
 

 
 

Neutral Citation Number: [2020] EWHC 3034 (QB) 
 

Case No: QB-2019-004649 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 

QUEEN'S BENCH DIVISION 

MEDIA & COMMUNICATIONS LIST 

 

Royal Courts of Justice 

Strand, London, WC2A 2LL 

 

Date: 13/11/2020 

 

Before: 

 

MR JUSTICE JAY 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Between: 

 

 (1) NAPAG TRADING LIMITED 

(2) FRANCESCO MAZZAGATTI 

(3) NAPAG ITALIA SRL 

 

 

 

Claimants 

 - and -  

  

(1) GEDI GRUPPO EDITORIALE S.p.A 

(2) SOCIETÀ EDITORIALE IL FATTO S.p.A 

 

 

Defendants 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 

William McCormick QC (instructed by Carter-Ruck) for the Claimants 

Aidan Eardley (instructed by Archerfield Partners LLP) for the First Defendant 

Greg Callus (instructed by Reynolds Porter Chamberlain LLP) for the Second Defendant 

 

 

Hearing dates: 21
st
 and 22

nd
 October 2020 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Approved Judgment 
I direct that pursuant to CPR PD 39A para 6.1 no official shorthand note shall be taken of this 

Judgment and that copies of this version as handed down may be treated as authentic. 

 

Covid-19 Protocol:  This judgment was handed down by the judge remotely by 

circulation to the parties’ representatives by email and release to Bailii.  The date and 

time for hand-down is deemed to be Friday 13
th

 November 2020 at 10am. 

............................. 

 

MR JUSTICE JAY 

 



MR JUSTICE JAY 

Approved Judgment 

Napag and others v Gedi Gruppo Editoriale and another [2020] 

EWHC 3034 (QB) 

 

 

MR JUSTICE JAY:  

A. Introduction

1. These are applications by the Defendants under CPR Part 11 putting in issue the 

jurisdiction of the court to determine all or part of the claims brought by the 

Claimants against them. There is also an application to amend the Particulars of Claim 

which, albeit post-dating the Defendants’ applications, it is convenient to deal with at 

the same time rather than sequentially. Although the Defendants have brought these 

applications, it is common ground that – save in relation to one issue – it is for the 

Claimants to establish that the court does have jurisdiction. 

2. Napag Trading Limited (“the First Claimant”) is an English-domiciled company. 

Napag Italia Srl (“the Third Claimant”) is an Italian-domiciled subsidiary of the First 

Claimant. Sgr Francesco Mazzagatti (“the Second Claimant”), an Italian national with 

his main residence in Dubai, is the CEO and sole director of, and 95% shareholder in, 

the First Claimant. The First Claimant trades, and the Third Claimant has traded, in 

petroleum-based products. 

3. Gedi Gruppo Editoriale S.p.A. (“the First Defendant”) is the publisher amongst other 

things of L’Espresso which is a weekly Italian-language political and cultural 

magazine available both in print and online in this jurisdiction. Società Editoriale Il 

Fatto S.p.A. (“the Second Defendant”) is the publisher of Il Fatto Quotidiano (“Il 

Fatto”), a daily Italian-language newspaper published in England and Wales only on 

the internet.  

4. The allegations over which the Claimants sue relate to stories by both Defendants 

about an investigation brought by the public prosecutor in Milan into corrupt 

payments made or intended to be made to a man convicted of bribing judges in Italy, 

and the trading of oil in breach of international sanctions (or at the very least the US 

embargo) against Iran. The Claimants allege that these stories impute that Napag (by 

which they mean both companies and the Second Defendant as their alter ego) was 

involved. The subject-matter is somewhat convoluted if not at times confusing, and at 

this stage I am attempting only the most abbreviated summary. 

5. The two articles by the First Defendant were published on 11
th

 and 25
th

 October 2019. 

The four articles by the Second Defendant were published on 1
st
 and 9

th
 November 

2019 and on 23
rd

 and 24
th

 January 2020. On 25
th

 May 2019 the Second Defendant had 

published an article which in my opinion was more defamatory than its later stories: 

this is the subject of a separate claim which, aside from similar questions of 

jurisdiction, faces a possible limitation difficulty. There are other articles published by 

separate entities which the Defendants point out are also defamatory of the Claimants 

or some of them, but I will ignore these for present purposes. 

6. The parties’ Application Notices raise the following principal issues: 

(1) whether each of the Claimants can show to the necessary standard all of the 

elements of a claim for libel under the law of England and Wales. 

(2) whether the First Claimant’s “centre of interests” is England and Wales. 



MR JUSTICE JAY 

Approved Judgment 

Napag and others v Gedi Gruppo Editoriale and another [2020] 

EWHC 3034 (QB) 

 

 

(3) whether the proceedings should be dismissed or stayed on the ground of forum 

non conveniens. 

(4) whether the Claimants should have permission to amend their Particulars of 

Claim. 

7. The third and fourth issues have fallen away. Only the Second Defendant saw fit to 

raise a forum non conveniens challenge in advance of 1
st
 January 2021 and the 

relevant EU regulation no longer applying. I would have been very reluctant to rule 

on this sort of application on an anticipatory basis. Adopting the steer of Mr William 

McCormick QC for the Claimants, which Mr Greg Callus for the Second Defendant 

did not seriously oppose, I refuse this application without prejudice to the Second 

Defendant’s ability to restore it at an appropriate time should the need arise. As for 

the fourth issue, apart from tidying up the numbering of the Claimants, the substantive 

purpose of the amendments is: (1) to make it clear that the Third Claimant ceased 

trading in May 2019, (2) to reorganise the claim for special damage in connection 

with the costs of a public relations consultant, (3) to clarify the position as regards the 

suspension of a credit facility, and (4) to delimit the claims for injunctive relief. Point 

(1), which emerged only in the Second Claimant’s witness statement dated 8
th

 

September 2020 and was not originally pleaded, is now relied on by the Defendants as 

demonstrating that the Third Claimant cannot have suffered serious harm in 

consequence of allegedly defamatory pieces which were not published until the 

autumn of last year. Point (2) has fallen away inasmuch as this head of special 

damage is no longer pursued. However, the Defendants say that it leaves something of 

an afterglow. Point (3) is of minor import and is not separately opposed; point (4) 

likewise. 

8. This leaves the first and second issues which are of some legal and factual 

complexity. My task has been facilitated by the quality of the submissions of all three 

Counsel (I have not yet mentioned Mr Aidan Eardley for the First Defendant whose 

submissions in reply were particularly impressive) and all the work done by their 

instructing solicitors in preparing the case. 

B. The Claimants 

9. The Second Claimant is an entrepreneur, born in Calabria in 1986 and now living in 

Dubai. He founded the Third Claimant in 2012. Initially, it traded in oil and petroleum 

products from offices in Rome. The Third Claimant dealt in particular with the Italian 

oil company Eni S.p.A. (“Eni”), headquartered in Rome and in part state-owned, and 

Eni Trading & Shipping S.p.A. (“Ets”) which is based in Rome and has a branch in 

London. 

10. On 19
th

 April 2018 the Second Claimant incorporated the First Claimant. His 

evidence is that London was a better base from which to conduct and grow his 

business because he was encountering resistance from some banks and financial 

institutions who were diffident about working with an Italian company. More 

specifically, the strategy was to hive off the Third Claimant’s oil and gas business into 

the First Claimant, and the former would devote itself to trading in petrochemicals. 

Additionally, the idea was to invest in an “upstream” development in the UK 

Continental shelf, and the first discussions about this were in November 2018. 



MR JUSTICE JAY 

Approved Judgment 

Napag and others v Gedi Gruppo Editoriale and another [2020] 

EWHC 3034 (QB) 

 

 

11. The First Claimant then became the holding company of the Napag Group which in 

the spring of 2018 included a different company based in the UK, Napag UK Ltd 

(incorporated on 18
th

 December 2017), a company registered in Dubai, and two other 

companies. Napag UK Ltd was struck off the register on the Second Claimant’s 

application in September 2018, being no doubt surplus to requirements. 

12. The Second Claimant is the CEO and sole director of the First Claimant. As I have 

said, he is the beneficial owner of 95% of its shares; his wife, who is Bahraini, owns 

the balance.  

13. The Third Claimant ceased trading in oil and gas in August 2018 and ceased trading 

altogether at the end of May 2019. It is asserted that this was due to the publication of 

the Second Defendant’s article on 25
th

 May 2019, and that “from about that point until 

about early October 2019 it attempted to enter into further trades but it did not 

succeed in doing so” (see para 2 of the draft Amended Particulars of Claim).  

14. The Second Defendant, with reference to the quality of the Second Claimant’s emails, 

seeks to make something of the fact that his English is poor. To the extent that 

anything turns on this, I accept the Second Claimant’s evidence (applying the 

appropriate standard of proof which I explain below) that his oral English is 

“completely fluent”. It is true that fluency in a foreign language means different 

things to different people and covers numerous gradations of proficiency but the 

Second Claimant, who is obviously a successful entrepreneur and a man of some 

ability, speaks English well enough to communicate in it with his wife and close 

friends and to conduct 80% of his business. His witness statement may have a patina 

of sophistication that goes beyond his unaided level of written English, but I reject the 

thinly veiled suggestion that his solicitors have written it for him. 

C. The Draft Amended Particulars of Claim 

15. A number of meanings, both natural and ordinary as well as inferential, are pleaded in 

relation to the six articles which are the subject-matter of this litigation. It is 

unnecessary to dwell on the Claimants’ case about these because, pace a number of 

Mr Callus’ detailed submissions on the topic, I do not propose to resolve these 

applications as if this were the hearing of a preliminary issue on meaning. To the 

extent relevant, I will be addressing the text of the articles in sections H and I below. 

However, a number of specific matters should be addressed at this stage. 

16. In relation to the L’Espresso articles, it is pleaded that their natural/ordinary and/or 

inferential meaning is that the Second Claimant “had caused or allowed [both 

corporate Claimants] to act or be used” for corrupt or illegal purposes. In relation to 

the Il Fatto articles, this is pleaded as an innuendo meaning, on the basis that “a 

substantial number of readers knew that [the Second Claimant] was the owner and 

CEO of [both corporate Claimants]” and was controlling them. 

17. In relation to all the articles, para 4 of the pleading is relevant: 

“Given his position in both [corporate Claimants], if [the 

Second Claimant’s] reputation for honesty and integrity is 

damaged this inevitably impacts upon the reputations of [the 

corporate Claimants]. And by reason of that same position, an 



MR JUSTICE JAY 

Approved Judgment 

Napag and others v Gedi Gruppo Editoriale and another [2020] 

EWHC 3034 (QB) 

 

 

allegation that [either corporate Claimant] has conducted itself 

in a corrupt or disreputable way will inevitably damage [the 

Second Claimant’s] personal reputation.” 

The Defendants take issue with the breadth of this averment and I will be returning to 

it. 

18. The serious harm caused or likely to be caused by the publication of the articles 

derives from: (1) the gravity of the allegations, (2) the extent of the readership within 

the jurisdiction, (3) the ability of non-Italian readers to use automated translation 

software available online (I paraphrase), and (4) the importance of financial probity in 

a world which is highly regulated. 

19. As a result of the publication of the articles it is said that specifically: (1) public 

relations consultants were first engaged in July 2019 and significant costs were 

incurred, (2) on or about 12
th

 December 2019 Litasco SA exercised a contractual 

option it had with the First Claimant to decline to make any further sales, (3) 

subsequently, the First Claimant has lost the opportunity to make profits from further 

deals with Litasco SA, (4) on or about 12
th

 November 2019 ING suspended the line of 

credit previously available to the First Claimant, rendering normal trade impossible, 

and (5) there has been further unidentifiable albeit substantial financial impact. In 

relation to the corporate Claimants, it is also contended (as it must for these claims to 

be sustainable) that the publication of the articles caused or is likely to cause serious 

financial loss. 

20. As for the relief sought, for present purposes it is necessary to draw attention to the 

claims for damages and injunctive relief. All the claims for damages are limited to 

online publication. The First Claimant seeks: (1) damages for libel in respect of the 

publication of the articles anywhere in the world, and (2) a worldwide injunction 

against repetition. The Second Claimant seeks: (1) damages for libel in respect of 

(online) publication in England and Wales, (2) an injunction restraining repetition in 

England and Wales save via the internet. The Third Claimant seeks the same relief as 

the Second Claimant, and (3) an order under s.13 of the Defamation Act 2013 

requiring the articles to be removed from the First Defendant’s website. 

D. The Evidence 

21. The First Defendant relies on the witness statements of Kevin Bays (dated 26
th

 May 

and 20
th

 October 2020). The Second Defendant relies on the witness statements of 

Rupert Cowper-Coles (dated 26
th

 May, 19
th

 October and 20
th

 October 2020). The 

Claimants rely on the Second Claimant’s witness statement (dated 8
th

 September 

2020) and the witness statement of Warren Knipe dated 20
th

 October 2020.  

22. I have considered this evidence with care. Not all of it is relevant and the most salient 

features of the evidence will be examined in sections L-O below.  

E. General Law of Jurisdiction 

23. There is a broad measure of agreement between the parties regarding the ambit of the 

jurisdictional portal conferred by way of special jurisdiction under article 7(2) of the 

Recast Brussels Regulation (“RBR”). Further, it would be supererogatory to duplicate 



MR JUSTICE JAY 

Approved Judgment 

Napag and others v Gedi Gruppo Editoriale and another [2020] 

EWHC 3034 (QB) 

 

 

the valuable summary of the law provided by Nicol J in Saïd v Groupe L’Express 

[2019] EMLR 9, paras 9-31. 

24. It is convenient to examine the claims of the Second and Third Claimants first. They 

are limiting their claims to publication in England and Wales on the basis that this is 

the place where the “harmful event” they are relying on occurred. The parties agree 

that such damages cannot include a claim for harm to reputation suffered outside this 

jurisdiction (see Shevill v Presse Alliance SA [1995] 2 AC 18, paras 31-33). 

25. The First Claimant seeks “global” damages and injunctive relief to like broad effect in 

line with the doctrine of ubiquitous publication explained by the CJEU in eDate 

Advertising GmbH v X, and others [2012] QB 654. This case extended the application 

of article 7(2) of the RBR to meet modern conditions provided that the claim is 

brought in the Member State where the natural or legal person has their “centre of 

interests”.  

26. Two matters immediately arise. First, in the event that the First Claimant cannot 

demonstrate to the requisite standard that its “centre of interests” lies in England and 

Wales, its claim is necessarily confined to damages (if any) sustained in this 

jurisdiction. There would also be no possibility of any claim for injunctive relief in 

respect of publication on the internet. Secondly, and Mr McCormick has accepted 

this, even if the First Claimant’s “centre of interests” were held to be in England and 

Wales for present purposes, it would not automatically follow that its claims could be 

sustained. As a prior condition it would have to be established that there has been 

publication in England and Wales and that the First Claimant has suffered “serious 

harm” (including “serious financial loss”) here, both being matters of domestic law: 

see the decision of the CJEU in Marinari v Lloyds Bank Plc [1996] QB 217. 

27. There are differences between the parties as to the approach I should adopt in 

applying the concept of “centre of interests” to this application. 

28. eDate was a case involving natural and not legal persons. The general principles are 

to be found in paras 49 and 50 of the judgment of the CJEU: 

“49. The place where a person has the centre of his interests 

corresponds in general to his habitual residence. However, a 

person may also have the centre of his interests in a Member 

State in which he does not habitually reside, in so far as other 

factors, such as the pursuit of a professional activity, may 

establish the existence of a particularly close link with that 

State. 

50. The jurisdiction of the court of the place where the alleged 

victim has the centre of his interests is in accordance with the 

aim of predictability of the rules governing jurisdiction (see 

Case C-144/10 BVG [2011] ECR I-3961, paragraph 33) also 

with regard to the defendant, given that the publisher of 

harmful content is, at the time at which that content is placed 

online, in a position to know the centres of interests of the 

persons who are the subject of that content. The view must 

therefore be taken that the centre-of-interests criterion allows 



MR JUSTICE JAY 

Approved Judgment 

Napag and others v Gedi Gruppo Editoriale and another [2020] 

EWHC 3034 (QB) 

 

 

both the applicant easily to identify the court in which he may 

sue and the defendant reasonably to foresee before which court 

he may be sued (see Case C-533/07 Falco Privatstiftung and 

Rabitsch [2009] ECR I-3327, paragraph 22 and the case-law 

cited).” 

29. What I take from these paragraphs is as follows. First, other things being equal, and 

certainly in the absence of evidence to the contrary, a natural person’s “centre of 

interests” will match his or her habitual residence. Whether or not this may accurately 

be described as an evidential presumption does not I think matter (in my view, no 

legal presumption is generated); in any case, the CJEU – subject to my second point – 

is not purporting to assist national courts as to the rules of law that should govern the 

exercise of ascertainment. Secondly, general considerations of predictability and the 

need for clarity militate in favour of straightforward and readily accessible criteria 

rather than any microscopic examination of the detail. 

30. In Bolagsupplysningen OU v Svensk Handel AB [2018] QB 963, the CJEU made it 

clear that the concept of “centre of interests”, being the Member State in which the 

online publication at issue caused the most damage, applies as much in an internet 

case to the personality rights of legal as it does to natural persons. Paras 41 and 42 of 

the judgment of the Grand Chamber of the CJEU are obviously germane: 

“41. As regards a legal person pursuing an economic activity 

the centre of interests of such a person must reflect the place 

where its commercial reputation is most firmly established and 

must, therefore, be determined by reference to the place where 

it carries out the main part of its economic activities. While the 

centre of interests of a legal person may coincide with the place 

of its registered office when it carries out all or the main part of 

its activities in the member state in which that office is situated 

and the reputation that it enjoys there is consequently greater 

than in any other member state, the location of that office is, 

not, however, in itself, a conclusive criterion for the purposes 

of such an analysis. 

42. Thus, when the relevant legal person carries out the main 

part of its activities in a member state other than the one in 

which its registered office is located it is necessary to assume 

that the commercial reputation of that legal person, which is 

liable to be affected by the publication at issue, is greater in that 

member state than in any other and that, consequently, any 

injury to that reputation would be felt most keenly there. To 

that extent, the courts of that member state are best placed to 

assess the existence and the potential scope of that alleged 

injury, particularly given that, in the present instance, the cause 

of the injury is the publication of information and comments 

that are allegedly incorrect or defamatory on a professional site 

managed in the member state in which the relevant legal person 

carries out the main part of its activities and that are, bearing in 

mind the language in which they are written, intended, for the 



MR JUSTICE JAY 

Approved Judgment 

Napag and others v Gedi Gruppo Editoriale and another [2020] 

EWHC 3034 (QB) 

 

 

most part, to be understood by people living in that member 

state.” 

31. I do not read these paragraphs as altering in any way the general principle set out in 

eDate. The concepts of habitual residence and registered office are to all intents and 

purposes interchangeable. It is unnecessary for me to consider the possibility that a 

legal person, as opposed to a natural person, could have no “centre of interests”. 

32. Para 43 of the judgment of the CJEU has given rise to some debate: 

“43. It is also appropriate to point out that, in circumstances 

where it is not clear from the evidence that the court must 

consider at the stage when it assesses whether it has jurisdiction 

that the economic activity of the relevant legal person is carried 

out mainly in a certain member state, so that the centre of 

interests of the legal person which is claiming to be the victim 

of an infringement of its personality rights cannot be identified, 

that person cannot benefit from the right to sue the alleged 

perpetrator of the infringement pursuant to article 7(2) of 

Regulation No 1215/2012 for the entirety of the compensation 

on the basis of the place where the damage occurred.” 

33. This paragraph is not as clear as it might have been and something may be lost in 

translation (it is not clear whether the language of the case was English). Messrs 

Eardley and Callus submitted that the effect of this passage is to intensify the standard 

of proof to the extent that the First Claimant must satisfy me that it is clear that its 

“centre of interests” is England and Wales. It is further submitted that para 43 is per 

curiam (at least according to the headnote in the Official Law Report) and therefore 

part of the ratio of the decision. I cannot accept these submissions. Para 43 is not part 

of the ratio of the CJEU’s judgment, not least because it does not directly address the 

questions the court had to answer and in view of the opening wording (“it is also 

appropriate to point out …”). In his masterly opinion Advocate-General Bobek, who I 

am sure was writing in English, did not touch on the issue of the standard of proof. 

That omission is hardly surprising, because this is a matter of national law and may 

depend on when the issue is being decided. In the context of this jurisdictional 

challenge, the court is making an interim finding, in effect answering the question: 

have the Claimants proved enough to pass through the door? In the context of the 

final hearing, should it take place, “centre of interests” would have to be determined 

definitively, applying well-established standards of proof. All that the CJEU was 

saying was that in the event that the national court concluded that it could not identify 

the “centre of interests” because the evidence was unclear, article 7(2) of the RBR 

could not avail the claimant. The CJEU was not saying that in a case where the legal 

person’s registered office was in country X but it was being contended that its “centre 

of interests” was not that country, it was incumbent on that legal person to show by 

clear evidence that its “centre of interests” was in fact in country X. 

34. The underlying purpose or principle is to ensure that a company is able to avail itself 

of the special jurisdiction conferred by article 7(2) if its commercial reputation, and 

the harm it suffers, is greater in the Member State of suit than in any other. It is right 

in such circumstances that the claim for vindication on this most expansive basis 

should proceed in that Member State. However, the application of the special 



MR JUSTICE JAY 

Approved Judgment 

Napag and others v Gedi Gruppo Editoriale and another [2020] 

EWHC 3034 (QB) 

 

 

jurisdiction in these circumstances is the consequence of the legal person’s “centre of 

interests” being in that Member State, and in order to ascertain where it is: (1) the 

rules of evidence applicable to jurisdictional challenges apply, and (2) the real 

question is always: is the Member State of suit the place where the legal person 

carries out the main part of its activities? In the context of the First Claimant, this 

means its economic activities. 

F. Matters of English Law 

35. In the light of the parties’ submissions, a number of domestic law questions require 

resolution. These will be determined according to my understanding of the common 

law of England and Wales and the provisions of the Defamation Act 2013. 

36. The first question is the standard of proof I should be applying to the resolution of this 

jurisdictional challenge. I have already pointed out that the Claimants do not require 

from me affirmative findings of fact, proved to the probabilistic standard, in order to 

win.  

37. The relevant principles are located in Four Seasons Hotel v Brownlie [2018] 1 WLR 

192, Goldman Sachs International v Novo Banco SA [2018] 1 WLR 3863 and Kaefer 

Aislamientos SA de CV v AMS Drilling Mexico SA de CV [2019] 1 WLR 3514. I note 

in passing what Nicol J said about this issue at paras 43-44 of his judgment in 

Euroeco Fuels (Poland) Ltd v Szczecin & Swinoujscie Seaports Authority SA [2018] 

EMLR 21, but his reference to “a much better argument on the material available” has 

been superseded. 

38. It is incumbent on these Claimants to establish a “good arguable case”. That applies 

across the board notwithstanding that the Second Defendant raises points on 

publication and that there has been no real or substantial tort committed within the 

jurisdiction. Mr McCormick submitted that the burden of proof in connection with 

these two matters is on the Second Defendant, but I am content to adopt the analysis 

of Nicol J in Saïd, at para 67, to the effect that it remains on the Claimants and does 

not shift. I share Nicol J’s doubts as to whether what might be called quasi-Jameel 

arguments are apt to be raised under the umbrella of a challenge to jurisdiction.  

39. Goldman Sachs, as explained by the Court of Appeal in Kaefer, expounds a single test 

– that of “good arguable case” – possessing three limbs. This is Lord Sumption’s test 

(he was writing for the whole Supreme Court) in Goldman, at para 9: 

“(i) that the claimant must supply a plausible evidential basis 

for the application of a relevant jurisdictional gateway; (ii) that 

if there is an issue of fact about it, or some other reason for 

doubting whether it applies, the court must take a view on the 

material available if it can reliably do so; but (iii) the nature of 

the issue and the limitations of the material available at the 

interlocutory stage may be such that no reliable assessment can 

be made, in which case there is a good arguable case for the 

application of the gateway if there is a plausible (albeit 

contested) evidential basis for it.” 



MR JUSTICE JAY 

Approved Judgment 

Napag and others v Gedi Gruppo Editoriale and another [2020] 

EWHC 3034 (QB) 

 

 

40. It is unnecessary for me to attempt a summary of Green LJ’s detailed explanation of 

Lord Sumption. It is necessary to make the following brief points in response to the 

parties’ submissions. First, “plausible evidential basis” means more than “arguable” 

and less than “probable”. It is a relative assessment of the position, on the basis of 

evidence which is perforce untested, comparing and evaluating the evidence adduced 

in writing by the Claimants and that adduced in riposte by the Defendants. The task of 

the court is to say where the better argument on the material available is to be found, 

not “much better argument”. If a plausible evidential basis does not exist, the inquiry 

ends there. Secondly, in performing this exercise it may be possible for the court 

reliably to take a view, i.e. come to an interim conclusion, on the material available; 

and, if so, the court should do so. Thirdly, in the event that no such assessment can be 

made, because to make it would be unreliable (having regard to the nature and quality 

of the available evidence), the court will find that there is a good arguable case 

provided that it considers that there is a plausible albeit contested basis for that case. 

At this third stage the “better argument” on the material available test continues to 

apply. 

41. The second issue concerns “serious harm” within s.1 of the Defamation Act 2013. It is 

common ground that this has intensified the common law and requires proof of harm 

which is actually or likely to be serious rather than proof of substantial harm and a 

tendency to cause it. “Serious harm” may be established by inference from such 

matters as the extent of the publication, the gravity of the allegation, and whether the 

statement was read by people who knew the claimant or will come to know him in the 

future. 

42. These basic principles are well-established following the decision of the Supreme 

Court in Lachaux v Independent Print Ltd [2020] AC 612. This was an authority on 

s.1(1) and not on s.1(2) of the 2013 Act, which provides: 

“For the purposes of this section, harm to the reputation of a 

body that trades for profit is not “serious harm” unless it has 

caused or is likely to cause the body serious financial loss.” 

43. In my view, all that sub-s.(2) does is to state that in the case of an entity trading for 

profit (e.g. these corporate Claimants) there is no “serious harm” unless the 

publication at issue has caused or is likely to cause “serious financial loss”: in other 

words, the “serious harm” threshold is intensified. Contrary to something I said during 

the hearing, a plea of special damage is not a necessary component of “serious harm” 

for the purposes of this sub-section: see the Euroeco case, at para 71.  

44. There is a paucity of authority on “serious financial loss”. I have considered the 

decisions of Warby J in Brett Wilson LLP v Persons Unknown [2015] EWHC 2628 

(QB) (at para 39), Undre v London Borough of Harrow [2017] EMLR 3 (at para 49) 

and Gubarev and another v Orbis Business Intelligence Ltd and another [2020] 

EWHC 2912 (QB) (at paras 37-45). I do not think that this phrase requires any 

specific gloss, but (1) what is required is proof of “serious financial loss” that is 

consequent on serious reputational harm, (2) there may be room for inference rather 

than strict proof, particularly in circumstances where the allegations are highly 

defamatory and publication is widespread, and (3) what Warby J’s decisions 

demonstrate is the need to conduct a careful examination of the evidence to 



MR JUSTICE JAY 

Approved Judgment 

Napag and others v Gedi Gruppo Editoriale and another [2020] 

EWHC 3034 (QB) 

 

 

disentangle the knotty causation issues that are often capable of arising and to 

ascertain whether the financial loss that can be shown to have been ensued is serious. 

45. There are two subsidiary issues that I need to address. The first is that the “serious 

harm” threshold must be satisfied in respect of each statement complained of; it is not 

possible to satisfy it by aggregating the injury to reputation caused by two or more 

less harmful imputations: see Sube v News Group Newspapers Ltd [2018] 1 WLR 

5767. Secondly, whereas an individual is presumed to have a reputation that is 

capable of being damaged, a corporation is not. Such an entity must prove that it had a 

trading reputation in the jurisdiction at the time of publication: see Atlantis World 

Group of Cos NV v Gruppo Editoriale L’Espresso S.p.A. [2009] EMLR 15, at paras 

42(1) and 49-50.  

46. The third issue of law concerns the matter of reference. As has been pointed out, the 

Claimants allege that: (1) the articles in L’Espresso refer expressly to the Second 

Claimant, (2) the innuendo meaning of the Il Fatto articles is that they refer to the 

Second Claimant because people know that he is the driving force behind the 

companies, and (3) in any event, references to the companies are (in the 

circumstances of this case) necessarily to be taken as references to the individual, and 

vice-versa (see para 4 of the draft Amended Particulars of Claim, §17 above). 

47. I have no difficulty with item (1). In my judgment, item (3) goes too far and seeks to 

circumvent the well-established principle that there must be an objective basis for the 

contention that the reasonable reader would understand the reference to an unnamed 

person as a reference to the claimant. The mere fact that an officer of a company has 

been defamed does not mean (without more) that the company has been defamed (see 

Undre, at paras 21-23), and in my judgment the same principle applies on the 

converse hypothesis. If item (3) were correct, the Second Claimant would not need his 

case on innuendo meaning.  

48. Item (2) requires some prefatory observations. The bare fact that something is on the 

internet does not mean that it has been published in England and Wales. Mr Callus 

accepted that a claimant must prove that there is at least one reader who received and 

understood the information. I will put to one side for the moment the issue of 

publication in a foreign language. The point for these present purposes is that, to the 

extent that innuendo meaning is invoked, the Second Claimant must establish to the 

requisite standard that there was at least one reader who had the extrinsic knowledge 

to know that a reference to the company or companies must include a reference to him 

because he was in effect its or their alter ego.  

49. There is the further consideration that a claimant who can establish a case on 

reference may nevertheless fail at the “serious harm” threshold if, on the evidence, 

very few readers were likely to understand the statement to be about him personally: 

see Gatley on Libel and Slander,12
th

 edn., para 7.3A. 

50. Item (2) is particularly important in relation to the case against the Second Defendant. 

As I will in due course be explaining, the Il Fatto articles do not refer to the First 

Claimant. The Third Claimant is in difficulty, to put it mildly, because it has now 

accepted that it ceased trading in late May 2019 and in my view cannot rely in these 

proceedings on the Second Defendant’s alleged defamation of it on 25
th

 May 2019. As 

for the Second Claimant, he is only mentioned in the second Il Fatto article. Unless 



MR JUSTICE JAY 

Approved Judgment 

Napag and others v Gedi Gruppo Editoriale and another [2020] 

EWHC 3034 (QB) 

 

 

there is a good arguable case on innuendo meaning, all the remaining claims against 

the Second Defendant will fail to surmount the jurisdictional bar. 

51. The fourth issue of law is the extent to which the principle in Dingle v Associated 

Newspapers Ltd [1964] AC 371 obviates any enquiry into the causation of the 

Claimants’ various losses. This is a point which arose in oral argument and was not 

addressed in any detail in the skeleton arguments. It attracted a wave of further 

authority and helpful submissions from all Counsel, Mr Eardley in particular.  

52. This issue arises because the Defendants say that the claims for special damage in 

particular all arise out of events which pre-date the first publication in this case, which 

was in October 2019. So, as a matter of causation it is contended that the Claimants 

cannot have suffered “serious harm”, or (in the case of the corporate Claimants) 

“serious financial loss” which equates to “serious harm”. For the purposes of this 

argument on causation, it in fact matters not whether the harm complained of was or 

may have been caused by a separate defamatory article, namely that published by the 

Second Defendant on 25
th

 May 2019 or, possibly, different articles altogether. What 

matters is that it cannot have been caused by anything done by the Defendants.  

53. The cases I was referred to include Lachaux (at first instance ([2016] QB 402) and in 

the Supreme Court), Economou v de Freitas (at first instance ([2017] EMLR 3) and in 

the Court of Appeal ([2019] EMLR 7)) and Harrison v Pearce [1858] 1 F&F 567.  

54. This is not the occasion to attempt an exhaustive review of the authorities and 

synopsis of the relevant principles. I consider that I may be briefer. 

55. Dingle expresses the principle that a defendant cannot rely in mitigation of damages 

on the fact that similar defamatory statements have been published about the same 

claimant by others. The case was concerned with what may be described (but I hope 

the term is not misunderstood) as “general damage to reputation” in connection with a 

number of publications of substantially the same libel at more or less the same time. 

The legal policy behind the principle is that if a claimant had to identify which 

particular publication was causative or apportion the harm as between various 

publications each with an apparently similar causative impact he could not possibly 

do so. 

56. However, that does not mean, as Sharp LJ explained (see para 41) in Economou, 

citing with approval paras 46-50 of the judgment of Dingemans J in Sobrinho v 

Impress Publishing SA [2016] EMLR 12, that difficult points of causation cannot 

arise under s.1 of the Defamation Act 2013. Dingle was understood to be a decision 

about mitigation of loss rather than causation, and I have already identified the factual 

structure of the case that was under consideration by the House of Lords, viz. various 

similar publications at more or less the same time.  

57. These causation problems may arise where there are limitation or jurisdictional issues. 

In my judgment, in line with principle and authority, they may also arise where a 

claimant seeks to ascribe a specific consequence to a particular publication, or where 

an examination of the claim for special damage demonstrates that the harm in 

question could not have been caused by the publication at issue. Thus, if a claimant 

says that X happened because of publication Y, or if it is clear to the court that the 



MR JUSTICE JAY 

Approved Judgment 

Napag and others v Gedi Gruppo Editoriale and another [2020] 

EWHC 3034 (QB) 

 

 

reason X happened was because of publication Y, it is no use the claimant suing 

publisher Z in respect of that consequence.  

58. An examination of the draft Amended Particulars of Claim reveals that the Claimants 

are seeking to attribute certain specific consequences to these six articles taken as a 

whole, each consequence sounding in financial loss which is then recruited as 

evidence of “serious harm” – both for the purposes of s.1(1) and (2). The Claimants 

had no option but to embark on this sort of exercise, but the consequence must be that 

each of them has to establish a good arguable case that these consequences did flow 

from the articles that have been sued on. Further, the Claimants could not succeed 

against the Second Defendant, as opposed to the First Defendant, if it were clear that 

their loss was suffered in late October 2019, for example. I do not read para 24 of 

Lord Sumption’s judgment in Lachaux as requiring any more benevolent an approach.  

59. Apart from the question of specific consequences, the Second Claimant also argues 

that he has suffered “serious harm” to his reputation in this jurisdiction on account of 

these six articles without (in this context at least) seeking to ascribe a specific 

financial or other consequence to these publications. The First Claimant does the 

same, although has to contend that it has suffered “serious financial loss” in what may 

be described as being in the nature of general damages.   

60. In relation to these claims, which are inherently amorphous as well as being harder to 

prove, I consider that a more nuanced approach is required. The 25
th

 May article 

covers the same ground as some of the articles that have been sued on. Given the 

temporal distance between the end of May and the beginning of October, there must 

be at least an argument that the principle in Dingle may be distinguished; but there are 

strong arguments the other way and I do not propose to decide these applications on 

this basis. It will be more profitable to examine on the available evidence whether 

these more amorphous claims surmount the threshold of “serious harm”, applying the 

appropriate standard of proof, in the light of all relevant considerations: including the 

fact that both the First and Second Claimants need to demonstrate that they have 

suffered “serious harm” in England and Wales as a consequence of internet 

publication in this jurisdiction rather than anywhere else (see Gubarev, at para 43). 

Questions of causation are involved, but the court’s inquiry must be multi-faceted and 

all-embracing. 

61. Finally, there is what may be described as a miscellany of smaller points. As I have 

said, “serious harm” can be a matter of inference although the strength of that 

inference may well depend on the seriousness of the allegations and the extent of the 

publication. Secondly, the court is enjoined to address quality not quantity; this is not 

a “numbers game”. Thirdly, I do not ignore Bingham LJ’s dictum in Slipper v BBC 

[1991] 1 QB 283 about the potential vices of percolation, hidden springs and the 

grapevine effect.  

G. A List of the Issues for my Determination 

62. In the light of the parties’ submissions, the issues I must determine (applying the 

standard of proof I have set out) may be listed as follows: 



MR JUSTICE JAY 

Approved Judgment 

Napag and others v Gedi Gruppo Editoriale and another [2020] 

EWHC 3034 (QB) 

 

 

(1) How serious are the imputations contained in each article and to whom do they 

refer? It is convenient to address this issue by taking the First Defendant’s articles 

first and then the Second Defendant’s. 

(2) Has there been publication of the Second Defendant’s articles in England and 

Wales? 

(3) Has the Third Claimant suffered, or is it likely to suffer, “serious harm” in 

England and Wales? 

(4) Has the First Claimant suffered, or is it likely to suffer, “serious harm” in England 

and Wales? 

(5) Has the Second Claimant suffered, or is he likely to suffer, “serious harm” in 

England and Wales? 

(6) Is the “centre of interests” of the First Claimant in England and Wales? 

H. The First Defendant’s Articles 

63. The First Defendant published the first L’Espresso article on 11
th

 October 2019. The 

parties are not in agreement as to the accuracy of the translation that has been made 

available and I would need no persuading that it may not read as smoothly as the 

original Italian. At the centre of this story lies Pietro Amara, a Sicilian lawyer 

working for Eni from offices in Rome. In 2018 he was arrested for criminal 

conspiracy aimed at bribing judges and court officials. At approximately the same 

time, the article alleges that Ets paid at least €25m to the Third Claimant which then 

moved the money to Dubai. It is also alleged that Amara managed the Third Claimant 

as if he owned it. The purpose of the bribe paid by Ets to Amara via the Third 

Claimant was to procure Amara’s silence in relation to Eni’s involvement in the 

corruption of a Sicilian prosecutor hired to put a halt to an investigation by the Milan 

Public Prosecutor’s office into other bribes. 

64. I cannot read this piece as suggesting that the Third Claimant was merely an innocent 

conduit for the Amara bribe. For example, the author has taken time to set out the 

history of the Napag companies including the role of the Second Claimant as their 

prime mover and the First Claimant is described in terms as the parent company. 

Further, it is said that: 

“Last July, after a long silence, Napag ‘categorically denies that 

the lawyer Amara has any direct or indirect involvement in the 

companies of the group’. And, about the 25m of the oil deal, 

declared that the supply was cancelled due to ‘external causes’, 

specifying that it had already ‘returned the entire amount to 

Eni, which has obtained a profit margin.” 

65. In addition: 

“In recent weeks the investigators have apparently discovered 

very suspicious transfers, for ‘several million euros’: money 

paid by the Napag group, according to the reconstruction of the 



MR JUSTICE JAY 

Approved Judgment 

Napag and others v Gedi Gruppo Editoriale and another [2020] 

EWHC 3034 (QB) 

 

 

prosecution, to companies related to the lawyer Amara. If the 

link were confirmed, the circle of investigation would be 

closed: Eni of London [i.e. Ets] pays Napag which turns the 

money (by oblique paths) to Amara.” 

This last imputation is tempered by its characterisation as “an investigative 

hypothesis” (i.e. Chase level 2 or 3). It is unnecessary for me to decide, not least 

because I received no submissions about it other than from Mr Callus, whether the 

core bribery imputation is at Chase level 1, 2 or 3. 

66. In my judgment, the Claimants have a good arguable case that the “Napag group” is 

or at least includes a reference to the First Claimant as its parent, although it is 

possible that it also includes the Third Claimant. It is true that the first L’Espresso 

article alleges in terms that the “London office” was involved in a separate conspiracy 

centred on a vessel called “White Moon” and that prosecutors were astonished that 

this entity “is the same company of the alleged Eni-Amara bribes”. This article had 

already made it clear that the company involved in these bribes was in fact the Third 

Claimant, described as “Napag Italia” and not as the “Napag group”. If the focus is 

solely on which company paid the money, “London office” does not mean the First 

Claimant, but in my view the reasonable reader would look at the commercial realities 

and would understand that the focus is intended to be broader. The First Claimant 

was/is based at the same “London office” as the Third Claimant. The reasonable 

reader would likely conclude that the First Claimant was operating behind the scenes 

in relation to this transaction as the head of the “Napag group”. It follows that the 

“Napag group” cannot be regarded as synonymous with the Third Claimant (expressly 

described as “Napag Italia”) and must be or include a reference to the First Claimant, 

which is specifically identified elsewhere in the piece.  

67. The second L’Espresso article was published on 25
th

 October. It addressed in some 

considerable detail the relationship between Amara and the Second Claimant, and the 

circumstances surrounding the €25m bribe. Given the apparent warmth and symbiotic 

nature of their relationship, any suggestion that the article was contending that the 

Second Claimant was duped by Amara or was his cat’s paw is difficult to sustain. 

Without descending into the detail of the text, this article makes clear that the Second 

Claimant is said to be part of the overall conspiracy. In particular: 

“The court case did not stop Napag. The board of directors 

continued to achieve excellent results, closing the year with 

revenues of 106m. In the same months, three prosecutor’s 

offices … began to investigate the company. On 27
th

 April 

2018 Napag signed the first deal seen as criminal by the Milan 

prosecutors, who are now investigating for corruption Amara, 

Mazzagatti … and others.  

… 

And then the plan was scuppered. The Eni company in London 

made the payment to Napag, which immediately collected the 

25 million … According to the Milan Public Prosecutors, 

Amara is Napag’s hidden partner and Eni’s money was 

allegedly to buy the silence of the lawyer, who was arrested for 



MR JUSTICE JAY 

Approved Judgment 

Napag and others v Gedi Gruppo Editoriale and another [2020] 

EWHC 3034 (QB) 

 

 

other serious cases of corruption, and who was beginning to 

confess in prison.” 

68. Read in isolation, the second L’Espresso article does not specify whether the contract 

executed on 27
th

 April was in the name of the First Claimant or the Third Claimant, 

but the overall context of this article, consistent with its predecessor, indicates that 

money passed through the books of the Third Claimant. In my view, this matters little 

because the second article L’Espresso also clearly mentions the First Claimant and 

asserts in terms that the Second Claimant, as the force behind this holding company, 

is under investigation for corruption.  

69. In my judgment, these L’Espresso articles are seriously defamatory of all three 

Claimants (albeit more so of the Second Claimant and the Third Claimant), or – at the 

very least – they have a good arguable case to that effect. Mr Eardley does not invite 

me to decide whether the Claimants’ case on reference, in particular reference to the 

Second Claimant, is correct but on my understanding of his argument he does invite 

me to assess its strength. In my view, the Second Claimant’s case on reference is 

probably correct, although the hypothetic reasonable reader would have to be 

attentive. From the perspective of the First Defendant, the real issues raised by their 

application concern “serious harm” and “centre of interests”. 

I. The Second Defendant’s Articles 

70. The first Il Fatto article was published on 1
st
 November 2019. This piece is relatively 

brief and touches on the “White Moon” conspiracy as well as the €25m payment by 

Ets to Napag in May 2018. Again, the parties advanced submissions as to whether 

“Napag” was a reference to the First Claimant and/or the Third Claimant, but in my 

view it is clear that the first Il Fatto article is directed to the allegedly nefarious 

activities of the Third Claimant as being the company supplying Eni and allegedly 

controlled by Amara. It could not seriously be contended that the Sicilian lawyer 

based in Rome was somehow controlling the First Claimant. This piece does mention 

in passing “the Napag group” (it is always possible that the author had read the 

L’Espresso articles and adopted this terminology), but in my judgment that cannot – 

at least without more - be read as a reference to the First Claimant. This entity, 

whether or not it is to be understood as being a legal person, is not defined, no context 

is provided, and the First Claimant is not expressly mentioned (c.f. §66 above and the 

L’Espresso article). I did not understand Mr McCormick to submit that the innuendo 

meaning of “the Napag group” amounts to or includes a reference to the First 

Claimant; in this regard, he relied solely on the plea in para 4 of the draft Amended 

Particulars of Claim. Even if I have misunderstood his case, it would make no 

difference to the outcome. 

71. The second Il Fatto article was published on 9
th

 November 2019. The focus of this 

article, which is also quite brief, is the purchase by Ets of three consignments of 

virgin naphtha in 2018. It is alleged that the source of these consignments was or may 

have been Iran, and that “the Napag company, owned by entrepreneur Francesco 

Mazzagatti but based in the Rome office of the lawyer Amara” sold them on to Ets. In 

my judgment, it is quite clear from the context that “the Napag company” being 

referred to here is the Third Claimant and not the First Claimant. I cannot accept that 

the unspecific reference to the “Napag businesses of Amara and [the Second 



MR JUSTICE JAY 

Approved Judgment 

Napag and others v Gedi Gruppo Editoriale and another [2020] 

EWHC 3034 (QB) 

 

 

Claimant]” could be understood as relating in some way to the First Claimant, despite 

the use of the plural. The locus of the “businesses” is Italy and not London. 

72. The second Il Fatto article also states: 

“However, the start of Amara and Napag’s business with Ets 

happened much earlier. The lawyer sent Eni his first email on 

the subject three years earlier … 

… 

Already in October 2017, Des Dorides proposed to Eni a 

financing plan whereby Ets, with its pre-payments, acted as an 

investment bank for the Napag businesses of Amara and 

Mazzagatti. 

There is a lot of Iran in the Napag story. [by way of paraphrase, 

the oil was Iranian] That’s why Napag’s business with Ets was 

always settled in euros and not dollars [to avoid the US 

embargo] 

After the storm, Eni tried to run for cover, removing what it 

believes is the group that “had infiltrated the company like a 

cancer”. Des Dorides was fired on 28 May 2019 … Amara was 

reported to the Milan Public Prosecutor’s office on 15
th

 July. 

The managers of Ets have all been changed, and it will no 

longer act as a broker, but only purchase products for Eni.” 

73. Mr McCormick submitted that this article contains imputations defamatory of the 

Second Claimant. Mr Callus forcefully submitted that the article is neutral as to the 

Second Claimant’s state of mind, intentions and possible culpability. He reminded me 

of the principles conveniently brought together in Stocker v Stocker [2020] AC 612, in 

particular that “it is not enough to say that by some person or another the words might 

be understood in a defamatory sense” (para 35). 

74. If Mr Callus’ submission were right, the Second Claimant would be the one person 

mentioned in the second Il Fatto article who was not up to his or its eyeballs in this 

“ugly story”. I think – at least for present purposes - that the reasonable reader, who is 

not unduly suspicious or avid for scandal, would understand the article as meaning 

that the Second Claimant, in cahoots with Amara since 2015, was involved in these 

frauds.  

75. The Third Il Fatto article was published on 23
rd

 January 2020. It travels over now 

well-tilled ground, particularly in relation to the €25m received by Amara as the price 

for his silence. According to this piece: 

“The money was received, in particular, according to the 

investigation, by the company Napag, which can be traced back 

to Amara.” 

For the reasons already given, this can only be a reference to the Third Claimant. 



MR JUSTICE JAY 

Approved Judgment 

Napag and others v Gedi Gruppo Editoriale and another [2020] 

EWHC 3034 (QB) 

 

 

76. The Fourth Il Fatto article was published on 24
th

 January 2020. It is unnecessary to 

examine this in any detail; it makes the same allegation about the Amara payment as 

the third Il Fatto article, and implicates only the Third Claimant. 

77. I conclude that there is a good arguable case that the Il Fatto articles are seriously 

defamatory of the Second and Third Claimants (the former only in relation to the 

second article), but that the First Claimant has failed to satisfy me that it has a good 

arguable case that it has been referred to. 

J.   Publication in England and Wales: the First Defendant 

78. Mr Eardley accepted that his client’s articles were published in England and Wales, 

but he submitted that I should take into account the nature, quality and quantity of 

those publications for the purposes of ascertaining the presence or otherwise of 

“serious harm”. 

79. The evidence is that L’Espresso is available to subscribers only for thirty days after 

publication online and is then generally available. Its online articles had 486 and 189 

readers in the UK respectively. Discounting for Scotland and Northern Ireland 

reduces these figures somewhat.  

80. No issue has been raised as to the identity of the subscribers or the average length of 

time each reader was online when reading each article. I think that I can take judicial 

notice of the fact that there is a vibrant Italian community here in London and that 

some individuals work in the financial sector. The number of readers who might be 

interested in a somewhat recherché story about corruption in the oil and gas sector 

can only be a matter of speculation. 

81. I have not been told how many subscribers there are in Italy. According to Mr Bays’ 

evidence, L’Espresso was founded in 1955 and it describes itself as “a benchmark for 

wide and relevant sectors of the public opinion in Italy”.  

K. Publication in England and Wales: the Second Defendant 

82. Mr Callus sought to persuade me that his client’s articles were not published in 

England and Wales at all.  

83. The evidence is that Il Fatto Quotidiano is only available in the UK online by way of 

a subscription, although some articles (but not the first two articles in issue) are 

available outside the paywall. There are only 55 subscribers in England and Wales. 

An analysis of the first article has been undertaken by the Second Defendant and this 

shows that it was read 4,391 times by 3,476 unique visitors globally. As for Inglesi, 

which for these purposes only includes those in the Principality, there were 91 

readers, 91 unique visitors and 46 accessi, or “hits”. For global readers the average 

time spent on the webpage was 3 minutes 51 second; for Inglesi it was only 17 

seconds. There was a “spike” in readership at the time of publication (obviously), but 

nothing much thereafter. 

84. The analysis of the second article is broadly comparable although there was a second 

“spike” which occurred when these proceedings were issued. The probabilities are 

that members of the Claimants’ legal team went online at that point.  



MR JUSTICE JAY 

Approved Judgment 

Napag and others v Gedi Gruppo Editoriale and another [2020] 

EWHC 3034 (QB) 

 

 

85. The inferences to be drawn from the analyses that have been undertaken are not 

altogether clear and at any trial further explanation would no doubt be given. Because 

the third and fourth articles are not behind a paywall, no similar analysis has been 

performed, although what is known is that the third article was accessed 2,935 times 

globally. This is a slightly lower figure than the first and second articles. In my view, 

it may reasonably be inferred that approximately the same number of Inglesi 

accessed, or “visualised”, the third and fourth articles as the first and second. I have 

made a limited allowance for non-subscribers. 

86. It is also of some relevance that the Second Defendant’s total UK readership was/is 

only about 1% of the total worldwide. 

87. Mr Callus asks me to infer that although only Italian speakers would be subscribers it 

cannot be assumed that every visitor from England and Wales to an Italian-language 

webpage (i.e. including non-subscribers) speaks fluent Italian. I consider that it can be 

assumed that only those sufficiently proficient in the Italian language to understand 

what they were reading without much difficulty would be taking the time and trouble 

to read these particular articles, if not the website as a whole. With respect to the 

Second Defendant, I do not think it plausible that, save wholly exceptionally, non-

Italian speakers would be on their website using Google translate. 

88. Mr Cowper-Coles informs me that academic research has demonstrated that the 

average Italian reading speed for native speakers is 249 words per minute. He 

postulates that “of the 46 times the article was accessed, the vast majority of the 

readers were clicking on the page but not reading the article”. In my view, that is 

putting it too high. Some may have been accessing the page and then quickly moving 

on; others may have been skim-reading; others may have read the first article in full. I 

would agree that those who read this article in full could probably be counted on the 

fingers of one hand. I also think that the skim-readers would have had difficulty 

working out what was being alleged about the Claimants. 

89. Mr Cowper-Coles’ analysis of reading speeds invites me to go further and conclude 

that the elapse of 17 seconds would only take one through 70 words or thereabouts, 

which is before there is any mention of the Claimants. He has conducted a similar 

piece of arithmetic for the second article with a similar conclusion. Mr Callus’ 

submission is that the overwhelming majority if not all of the 46 unique visitors did 

not read anything about the Claimants. 

90. In my judgment, that is a rather ambitious submission and I must reject it. The answer 

to it is that 17 seconds is only an average and I have sub-divided the 46 into non-

readers, skim-readers and full readers. In any case, this sort of analysis works less 

well for the third and fourth articles where it has not been undertaken.  

91. Mr McCormick, for his part, seeks to persuade me that a combination of the grapevine 

effect (in particular, copying and pasting from text into emails) and the use of freely 

available translation software means that the true figure is or at least may be 

significantly higher than 46 readers. In my view, this is an exercise in speculation, and 

there is no evidence to support it.  

92. On balance, it would be safe to conclude at this stage at least, continuing to apply the 

good arguable case test, that only a limited number of visitors to the Second 



MR JUSTICE JAY 

Approved Judgment 

Napag and others v Gedi Gruppo Editoriale and another [2020] 

EWHC 3034 (QB) 

 

 

Defendant’s website (probably just the handful I have previously mentioned) did read 

the articles to the extent that they will have seen and understood the references to 

Napag. 

93. But this conclusion is insufficient for all the Claimant’s purposes, for this reason. In 

relation to the first, third and fourth articles the case against the Second Defendant 

depends on the plea of innuendo meaning.  Could it be said that any of this handful of 

readers would or might have known that the Second Claimant was the “face” of 

Napag in its various emanations? In my judgment, the Second Defendant has the 

better argument on this particular issue. Although a reader who has prior knowledge 

of Napag would know about the Second Claimant’s role even in the absence of 

express mention of him, it is difficult to imagine that there could be more than a sliver 

of the global readership who would have heard of Napag in the first place.  

94. Mr McCormick invites me to draw an inference adverse to the Second Defendant on 

the ground that it has failed to disclose a list of subscribers, even to the Claimants’ 

lawyers, and that it is not beyond the bounds of possibility that those in the oil 

industry working in this jurisdiction with an Italian background, or a news-gathering 

organisation, would be on such a list. He relied on the principle expounded by Lord 

Lowry in IRC v Coombs [1991] 2 AC 283, at page 300F-H: 

“Another fact is the sparseness of the evidence adduced by the 

revenue. In our legal system generally, the silence of one party 

in face of the other party's evidence may convert that evidence 

into proof in relation to matters which are, or are likely to be, 

within the knowledge of the silent party and about which that 

party could be expected to give evidence. Thus, depending on 

the circumstances, a prima facie case may become a strong or 

even an overwhelming case. But, if the silent party's failure to 

give evidence (or to give the necessary evidence) can be 

credibly explained, even if not entirely justified, the effect of 

his silence in favour of the other party, may be either reduced 

or nullified.” 

95. Mr Callus’ answer to this submission was that the provision of a list of subscribers 

would place his clients in breach of data protection legislation, and to that extent he is 

right. The Second Defendants were not asked in terms to confirm, without giving 

names, that there were no oil companies or news-gathering organisations on the list. 

In my view, the Second Defendant’s position has been credibly explained. I am not 

persuaded that it would be right to draw an adverse inference against it. 

96. My conclusion on the issue of publication is as follows. The Claimants have a good 

arguable case that there was limited publication of these four articles in England and 

Wales although the number of visitors to the Second Defendant’s website who 

actually read as far as they would need to have done to receive mention of the 

Claimants was probably confined to a handful. The case on innuendo meaning in 

relation to the Second Claimant (see the first, third and fourth articles) has not been 

made out to the requisite standard. The case on publication against the Second 

Claimant is therefore limited to the second article. 



MR JUSTICE JAY 

Approved Judgment 

Napag and others v Gedi Gruppo Editoriale and another [2020] 

EWHC 3034 (QB) 

 

 

97. Although the Claimants have got the better of the argument on the issue of publication 

– to the modest extent that I have set out – the fact remains that it was very limited, 

both in absolute and relative terms. This is highly relevant to the issue of “serious 

harm”. 

L. “Serious Harm”: the Third Claimant 

98. Mr McCormick submitted that the Third Claimant built up a trading reputation in 

England and Wales which is worthy of protection, despite its Italian base. He 

submitted that all of the articles at issue were seriously defamatory of the Third 

Claimant, that the numbers of readers here “are modest but not minimal”, that this is 

not a “numbers game”, and that the raw data that have been provided by the 

Defendants is not qualitative.  

99. I have already addressed aspects of Mr McCormick’s argument under section K 

above. I will now focus on the Third Claimant’s trading reputation in England and 

Wales and on whether it has a good arguable case of having suffered or being likely to 

suffer harm and financial loss in this jurisdiction.  

100. The assessment of whether the Third Claimant has or will probably suffer “serious 

harm”, which in this regard requires “serious financial loss”, is a composite one which 

takes into account the various factors I have identified: that is to say, the gravity of the 

meanings of the publications; their extent; the persons to whom the publications were 

made or likely to be made; and the evidence as to actual consequences.  

101. According to the witness statement of the Second Claimant: 

“46. [The First Claimant] was a very successful company from 

the outset. … [The First Claimant’s] economic activity was 

entirely separate to that of [the Third Claimant], as they traded 

different products. At the end of 2018, after only six months of 

trading, it had approximately €131m in turnover (separate to – 

and more than – that of [the Third Claimant] which accrued 

approximately €108m in the same period (see pages 25 of … 

where the UK revenue is [the First Claimant’s] and the rest 

of Europe’s is [the Third Claimant’s]. It is certainly not the 

case, as it is suggested, that [the First Claimant’s economic 

activity is largely made up by [the Third Claimant’s] economic 

activity or vice versa. Each of the companies was trading on a 

significant scale. [The First Claimant’s] base was London and 

although [the Third Claimant’s] base was Italy, it was well 

known in London through the meetings I conducted at London 

IP week in 2017 and 2018 …” [my emphasis] 

This evidence shows that after the incorporation of the First Claimant the Third 

Claimant’s business in this country shifted to Italy.  

102. And at para 53 of his witness statement: 

53. I should also say that before Napag [i.e. the First Claimant] 

was incorporated, I also used to attend IP week on behalf of 



MR JUSTICE JAY 

Approved Judgment 

Napag and others v Gedi Gruppo Editoriale and another [2020] 

EWHC 3034 (QB) 

 

 

[the Third Claimant] before we incorporated Napag (which 

then become the company through which we traded oil 

products). Before that I concluded many trades on behalf of 

[the Third Claimant]. Since at least 2015 [the Third Claimant] 

has been dealing with a range of trading companies in the UK, 

including Trafigura, Blue Oil Energy and the ENI Trading 

Office in London. [The Third Claimant] was also dealing with 

companies based in Scotland such as Versalis and Expeditor. 

Its reputation in energy trading circles was therefore well 

established before [the First Claimant] was even registered.” 

This evidence reinforces the proposition that after April 2018 the Third Claimant, 

having had a presence here, was preparing to leave the scene; and as we know did so 

by August 2018.   

103. The position is that the Third Claimant ceased trading in oil and gas in August 2018, 

carried on trading in petrochemicals in Italy for a period thereafter, and ceased trading 

altogether in late May 2019. The evidence that the Third Claimant was trying to re-

establish itself in London, as opposed to Italy, between May and October 2019 is 

extremely thin: see para 58 of the Second Claimant’s witness statement, which 

amounts to no more than an assertion. By far the better view on the evidence is that 

the Third Claimant was trading in petrochemicals in Italy after August 2018, and that 

Napag’s London operation was centred on the First Claimant. The inference must be 

that any damage to the Third Claimant’s reputation was wreaked by publication of 

these articles in Italy. 

104. These conclusions leave the Third Claimant with nowhere to go in relation to “serious 

harm” in England and Wales. Even if I were to accept that the Third Claimant did 

have a trading reputation in this jurisdiction at the time these articles were published, 

this Claimant falls a long way short of establishing to the requisite standard that it has 

suffered “serious harm” to its reputation in England and Wales, let alone “serious 

financial loss” which thus far I have not considered.  I move on to address it out of an 

abundance of caution and because there are elements of the claim which also relate to 

the First Claimant. 

105. Paragraph 20 of the draft Amended Particulars of Claim does not in all relevant 

respects clearly differentiate between the losses suffered by the First Claimant on the 

one hand and the Third Claimant on the other. I will examine each of the heads 

pleaded in turn. 

106. It was originally pleaded that public relations consultants (unnamed) were retained by 

the First Claimant after the publication of the L’Espresso articles and by the Third 

Claimant after the publication of the first and second Il Fatto articles. It was said that 

the First Claimant paid £388,000 and the Third Claimant about £30,000. The 

amendment for which my permission was being sought at the time the hearing 

commenced revised the chronology by averring that the consultants were instructed 

by both Claimants in July 2019 (i.e. before the publication of these articles), that their 

retainer was renewed in November, and that the companies’ aggregate liabilities are 

£418,000: of this amount, £30,000 was paid by the First Claimant and the balance is 

reflected in a debt owed to the Second Claimant. 



MR JUSTICE JAY 

Approved Judgment 

Napag and others v Gedi Gruppo Editoriale and another [2020] 

EWHC 3034 (QB) 

 

 

107. This draft already gives rise to difficulty before any of the supporting evidence is 

considered. Not merely is it unclear why the original Particulars of Claim was pleaded 

in the terms it was, it transpires that there are no documents evidencing the retainer of 

these PR consultants. Very late in the day, the Claimants served copies of invoices of 

a company apparently registered in Mauritius, some of which are said to be erroneous. 

These invoices do not on their face entirely relate to PR services. Other issues arise. 

Then, even later in the day, it has been said that the PR company was in fact based in 

the Seychelles and that it used a Mauritian management company for invoicing 

purposes. 

108. These invoices have attracted a barrage of evidence and submissions from the Second 

Defendant. It is said that they are “not-very-good forgeries”, and that the evolution of 

this aspect of the pleading “would put a cuttlefish to shame”. 

109. It is entirely unnecessary for me to embark on other than a relatively brief analysis of 

the position, as I have done. Whereas the Claimants clearly do not accept that these 

invoices are forgeries, and they have invited the Second Defendant to withdraw the 

allegation (it was never made by the First Defendant), it is conceded by Mr 

McCormick that these invoices cannot realistically be deployed in support of the 

claim for PR costs that has been pleaded, whether originally or by proposed 

amendment. However, it is also Mr McCormick’s submission that the corporate 

Claimants are entitled to argue that they have sustained PR costs even if they are not 

these particular PR costs. 

110. In my judgment, the claim for PR costs, now advanced only on some sort of nebulous 

and generic basis, is unsustainable. There is no evidence on which the Claimants 

continue to rely to support it.  

111. I said earlier that this corner of the case has left somewhat of an afterglow. By that I 

mean the following. As I said during the hearing before Mr McCormick made his 

concession, it would be quite wrong to make a finding tantamount to fraud within the 

constraints of this procedure. However, and out of fairness to the Second Defendant 

which has been asked to withdraw a very serious allegation, I must say that they have 

no reason to withdraw it. On a preliminary basis only, my assessment is that aspects 

of the PR claim and the documents supporting it are surprising. This does not bear 

directly on other elements of these claims, but the afterglow is this: I have considered 

it right in all the circumstances to examine some of the Claimants’ other claims and 

assertions with particular scrutiny, without at any stage enhancing the standard of 

proof. 

112. The Third Claimant’s next, and final, head of “serious financial loss” is based on: (1) 

the withdrawal of the ING line of credit, (2) the decision of potential counterparties 

not to trade, and (3) its inability to resume trading.  

113. Given that the Third Claimant ceased trading altogether in May 2019, items (1) and 

(2) above are unsustainable on its part; I will return to this pleading in the context of 

the First Claimant’s claim. There is no convincing evidence that the Third Claimant 

was seeking to resume trading in England and Wales, and even if it could be said that 

the Third Claimant had aspirations in this regard in Italy, the only reasonable 

inference could be that their thwarting was the result of reputational damage caused 

by publication in Italy. 



MR JUSTICE JAY 

Approved Judgment 

Napag and others v Gedi Gruppo Editoriale and another [2020] 

EWHC 3034 (QB) 

 

 

114. My overall conclusion is that the Third Claimant has a very weak case against both 

Defendants, and that jurisdiction should therefore be refused. The main reason why 

the Third Claimant has been brought into this litigation at all is that, as between the 

three Claimants, it was the primary focus of the allegedly defamatory stories.  

M. Serious Harm: the First Claimant 

115. It is obvious that the First Claimant has a more persuasive argument than the Third 

Claimant, not least because it has a good arguable case of a subsisting trading 

reputation in England and Wales. Whether it has a good arguable case that it has or 

will probably suffer “serious harm”, including “serious financial loss”, requires the 

sort of composite analysis I have already carried out in relation to the Third Claimant: 

see §100 above. 

116. Some of the submissions advanced by the parties overlapped with the issue of “centre 

of interests”. Conceptually, these are discrete: proof of the one does not prove the 

other, and absence of proof of one does not fail to prove the other. However, there is a 

contingent connection between the two. The greater the extent of a company’s 

presence and economic activity in this jurisdiction, the more likely that it may be that 

it will be able to prove “serious harm”. If a company’s interests are centred here, the 

primary seat of its reputation is here. This is neither necessary nor sufficient to prove 

“serious harm”, but it is capable of being of some relevance. On the other hand, even 

if the principal seat of the First Claimant’s reputation were outside England and 

Wales, from which it would follow that it suffered its primary reputational damage 

elsewhere, it would not follow that it could not have suffered “serious harm” here.  

117. There is also a clear overlap, although far from being a complete congruence, between 

the First Claimant’s and the Second Claimant’s cases on “serious harm”. For reasons 

of coherence and convenience, evidence and argument also relevant to the Second 

Claimant’s case will be covered in this section of my judgment. 

118. Mr McCormick submitted that the First Claimant’s evidence, adduced on its behalf by 

the Second Claimant, clearly vouches the proposition that it has an established trading 

reputation in this jurisdiction. It had sound commercial reasons for setting up in 

London. It has a small but clear footprint in London and the majority of the First 

Claimant’s contracts are generated during International Petroleum Week which is held 

in London over a three-day period in late February or early March. This offers 

important marketing opportunities for oil traders around the world. In February 2019 

the Second Claimant represented the First Claimant, and not the Third Claimant, at 

this gathering.  

119. Mr McCormick submitted that I should take into account the seriousness of the 

allegations and focus more on quality than quantity. The extent of publication in 

England and Wales may be limited, but the raw data require further explication and 

analysis, and the impact of publication could well have been important. Mr 

McCormick invited me to accept the Second Claimant’s evidence as to “serious 

financial loss”, it being both detailed and precise. He observed that the absence of 

corroboration is not equivalent to the absence of evidence. 

120. Although it is not proof of “serious financial loss”, Mr McCormick relied on email 

correspondence from EY’s and KPMG’s UK offices which indicates that both firms 



MR JUSTICE JAY 

Approved Judgment 

Napag and others v Gedi Gruppo Editoriale and another [2020] 

EWHC 3034 (QB) 

 

 

were no longer willing to provide professional services to the Napag group in 

connection with the transaction I discuss in more detail at §§138-9 below. He 

submitted that this disinclination must have been generated by something published 

and read in England and Wales. In my judgment, that may be so, but attribution and 

causation are unclear. These emails were sent in the early summer of 2020 and are not 

specific.  

121. It is convenient to take the submissions of Messrs Eardley and Callus together, 

although there were differences between them. Mr Eardley, but not I think Mr Callus, 

conceded that that the First Claimant has a trading reputation here. He drew attention 

to the following features of the evidence. Mr Eardley submitted that the First 

Claimant effectively took over the Third Claimant’s Italian business here. The 

principal reason for setting up a company registered in England and Wales was to 

realise freer credit opportunities. It is said that the Second Claimant’s evidence (para 

31 of his witness statement) that he wanted to invest in “upstream” development in 

the UK is not plausible. The First Claimant’s only physical presence in this 

jurisdiction is an office at 111 Buckingham Palace Road with a room to accommodate 

one person, rented from a company which provides short-term office space. There is 

no mention of the First Claimant at the entrance to the building. The First Claimant 

has one part-time employee – an accountant - in this country. PAYE is paid in his 

regard, and the First Claimant has UK bank accounts. It pays or is liable for 

Corporation tax and VAT. Mr Eardley further points out that the Second Claimant 

“almost exclusively” carries out the First Claimant’s business. He has been in the UK 

for only about 7 days a month on average (the evidence about this is disputed, but that 

dispute will remain unresolved for these purposes), and the majority of the First 

Claimant’s business is therefore carried out from abroad, using phone and email. 

There is one website for the Napag group and it provides no phone number for the 

London office. The First Claimant’s six other employees are all based in Italy and use 

Italian mobile phones and email addresses.  

122. Mr Eardley also sought to make something of the fact that the petroleum products in 

which the First Claimant trades are sourced largely from the Middle East, that its 

business is financed by credit lines from banks based in Switzerland and Belgium, and 

that its counterparties are all international oil and gas companies headquartered 

outside London albeit some having London offices. In my judgment, the first and 

second of these points are without merit. The source of the oil and of the company’s 

financing cannot be relevant to the issue of where the First Claimant’s “serious harm” 

may have been sustained. On the Defendants’ case, the First Claimant’s “centre of 

interests” is probably in Italy, but the oil the subject of these trades is not Italian. The 

third point carries more weight and will be considered further below.  

123. In my opinion, the First Claimant’s reasons for registering in England and Wales are 

of minor relevance to the issue of “serious harm”. Although I am quite satisfied that 

the First Claimant does have a trading reputation in this jurisdiction, it is necessary to 

examine its quality and extent.  

124. According to paras 49 and 50 of the Second Claimant’s witness statement: 

“49. I would say that approximately 70% of [the First 

Claimant’s] annual trades are concluded by me in person 

during [IP week], which is self-evidently far more than “a small 



MR JUSTICE JAY 

Approved Judgment 

Napag and others v Gedi Gruppo Editoriale and another [2020] 

EWHC 3034 (QB) 

 

 

fraction” as Mr Cowper-Coles suggests. The rest of the year, 

the majority of my dealings with the companies listed in our 

Company accounts (including Litasco, who as a result of the 

articles failed to renew their contract term with Napag), are 

through individuals stationed at their London offices (either 

when I am in London or if I contact them from abroad). 

50. IP week is a conference which takes place over three days 

in February, which offers networking opportunities with oil and 

gas industry leaders from around the globe. In essence, during 

IP week, all the key players in the oil and gas industry meet. I 

spend the week arranging meetings to try to set up potential 

trades. The rest of the year is then spent executing those trades 

(in addition to any others that are concluded outside of IP 

week).” [emphasis supplied] 

It seems to me that the clause I have highlighted is particularly important. 

125. Para 51 of the Second Claimant’s witness statement deals with International 

Petroleum Week, 2019. His statement is silent about 2020. Assuming it took place in 

the light of Covid-19 (in my view he should have said one way or the other, and late 

February/early March 2020 was before the implementation of any restrictions), it 

would have been interesting to know how well, or badly, he says he got on. An 

examination of the Second Claimant’s flight records shows that he was in England 

between 19
th

 February and 12
th

 March 2020. 

126. The Claimants have disclosed a limited number of contracts. Their interpretation did 

not receive much burden of submission. The contracts I have seen are between 

Litasco SA and the First Claimant. Some appear to be one-off deals; others are for a 

fixed period of time during which specific trades would be agreed. It is not altogether 

clear, but my understanding is that the documents confirming the purchase contracts 

were sent from Litasco SA’s Contract Desk. Although we can see English names as 

the points of contact, the email address is given as contract@litasco.ch. I doubt 

whether these purchase contracts were emailed to the First Claimant’s London office; 

its contracts manager is based in Italy. Furthermore, the limited email traffic that has 

been made available does not show that the First and/or Second Claimant’s contact 

with relevant counterparties was with their London offices. 

127. At para 57 the Second Claimant states the following: 

“Many of my business associates live and work in London, and 

I am well known amongst London’s commodity traders as the 

person who has control over [the First and Third Claimants] 

and who negotiates and executes deals on their behalves. It is 

deeply upsetting to me that these people that I know, and whose 

opinions matter to me enormously, and also people that I do not 

know but whose opinions may influence how they deal with 

me, [the First Claimant and the Third Claimant] may have 

read the articles and believed the allegations to be true.” 

[emphasis supplied] 

mailto:contract@litasco.ch


MR JUSTICE JAY 

Approved Judgment 

Napag and others v Gedi Gruppo Editoriale and another [2020] 

EWHC 3034 (QB) 

 

 

This paragraph is as much relevant to the First Claimant as it is to the Second 

Claimant. Insofar as it relates to the Third Claimant, and uses the present tense, it 

needs to be read in conjunction with the Second Claimant’s admission that it ceased 

trading in May 2019. I have highlighted the clause “may have read” because, even on 

the assumption that this evidence may be taken at face value, what the Second 

Claimant does not say is that he is aware that at least one of these commodity traders 

based in London and with whom he presumably has had dealings since the autumn of 

2019 in fact read one or more of these articles. The Table of Business Associates at 

exhibit RCC3 calls into question the Second Claimant’s assertion that he has a 

significant number of business associates who live and work in London. It would have 

been helpful had the Second Claimant been more specific about this. 

128. It is not clear what the Second Claimant means by “approximately 70% of [the First 

Claimant’s] annual trades are concluded by me in person during [IP week]”. The 

Second Defendant has conducted an analysis of the limited material that the First 

Claimant has made available and, if the date of conclusion of the contract is taken to 

mean the date the purchase contract was sent out by the relevant counterparty, then it 

is difficult to correlate any of these deals with IP week or, indeed, with the Second 

Claimant’s presence in the UK. I suspect, although I cannot be sure, that what the 

Second Claimant means is that about 70% of the First Claimant’s business can be 

traced back to discussions he had with actual or potential counterparties during IP 

week; but that is not what he actually says.  

129. Paragraphs 49, 50 and 57 of the Second Claimant’s witness statement are an 

important plank of his, and the First Claimant’s, case on “serious harm”. Mr 

McCormick submitted that for present purposes I must accept these paragraphs as 

being both plausible and uncontradicted. He observed that there is no basis for 

holding that they are implausible, and the absence of documentary corroboration can 

hardly be treated as fatal. However, in my judgment it would be wrong to say that the 

Defendants (in particular the Second Defendant) have not contested this. My reading 

of the witness statements of Mr Cowper-Coles, including his “Inconsistency Tables” 

exhibited to his second statement, is that the credibility of the Second Claimant has 

been placed in issue across the board, and that it is not accepted that he has any 

significant dealings with these multinational oil companies through their London 

offices. 

130. In my judgment, the available evidence is not sufficiently reliable to enable me to 

form a view about these paragraphs. Limb (ii) of Goldman Sachs does not apply; the 

present case travels onto the territory of limb (iii). Ultimately, I conclude that both 

side’s arguments are somewhat finely balanced.  

131. I have said that my concerns about the PR costs should cause me to examine the 

Second Claimant’s assertions with particular scrutiny and, I might add, on occasion a 

degree of scepticism. Applying that approach, I cannot say that my scepticism about 

these paragraphs has been wholly assuaged. In particular, the contention that the 

majority of the First Claimant’s business is conducted through the London offices of 

multinational oil companies is not easy to accept. However, there is no room for some 

sort of via media here, and after careful reflection I cannot hold that the Second 

Claimant is lying, as opposed to exaggerating. My conclusion is that the First 

Claimant and the Second Claimant have the better of the argument that: (1) the 

Second Claimant has business and social contacts in London (paras 49 and 57), and 



MR JUSTICE JAY 

Approved Judgment 

Napag and others v Gedi Gruppo Editoriale and another [2020] 

EWHC 3034 (QB) 

 

 

(2) International Petroleum Week represents an important opportunity for laying the 

ground for the First Claimant’s oil and gas deals over the forthcoming year. For the 

reasons I have already given, I go no further.  

132. I now turn to consider the balance of the evidence in relation to the issue of “serious 

financial loss”.  

133. Both Mr Eardley and Mr Callus examined the First Claimant’s case on “serious 

financial loss” (para 20 of the draft Amended Particulars of Claim) in some detail. 

The claim in respect of PR costs has already been addressed. As for the loss of profits 

that would have been made from the contract with Litasco SA in December 2019 

(said to be £96,860) and from further sales in 2020 (said to be £969,390), my attention 

was drawn to the screenshot of an internal email from Litasco’s compliance team in 

Geneva, probably dated 28
th

 October 2019 (and therefore before the Il Fatto articles 

sued on), which summarises the various allegations made “in the Italian press”. It is 

possible that the compliance team was referring to the L’Espresso articles published 

that month but the timing of its “recommendation to avoid this business” is unclear. 

On the other hand, Litasco’s email dated 12
th

 November 2019 refers to “informations 

[sic] regarding your company circulated in the press earlier this year”, which more 

clearly refers by implication to the pre-October 2019 publications. In his skeleton 

argument Mr Callus hinted that this email may be suspect. If one focuses on page 875 

of the bundle and not on page 896, any suspicions are allayed.  

134. The email from ENOC dated 4
th

 June 2020 is something of a curiosity inasmuch as 

Mr Callus has sought to link it to Litasco. The Second Claimant has not sought to 

make that link (see para 59 of his witness statement). In my view, the email is vague 

as to the sequence of events: 

“… we saw some very negative reports in the UK and other 

international press about your company, which was also 

highlighted by our London office …” 

but it lends some weak support to the First Claimant’s case. 

135. This evidence taken together is inconclusive and not particularly compelling. I take 

into account the difficulties of obtaining evidence on an attributable basis but the 

material that is available is equivocal. Moreover, I accept Mr Eardley’s powerful 

submission that it is not plausible that Litasco’s compliance team working in Geneva 

would have been reading any of these online articles in England or Wales. I would 

add that, to the extent that the negative press may have been “highlighted” by the 

London office, presumably having percolated through various channels, this is not 

likely to have played a significant role. The identical submission has equal force in 

relation to the suspension of credit by ING. An email from its Swiss branch dated 12
th

 

December 2019 does refer to “the mention of your company and various allegations 

made in the various Italian newspapers (Il Fatto/L’Espresso) cause some concerns 

internally”. The obvious inference is that these concerns were generated by online 

views in Switzerland, or possibly Belgium. 

136. The final head of “serious financial loss” is that publication of these articles in 

England and Wales has made business for the First Claimant more difficult generally 

or is likely to do so. This claim is somewhat vague, as the Defendants’ point out, but 



MR JUSTICE JAY 

Approved Judgment 

Napag and others v Gedi Gruppo Editoriale and another [2020] 

EWHC 3034 (QB) 

 

 

in my view the First Claimant is entitled to say with some force at least that the 

seriously defamatory nature of these publications has shackled his business and stifled 

opportunities in an as yet unquantified fashion. Claims of this sort are inherently 

vague. 

137. However, the Second Claimant has not even begun to quantify or explain the nature 

of the First Claimant’s financial losses. The evidence does not travel beyond the realm 

of conjecture. To the extent that the Second Claimant does condescend to particulars, 

para 62 of his witness statement is relevant. 

138. In that paragraph of his witness statement the Second Claimant says that one of the 

steps he took to mitigate the harm was to set up Viaro Energy Ltd in February 2020 in 

order to conduct some of the First and Third Claimant’s business. The reference to the 

Third Claimant is surprising in this context. Even if the Third Claimant was hoping 

for a renaissance, it was in the field of petrochemicals. In August 2020 Viaro acquired 

RockRose Energy, an upstream oil and gas producer, for £247m. The Second 

Claimant states that his legal and financial teams were worried that a recurrence of the 

false allegations could have caused the deal to fail, either for regulatory reasons or 

investors getting cold feet. A PR firm, VIGO, was hired to manage the 

communications process. Questions had to be fielded from Reuters and the FT but 

they “decided not to proceed with significant pieces, for now”. In the end, the deal 

went through.  

139. It would have been helpful had the Second Claimant’s exhibit contained some 

supporting evidence such as the VIGO invoices (c.f. the PR invoices that have been 

provided and are no longer relied on) and the questions from the financial press. CPR 

Part 34.14 requests were made but no documentation was provided in response. That 

aside, the main difficulty here is that the deal went through notwithstanding, from 

which Mr Eardley seeks to draw three possible inferences. In my judgment, though, 

these possible inferences need pruning. The L’Espresso articles taken together are 

seriously defamatory of the Second Claimant, at least some of those with an interest 

in the RockRose Energy deal must have been aware that the Second Claimant was 

behind Viaro, but it is strange to say the least that the deal passed through relevant 

scrutiny from regulators and investors on the footing that they were aware of these 

allegations. The better inference, and here I am agreeing with one of Mr Eardley’s 

points, is that they were not aware. 

140. The Defendants’ further objection to this claim for unspecific “serious financial loss”, 

and in my judgment one that is more forceful than the First Claimant’s contrary 

arguments, is that it is not plausible that any serious damage to the First Claimant’s 

reputation in the eyes of his potential counterparties was caused by anything that was 

published in England and Wales. The London offices of multinational oil companies 

would not have been reading this online material in Italian in this jurisdiction. 

141. My overall conclusion is that the First Claimant has failed to establish a good 

arguable case on “serious harm”. It is already clear why I have reached that 

conclusion, but by way of summary: 

(1) The First Claimant has an established trading reputation in England and Wales 

and, through the Second Claimant, business and social contacts here. 



MR JUSTICE JAY 

Approved Judgment 

Napag and others v Gedi Gruppo Editoriale and another [2020] 

EWHC 3034 (QB) 

 

 

(2) The L’Espresso articles are seriously defamatory of the First Claimant. However, 

publication in England and Wales was quite limited. 

(3) The Il Fatto articles do not refer to the First Claimant and publication in England 

and Wales was in any event minimal. This conclusion (or, more precisely, the 

conclusion that the First Claimant has not established a good arguable case on 

these matters) is sufficient, without more, to defeat the First Claimant’s case 

against the Second Defendant on “serious harm”. 

(4) The evidence relating to “serious financial loss” is not convincing. Some of it has 

had to be withdrawn. Other elements (e.g. the Litasco deals) are weak on the issue 

of causation. More importantly, the First Claimant has failed to demonstrate to the 

requisite standard that it has suffered “serious financial loss” as a result of 

publication in England and Wales. 

(5) The First Claimant’s argument that it has or probably will suffer “serious financial 

loss” which cannot be quantified is also unconvincing, in particular for the reason 

that this loss cannot be conjoined evidentially with publication in England and 

Wales. 

(6) Even though the First Claimant’s “centre of interests” is in this jurisdiction (see 

section O below), that does not tilt the balance sufficiently the other way. 

N. “Serious Harm”: the Second Claimant 

142. Mr McCormick submitted that the Second Claimant is the “face” of the First 

Claimant, that his reputation here is linked to the First Claimant (and, I would add, as 

it was previously to the Third Claimant), and that his evidence speaks to important 

interactions with counterparties in this jurisdiction. The increase in the First 

Claimant’s turnover since its incorporation in 2018 is attributable to the actions of the 

Second Claimant on behalf of the First Claimant in England and Wales. The Second 

Claimant spends approximately 25% of his time here, he has both professional and 

social acquaintances here, and his wife and family spend up to three months a year 

here. 

143. Messrs Eardley and Callus submitted that the Second Claimant’s presence in England 

and Wales is an insignificant factor when weighed against the consideration that he 

runs an international group of companies trading internationally, and that he is an 

Italian resident in Dubai. In any case, I should treat his evidence with caution. The 

Second Claimant does not state that any of his business contacts in this jurisdiction 

understands Italian, and he does not identify any personal relationships that have been 

damaged. His witness statement does not go so far as to identify any individual here 

who has read one or more of the damaging publications in this jurisdiction and has 

commented to him about it.  

144. I have already summarised the key evidence bearing on this issue under section M 

above.  

145. I agree with Mr McCormick that the Second Claimant’s evidence establishes to the 

requisite standard that he has a reputation in England and Wales although in my view 

the main seats of his reputation are in Italy and Dubai. I have already found that both 



MR JUSTICE JAY 

Approved Judgment 

Napag and others v Gedi Gruppo Editoriale and another [2020] 

EWHC 3034 (QB) 

 

 

Defendants’ articles are seriously defamatory of the Second Claimant. My 

conclusions about extent of publication, and the geographical locale of the readership, 

apply as much to the Second Claimant as they did to the First Claimant. 

146. An examination of the evidence enables me to arrive at a firmer conclusion in relation 

to the Second Defendant than the First. The Second Claimant does feature in one of 

the Second Defendant’s articles but not in any of the others (see section I above). 

Publication of Il Fatto in England and Wales was minimal. Even making some 

allowance for Bingham LJ’s “percolation”, the strong inference must be that any 

damage to the Second Claimant’s reputation was caused by publication of Il Fatto 

outside England and Wales. The evidence supporting the proposition that the Second 

Claimant has suffered “serious harm” here as a result of publication here is not 

compelling. I conclude that a good arguable case has not been demonstrated. 

147. The Second Claimant has a better case against the First Defendant as Mr Eardley 

frankly accepted in oral argument. The Second Claimant receives greater prominence 

in L’Espresso (I am continuing to ignore the Il Fatto May 2019 article) and 

publication in England and Wales was more extensive. None the less, the very limited 

evidence we have as to impact does not in fact differentiate between the Defendants, 

and – as has already been observed – the evidence supporting the case that the Second 

Claimant has suffered “serious harm” here as a result of publication here is not 

compelling.  

148. In my judgment, the submissions summarised under §143 above have force. In 

connection with the Second Claimant’s evidence overall, I must bear in mind that 

much of it would be contested, not least on credibility grounds, at trial. I have 

addressed the extent to which paras 49-50 of his witness statement are capable of 

availing him (for these purposes, this evidence applies as much to the Second 

Claimant as it did to the First), and I have also analysed para 57 (see §127 above). It is 

pertinent, in my opinion, that the Second Claimant cannot say that any specific 

business contact here has read any of these defamatory pieces and now thinks worse 

of him, although the difficulties of obtaining evidence of this sort are understood. 

149. Not by a wide margin, I conclude that the Second Claimant has failed to establish a 

“good arguable case” against the First Defendant. 

O. The First Claimant’s “Centre of Interests” 

150. The First Claimant having failed on the issue of “serious harm”, the issue of “centre 

of interests” does not strictly speaking arise. However, I received voluminous 

submissions on this topic, and its resolution has had some relevance to the issue of 

“serious harm”. 

151. I have already covered much of the evidence relevant to this issue. I do not propose to 

mention everything, but I should refer expressly to the following. 

152. Mr Eardley drew my attention to the First Claimant’s Report and Financial Statements 

for the period ended 31
st
 December 2018. The Second Claimant’s report is dated 16

th
 

October 2019. The following is material: 



MR JUSTICE JAY 

Approved Judgment 

Napag and others v Gedi Gruppo Editoriale and another [2020] 

EWHC 3034 (QB) 

 

 

“Turnover increased by 48.9% due to the incorporation of the 

UK entity and resulting trading and new bank lines agreed with 

IMG Geneva and BCP Geneva. Napag is currently registered 

with most of the Company Majors of Oil and Gas including 

VITOL, LITASCO, ENOC, OMAN TRADING, 

ZARUBEZHNEFT, GALP, TRAFIGURA and many other 

traders that allow us to trade with these companies and hold 

several contracts for the supply or purchase of petroleum 

products with many of these companies. 

… 

The company invested in 2018 in the development of the 

procedures and processes to ensure they were compliant with 

all international regulations, this was done through investment 

in IT software … in order to have a centralised control and 

monitoring system for the groups operations. 

… 

Given the low trading margin in Europe and specifically in the 

Mediterranean Sea, the strategic plan will focus on new 

markets, mainly the Caspian Sea and the Middle East.” 

153. Mr Eardley submitted that the oil companies specifically mentioned are multinational 

companies whose centres of interests are not England and Wales. That may well be 

right but it takes his argument no step further. Even if the First Claimant were dealing 

with the headquarters or non-UK offices of these companies (and I am not losing sight 

of its case that this is not the position), that in itself would not be inconsistent with its 

“centre of interests” being here. The report is silent as to which office, i.e. in London 

or otherwise, the First Claimant deals with. Mr Eardley further submitted that the 

Second Claimant’s report made no mention of upstream development opportunities, 

and that is a fair point. 

154. The Defendants’ joint headline submission is that the First Defendant’s “centre of 

interests” is clearly in Italy, or perhaps Dubai. Regardless of to which entity the 

purchase contracts are sent, and of where the turnover is formally generated, the 

relevant economic activity is conducted wherever the Second Claimant happens to be, 

and the business having been generated by him is managed and executed by a team of 

six working in Italy. Finally, it was submitted that an examination of the historical 

position is important. Before April 2018 the Third Claimant was carrying out exactly 

the same business in exactly the same way with the Second Claimant coming to 

London for IP week and at other times. If the Second Claimant’s evidence is to be 

believed, it is then to be inferred that when the Third Claimant was carrying out this 

business a significant portion of it, maybe even 70%, was generated during IP week. 

Nothing has really changed; this business’s centre of gravity remains where it always 

has been. The Third Claimant’s “centre of interests” was never in England and Wales, 

and that now applies to the First Claimant. Furthermore, the Second Claimant’s report 

makes it clear that the reason for the increase in turnover was not the acquisition of 

different business but the First Claimant’s enhanced credit facilities which enabled it 

better to exploit existing business opportunities.  



MR JUSTICE JAY 

Approved Judgment 

Napag and others v Gedi Gruppo Editoriale and another [2020] 

EWHC 3034 (QB) 

 

 

155. Mr McCormick submitted that all the available evidence shows that there is nothing 

to displace the working hypothesis that the First Claimant’s economic activity is 

centred in this jurisdiction. The First Claimant had sound commercial reasons for 

establishing itself here in 2018. The First Claimant’s business is distinct from the 

Third Claimant’s. It is not the size of the First Claimant’s footprint that matters; 

rather, it is the size relative to everywhere else.  

156. On my understanding of his oral argument, Mr McCormick invited me not to focus 

simply on the making and execution of the contracts. An assessment of whether the 

First Claimant’s economic activity is conducted brings in the negotiation of the 

contracts, the obtaining of lines of credit, marketing and meeting people, and a host of 

other ancillary matters. I am content to adopt this approach, although doing so rather 

cuts both ways. It avails Mr McCormick to the extent that although I am not satisfied 

that 70% of the First Claimant’s contracts were formally concluded during 

International Petroleum Week (in the sense that legally binding agreements were 

made), I am satisfied that important deals were discussed and the ground was laid for 

them. It does not avail him to the extent that much of the First Claimant’s business 

was carried out by the Second Claimant when he was outside this jurisdiction, and 

that all of the administrative, support and ancillary work was carried out by those 

working in the Italian office. 

157. The arguments on both sides are finely balanced. The Second Claimant’s evidence 

poses as many questions as it answers, and much of what he says is in dispute.  

158. What is clear is that a broad approach is required. The focus cannot be simply on 

where the turnover is technically generated, as Mr McCormick accepted. In my 

judgment, the real reason for the First Claimant registering here was not to change the 

nature of Napag’s UK operation in any way but to secure better lines of credit from 

the same non-UK domiciled entities Napag had always looked to. Moreover, although 

my preliminary view as expressed during the hearing was unfavourable, I see some 

force in the submission effectively advanced by Mr Eardley that the historical position 

is important. 

159. The First Claimant does not have to satisfy me that its “centre of interests” is probably 

in England and Wales. If the correct analysis of Bolagsupplysningen, paras 41 and 42, 

were that there is a legal presumption that a company’s “centre of interests” is co-

located with where it is registered, I would hold that the Defendants have failed to 

rebut that presumption. But that is not the correct analysis. If the correct analysis of 

para 43 of Bolagsupplysningen were that the evidence must be clearly in the First 

Claimant’s favour, I would hold that Mr McCormick fails to persuade me that it is. 

But that is not the correct analysis either.  

160. The real question is whether the First Claimant has a “good arguable case” on this 

issue, which involves assessing whether it has the better of the argument on it. At the 

end of the day, three matters have tilted the balance in the First Claimant’s favour. 

First, the First Claimant was registered here for a sound commercial reason which had 

nothing to do with this litigation. Secondly, I proceed for present purposes on the 

footing that paras 49-50 of the Second Claimant’s witness statement cannot be 

regarded as untrue (see §131 above). Thirdly, even though the Third Claimant’s 

business was transferred to the First Claimant in 2018 and the Third Claimant’s 

“centre of interests” has never been in England and Wales, the First Claimant is a 



MR JUSTICE JAY 

Approved Judgment 

Napag and others v Gedi Gruppo Editoriale and another [2020] 

EWHC 3034 (QB) 

 

 

different legal person with different rights, privileges and obligations. Thus, the 

historical analysis is not determinative. 

161. Not by a wide margin, I conclude that the First Claimant has the better of the 

argument that its “centre of interests” is in England and Wales.  

P.  Disposal 

162. Both Defendants have succeeded on the issue of “serious harm” but have failed on the 

subordinate issue regarding the First Claimant’s “centre of interests”. 

163. Both Defendants’ applications under CPR Part 11 are granted. There must be a 

declaration that the Court has no jurisdiction to try any of the claims against the 

Defendants and an order setting aside the Claim Form. 

164. I will leave it to Counsel to agree the terms of a draft order and, if possible, all 

consequential matters. 


