference to the situation where the statement “is likely to 

cause” serious harm was not the synonym of “liable to cause” 

in the sense of the inherent tendency of defamatory words to 

cause damage to reputation: [14]. 

iv) The conditions under s.1 must be established as facts [14] 

and “necessarily calls for an investigation of the actual impact 

of the statement”: [15]; a claimant must demonstrate as a fact 

that the harm caused by the publication complained of was 

serious [21]. 

v)  If serious harm could be demonstrated simply  by  the  

inherent  tendency  of statements  to  damage  reputation, little  

substantive  change  would  have  been effected by the Act 

[16]: “The main reason why harm which was less than ‘serious’ 

had given rise to liability before the Act was that damage to 

reputation was presumed from the words alone and might 

therefore be very different from any damage which could be 

established in fact.  If, as Ms Page submits, the presumption 

still works in that way, then this anomaly has been carried 

through into the Act.  Suppose that the words amount to a grave 

allegation against the claimant, but they are published to a 

small number of people, or to people none of whom believe it, 

or possibly to people among whom the claimant had no 

reputation to be harmed. The law's traditional answer is that 

these matters may mitigate damages but do not affect the 

defamatory character of the words. Yet it is plain that section 1 

was intended to make them part of the test of the defamatory 

character of the statement.” 

vi) A claimant may produce evidence from publishees of the 

statement complained of about its impact on them, but his/her 

case does not necessarily fail for want of such evidence; 

inferences  of  fact  as  to  the  seriousness  of  harm  done  to 

reputation may be drawn from the evidence as a whole [21]. 



HIS HONOUR JUDGE LEWIS 

Approved Judgment 

Nwakamma & others v Umeyor 

 

 

vii)  In Mr Lachaux’s case, the finding that serious harm had 

been proved was based on a  combination  of  (a)  the  meaning  

of  the  words;  (b)  the  situation  of  the claimant; (c) the 

circumstances of publication; and (d) the inherent probabilities. 

viii) A  judge’s  task  is  to  evaluate  the  material  before  

him/her and  arrive  at  a conclusion, recognising that this is an 

issue on which precision will rarely be possible [21]. 

ix) The judge can consider the impact of the publication upon 

people who do not presently know the claimant but might get to 

know him/her in the future [25]. 

108. At first instance in Lachaux, Warby J expressed his 

conclusion on s.1 as follows: 

[65] In summary, my conclusion is that by section  1(1)  of  the  

2013  Act Parliament intended to and did provide that a 

statement is not defamatory of a person unless it has caused or 

will probably cause serious harm to that person's reputation, 

these being matters that must be proved by the claimant on the 

balance of probabilities. The court is not confined, when 

deciding this question, to considering only the defamatory 

meaning of the words and the harmful tendency of that 

meaning. It may have regard to all the relevant circumstances, 

including evidence of what has actually happened after 

publication. Serious harm may be proved by inference, but the 

evidence may or may not justify such an inference. 

109. Finally, and consistently with Lord Sumption’s analysis in 

Lachaux, there are three further relevant principles: 

i) In an appropriate case, a Claimant can also rely upon the 

likely ‘percolation’ or ‘grapevine effect’ of defamatory 

publications, which has been “immeasurably enhanced” by 

social media and modern methods of electronic 

communication: Cairns -v-Modi [2013]  1  WLR  1015 [26] per 

Lord  Judge  LCJ.  In the memorable words of Bingham LJ in 

Slipper -v-British  Broadcasting Corporation[1991] 1 QB 283, 

300: “... the law would part company with the realities of life if 

it held that the damage caused by publication of a libel began 

and ended with publication to the original publishee. 

Defamatory statements are objectionable not least because of 

their propensity to percolate through underground channels and 

contaminate hidden springs.” 

ii) It is well-recognised that a claimant may struggle to identify, 

or to produce evidence from, all those to whom an article was 

published and in whose eyes the claimant’s reputation  was  

damaged: Doyle -v-Smith [2019]  EMLR  15[122(iv)]; 



HIS HONOUR JUDGE LEWIS 

Approved Judgment 

Nwakamma & others v Umeyor 

 

 

Sobrinho-v-Impresa  Publishing  SA [2016]  EMLR  12[48]; 

Ames -v-Spamhaus [2015] 1 WLR 3409 [55]. 

iii) Assessment of harm to reputation has never been just a 

‘numbers  game’: “one well-directed arrow [may] hit the bull's 

eye of reputation” and cause more damage  than  indiscriminate  

firing: King -v-Grundon[2012] EWHC 2719  [40] per Sharp  J.  

Very serious harm  to  reputation can  be  caused by publication 

to a relatively small number of publishees: Sobrinho[47]; Dhir-

v-Sadler [2018] EWHC 2935 (QB) [55(i)]; Monir -v-

Wood[2018] EWHC 3525 (QB)[196]. 

76. I note too what is sometimes known as the rule in Dingle, namely that a defendant 

cannot rely in mitigation of damages on the fact that that similar defamatory 

statements have been published about the same claimant by other persons.  Previous 

publications to the same effect are inadmissible: Associated Newspapers Ltd v Dingle 

[1964] AC 371.  This applies equally to a consideration of significant harm under s.1, 

Lachaux (ante), per Warby J.   

77. At trial, the claimants attempted to argue that the damage they have suffered as a 

result of the first publication includes consequential harm caused by the subsequent 

republication of the defamatory allegations in Eagle Eye, relying on the principle in 

Slipper v BBC [1991] 1 QB 283.  It was further said by the claimants that there is no 

need for a claimant to have to plead such a claim. 

78. I can deal with this Slipper point quite quickly: such a claim must be pleaded so that 

the defendant can understand the claim he or she has to meet, and prepare evidence 

(see for example Gatley para 26.8, and the former CPR PD53 para 2.10, which applies 

to this claim).  There is no application to amend the particulars of claim, and so for 

this reason alone it seems that any form of Slipper claim must fail.  I should add, from 

what I have seen, the evidence does not support there being sufficient connection 

between the republication of the 2015 Text Message by the defendant in 2017 and the 

subsequent re-re-publication of the allegations by Eagle Eye.   

79. Turning to significant harm, in respect of the first publication there are the following 

factors that appear particularly relevant: 

i) The email was only sent to a very small number of people.  I note that the first 

publication was raised as an issue at a meeting of the Union, suggesting a 

degree of percolation but it appears from the evidence that it was the claimants 

themselves who were partly responsible for this. 

ii) Given the past acrimony within the Union, and the wide circulation and 

discussion of the Text Message in 2015, it does not appear that anybody 

believed what was said in the first publication.  Quite understandably, almost 

everybody appears to have treated it as nonsense, and been more concerned 

about the spat between the parties resuming.  The reference to “evil acts” in 

the first publication was vague and somewhat meaningless. 

iii) There was an email retraction provided on 22 February in fulsome terms.  This 

went to many of the recipients of the first publication.   



HIS HONOUR JUDGE LEWIS 

Approved Judgment 

Nwakamma & others v Umeyor 

 

 

iv) There is no credible evidence of any harm, let alone significant harm.  The 

claimants’ accounts are exaggerated and unconvincing.  They have all 

continued to socialise in the same circles.  It is correct that the claimants no 

longer attend Union meetings, but that is because they brought these 

proceedings and not because of the defendant or his publications.   

80. I am not satisfied that any of the claimants have satisfied the test in s.1 and proved 

that the first publication caused, or was likely to cause, serious harm.  It follows that 

each of their claims in respect of the first publication must be dismissed. 

81. In respect of the second publication, there is no evidence that this caused harm.  As 

noted above, the first claimant does not say anything about it in evidence.  He does 

not say he suffered harm.  His wife is silent on the issue as well.  The evidence taken 

as a whole does not support the drawing of an inference of fact as to the seriousness 

of the harm.  The accusation of lying to a court may well give rise to such an 

inference in other cases, but the evidence in this case is insufficient.  The second 

publication had very limited circulation to people who would have been fully aware 

of the on-going feud between these two men, and their previous litigation.   

82. I am not satisfied on the evidence that s.1 has been satisfied in respect of the second 

publication.  It follows that the claim in respect of the second publication must be 

dismissed. 

83. Although I do not need to consider any of the other defences, I will do for 

completeness. 

Section 8, Defamation Act 2013 

84. I have already identified that the defendant has not been shown to have been the 

original author or publisher of the Text Message.  It follows that a s.8 defence is not 

open to him.  The single publication rule under s.8 applies to the situation where a 

person publishes a statement to the public (the first publication) and subsequently 

republishes that statement or a statement which is substantially the same.  I accept that 

if the defendant had been the original author of the 2015 text, then it seems likely that 

he would be able to rely on the s.8 defence given that the subsequent publication was 

in a form that was substantially the same.   

Section 10, Defamation Act 2013 

85. The defendant sought to rely at trial on an un-pleaded case under s.10.  A defence of 

this sort does need to be pleaded.  No application has been made for permission to 

amend.  In the circumstances, I do not propose to consider it further. 

Absolute privilege – second publication 

86. The defendant pleaded that the second publication was published on an occasion of 

absolute privilege given that it was sent in contemplation of proceedings or in the 

course or proceedings.  This was not pursued at trial and it is difficult to see on what 

basis it could have been. 



HIS HONOUR JUDGE LEWIS 

Approved Judgment 

Nwakamma & others v Umeyor 

 

 

Truth 

87. During closing submissions, the defendant sought to rely on an un-pleaded defence of 

truth in respect of the second publication.  Whilst the first claimant could not really 

explain the basis for saying in a court statement that the defendant had to sell land in 

Nigeria to pay costs from one of the earlier cases, a defence of truth was not pleaded 

and so cannot be pursued at trial. 

Harassment 

88. All three claimants pursue a claim for harassment, confined to what they say are the 

sending of the first publication to 31 different persons.  I have already found that it 

was, in fact, sent to nine, including the claimants themselves.    

89. The relevant parts of the Protection from Harassment Act 1997 are as follows: 

“1.Prohibition of harassment. 

1(1) A person must not pursue a course of conduct (a)which 

amounts to harassment of another, and (b)which he knows or 

ought to know amounts to harassment of the other. 

1(1A) … 

1 (2) For the purposes of this section… the person whose 

course of conduct is in question ought to know that it amounts 

to  or involves harassment of another if a reasonable person in 

possession of the same information would think the course of 

conduct amounted to harassment of the other. 

1(3) Subsection (1)… does not apply to a course of conduct if 

the person who pursued it shows—(a)that it was pursued for the 

purpose of preventing or detecting crime, (b)that it was pursued 

under any enactment or rule of law or to comply with any 

condition or requirement imposed by any person under any 

enactment, or (c)that in the particular circumstances the pursuit 

of the course of conduct was reasonable. 

3(1) An actual or apprehended breach of section 1(1) may be 

the subject of a claim in civil proceedings by the person who is 

or may be the victim of the course of conduct in question. 

(2) On such a claim, damages may be awarded for (among 

other things) any anxiety caused by the harassment and any 

financial loss resulting from the harassment. 

90. If the first publication had comprised a single email to multiple recipients, this would 

not constitute a “course of conduct” for the purposes of the 1997 Act because there 

would not have been at least two acts.  Here, the first publication was disseminated in 

two non-identical emails sent on different days.  On these specific facts, I am prepared 

to proceed on the basis that this was sufficient to constitute a “course of conduct” 



HIS HONOUR JUDGE LEWIS 

Approved Judgment 

Nwakamma & others v Umeyor 

 

 

under the 1997 Act, although I have not had the point argued fully and I can see that 

in another case the position might be different.   

91. There is a threshold of seriousness that must be met for a claim to be brought under 

the 1997 Act.  Conduct needs to be “oppressive and unreasonable” (Thomas v News 

Group Newspapers [2001] EWCA 1233), and cross “the boundary between conduct 

which is unattractive, even unreasonable, and conduct which is oppressive and 

unacceptable” (Majrowski v Guy's and St Thomas's NHS Trust [2007] 1 AC 224).  

The conduct needs to be grave before the tort of harassment is proved Ferguson v 

British Gas Trading Ltd [2009] EWCA Civ 46.   

92. In this case, we have a defendant who decided for no good reason to start 

regurgitating old material to irritate, annoy or embarrass the claimants.  It was an 

unpleasant and unattractive thing for him to do, and it is apparent from the evidence 

that some members of the Union were exasperated that the tit-for-tat arguments 

between its members had flared up again.   

93. If the defendant had continued to publish information such as this, over a longer 

period of time, or to more people, or had also been responsible for any of the Eagle 

Eye publications that referred to the claimants, then I could see that this might be 

sufficient to cross the threshold of seriousness to bring a claim for harassment.  On its 

own, however, I am not satisfied that what the defendant has done is enough to turn 

what is clearly unpleasant behaviour into conduct that could be said to be grave or 

oppressive.  For this reason, I dismiss the claim under the 1997 Act. 


