
 

 

 
 

Neutral Citation Number: [2020] EWHC 251 (QB) 
 

Case No: HQ17M02991/ 

QB-2017-002631 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 

QUEEN'S BENCH DIVISION 

MEDIA AND COMMUNICATIONS LIST 

 

Royal Courts of Justice 

Strand, London, WC2A 2LL 

 

Date: 11/02/2020 

 

Before : 

 

THE HONOURABLE MRS JUSTICE STEYN DBE 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Between : 

 

 (1) MAMADOU SAKHO 

(2) MS TOP LIMITED 

Claimants 

 - and -  

 WORLD ANTI-DOPING AGENCY Defendant 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 

Julian Santos (instructed by Morgan Sports Law) for the First Claimant 

Guy Vassall-Adams QC and Victoria Jolliffe (instructed by Covington & Burling LLP) for 

the Defendant 

 

Hearing date: 16 January 2020 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Approved Judgment 
I direct that pursuant to CPR PD 39A para 6.1 no official shorthand note shall be taken of this 

Judgment and that copies of this version as handed down may be treated as authentic. 

 

 

............................. 

 

THE HONOURABLE MRS JUSTICE STEYN DBE 

 

 



THE HONOURABLE MRS JUSTICE STEYN DBE 

Approved Judgment 

Sakho v WADA 

 

 

Mrs Justice Steyn :  

A. Introduction 

1. The first claimant (“the claimant”), Mr Sakho, is a professional footballer who 

currently plays for Crystal Palace Football Club. Mr Sakho has brought a defamation 

claim against the World Anti-Doping Agency (“WADA”). This judgment addresses a 

preliminary issue as to the meaning of the words complained of by Mr Sakho. 

However, unusually, a prior issue arises as to whether I should determine the meaning 

only of the primary publications or also of certain republications. 

2. The primary publications (“the Emails”) are: 

i) An email sent at 18:02 on 23 August 2016 by Ben Nichols, WADA’s Senior 

Manager, Media Relations and Communications, to Ben Rumsby, a journalist 

at The Telegraph newspaper (“The Telegraph Email”); and 

ii) An email sent at 21:26 on 20 April 2017 by Mr Nichols to Sean Ingle, a 

journalist at The Guardian newspaper (“The Guardian Email”). 

3. Mr Santos, Counsel for Mr Sakho, contends that I should only determine the meaning 

of the Emails. Whereas Mr Vassall-Adams QC, leading Counsel for WADA, contends 

that I should also determine the meaning of two republications (“the Articles”), 

namely: 

i) An article published in The Telegraph on 23 August 2016, bearing the 

headline “Exclusive: Mamadou Sakho cleared of being a drugs cheat after the 

World Anti-Doping Agency choose not to appeal Uefa verdict” (“The 

Telegraph article”), which includes the words of The Telegraph Email; and 

ii) An article published in The Guardian on 20 April 2017, bearing the headline 

“Uefa slams Wada over incorrect handling of Mamadou Sakho’s drug test” 

(“The Guardian article”), which includes the words of The Guardian Email. 

4.  Accordingly, the issues are: 

i) Should the meaning of the Articles be determined? 

ii) What is the meaning of each of the Emails? 

iii) If the answer to issue (i) is yes, what is the meaning of each of the Articles? 

B. Procedural history 

5. The defamation claim was issued on 17 August 2017. The claim form was amended 

on 17 November 2017 to add the second claimant.  

6. The following statements of case have been filed and served: 

i) Amended Particulars of Claim dated 30 July 2019; 

ii) Amended Defence dated 19 September 2019; and 



THE HONOURABLE MRS JUSTICE STEYN DBE 

Approved Judgment 

Sakho v WADA 

 

 

iii) Amended Reply dated 7 October 2019. 

7. A Case and Costs Management Conference (“CCMC”) was held, before Master 

McCloud on 23 July 2019. Master McCloud made an order at the CCMC which 

includes the following: 

“C. PRELIMINARY TRIAL ON MEANING 

6. There shall be a preliminary trial of the issue of meaning 

(“the Meaning Trial”) to be listed for the first available date 

after 1 October 2019, before a specialist High Court Judge of 

the Media and Communications List, with a time estimate of 

one day. In terms of directions leading to the preliminary trial, 

the parties shall comply with paragraph 12.3 of the Queen’s 

Bench Guide. 

7. No later than 14 days before the Meaning Trial, each party 

shall file and serve a list of statements which the party wishes 

the court to determine the meaning of.” 

8. The parties duly filed and served the lists referred to in paragraph 7 of Master 

McCloud’s order. The claimant lists the Emails only. The defendant lists the Emails 

and the Articles. 

C. Issue (i): Should the meaning of the Articles be determined? 

9. Gatley on Libel and Slander (12
th

 ed.) (“Gatley”) states at paragraph 6.52: 

“Where a defendant’s defamatory statement is voluntarily 

republished by the person to whom he published it or by some 

other person, the question arises whether the defendant is liable 

for the damage caused by that further publication. In such a 

case the claimant may have a choice: he may (1) sue the 

defendant both for the original publication and for the 

republication as two separate causes of action, or (2) sue the 

defendant in respect of the original publication only, but seek to 

recover as a consequence of that original publication the 

damage which he has suffered by reason of its repetition, so 

long as such damage is not too remote.” (footnotes omitted) 

10. This passage (as it appeared in 9
th

 edition of Gatley, in substantially identical form) 

was cited with approval by the Court of Appeal in McManus v Beckham [2002] 1 

WLR 2982 at [11] (Waller LJ, with whose reasoning and conclusions Clarke and 

Laws LJJ agreed). There is no dispute between the parties that it is a correct statement 

of principle. The same point is made in Duncan and Neill on Defamation (4
th

 ed.) 

(“Duncan and Neill”) at paragraph 8.16.  

11. Mr Sakho has chosen the second option. That is, he has sued in respect of the Emails 

only; he has not sued in respect of the Articles as separate causes of action. The 

Articles are relied on by Mr Sakho “as republications of the words complained of, in 



THE HONOURABLE MRS JUSTICE STEYN DBE 

Approved Judgment 

Sakho v WADA 

 

 

support of the First Claimant’s case on publication, serious harm and damages” 

(Reply, para 49).  

12. There was a dispute, addressed in the skeleton arguments, as to whether it was clear 

on the pleadings which of the two options Mr Sakho had chosen to pursue. However, 

at the hearing, Mr Vassall-Adams acknowledged that it is now clear that Mr Sakho 

has not sued on the Articles as separate causes of action. That is plainly right. As the 

dispute has fallen away, it is unnecessary for me to determine whether WADA ever 

had good cause to be uncertain. It suffices to say that the position was made clear in 

the Reply. 

The claimant’s submissions 

13. The claimant contends that, as he does not rely on the Articles as giving rise to 

separate causes of action, there is no basis for determining the meaning of the 

Articles. 

14. Mr Santos relied primarily on the decisions of the Court of Appeal in Slipper v BBC 

[1991] 1 QB 283 and McManus v Beckham [2002] 1 WLR 2982 as demonstrating that 

provided a republication (a) conveys the sting of the original, whether in whole or in 

part and (b) a reasonable person would have appreciated that there was a significant 

risk of repetition, the republication may be relied on to increase the damages flowing 

from the primary publication. 

15. He submitted that in the present case, where WADA’s words were repeated verbatim 

in the Articles and WADA plainly intended their words to be republished by the 

newspapers to which the Emails were sent, the Court is unlikely to have any real 

difficulty in satisfying itself that the test for reliance on a republication to increase 

damages is met.  

16. Mr Santos submitted that Stocker LJ’s judgment in Slipper at 296A demonstrates that 

republications (where not sued on as separate causes of action) are to be considered at 

the damages stage of the trial (as opposed to during a preliminary trial on the issue of 

meaning). Referring to the reliance placed in Slipper and in McManus on Speight v 

Gosnay (1891) 60 LJQB 231, Mr Santos submitted that determining the meaning of 

the Articles in this case would “alter the approach adopted by the Court in dealing 

with republications for over 120 years” and should be resisted. If (which the claimant 

denies) the republications have any mitigating impact, that should only be considered 

when assessing damages. 

17. Mr Vassall-Adams relied on Economou v De Freitas [2016] EWHC 1853 (QB), per 

Warby J at [17]: 

“The fact that the ordinary reasonable reader is assumed to read 

the whole of the article or other publication complained of can 

cause complexities if, as in this case, the claimant sues a 

defendant for being a source of and causing a media 

publication. A media publication will often include some 

material for which the source bears responsibility and some for 

which he bears none. That is true of the first six of the 

publications complained of in this action. Such additional 



THE HONOURABLE MRS JUSTICE STEYN DBE 

Approved Judgment 

Sakho v WADA 

 

 

material is likely to affect the meaning of the publication. The 

additional material may make things worse in which case the 

source cannot be blamed; or it may make the meaning less 

damaging, or even innocent, in which case the claimant must 

take the meaning as it emerges from the entire publication. A 

source or contributor cannot be sued for a defamatory meaning 

which only arises from part of the media publication to which 

he has contributed: see Monks v Warwick District Council 

[2009] EWHC 959 (QB) [12-14] (Sharp J). 

18. There is, Mr Santos submitted, no support in any of the authorities or textbooks for 

the defendant’s approach. The defendant’s reliance on Economou v De Freitas and 

Monks v Warwick is misplaced because the claimants sued on the republications as 

separate causes of action. Further, Practice Direction 53B (Media and Communication 

Claims) paragraph 6.1 states that the court may determine the meaning of “the 

statement complained of” at any time. It does not make any reference to determining 

the meaning of a republication which the claimant relies on only as adding to his 

damages for the primary publication.  

19. Mr Santos sought to refute the defendant’s contention that the introduction of the 

serious harm threshold provides any reason to determine the meaning of 

republications which are not relied on as separate causes of action, citing Monir v 

Wood [2018] EWHC 3525 (QB) and Suttle v Walker [2019] EWHC 396 (QB) as 

examples of cases since the introduction of s.1(1) of the Defamation Act 2013 (“the 

2013 Act”) in which the meanings of the republications were not determined. 

20. Finally, Mr Santos contended that the defendant’s approach is inherently inconsistent 

because Mr Sakho relies on eleven republications of The Telegraph Email and eight 

republications of The Guardian Email (identified in schedules 3 and 4 to the 

Amended Particulars of Claim), yet the defendant only asks the court to determine the 

meaning of two of these nineteen republications.  

The defendant’s submissions 

21. The defendant’s skeleton argument states: 

“In a nutshell, it is WADA’s case that where a claimant sues 

upon a statement provided to a media organisation as the 

“primary” publication, but brings his case on publication, 

serious harm and damages in respect of the wide foreseeable 

republication of that statement in an article, the Court should, in 

addition to determining the meaning of the “primary 

publication”, determine the meaning of those words in the 

context of the article so as to be able to assess whether the 

republication repeats the sting or part of the sting of the original 

article.” 

22. Mr Vassall-Adams submitted that the issue the defendant is raising is one of practice, 

not of substantive law. He contended that the issue arises in this case because of a 

combination of factors, most notably: 



THE HONOURABLE MRS JUSTICE STEYN DBE 

Approved Judgment 

Sakho v WADA 

 

 

i) the introduction of the serious harm threshold in s.1(1) of the 2013 Act;  

ii) the close link between the Emails and the Articles, the latter being the means 

by which the Emails were published beyond a few journalists; 

iii) the claimant’s reliance on the Articles in support of his case on publication, 

serious harm and damage; and 

iv) the substantial difference between the meanings, and the gravity, of the Emails 

compared to the Articles; and 

v) the recognition that, in accordance with the overriding objective, it is 

important to resolve at an early stage issues as to the meaning which have a 

significant impact on whether serious harm can be demonstrated and on the 

value of the claim. 

Analysis  

23. In support of the contention that I should determine the meaning of the Articles, 

WADA draws attention to the claimant’s reliance on the Articles in support of his 

case on (i) publication, (ii) serious harm and (iii) damage. 

24. In my judgment, the fact that Mr Sakho relied on the Articles to demonstrate that the 

Emails were published does not provide any support for WADA’s contention that I 

should determine the meaning of the Articles. First, publication is no longer in issue. 

WADA admits that it published the Emails: Amended Defence, paragraphs 43 and 44. 

Mr Sakho relied on the Articles to establish the fact of publication of the Emails 

before that fact was admitted by WADA and copies of the Emails were disclosed. 

Secondly, even if publication were in issue, it would not be necessary to determine the 

meaning of the Articles in order to decide whether the Emails were published as 

alleged by Mr Sakho. 

25. Whether publication of the Emails “has caused or is likely to cause serious harm to 

the reputation of the claimant” is a live issue on the pleadings. According to the 

Amended Defence, each of the Emails was published to two journalists (giving a total 

of four people who received either The Telegraph or The Guardian Email). Although 

Mr Santos has made clear that the claimant contends that publication of the Emails to 

these four people alone meets the serious harm threshold, the claimant also relies on 

the republication of WADA’s words in the Articles to “millions of readers of The 

Telegraph and The Guardian”. 

26. The effect of s.1(1) of the 2013 Act is that “the defamatory character of the statement 

no longer depends only on the meaning of the words and their inherent tendency to 

damage the claimant’s reputation”: Lachaux v Independent Print Ltd [2019] UKSC 

27, [2019] 3 WLR 18, per Lord Sumption JSC at [17]. Establishing that a statement 

has caused serious harm “depends on a combination of the inherent tendency of the 

words and their actual impact on those to whom they were communicated” (Lachaux 

at [14]). The reference to harm which is “likely” to be caused is also a proposition of 

fact, referring to “probable future harm” (Lachaux at [14]). 



THE HONOURABLE MRS JUSTICE STEYN DBE 

Approved Judgment 

Sakho v WADA 

 

 

27. The gravity of the libel and the extent of publication are key factors in assessing 

whether the serious harm threshold is met. If, for example, an email published to one 

person conveys an allegation that ‘X is guilty of Y’, and the words of the email are 

then republished to one million people in a form and context conveying the meaning 

that ‘there were grounds for suspecting X of Y, but following a hearing he has been 

acquitted’, in undertaking the assessment required by s.1(1) of the 2013 Act, it would 

be factually incorrect to treat the allegation that ‘X is guilty of Y’ as having been 

published to one million people. If publication of ‘X is guilty of Y’ to one person has 

not (on its own) caused, and is not likely to cause, serious harm to X’s reputation, it 

would be necessary to consider the inherent tendency of the words conveyed far more 

widely by the republication. The starting point is the meaning of those words. 

28. In my judgment, in a case such as this, where it is said that the primary publications 

were to four people, whereas the republications were published to millions, it is 

important to determine whether there is, as the defendant contends, a stark difference 

in the level of gravity of the imputations conveyed by the republications compared to 

the primary publications. 

29. As no evidence, beyond the publication itself, is admissible in determining the natural 

and ordinary meaning of the words complained of, meaning can readily be determined 

as a preliminary issue. In my judgment, in the circumstances of this case, determining 

the meaning of the Articles manifestly accords with the overriding objective.   

30. I acknowledge that the statement in paragraph 6.1 of Practice Direction 53B that, at 

any time, “in a defamation claim the court may determine (1) the meaning of the 

statement complained of” does not refer to republications which are not sued on as a 

cause of action. But nothing in that Practice Direction (or Practice Direction 53 which 

applies to this claim as it was issued before 1 October 2019) precludes the court from 

determining the meaning of a republication as a preliminary issue. 

31. I also accept that there does not appear to be any precedent for determining the 

meaning of a republication that has not been sued on as a separate cause of action. 

However, that appears to be because the issue has not arisen.  

32. Section 1(1) of the 2013 Act came into effect on 1 January 2014. Many of the 

authorities to which I was taken pre-date the introduction of the serious harm 

threshold. Such cases may be relevant when considering the claimant’s reliance on the 

Articles in support of his case on damage, but they do not affect my analysis of the 

relevance of the meaning of the Articles in determining whether the serious harm test 

is met.  

33. The issue also appears not to have arisen in Monir v Wood and Suttle v Walker, two 

cases post-dating the commencement of s.1(1) on which the claimant relied. Mr 

Santos correctly observes that in Monir v Wood, although reliance was placed on 

republications of the “4 May Tweet”, Nicklin J only determined the meaning of that 

Tweet. However, the republications relied on were (see [201]): 

i) a WhatsApp message which consisted of a screenshot of the 4 May Tweet (see 

128[v)]); and  



THE HONOURABLE MRS JUSTICE STEYN DBE 

Approved Judgment 

Sakho v WADA 

 

 

ii) a Facebook post about which Nicklin J said at [128vi(b)] “The language and 

contents of the Eddie English Facebook post are almost identical to the 4 May 

Tweet”. 

There was no suggestion in Monir v Wood that the republications bore a significantly 

different and less grave meaning than the 4 May Tweet. Similarly, Suttle v Walker 

appears to be a case of further publication very largely in the form of sharing of the 

original publications (see [46]). 

34. On the face of it, as Mr Santos submitted, there is in inconsistency in the fact that the 

defendant only asks for the meaning of two of the nineteen republications to be 

determined. If the meaning of the Articles is relevant to the assessment of serious 

harm, as a matter of logic, the meaning of the other republications would be, too. Mr 

Vassall-Adams has explained that the defendant has limited its request for meaning 

determinations to the Articles in the interests of proportionality and because the 

defendant considers that will be sufficient to resolve, or at least largely resolve, any 

disputes between the parties as to meaning. In circumstances where the Articles have 

not been chosen arbitrarily from amongst the republications, but are clearly more 

prominent in the claimant’s pleadings than any others, and there are sound reasons to 

limit the determinations sought, I am not persuaded that the apparent inconsistency is 

a reason not to determine the meaning of the Articles. 

35. Does Mr Sakho’s reliance on the Articles as adding to his claim for damages provide 

a further reason to determine the meaning of the Articles as a preliminary issue?  

36. In McManus v Beckham, as in this case, the claimants sued the defendant in respect of 

the original publication only, but sought to rely on republications as causative of loss. 

Waller LJ observed at [13]: 

“I accept that if the press articles were not publishing any part 

of the sting of the alleged slander and/or had no causative link 

with the alleged slander, it would be wrong to allow the 

paragraphs to be pleaded. But the argument so far as the articles 

are concerned, was that they should be struck out because the 

articles were not repeating the full sting of the alleged slander. 

The distinction being drawn was between an allegation that the 

claimants sold fakes generally on a habitual basis and an 

allegation asserting only a part of that whole sting, i.e. that the 

claimants habitually sold fake David Beckham autographed 

memorabilia. It seems to me that when one is not concerned 

with separate causes of action but is concerned with whether 

damage flowed from the original publication, even a partial 

publication of the original sting can be causative of damage.” 

(original emphasis) 

37. In this case, the words of The Telegraph Email were reproduced in The Telegraph 

Article and the words of The Guardian Email were reproduced in The Guardian 

Article. Although the defendant contends that the gravity of the allegations conveyed 

by the Articles is lower than that conveyed by the Emails, it is admitted that the 

Articles are defamatory at common law. In these circumstances, it is not necessary to 

determine the meanings of the Articles in order to ascertain that they convey the sting, 



THE HONOURABLE MRS JUSTICE STEYN DBE 

Approved Judgment 

Sakho v WADA 

 

 

at least in part, of the Emails and so (subject to the actionability point to which I refer 

below) may be relied on to increase the damages flowing from publication of the 

Emails. I agree with Mr Santos that any mitigating effect of the Articles would fall to 

be considered at the stage of assessment of damages. 

38. WADA has raised defences of truth and public interest in respect of the Articles (as 

well as the Emails). If WADA is entitled to meet the claim for damages in respect of 

the Articles with such defences, irrespective of the fact that Mr Sakho has chosen to 

rely on the Articles in support of his case on damages and not as separate causes of 

action, this would show that the meanings of the Articles are relevant to further issues 

in the case. However, the claimant contends that I am bound by Slipper v BBC to 

accept that he does not have to establish that he could successfully sue on the Articles 

in order to rely on them as adding to the damage flowing from the Emails.  

39. In Slipper v BBC, the claimant was not precluded (on a strike out application) from 

relying on the effect of newspaper reviews of a defamatory film as damage flowing 

from the broadcast of the film. Bingham LJ (as he then was) said at 296G-H: 

“The plaintiff in this consolidated action founds his claim for 

damages on two allegedly libellous publications of this film: 

the first to representatives of the press on 3 November 1988 

and the second to members of the public on 11 November 

1988. He does not, and in my view plainly could not, found on 

the reviews of the film published in various newspapers as 

amounting to publication or republication of the libel by the 

defendants.” (emphasis added) 

40. At 299F-300A Bingham LJ continued: 

“Mr. Gray submitted that the plaintiff’s claim was bad in 

principle because he was seeking to recover against the 

defendants for damage caused by tortious conduct (the 

publication of statements defamatory of the plaintiff in the 

newspaper reviews) for which the defendants were not liable as 

publishers or republishers and could not have been successfully 

sued. This is an attractive submission and underlines the need 

for great caution in considering claims of this kind. But I do not 

think the claim is for this reason bad in principle. The Home 

Office (in Dorset Yacht Co Ltd v Home Office [1970] AC 1004) 

could not have been sued for trespass to the goods of the Dorset 

Yacht Ltd, nor Moss (in Scott’s Trustees v Moss, 17 R 32), for 

the trespass by the crowd which damaged the crops and fences 

of Scott’s trustees. Those who did the damage could have been 

sued. But this did not, in principle, prevent recovery by the 

injured party against the party whose conduct had led to the 

causing of this damage by third parties as a natural and 

probable consequence. The plaintiff’s case may well fail on the 

facts but I am not persuaded that it must fail as a matter of 

law.” 

41. With reference to these passages, the authors of Gatley observe at paragraph 6.52: 



THE HONOURABLE MRS JUSTICE STEYN DBE 

Approved Judgment 

Sakho v WADA 

 

 

“Read at its widest, this might seem to suggest that damages 

can be recovered for the republication regardless of whether the 

later publication would be actionable by the claimant. Thus, 

even if the publisher of the later publication would have had a 

defence, or had been released as a joint tortfeasor, in respect of 

that publication, damages may still be recovered by the 

claimant for the republication. As Eady J pointed out in 

Baturina v Times Newspapers, the juridical basis of the 

proposition that a claimant can recover damages flowing from a 

publication in respect of which he could not establish primary 

liability on the part of the defendant is difficult to ascertain. It 

is submitted therefore that the correct view is that where no 

claim would lie against the defendant in respect of the later 

publication, the claimant should not as a matter of principle be 

allowed to recover damages in respect of that publication. If the 

later publication is not actionable then, even if it was caused by 

the original publication, it would be unjust to make the 

defendant liable for any harm caused by that publication. If that 

is right, then regardless of whether a claimant relies on a 

republication as a cause of action or in aggravation of damages, 

a defendant would be entitled to meet the claim in respect of 

that publication with any relevant defence. That is not to say 

however that the original statement must be repeated word for 

word in the republication. Provided a media report of the initial 

publication conveys the sting of the original, in whole or in 

part, it may be relied on to increase the damages flowing from 

the initial publication even if it cannot be said to “repeat” what 

was then said.”  

42. A footnote to this passage (fn. 418) states: 

“In both Baturina v Times Newspapers [2010] EWHC 696 

(QB) at [53] and Budu v BBC [2010] EWHC 616 (QB) at [65] 

the judges suggested that the Court of Appeal in Slipper v BBC 

recognised implicitly that it would have been open to the 

claimant to sue in respect of the reviews in so far as they 

simply republished the words of the libel itself”.  

43. I agree with Eady J’s observation in Baturina at [52] that it seems difficult to 

reconcile the court’s premise that it was capable of being proven at trial that (i) the 

reviews repeated the film’s defamatory sting and (ii) that it was reasonably 

foreseeable that they would do so, with Bingham LJ’s assertion that the claimant 

could not have sued the BBC on the reviews. 

44. I also observe that even if the effect of Slipper v BBC is that a claimant may recover 

damages flowing from republications in respect of which the defendant could not 

have been successfully sued, it does not inexorably follow from Bingham LJ’s 

judgment that damages would be recoverable even if a successful action could not 

have been brought in respect of the republications against either the publisher or the 

republisher. The analogy drawn in Slipper v BBC at 299H to the Dorset Yacht and 

Scott’s Trustees cases, in which as Bingham LJ noted “[t]hose who did the damage 



THE HONOURABLE MRS JUSTICE STEYN DBE 

Approved Judgment 

Sakho v WADA 

 

 

could have been sued”, would appear to fall away in a defamation case where the 

republisher would have had a defence. 

45. Nevertheless, as I have said, the defendant submits that the issue raised is a question 

of practice not of substantive law. The defendant does not ask me to determine 

whether, in principle, it would be unjust to hold a defendant responsible for damages 

caused by a republication, in circumstances where the publisher/republisher would 

have had a defence if the republication had been sued on as a separate cause of action. 

46. There is a dispute between the parties as to whether the defendant is entitled to meet 

the claim for damages in respect of the Articles with any relevant defence or whether 

damages can be recovered in respect of the Articles irrespective of whether they 

would be actionable. The most that can be said at this stage is that, if the meanings of 

the Articles are the same as the meanings of the Emails, this dispute would appear to 

fall away, whereas it will remain live if the meanings differ significantly. In these 

circumstances, the claimant’s reliance on the Articles in support of his damages claim 

is not a significant factor weighing in favour of determining the meanings of the 

Articles. 

47. In conclusion, I consider that the meanings of the Articles are relevant to the 

determination of whether publication of the words complained of has caused or is 

likely to cause serious harm to the claimant’s reputation; and determining their 

meanings at this stage is in accordance with the overriding objective. 

D. Meanings 

Meaning: The Law 

48. There was no disagreement between the parties as to the applicable principles 

regarding the determination of the natural and ordinary meanings of the words 

complained of.  

49. The Court’s task is to determine the single natural and ordinary meaning. The focus is 

on what the ordinary reasonable reader would consider the words to mean. That is the 

touchstone. It is the “court’s duty to step aside from a lawyerly analysis”: see Stocker 

v Stocker [2019] UKSC 17, [2019] 2 WLR 1033, per Lord Kerr of Tonaghmore JSC 

at [37] to [38]. 

50. The key principles derived from the authorities were conveniently re-stated by 

Nicklin J in Koutsogiannis v The Random House Group Ltd [2019] EWHC 48 (QB) at 

[12]: 

“i)  The governing principle is reasonableness. 

ii)  The intention of the publisher is irrelevant.  

iii)  The hypothetical reasonable reader is not naïve but he is 

not unduly suspicious. He can read between the lines. He can 

read in an implication more readily than a lawyer and may 

indulge in a certain amount of loose thinking but he must be 

treated as being a man who is not avid for scandal and someone 



THE HONOURABLE MRS JUSTICE STEYN DBE 

Approved Judgment 

Sakho v WADA 

 

 

who does not, and should not, select one bad meaning where 

other non-defamatory meanings are available. A reader who 

always adopts a bad meaning where a less serious or non-

defamatory meaning is available is not reasonable: s/he is avid 

for scandal. But always to adopt the less derogatory meaning 

would also be unreasonable: it would be naïve.  

iv)  Over-elaborate analysis should be avoided and the court 

should certainly not take a too literal approach to the task.  

v)  Consequently, a judge providing written reasons for 

conclusions on meaning should not fall into the trap of 

conducting too detailed an analysis of the various passages 

relied on by the respective parties.  

vi)  Any meaning that emerges as the produce of some strained, 

or forced, or utterly unreasonable interpretation should be 

rejected.  

vii)  It follows that it is not enough to say that by some person 

or another the words might be understood in a defamatory 

sense.  

viii)  The publication must be read as a whole, and any 'bane 

and antidote' taken together. Sometimes, the context will clothe 

the words in a more serious defamatory meaning (for example 

the classic "rogues' gallery" case). In other cases, the context 

will weaken (even extinguish altogether) the defamatory 

meaning that the words would bear if they were read in 

isolation (e.g. bane and antidote cases).  

ix)  In order to determine the natural and ordinary meaning of 

the statement of which the claimant complains, it is necessary 

to take into account the context in which it appeared and the 

mode of publication.  

x)  No evidence, beyond publication complained of, is 

admissible in determining the natural and ordinary meaning.  

xi)  The hypothetical reader is taken to be representative of 

those who would read the publication in question. The court 

can take judicial notice of facts which are common knowledge, 

but should beware of reliance on impressionistic assessments of 

the characteristics of a publication's readership.  

xii)  Judges should have regard to the impression the article has 

made upon them themselves in considering what impact it 

would have made on the hypothetical reasonable reader.  

xiii)  In determining the single meaning, the court is free to 

choose the correct meaning; it is not bound by the meanings 



THE HONOURABLE MRS JUSTICE STEYN DBE 

Approved Judgment 

Sakho v WADA 

 

 

advanced by the parties (save that it cannot find a meaning that 

is more injurious than the claimant's pleaded meaning).” 

51. In relation to the third principle, I bear in mind that modern readers should be treated 

as having more discriminating judgment than has often been recognised: see John v 

Times Newspapers Ltd [2012] EWHC 2751 (QB), per Tugendhat J at [19] and Allen v 

Times Newspapers Ltd [2019] EWHC 1235 (QB), per Warby J at [14]. 

52. Mr Santos emphasised that “the Court’s function at a trial such as this is to identify 

‘what is the natural and ordinary meaning of the Article, as it relates to the 

claimant’”:  Spicer v The Commissioner of Police of the Metropolis [2019] EWHC 

1439 (QB), per Warby J at 15 (emphasis added). 

53. As Warby J said in Allen at [16]: 

“In the light, in particular, of principles (v) to (x) and (xii), it is 

common practice among judges dealing with issues of meaning 

in defamation claims to read the article complained of and form 

a provisional view about their meaning, before turning to the 

parties’ pleaded cases and the arguments about meaning.” 

54. That is the approach I have taken to this trial of meaning. I read the Emails and the 

Articles before turning to the parties’ skeleton arguments, pleadings or any other 

documents. 

The Telegraph Email 

55. On 23 August 2016, Ben Rumsby of The Telegraph asked Ben Nichols whether 

WADA was appealing the Sakho case. Mr Nichols replied that WADA “reviewed the 

case, but decided not to appeal”. Mr Rumsby sent a further email asking, “Where 

does this leave your position on the substance he took, you clearly thought it should 

be banned. Will you have to review that position in the light of this?” 

56. In response, Mr Nichols sent The Telegraph Email, which is in these terms: 

“With the support of its List Expert Group, WADA thoroughly 

reviewed the full [Sakho] case file along with recently 

published articles on higenamine. WADA supported the List 

Expert Group’s unanimous view that higenamine is a beta2-

agonist and does indeed fall within the S3 class of the 

Prohibited List. 

However, after careful review of the specific circumstances of 

the case, WADA decided not to appeal. Mr. Sakho had already 

served a provisional suspension of 1 month and, given the 

circumstances of the case, it is uncertain whether a significantly 

higher sanction would have been justified and obtained based 

on the Code and, more specifically, Mr. Sakho’s degree of 

fault. 



THE HONOURABLE MRS JUSTICE STEYN DBE 

Approved Judgment 

Sakho v WADA 

 

 

Regarding possible legal action, you would need to speak to the 

club or player.” 

57. Mr Sakho’s pleaded meaning is: 

“The First Claimant was guilty of culpably and/or recklessly 

taking a prohibited, performance-enhancing substance which 

fell within the S3 class of the World Anti-Doping Agency’s 

Prohibited List, in breach of the WADA Code, and his conduct 

and degree of fault was such that justified a sanction of at least 

one month’s suspension, and possibly a significantly higher 

sanction.” 

58. WADA’s pleaded meaning is: 

“the First Claimant was guilty of taking Higenamine, a 

prohibited substance which fell within the S3 class of WADA’s 

Prohibited List, in breach of the WADA Code. However, 

WADA had decided not to appeal UEFA’s decision, as it was 

uncertain if this code violation would justify a sentence of 

significantly more than one month’s suspension based on the 

WADA Code and the First Claimant’s low degree of fault.” 

59. In my judgment, the meaning of The Telegraph email is: 

“The First Claimant was guilty of taking a prohibited, 

performance-enhancing substance which fell within the S3 

class of the World Anti-Doping Agency’s Prohibited List, in 

breach of the WADA Code. However, his low degree of fault 

was such that it was uncertain whether it would justify more 

than the one month’s suspension he had already served 

voluntarily.” 

60. I have accepted the claimant’s submission that the natural and ordinary meaning 

includes the fact that the substance Mr Sakho took was “performance-enhancing”. 

Although the hypothetical reasonable reader may well be aware that a sportsman, 

such as Mr Sakho, would be tested not only for performance-enhancing substances 

but also for illegal drugs (such as cannabis), the reader would be highly likely to infer 

that a substance called higenamine, which is described as a beta-2-agonist, and is on 

WADA’s Prohibited List, is a performance-enhancing substance. 

61. I have not accepted the claimant’s inclusion of the words “culpably and/or recklessly” 

or the way in which the claimant describes the level of fault. The hypothetical 

reasonable reader, with some interest in sport, would not need any detailed knowledge 

of disciplinary proceedings to be aware that a suspension of a professional 

sportsperson for one month for taking a performance-enhancing drug is a minimal 

sanction, indicating a low degree of fault. 

The Guardian Email 



THE HONOURABLE MRS JUSTICE STEYN DBE 

Approved Judgment 

Sakho v WADA 

 

 

62. The Guardian Email, which was sent by Mr Nichols to Sean Ingle of The Guardian 

on 20 April 2017, was in these terms: 

“We read your article earlier about higenamine and the Sakho 

case: 

https://www.theguardian.com/football/2017/apr/20/mamadou-

sakho-liverpool-positive-test-uefa-wada 

Here is our response, should you wish to incorporate this: 

Higenamine has been considered prohibited ever since the 2004 

Prohibited List, however it was expressly named (for the first 

time) on the 2017 List as an example of a selective and non-

selective beta-2-agonist. 

With regards to the case of Mr Mamadou Sakho, WADA, with 

the support of its List Expert Group, thoroughly reviewed the 

full case file along with recently published articles on 

higenamine. WADA supported the List Expert Group’s 

unanimous view that higenamine is a beta-2-agonist and does 

indeed fall within the S3 class of the Prohibited List. It was 

decided, however, after careful review of the specific 

circumstances of the case, that WADA not lodge an appeal. 

Whilst higenamine has been considered prohibited since 2004, 

its prevalence within dietary supplements has surfaced more 

recently. Therefore, in early August 2016, WADA requested its 

network of accredited laboratories to implement systematic 

testing for higenamine; although it is clear that some 

laboratories already conducted routine testing for higenamine 

before this date.” 

63. Mr Sakho’s pleaded meaning is: 

“The First Claimant was guilty of culpably and/or recklessly 

taking a prohibited, performance-enhancing substance which 

had been prohibited since 2004 and fell within the S3 class of 

the World Anti-Doping Agency’s Prohibited List, in breach of 

the WADA Code, and his conduct merited a finding of guilt 

and a sanction.” 

64. WADA’s pleaded meaning is: 

“the First Claimant was guilty of taking Higenamine, a 

prohibited substance which fell within the S3 class of WADA’s 

Prohibited List, in breach of the WADA Code.” 

65. In my judgment, the meaning of The Guardian Email is:  

“The First Claimant was guilty of taking a prohibited, 

performance-enhancing substance which had been prohibited 

https://www.theguardian.com/football/2017/apr/20/mamadou-sakho-liverpool-positive-test-uefa-wada
https://www.theguardian.com/football/2017/apr/20/mamadou-sakho-liverpool-positive-test-uefa-wada


THE HONOURABLE MRS JUSTICE STEYN DBE 

Approved Judgment 

Sakho v WADA 

 

 

since 2004 and fell within the S3 class of the World Anti-

Doping Agency’s Prohibited List, in breach of the WADA 

Code. This conduct was culpable.” 

66. For the reasons I have given above in respect of The Telegraph Email, I consider that 

the hypothetical reasonable reader would readily infer that the substance taken was 

performance-enhancing. The combination of the reference to higenamine having been 

prohibited since 2004, and the lack of any indication that the “specific circumstances” 

referred to concerned lack of, or a low degree of, fault on the claimant’s part, would 

imply to the hypothetical reasonable reader that the claimant’s conduct was culpable. 

The additional words “and his conduct merited a finding of guilt” are superfluous and, 

in my view, the hypothetical reasonable reader would not read this email as saying 

anything about what, if any, sanction was merited. 

The Telegraph Article 

67. The headline of The Telegraph Article published on 23 August 2016 states: 

“Exclusive: Mamadou Sakho cleared of being a drugs cheat 

after the World Anti-Doping Agency choose not to appeal Uefa 

verdict.” 

68. Under a photograph of the claimant, there is a photo caption which says: 

“Wada has left itself open to being sued by Sakho and 

Liverpool over the extraordinary chain of events.” 

69. The article is in these terms: 

“The threat of Mamadou Sakho serving a full drugs ban was 

lifted once and for all on Tuesday night 

(http://www.telegraph.co.uk/football/2016/07/08/liverpool-

defender-mamadou-sakho-cleared-by-uefa-after-doping-ca/) 

after the World Anti-Doping Agency confirmed it had chosen 

not to appeal against Uefa’s decision to absolve him of taking a 

banned substance. 

Wada left itself open to being sued by Sakho and Liverpool 

over the extraordinary chain of events which led to the France 

defender missing last season’s Europa League final and 

European Championship. 

Telegraph Sport exclusively revealed last month that the 

agency was reviewing the decision by Uefa’s control, ethics 

and disciplinary body to clear Sakho, with a view to lodging a 

possible appeal. On Tuesday night, it finally confirmed it had 

chosen not to do so, despite standing by its position that the 26-

year-old had taken a banned substance. 

The outcome of the Sakho case threatens to shatter confidence 

in Wada’s ability to lead the fight against drugs in sport, the 

http://www.telegraph.co.uk/football/2016/07/08/liverpool-defender-mamadou-sakho-cleared-by-uefa-after-doping-ca/
http://www.telegraph.co.uk/football/2016/07/08/liverpool-defender-mamadou-sakho-cleared-by-uefa-after-doping-ca/


THE HONOURABLE MRS JUSTICE STEYN DBE 

Approved Judgment 

Sakho v WADA 

 

 

credibility of its science department already in question over its 

handling of the Meldonium debacle.  

A source close to the Sakho proceedings told Telegraph Sport 

last month: “The way in which Wada managed this case is 

unacceptable, absolutely unacceptable.” 

Wada was said to have intervened in the case after the player 

tested positive for a substance called Higenamine following the 

second leg of Liverpool’s Europa League tie against 

Manchester United on March 17. 

The prosecution collapsed after the end of last season when his 

lawyer, world-renowned specialist Mike Morgan, demonstrated 

to Uefa’s satisfaction that the science that could reasonably 

lead Wada to class Higenamine as a banned substance – a so-

called beta2-agonist – was not robust. 

Sakho had already served a voluntary provisional ban at that 

stage, including missing the Europa League final, while France 

did not select him for the Euros. 

A Wada spokesman said on Tuesday night: “With the support 

of its List Expert Group, Wada thoroughly reviewed the full 

case file along with recently published articles on Higenamine. 

Wada supported the List Expert Group’s unanimous view that 

Higenamine is a beta2-agonist and does indeed fall within the 

S3 class of the Prohibited List. 

“However, after careful review of the specific circumstances of 

the case, Wada decided not to appeal. Mr. Sakho had already 

served a provisional suspension of one month and, given the 

circumstances of the case, it is uncertain whether a significantly 

higher sanction would have been justified and obtained based 

on the [Wada] Code and, more specifically, Mr. Sakho’s degree 

of fault.”” 

70. Two further photographs within the article bear the captions: “Sakho was forced to sit 

out Liverpool’s Europa League final and the Euros” and “Sakho tested positive after 

Liverpool’s Europa League clash with Man Utd”. 

71. The claimant contends that the meaning of The Telegraph Article is materially the 

same as the meaning of The Telegraph Email. Mr Santos submitted that there is no 

basis for reducing the Chase level given that the email is reproduced and it is a self-

contained statement by WADA, the world’s leading anti-doping authority, which 

creates and oversees the Prohibited List. He also objected to WADA’s meanings on 

the basis that they focus on what the Article says about WADA, whereas the task is to 

consider the natural and ordinary meaning of the Article, as it relates to the claimant. 

72. WADA’s pleaded meaning is: 



THE HONOURABLE MRS JUSTICE STEYN DBE 

Approved Judgment 

Sakho v WADA 

 

 

“in spite of the fact that UEFA had acquitted the First Claimant 

and rejected the science behind WADA’s classification of 

Higenamine as a banned substance, there were reasonable 

grounds to suspect that the First Claimant was guilty of taking 

Higenamine, a prohibited substance which fell within the S3 

class of WADA’s Prohibited List, in breach of the WADA 

Code. However, WADA had decided not to appeal UEFA’s 

decision, as it was uncertain if this Code violation would justify 

a sentence of significantly more than one month’s suspension 

based on the WADA Code and the First Claimant’s low degree 

of fault.” 

73. However, in his oral submissions, Mr Vassall-Adams submitted that WADA’s 

pleaded meaning is too high. WADA has pleaded a Chase level 2 meaning 

(“reasonable grounds to suspect”), whereas the overall thrust of the article is that Mr 

Sakho is in the clear, which he submitted would be better reflected by a Chase level 3 

meaning (“grounds to investigate”).  

74. I agree with the claimant that WADA’s meaning does not focus sufficiently on the 

meaning of the words as they relate to the claimant. But the claimant’s meaning fails 

to recognise that the words complained of have to be read in the context of the whole 

article, the essential thrust of which asserts that the claimant has been 

cleared/absolved. The statement of WADA’s position at the end of the article comes 

across as an attempt by a litigant whose case fell apart at the hearing to justify the 

stance it had taken. 

75. In my judgment, the meaning of The Telegraph Article is: 

“The First Claimant has been absolved of taking a prohibited, 

performance-enhancing substance after a positive test gave rise 

to grounds to investigate whether he had done so. WADA 

maintains that the substance he took falls within a class which 

is on the Prohibited List, but when their position was tested it 

failed to stand up to scrutiny and WADA are not appealing the 

verdict.” 

The Guardian Article 

76. The Guardian Article published on 20 April 2017 bears the headline “Uefa slams 

Wada over incorrect handling of Mamadou Sakho’s drug test”. Under this the brief 

summary states: “Liverpool defender tested positive for substance not on Wada 

banned list. Report describes ‘gaps in communication’ at world anti-doping agency”. 

77. The article continues: 

“Uefa has heavily criticised the World Anti-Doping Agency for 

wrongly flagging up a positive drugs test by the Liverpool 

defender Mamadou Sakho after he took a fat-burner without the 

club’s knowledge last year. 



THE HONOURABLE MRS JUSTICE STEYN DBE 

Approved Judgment 

Sakho v WADA 

 

 

Sakho, who is now on loan at Crystal Palace, was suspended at 

the end of April 2016 after testing positive for higenamine 

following the second leg of Liverpool’s Europa League last-16 

tie against Manchester United the previous month. However, in 

early June Uefa’s disciplinary body absolved Sakho of taking a 

performance-enhancing drug and on Thursday European 

football’s governing body went further still, releasing a 

damning report point out that higenamine is not specifically 

listed on Wada’s prohibited list. 

The report also suggested there are significant doubts among 

experts about whether higenamine is among a group known as 

B2-agonists, all of which are banned by Wada – and pointed 

out that Wada’s laboratories do not routinely test for the 

substance and if Sakho’s sample had been handled by the 

Lausanne laboratory and not Cologne’s then it would not have 

been tested for higenamine. 

The Uefa report added: “Higenamine is not expressly 

mentioned by name on Wada’s prohibited list. The fact that the 

Cologne laboratory tested for higenamine but had to check with 

Wada before making a determination indicates a problem, as 

does the fact that the Lausanne laboratory does not test for 

higenamine at all. 

“In this regard, Dr Saugy [giving evidence] explained that he 

has not received any formal instruction from Wada to test for 

higenamine and explained that the Lausanne laboratory would 

not start testing for higenamine until such communication is 

received.” 

It continued: “The onus is clearly on Wada to communicate to 

its laboratories what is and what is not on the prohibited list. 

There are clearly gaps in communication with regard to 

higenamine, something which also tends to support the 

suggestion that Wada’s own internal procedure and analysis in 

respect of this substance is incomplete.” 

Sakho was suspended by Liverpool when Jürgen Klopp, their 

manager, and the club’s owner, Fenway Sports Group, agreed it 

would be prudent to omit him from games while the 

investigation commenced, and he was then provisionally 

suspended by Uefa. Among the games he missed was the 

Europa League final, which Liverpool lost 3-1 to Sevilla after 

leading at half-time, and he was also omitted from France’s 

squad for Euro 2016. 

At the time Michele Verroken, Director of Sporting Integrity 

and formerly in charge of anti-doping in the UK, said she 

advised athletes against using any substances described as fat-

burners. “What is causing that fat to burn is that these 



THE HONOURABLE MRS JUSTICE STEYN DBE 

Approved Judgment 

Sakho v WADA 

 

 

supplements contain a form of stimulant,” she said. “They are 

not regulated products. It’s just too big a risk. I warn against 

any weight-loss products. It’s probably going to be a 

prohibitive supplement.” 

Sakho fell out with Klopp having been sent home from a pre-

season tour for reporting late for a series of team meetings 

during the trip to the United States, after which he was accused 

of displaying “a lack of respect”. But having missed the early 

part of the season with an achilles injury he has prospered after 

joining Palace in January. 

However Wada spokesman Ben Nichols insisted that many of 

Uefa’s criticisms were misplaced. “Higenamine has been 

considered prohibited ever since the 2004 Prohibited List, 

however it was expressly named [for the first time] on the 2017 

List as an example of a selective and non-selective beta-2-

agonist. 

With regards to the case of Mr Mamadou Sakho, Wada, with 

the support of its List Expert Group, thoroughly reviewed the 

full case file along with recently published articles on 

higenamine. Wada supported the List Expert Group’s 

unanimous view that higenamine is a beta-2-agonist and does 

indeed fall within the S3 class of the Prohibited List. It was 

decided, however, after careful review of the specific 

circumstances of the case, that Wada not lodge an appeal.” 

He added: “Whilst higenamine has been considered prohibited 

since 2004, its prevalence within dietary supplements has 

surfaced more recently. Therefore, in early August 2016, Wada 

requested its network of accredited laboratories to implement 

systematic testing for higenamine; although, it is clear that 

some laboratories already conducted routine testing for 

higenamine before this date.”” 

78. The claimant took the same position in respect of The Guardian Article as he did in 

respect of The Telegraph Article (see paragraph 71 above), contending that The 

Guardian Article bears the same meaning as The Guardian Email. 

79. WADA’s pleaded meaning is: 

“In spite of the fact that UEFA had acquitted the First Claimant 

and seriously criticised WADA for classifying Higenamine as a 

banned substance and WADA had decided not to appeal 

UEFA’s decision, there were reasonable grounds to suspect that 

the First Claimant was guilty of taking Higenamine, a 

prohibited substance which fell within the S3 class of WADA’s 

Prohibited List, in breach of the WADA Code.” 



THE HONOURABLE MRS JUSTICE STEYN DBE 

Approved Judgment 

Sakho v WADA 

 

 

80.  Mr Vassall-Adams’ oral submissions in respect of The Telegraph Article (see 

paragraph 73 above) applied equally to The Guardian Article and I have taken the 

same approach in respect of both Articles. 

81. In my judgment, the meaning of The Guardian Article is: 

“The First Claimant has been absolved of taking a prohibited, 

performance-enhancing substance after a positive drugs test 

was wrongly flagged up. Grounds to investigate arose when the 

First Claimant took a fat-burner which resulted in one of 

WADA’s laboratories finding he had higenamine in his system. 

However, the substance is not specifically named on the 

Prohibited List or consistently tested for by the laboratories and 

even the experts were unsure whether it falls within a 

prohibited class. WADA maintains that the substance the First 

Claimant took has been on the Prohibited List since 2004, but it 

is not appealing.” 

E. Conclusions 

82. For the reasons I have given, I have determined the meanings of both the Emails and 

the Articles, as set out in paragraphs 59, 65, 75 and 81 above. 


