
 

 
 

Neutral Citation Number: [2019] EWHC 2122 (Ch) 
 

Case No: VARIOUS AS ON THE REGISTER 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 

BUSINESS AND PROPERTY COURTS OF ENGLAND AND WALES 

BUSINESS LIST (ChD) 

Royal Courts of Justice, Rolls Building 

Fetter Lane, London, EC4A 1NL 

 

Date: 02/08/2019 

 

Before : 

 

MR JUSTICE MANN 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Between : 

 

 VARIOUS 3
RD

 WAVE CLAIMANTS Claimants/ 

Respondents 

 - and -  

 MGN LIMITED Defendant/ 

Applicant 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 

David Sherborne and Julian Santos (instructed by Shoosmiths LLP and Clintons Solicitors) 

for the Claimants/Respondents 

Richard Spearman QC and Richard Munden (instructed by RPC LLP) for the 

Defendant/Applicant 

 

Hearing dates: 5
th
 & 6

th
 June 2019 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Approved Judgment 
I direct that pursuant to CPR PD 39A para 6.1 no official shorthand note shall be taken of this 

Judgment and that copies of this version as handed down may be treated as authentic. 

 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

1 

Mr Justice Mann  

MGN STRIKEOUT JUDGMENT 

 

Introduction 

 

1. This is a combined summary judgment and strikeout application made by the defendant 

in this managed litigation in which large numbers of individuals sue the defendant for 

invasions of their privacy by unlawful information gathering.  The prime techniques of 

unlawful information gathering alleged against the defendant are voicemail interception 

(“phone hacking”) and instructing private investigators to obtain information such as 

phone records, credit card details, car registration details and other private information.  

The general activities have been the subject of my prior judgment in Gulati and others v 

MGN Ltd [2015] EWHC 1482 (Ch) to which reference should be made for further 

background.   

 

2. The litigation has proceeded in waves, in which timetables operate in relation to cases 

gathered within a given current period, with later cases being stayed until the preceding 

wave has been dealt with.  So far large numbers of cases have settled, with only 8 ever 

having been tried (in the Gulati trial).  The settlement dynamic is very important to the 

proper management of this litigation.   The defendant has often said that it will settle all 

justifiable claims and various steps in the action (such as a regime for early disclosure) 

have been devised in order to facilitate settlement. 

 

3. The damages claims of the claimants in this case centre on two matters - the publication 

of articles as a result of unlawful information gathering, and the invasion of privacy from 

the unlawful information activities themselves.  Both were held by me in Gulati to give 

rise to damages claims, that is to say a claimant is entitled to claim damages in respect of 

the unlawful information gathering and phone hacking of themselves, whether or not a 

published article results, and for the published article as well if it contains or is founded 

in wrongfully acquired private information (making adjustments to make sure that there 

is no double counting).  Typically, the pleaded cases of claimants claim both types of 

damage. 

 

4. The present applications turned primarily on the content of pleaded articles.  The number 

of articles pleaded by claimants varies from between 10 or 20, to, in some cases, many 

dozens.  The principal difference between cases in the current Wave (Wave 3) and the 

cases that were dealt with in the Gulati decision is that in the latter case the defendant 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

2 

accepted that (in respect of practically all the articles in dispute) the articles contained 

private information and that that private information was the result of unlawful 

information gathering.  In later cases the posture of the defendant has changed.  It 

disputes that many articles contain private information, and it disputes, or at least does 

not accept, that the articles were the result of unlawful information gathering.  In the 

normal run of litigation those key areas of dispute would be dealt with at a trial.  

However, the defendant maintains that many articles are articles in respect of which there 

cannot realistically be said to be a claim, on the footing that either the articles manifestly 

do not contain private information and/or the claimants will not be able to prove that the 

articles were published as a result of unlawful information gathering, principally on the 

basis that the information in the articles was the subject of prior publication in other mass 

circulation media. 

 

5. In these applications the defendant seeks to demonstrate that in relation to a large number 

of articles in the interests of what it would describe as proper case management.  It 

complains that claimants tend to plead what it regards as hopeless articles (alongside 

articles which do not attract that adjective) and those articles run up costs unnecessarily 

and get in the way of the settlement process.  It says that in order to deal with the claims, 

once the articles are pleaded the defendant has to carry out its own researches and it 

finds, as it says the claimants could find, that the content of some articles were the subject 

of prior publication, and ought never to have been pleaded as resulting from unlawful 

information gathering.  The exercise of the defendant having to research those matters for 

itself is said to increase costs unnecessarily and take time, effort and delay, and 

negotiating about the hopeless articles adds further complexity to settlement negotiations.  

The principal objects of complaint are articles pleaded by one of the several solicitors’ 

firms who act for claimants.  The accusation of pleading clearly hopeless articles is not 

levelled against all solicitors.  The defendant seeks to bring about a situation in which 

such articles are no longer pleaded so that the dispute can be concentrated on what the 

defendant would say are properly arguable articles.     

 

6. In order to achieve that end the defendant brings the present applications.  Their original 

object was to demonstrate its point by taking a sample of 50 articles, taken as samples 

from a wide range of claimants, and to make its point in relation to those articles.  As a 

matter of case management it seemed to me that that was an unnecessary number of 

articles to take, at least in the first instance, in order to make the point.  Accordingly, last 

December, when the matter was originally going to come on for hearing, I required the 

defendant (at a directions hearing) to reduce the number of articles to 20, which I 

considered to be a reasonable number for the defendant to take in order to make good its 

point that there was a problem.  For reasons I do not need to go into, the matter was not 

heard at that point and it comes on now for hearing, some six months later.  As will 

appear, when I saw how the case was developed, I felt able to reduce a consideration of 

the point, at least initially, to 10 articles chosen by the defendant.  I considered that those 

10 articles ought to suffice to enable the defendant to make its point on the poverty of any 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

3 

pleading, though it would not necessarily demonstrate the scale of the problem.  

Questions of scale could come later.  In the end it transpired that even taking 10 articles 

took up a large part of the time which had originally been allocated to dealing with 20.   

 

The point of the applications 

 

7. The applications before me are unusual in that they are test applications.  That was the 

case even when there were 50 of them.  The defendant seeks to make its point in relation 

to the sample articles without saying that the articles in question are all those which 

currently offend.  The question inevitably arises as to what should be done if the 

defendant succeeds.  If the defendant succeeds on the sample articles that does not, of 

itself, have any effect on existing pleaded articles outside the scope of the samples, which 

would then need to be dealt with separately.  Obviously it would not have any direct 

effect on cases yet to be pleaded.  One therefore has to wonder what the point of the 

exercise is.  That was not developed at the time I gave directions for the hearing of the 

applications, but I did give a strong indication that I would be most unlikely to entertain a 

range of future striking out applications targeting all potentially suspect articles in all 

cases, both present and future.  That would be likely to lead to an unacceptable amount of 

interlocutory litigation.  If it would not deal with all existing pleadings, or future 

pleadings, on a clear basis, then one has to ask what the point of the exercise would be. 

 

8. The answer to that has not been fully addressed, and I did not require that to be done 

before I heard the application, although I confess to having misgivings all along as to 

where the process might lead.  Since it seemed to me to be so unlikely that it would be 

justifiable to allow a series of detailed striking out applications on a number of articles on 

a claimant by claimant basis, it was not immediately apparent what useful result could be 

achieved by considering a more limited number of instances (whether 10, 20 or 50) in an 

application such as the present.  However, it did not seem to me to be right, without 

considering the substance of the application at all, to refuse to consider the defendant’s 

complaints at all.  As Mr Spearman QC for the defendant said, if there is a serious 

problem then it would be very unfortunate if it could not be addressed by case 

management or otherwise.  There is something in that. 

 

9. Accordingly, with some misgivings about the wisdom of the expenditure of time and 

effort involved, I allowed the application to proceed so that it could be determined 

whether there was anything in it and, if so, whether useful work could be done in relation 

to other articles and other cases (both present and future), particularly with a view to the 

settlement dynamic of the litigation.  

 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

4 

  



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

5 

 

Normal principles of striking out/summary judgment 

 

10. I do not need to dwell much on this point.  Nor do I need to dwell on the technical 

differences between striking out under CPR 3.4(2) and summary judgment under CPR 

24.  Each side rounded up some of the usual suspects in terms of the applicable 

authorities, and emphasised the principles which benefited them.  Thus, for example, the 

claimants emphasised the undesirability of having a mini-trial (which they said the 

present application was) and the justification of taking a case to trial so that the court has 

the full picture on the basis of full evidence; and the defendant emphasised the need for a 

court to address the questions put before it as to the real prospects of success for any 

given part of the claim so that a bad claim can be disposed of at an early stage.  It suffices 

for me to set out the principal authorities which I consider express the principles which 

are most useful to the present applications.  I can confine myself to the following 

citations. 

 

11. So far as summary judgment is concerned it is appropriate to proceed on the basis set out 

by Lewison J in Easyair Ltd v Opal Telecom Ltd [2009] EWHC 339 (Ch):    

 
15 … i) The court must consider whether the claimant has a "realistic" as 

opposed to a "fanciful" prospect of success: Swain v Hillman [2001] 1 All ER 91 ; 

ii) A "realistic" claim is one that carries some degree of conviction. This means a 

claim that is more than merely arguable: ED & F Man Liquid Products v Patel 

[2003] EWCA Civ 472 at [8]; 

iii) In reaching its conclusion the court must not conduct a "mini-trial": Swain v 

Hillman; 

iv) This does not mean that the court must take at face value and without analysis 

everything that a claimant says in his statements before the court. In some cases it 

may be clear that there is no real substance in factual assertions made, particularly if 

contradicted by contemporaneous documents: ED & F Man Liquid Products v Patel 

at [10]; 

v) However, in reaching its conclusion the court must take into account not only the 

evidence actually placed before it on the application for summary judgment, but also 

the evidence that can reasonably be expected to be available at trial: Royal Brompton 

Hospital NHS Trust v Hammond (No 5) [2001] EWCA Civ 550; 

vi) Although a case may turn out at trial not to be really complicated, it does not 

follow that it should be decided without the fuller investigation into the facts at trial 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

6 

than is possible or permissible on summary judgment. Thus the court should hesitate 

about making a final decision without a trial, even where there is no obvious conflict 

of fact at the time of the application, where reasonable grounds exist for believing 

that a fuller investigation into the facts of the case would add to or alter the evidence 

available to a trial judge and so affect the outcome of the case: Doncaster 

Pharmaceuticals Group Ltd v Bolton Pharmaceutical Co 100 Ltd [2007] FSR 63; 

vii) On the other hand it is not uncommon for an application under Part 24 to give 

rise to a short point of law or construction and, if the court is satisfied that it has 

before it all the evidence necessary for the proper determination of the question and 

that the parties have had an adequate opportunity to address it in argument, it should 

grasp the nettle and decide it. The reason is quite simple: if the respondent's case is 

bad in law, he will in truth have no real prospect of succeeding on his claim or 

successfully defending the claim against him, as the case may be. Similarly, if the 

applicant's case is bad in law, the sooner that is determined, the better. If it is possible 

to show by evidence that although material in the form of documents or oral evidence 

that would put the documents in another light is not currently before the court, such 

material is likely to exist and can be expected to be available at trial, it would be 

wrong to give summary judgment because there would be a real, as opposed to a 

fanciful, prospect of success. However, it is not enough simply to argue that the case 

should be allowed to go to trial because something may turn up which would have a 

bearing on the question of construction: ICI Chemicals & Polymers Ltd v TTE 

Training Ltd [2007] EWCA Civ 725. 

12. In Calland v Financial Conduct Authority [2015] EWCA 192 Lewison LJ summarised 

other facets of the inquiry (with reference to other authority) as being the following: 

“ 28 …The fact that some factual or legal questions may be 

disputed does not absolve the judge from her duty to make an 

assessment of the claimant's prospects of success…  

29.  In evaluating the prospects of success of a claim or defence the 

judge is not required to abandon her critical faculties…” 

 

13. Those are really the key principles which I will have to apply.  

 

14. Mr Spearman also relied on Jameel v Dow Jones & Co Inc [2005] QB 946 as justifying 

striking out in this case if the claim is too trivial to be worthy of court and party resources  

to resolve it.  In some instances Mr Spearman did indeed rely on the apparent triviality of 

the privacy allegation as being not worth litigating over.  If it were the case that there was 

such a level of triviality, and if the instance were a standalone case without the alleged 

context of serial infringements which are alleged by the claimants then the point might 

arise.  However, none of the cases have that quality.   The allegations are made as part of 

a pattern, and it may be (I do not need to decide it in any given case) that apparently 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

7 

trivial cases have a signficance as part of a pattern so that, even though they might not 

justify significant sums in damages, the pattern is important for wider claims made by the 

claimant in question.  So the role of Jameel may be rather less significant in this sort of 

litigation.  

 

15. Having said that, I bear in mind the fact that it is said that in some cases the alleged 

private matter is so trivial as not to attract privacy at all.  That is a different point.  Were 

that to be the case there would be a case for striking out or summary judgment on the 

basis that damages could not be claimed for the article at all.  It would not be simply that 

the article was not worth suing on; such a case would be an instance of an article that 

could not, in law, be sued on (or not without more).  I bear that distinction in mind. 

 

16. Since it is unnecessary to distinguish  between summary judgment and striking out for the 

purposes of these applications, any reference hereafter to the one should be taken to 

include the other. 

 

Relevant aspects of the law of privacy 

 

17. There were various common themes relating to the law of privacy running through the 

attacks on the various articles, extracted from a number of authorities.  In this section of 

this judgment I shall set out the basic principles which I find to be applicable, though 

when considering some of the articles I shall have to consider some aspects of the law 

again in order to consider what is said to be the proper application of the law to the 

particular facts.  In considering the legal points that arise I bear in mind that an 

application of this nature is unlikely to be an appropriate vehicle for deciding legal 

subtleties, especially where the subtleties arise out of particular facts of uncertain scope. 

 

18.  Whether a person has a reasonable expectation of privacy under Article 8 of the Human 

Rights Convention, enacted in the Human Rights Act 1998,  in relation to a given activity 

or disclosure is dependent on all the circumstances of the case.  The position can now be 

taken to be that set out in Murray v Express Newspapers [2009] Ch 481 (and followed or 

approved in several cases thereafter):   

 
“35.  In these circumstances, so far as the relevant principles to be 

derived from Campbell v MGN Ltd [2004] 2 AC 457 are 

concerned, they can we think be summarised in this way. The first 

question is whether there is a reasonable expectation of privacy. 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

8 

This is of course an objective question. The nature of the question 

was discussed in Campbell v MGN Ltd . Lord Hope emphasised 

that the reasonable expectation was that of the person who is 

affected by the publicity. He said, at para 99:  

 
“The question is what a reasonable person of ordinary sensibilities 

would feel if she was placed in the same position as the claimant 

and faced with the same publicity.”  

 
We do not detect any difference between Lord Hope's opinion in 

this regard and the opinions expressed by the other members of the 

appellate committee.  

 
36.  As we see it, the question whether there is a reasonable 

expectation of privacy is a broad one, which takes account of all 

the circumstances of the case. They include the attributes of the 

claimant, the nature of the activity in which the claimant was 

engaged, the place at which it was happening, the nature and 

purpose of the intrusion, the absence of consent and whether it was 

known or could be inferred, the effect on the claimant and the 

circumstances in which and the purposes for which the information 

came into the hands of the publisher.” 

 

19. In making an assessment of whether there is a legitimate expectation of privacy the court 

may have to assess whether information is too trivial to attract protection - see the 

following passages from Ambrosiadou v Coward [2011] EWCA Civ 409: 

 
“28.  For the claimant, Mr Richard Spearman QC understandably 

concentrated on unredacted passages in the latter category, as they 

referred to personal matters. However, to put it at its lowest, the 

Judge was, in my opinion, entitled to take the view that those 

passages contained information of a trivial nature, of a low level of 

personal significance, in respect of which the claimant did not 

really have any expectation of privacy, and which therefore did not 

attract art.8 protection.  

… 

 
30.  In my view, these statements are of a nature which should not 

normally be protected by the courts, because they do not appear to 

contain information in respect of which the claimant had a 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

9 

reasonable expectation of privacy, and, in this case, a judge could 

reasonably have formed such a view. Just because information 

relates to a person’s family and private life, it will not 

automatically be protected by the courts: for instance, the 

information may be of slight significance, generally expressed, or 

anodyne in nature. While respect for family and private life is of 

fundamental importance, it seems to me that the courts should, in 

the absence of special facts, generally expect people to adopt a 

reasonably robust and realistic approach to living in the 21st 

century.”  

 

20. The same point is made in McKennitt v Ash [2008] QB 73 at para 12.  I am invited to 

apply this principle to some of the articles which are the subject of the present 

applications.  However, it must be applied with care because apparent triviality, taking a 

particular item in isolation, may not be a complete answer.  In McKennit v Ash at para 22 

the Court of Appeal approved the cautious approach of Eady J at first instance in giving 

protection to what might seem, in isolation, not particularly significant aspects of home 

decoration and furnishing.   And in Browne v Associated Newspapers Ltd [2008] QB 103 

the Court of Appeal said: 

 
“33.  The nature of the relationship is of considerable importance. 

For example, the mere fact that the piece of information can be 

regarded as trivial does not seem to us to be decisive against 

answering Lord Nicholls's question [namely, whether, on the 

disclosed facts, the claimant had a reasonable expectation of 

privacy - see para 32]  in the affirmative. As the passage quoted 

above from para 135 of Eady J's judgment in McKennitt v Ash 

[2006] EMLR 178 shows, it may or may not be. We agree with the 

general proposition advanced by Ms Sharp that the question 

whether any particular piece of information qualifies as private and 

the claimant has a reasonable expectation of privacy in respect of 

it, requires a detailed examination of all the circumstances on a 

case by case basis. The circumstances include the nature of the 

information itself and the circumstances in which it has been 

imparted or obtained. We will return to this consideration in the 

context of the facts.” 

 

21. As will become apparent, one of the factors relied on by the defendant in many of these 

applications is a prior publication of what is said to be the same information.  It is said 

that a privacy claim cannot be maintained in those circumstances.  In considering that 

claim it is necessary to have in mind that in a privacy case, unlike a confidentiality case, 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

10 

privacy is not necessarily lost by a prior revelation of the same material.  In PJS v News 

Group Newspapers Ltd [2016] AC 1081 Lord Neuberger said: 

 
“57.  If PJS's case was simply based on confidentiality (or 

secrecy), then, while I would not characterise his claim for a 

permanent injunction as hopeless, it would have substantial 

difficulties. The publication of the story in newspapers in the 

United States, Canada, and even in Scotland would not, I think, be 

sufficient of itself to undermine the claim for a permanent 

injunction on the ground of privacy. However, the consequential 

publication of the story on websites, in tweets and other forms of 

social network, coupled with consequential oral communications, 

has clearly resulted in many people in England and Wales knowing 

at least some details of the story, including the identity of PJS, and 

many others knowing how to get access to the story. There are 

claims that between 20% and 25% of the population know who 

PJS is, which, it is fair to say, suggests that at least 75% of the 

population do not know the identity of PJS, and presumably more 

than 75% do not know much if anything about the details of the 

story. However, there comes a point where it is simply unrealistic 

for a court to stop a story being published in a national newspaper 

on the ground of confidentiality, and, on the current state of the 

evidence, I would, I think, accept that, if one was solely concerned 

with confidentiality, that point had indeed been passed in this case.  

58.  However, claims based on respect for privacy and family life 

do not depend on confidentiality (or secrecy) alone. As Tugendhat 

J said in Goodwin v News Group Newspapers Ltd [2011] EMLR 

27 , para 85, “the right to respect for private life embraces more 

than one concept”. He went on to cite with approval a passage 

written by Dr Moreham in The Law of Privacy and the Media , 2nd 

ed (2011), (eds Warby, Moreham and Christie), in which she 

summarised “the two core components of the rights to privacy” as 

“unwanted access to private information and unwanted access to 

[or intrusion into] one's … personal space” —what Tugendhat J 

characterised as “confidentiality” and “intrusion”.  

59.  Tugendhat J then went on to identify a number of cases where 

“intrusion had been relied on by judges to justify the grant of an 

injunction despite a significant loss of confidentiality … 

60.  Perusal of those decisions establishes that there is a clear, 

principled and consistent approach at first instance when it comes 

to balancing the media's freedom of expression and an individual's 

rights in respect of confidentiality and intrusion.” 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

11 

 

22. Whether privacy has effectively been destroyed, or reduced to such an extent to make the 

subsequent publication one which becomes immaterial in intrusion terms, will depend on 

the facts of each case, but the important point is that the prior publication does not 

automatically destroy a privacy claim.  This is made clearer by the judgment of the House 

of Lord in Douglas v Hello! Ltd [2008] 1AC 1 (to use the case’s more familiar parties’ 

names).  At para 255 Lord Nicholls made the position clear: 

 
“255.  As the law has developed breach of confidence, or misuse of 

confidential information, now covers two distinct causes of action, 

protecting two different interests: privacy, and secret 

(“confidential”) information. It is important to keep these two 

distinct. In some instances information may qualify for protection 

both on grounds of privacy and confidentiality. In other instances 

information may be in the public domain, and not qualify for 

protection as confidential, and yet qualify for protection on the 

grounds of privacy. Privacy can be invaded by further publication 

of information or photographs already disclosed to the public. 

Conversely, and obviously, a trade secret may be protected as 

confidential information even though no question of personal 

privacy is involved. This distinction was recognised by the Law 

Commission in its report on Breach of Confidence (1981) (Cmnd 

8388), pp 5–6.” 

 

The same point was made by Eady J in McKennit v Ash at first instance [2006] EMLR 10 

at para 81.   

 

23. One further point taken by Mr Spearman in relation to one of the articles was whether 

there can ever be a right of privacy in relation to something said in open court.  That, he 

said (and as will appear) was sufficient to despatch at least one of the claimed articles in 

the 10 argued before me.   

 

24. As a prima facie position Mr Spearman would seem to be right.  In Khuja v Times 

Newspapers Ltd [2019] AC 187 the Supreme Court considered a claim to restrain the 

reporting of the identification in open court of a man investigated for sexual abuse but 

who was not charged.  He sought the restraint by invoking Article 8.  Lord Sumption 

embarked on a comprehensive analysis of the principle of open justice and restrictions of 

it, and reached the following conclusions about the reporting of open court matters:    

 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

12 

“34(1)   PNM's application is not that the trial should be conducted 

so as to withhold his identity. If it had been, the considerations 

urged by Lord Kerr and Lord Wilson JJSC in their judgments in 

this case, might have had considerable force. But it is now too late 

for that. PNM's application is to prohibit the reporting, however 

fair or accurate, of certain matters which were discussed at a public 

trial. These are not matters in respect of which PNM can have had 

any reasonable expectation of privacy. The contrast between this 

situation and the case where a newspaper responds to a tip-off 

about intensely personal information such as a claimant's 

participation in private drug rehabilitation sessions could hardly be 

more stark … 

 

(3)  The impact on PNM's family life is indirect and incidental, in 

the same way as the impact on the claimant's family life in In re S 

and on M's family life in In re Guardian News and Media Ltd . 

Neither PNM nor his family participated in any capacity at the 

trial, and nothing that was said at the trial related to his family. But 

it is also indirect and incidental in a different and perhaps more 

fundamental sense. PNM is seeking to restrain reporting of the 

proceedings in order to protect his reputation. A party is entitled to 

invoke the right of privacy to protect his reputation but, as I have 

explained, there is no reasonable expectation of privacy in relation 

to proceedings in open court.” 

  

25. To the same effect is the prior case of Crossley v Newsquest (Midlands South) Ltd [2008] 

EWHC 3054 (QB) (Eady J): 

 
“58.  The first question always is whether or not there would be a 

reasonable expectation of privacy. While I would accept that 

ordinarily people may expect their financial affairs to be accorded 

privacy, once information of that kind has entered the public 

domain it may very well be, depending on the particular 

circumstances, that such protection has been lost. Unfortunately, 

once something is mentioned in open court, it is difficult to see 

how there can any longer be such an expectation. The basic rule is 

that anything said in open court may be reported: see e.g. R v 

Arundel Justices, ex parte Westminster Press Ltd [1985] 1 WLR 

708.”  

 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

13 

This is a powerful point, to which I will return when considering the articles to which it 

relates. 

 

General points applicable to various of the articles 

 

26. There are one or two evidential and other matters which are capable of being relevant to 

various of the articles and which it is convenient to gather under one heading so that they 

can be referred to below as necessary. 

 

27. The first is evidence given by two former journalists at the Mirror group, namely Mr Dan 

Evans and Mr Graham Johnson.  They have provided witness statements which give 

evidence as to the use that journalists would or might have made of information gathered 

from phone hacking.  That included using it (and other techniques) to develop new angles 

on a story that had already been published, particularly to find an exclusive angle.  It also 

included those techniques to check a story even if the resulting information was not 

published.   

 

28. Second, the evidence supporting the applications comes from Mr Mathieson, who is the 

partner at RPC, solicitors to the defendant.  He produces documentary material (usually 

articles which precede the offending article) and makes averments, but insofar as he 

proposes sources for a story he does not claim to have done to so on the basis of 

information provided by any journalist involved in it.  He is essentially the producer of 

documentary material and purveyor of inferences, not the conveyer of information from 

individuals.  That is a point frequently relied on by Mr Sherborne. 

 

The relevant claims - form of pleading 

 

29. The individual claims which are the subject of these applications all have a similar 

structural form of pleading, though the details obviously differ.  In order to save having 

to set it out in each case I can summarise it here.  Unless the contrary appears, the 

following description applies to the Particulars of Claim behind all 10 articles. 

 

30. The Particulars start with a description of the parties; then they all have a section which 

describes the “Targeting of the claimant” - basically, a section describing why the 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

14 

claimant was of frequent interest to the tabloids.  There is then a section describing the 

significance of the mobile phone usage of each claimant and of his/her associates 

(persons with whom they frequently dealt by mobile phone, such as friends, relatives or 

business associates), in each case stating the frequent use of voicemail messages.  There 

follows a pleading of privacy for mobile phone communications followed by a section 

entitled “MGN’s widespread and habitual unlawful newsgathering activities”.  Under this 

latter section the claimants plead the use of mobile phone hacking techniques across the 

newspapers in the Mirror group, the use of private investigators and deliberate attempts at 

concealment, by reference to the generic facts found by me in my judgment in the Gulati 

case.   Then there is a section pleading unlawful acts particular to the claimant in 

question, usually in the form of unlawful activities of private investigators and 

interception of mobile phone messages, so far as the claimant can particularise those acts 

before disclosure, before pleading the actual publications relied on.   

 

31. There is then a section headed “Publications in MGN’s newspapers” (or the like) and it is 

necessary to set out some of the relevant paragraphs verbatim (the paragraph numbers 

actually vary slightly from case to case, but the content is the same): 

 
“22.  By way of example of MGN's misuse of his private 

information through the accessing of his voicemail messages 

and/or the blagging or unlawful obtaining of personal information 

relating to him, the Claimant will refer to the articles set out in Part 

C of the Schedule which appeared in MGN's newspapers ("the 

Articles") and which contained private information about the 

Claimant and his private life, as further set out therein. 

 
23.  The Claimant will contend that the Articles were derived from 

or based on or sought to be corroborated by material obtained 

through accessing his voicemails, and would not have been 

published but for the voicemail interception or unlawful obtaining 

of personal information. 

 

24.  The Articles contained the private information set out in Part 

C of the Schedule which the Claimant contends originated from or 

was based on or corroborated by information obtained through 

voicemail interception or the unlawful obtaining of private 

information, as opposed to a legitimate means…" 

 

32. A further paragraph makes it clear "For the avoidance of doubt" that the publication of 

the Articles (as opposed to the unlawful information gathering techniques) was the 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

15 

product of the misuse of private information (deliberately concealed), that it increased the 

distress and damage suffered by unlawful interception of voicemails or obtaining of 

personal information by unlawful means, and as giving rise to a free-standing cause of 

action for misuse of private information in which the circumstances of the publication 

and the information obtained for it were deliberately concealed, both at the time and 

subsequently. 

 

33. The significant point emerging from this way of putting the cases is that there were three 

separate, but related, overall types of infringement of privacy right - first, the unlawful 

information gathering techniques themselves, second, the use of the fruits of those 

activities in the publication of articles, and third the publication of the articles 

themselves.  

 

34. The next section, entitled “Remedies”, pleads that "By reason of the above matters" the 

claimant had suffered considerable distress and the like as a result of the misuse of his 

private information.  The last section is a section on "Concealment" which is not relevant 

to the present applications. 

 

35. I can now turn to the articles.  I shall take them in the order in which they were advanced 

before me.  The numbers given against the articles are the numbers allocated to them for 

the purposes of the litigation.  In order not to clutter up the reasoning in this judgment, 

the text, or the relevant parts of the text, of each article appear in an Appendix to this 

judgment. 

 

John Hartson - Article 50 

 

36. Mr Hartson is a professional footballer and this article is about his receiving a diagnosis 

of testicular cancer.  Its details appear in the Appendix.  In the Schedule to the Particulars 

of Claim the private information said to have been obtained and/or contained in the 

article is pleaded to be:  “Details of the Claimants’ cancer diagnosis”.   The Defence 

denies that this article is the product of unlawful information gathering, and pleads that 

the information was put into the public domain by an interview that he gave to The Sun, 

which was widely reported in The Sun and elsewhere prior to the defendant’s publication, 

on 13th July 2009.  It pleads that there are no “proximate” call data or invoices which 

suggest unlawful activity and the publication took place 3 years after hacking had 

stopped “or was largely cut back”. 

 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

16 

37. The basis of the strikeout/summary judgment application is set out in evidence filed by 

the defendant.  That evidence repeats that the information in the article was put into the 

public domain by the claimant himself, and refers to its appearance in other reports, 

which were more numerous than those pleaded.  The other publications are exhibited, and 

they show similar disclosures, including (in the case of some of them) a statement 

apparently by Mr Hartson’s oncologist, and information attributed to friends and family.  

Based on that considerable amount of detail the defendant maintains the following: 

 
(a)  Mr Hartson had no reasonable expectation of privacy in respect of the 

matters disclosed in the article. 

 

(b)  Mr Hartson has not put any evidence before the court to sufficient to 

establish any real prospect of succeeding on a claim that the contents of the 

article supported a case of unlawful information gathering. 

 

(c)  In his oral submissions Mr Spearman went so far as to suggest that his 

evidence showed that the Mirror article came from the information in the 

preceding articles.  In particular he relied on the stated source of part of the 

material - Glasgow Celtic Football Club’s spokesman and Mr Hartson’s 

oncologist.  He also pointed out that one of the preceding articles (on the 

BBC website) had the same journalist’s byline as the Mirror article (Karl 

Mansfield). 

 

38. Mr Sherborne’s riposte was to point out that the application was not based on any 

positive evidence as to the source of the article, from any journalist or anyone who took 

part in the publication of the story.   Mr Spearman’s case as to the source was in effect 

speculation, and he did not actually have any evidence that the story was put into the 

public domain by Mr Hartson himself.  Through a solicitor, Mr Hartson gave evidence 

that he was far too ill at the time to be able to speak to journalists himself.  He believes 

that his cancer will have been the subject of voicemails left by and for his wife.  In the 

case of the preceding Sun article, Mr Sherborne points out that it contains some remarks 

attributed to a “pal”, which is a known way in which journalists disguise the illegal 

source of information; and that, Mr Sherborne says, undermines the suggestion that all 

the preceding information was put in the public domain by Mr Hartson or others.  

Furthermore, the mere fact that there was information in the public domain did not mean 

that there was not also unlawful activity to further or corroborate the story - see the 

evidence of Mr Johnson and Mr Evans. 

 

39. The pleaded case that Mr Spearman seeks to knock out is the case that this article was 

“derived from or based on or sought to be corroborated by” unlawfully gathered 

information, and that it “originated from or was based on or corroborated by” such 

activity (my emphasis).  The emphasised words mean that it is not a necessary part of the 

claimant’s case that the whole of the articles embodied unlawfully acquired information.  



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

17 

The pleading allows for a different connection, of the kind that Mr Evans and Mr Johnson 

refer to.  It is therefore not an inevitable inference that, since the articles reproduced 

material which had appeared elsewhere, they cannot have been, in any way, the fruit of 

unlawful information gathering. 

 

40. Mr Spearman’s attack on the article can be distilled to two points.  First, that the articles 

can be plainly seen, on the evidence, not to be the fruit of unlawful information gathering 

in the manner pleaded.   Second, there is no privacy in the information because of the 

prior publicity. 

 

41. So far as the first is concerned, there may well be something in the point.  However, it 

would not be fair or right to reach that conclusion on the evidence currently available.  

There is a shortcoming in the defendant’s evidence in that the defendant has not produced 

any positive evidence as to how the article was produced.  No journalist has provided a 

witness statement, and Mr Mathieson (who is not even the main in-house lawyer) has not 

got information from any journalist about the source.  No explanation is given for that 

omission.   He simply produces the prior articles and suggests that their content means 

that the allegedly private information “can … be shown not to have been obtained by 

such [illegal] methods”.  In his third witness statement provided in support of the 

defendant’s application he takes up a challenge made to him on the basis that he has not 

produced any journalist or disclosure evidence to show the actual source of an article and 

he says (para 33): 

 
“It is not necessary to provide disclosure or witness evidence from 

journalists detailing the source of the articles in order to tell that 

the claims that these articles were based on unlawful activity have 

no real prospect of success and should not have been pleaded in the 

first place.  Deploying this evidence now would not only 

exponentially increase the costs of this application but would also 

misunderstand its nature: namely that it is obvious on the face of 

the articles, when considered in the context of what had already 

been published by others, that they are not based on any unlawful 

activity by the Defendant.  In such circumstances, any journalistic 

evidence at this stage would simply lead to more wasted costs and 

wasted Court resources.” 

 

42. I disagree.  It is not safe, at this stage of the proceedings, to find, merely on the basis of 

the production of the prior articles, that unlawful information gathering activities were 

not involved.  In a case such as this the claimant is unlikely to have his or her own 

positive evidence, and will ultimately be dependent on what all the rest of the evidence 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

18 

and the probabilities show.  But that “ultimately” will include, critically, disclosure from 

the defendant, and that has not yet taken place.  Disclosure is obviously relevant, and the 

defendant’s pleading that there are no “proximate invoices” implicitly acknowledges that.  

The worth of that particular averment is, in any event, limited, because the defendant has 

apparently only searched the invoices of a limited number of the private investigators 

who were engaged by the defendant - it might be thought that a proper pleading ought to 

reflect the limited searches actually made, in which case the averment would be of much 

less significance.  The claimant is entitled to have the inquiry carried out on the basis of 

all the evidence, including the fruits of disclosure which might reveal some unlawful 

information gathering.  That is not speculation.  It is a fair implementation of the 

litigation process, if one is inquiring into where the information came from.  At a trial it 

would be relevant to consider the presence or absence of any journalist giving evidence, 

and any explanations given (evidentially) for the absence of such evidence.  To say at this 

stage, as Mr Spearman and Mr Mathieson do, that it can now plainly be shown that on the 

balance of probabilities these articles did not come from unlawful information gathering, 

on the basis of what he produces (and does not produce), is a little ambitious.  It suggests 

a very mini-trial on the basis of very little evidence, which is in no way appropriate on 

these applications.   

 

43. As will appear, this becomes a recurring theme in these applications. 

 

44. It must also be remembered that the claimant’s case does not turn on the reproduction of 

unlawfully acquired information in the offending articles.  It includes an allegation that 

the story was “corroborated” (or “stood up”, in the parlance of this case) by unlawful 

techniques.  That remains a possibility in this case, though it might be thought that the 

prospects are not good. 

 

45. In short, while this does not look to be a particularly strong case of an article arising from 

misuse of private information, it is not possible to dismiss it at this stage on these 

applications.  To do so would be not so much conducting a mini-trial as conducting an 

incomplete trial. 

 

46. For the sake of completeness, I should say that I have taken into account a point made 

generally in relation to all applications by Mr Mathieson in his first witness statement 

provided in support of his applications, namely that even if the claimant were to establish 

that private material contained in the article was obtained or corroborated by unlawful 

information gathering activities, the damages resulting from this separate publication 

would be nil or “derisory”.  Again, there may be a lot to be said for this point, but again it 

is one for trial, and it also has to be observed that the carrying out of the unlawful 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

19 

activities would itself attract damages which would not necessarily be so low even if the 

publication itself added little - again, a matter for trial. 

 

47. Mr Spearman’s next point is that there was no privacy in the information in any event.  

That is because it was put into the public domain by (presumably) those with authority to 

do it, and the extent of the publication has destroyed it in any event.  Once again, at 

present it frankly does not look as though the claimant’s case is too strong on these 

points, but that remains a speculative assessment at the moment and the case is not 

sufficiently clear to justify summary judgment or striking out.  It might be thought to be 

unlikely that a consultant would issue a detailed statement about Mr Hartson’s condition 

(more than one of the prior articles contains attributed quotations) without his consent, 

but that is a matter of evidence, and there is no statement from the consultant.  The 

emanations from friends and family are less clear in terms of the likely authority with 

which they were issued.   All in all, it is not possible to say, with sufficient clarity at this 

stage, that the claim is sufficiently bad and sufficiently obviously doomed to failure to 

justify the remedies sought. 

 

48. I therefore refuse to strike out this article or grant summary judgment in respect of it.  

 

 

Kieron Dyer Article 30 

 

49. Mr Dyer is a well-known professional footballer with an international as well as a club 

career.  His private life was of interest to the tabloid press.  On 5th October 2008 The 

People published an article about the seizure of a car belonging to his sister after a drugs-

related prosecution of her.  The text of the article appears in the Appendix below.  The 

pleaded private information is: “Alleged incident concerning C’s sister”. 

 

50. The pleaded defence is that the information came from a news agency which is said to 

have confirmed that it followed up on a Court report published in the Ipswich Star; there 

are no proximate invoices or call data which support unlawful activity and the date was in 

a period when phone hacking had ceased or largely ceased; the information was not 

private; and the information was entirely in the public domain by virtue of the publication 

of the prior article in the Ipswich Star.  The basis of the summary judgment application is 

that the private information complained of is not that of the claimant, that it had already 

been placed in the public domain by a third party or was aired in open court, and that it 

had been placed in the public domain by other publications. 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

20 

 

51. The other publication was the Ipswich Star on 2nd October 2008, though the article in its 

web version (which is what was in evidence) was said to have been updated on 10th 

March 2010.  The nature of the updating was not clear. 

 

52. Mr Mathieson’s evidence produces the updated article.  It does not produce any evidence 

of supply of information by an agency or the original form of the article; nor does he 

produce (even by hearsay) any evidence of actual sourcing.   

 

53. Evidence filed by Mr Dyer, via his solicitor, refers to evidence of the Mirror newspapers’ 

great interest in him, and references to call data and private investigator invoices which 

suggest unlawful activity was carried out in relation to him, but does not identify any 

particular entries which might be referable to this article.  His solicitor conveys that the 

circumstances of his sister’s conviction and sentence were the subject of phone calls and 

voicemails involving his mother. It is suggested that unlawful activities will have been 

used to boost the story.  

 

54. Mr Sherborne pointed to differences between the article in The People and the article in 

the Ipswich Star.  While most of the information in the former is in the latter, the latter is 

fuller in terms of detail, and lengthier, but the reference to heroin and to ferrying dealers 

is absent from the latter.  That is the sort of material which he says would support the 

notion that at least some information was obtained from elsewhere, that is to say from 

unlawful information gathering (probably voicemail interception).  He emphasised a 

submission that the fact that the information was said to have been aired in open court did 

not necessarily mean it could not be treated as private information for the purposes of this 

action if knowledge of it, or corroboration of it, or a decision to publish it, was derived 

from phone hacking (say).   He also relied heavily on the suggestion that it was not 

sufficiently apparent what actually occurred in open court, so it was not necessarily 

demonstrated that the published information could be justified by being aired in open 

court on the facts, assuming that to be a defence. 

 

55. It seems to me that this article, so far as it is relied on as publishing private information of 

Mr Dyer and as a publication infringing his privacy rights, as a publication taken by 

itself, cannot be relied on in that way.  I reach that decision by combining four factors.  

First, there is the nature of information said to be private; second, there is the question of 

whose privacy would be infringed if the information were private; third, there is the fact 

that I find that the article is likely to have repeated what was said in open court; and 

fourth, if there is any residual privacy after all that, the publication by itself would not 

attract any worthwhile damages worthy of maintaining an action. 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

21 

 

56. So far as the first and second are concerned, the pleaded private information is rather 

general - “Alleged incident concerning the C’s sister”.  While there must be some 

sensible limits as to the degree of particularisation required as to what private information 

is relied on, that is something of an over-generalisation in the context of this particular 

article.  It does not make it clear what the “incident” is, nor (given that a conviction is 

prima facie obviously not private) does it indicate what particular sub-aspects of the story 

attract privacy.  When asked in argument what the private information was said to be, Mr 

Sherborne said it was the information that his sister had been given her car by him, and 

that the car was used to ferry dealers in crack cocaine and heroin, for which she was 

jailed.  It does not seem to me that there is an arguable case for saying that that 

information, as such, is information in which anyone, let alone Mr Dyer himself, had a 

legitimate expectation of privacy, and it does not take a trial to decide that.  Apart from 

the car, the rest of the information is about his sister, and not about him.  So far as the car 

is concerned, in these circumstances I do not consider that that really attracts any 

significant privacy expectations even if one looks at it from Mr Dyer’s point of view.  I  

think that the pleading of the matter in this way tends to demonstrate a less than 

appropriately rigorous consideration of the claim based on this article.   

 

57. So far as the third is concerned, the first point that has to be considered is whether the 

relevant information appearing in either article was information disclosed in open court.  

Mr Sherborne questions that, but he does not do so on the basis of any evidence.  The 

defendant has advanced a case based on the articles, and particularly the Ipswich Star 

article, being a fair report of court proceedings.  Mr Sherborne has advanced no case for 

saying that it was not; he has not raised any evidential doubts.  It would have been open 

to him to adduce some evidence of inaccuracy (presumably Mr Dyer or his sister would 

know about that), but he has not done so.  I therefore take the material as being, in 

substance, material disclosed in open court.  At that point Mr Sherborne runs up against 

the clear terms of the authorities referred to above.  Such information is not capable, in 

itself, of being information in respect of which any individual has a legitimate 

expectation of privacy because of the principle of open justice.  He had a sophisticated 

argument that ostensibly open information could acquire a quality of privacy in this area 

if a publisher found out about it by privacy-infringing means, and I do not propose to 

make any findings about such an argument.  A summary judgment application on less 

than the full facts is not the place to do that.  But if there is anything in it, it is not, in my 

view, easy to apply as against the open justice principle, and it is not sufficient to 

overcome the difficulties posed by the first and second considerations dealt with in the 

preceding paragraph. 

 

58. So far as the fourth consideration is concerned, if I am wrong about the above, and there 

is a legitimate expectation of privacy in respect of the limited points relied on by Mr 

Sherborne, then in the context of this litigation the damages arising from the publication 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

22 

of the article itself would be likely to be minimal.  I am prepared to take that view even 

on an application such as the present. 

 

59. Combining all those factors I find that the publication of the article itself is not something 

capable of giving rise to a cause of action, or a cause of action which justifies making a 

claim. 

 

60. However, I should make it clear how far I am going, or more particularly how far I am 

not going, in this respect.  I have made my findings about the publication of the article 

and the claim that the publication itself was an actionable invasion of privacy giving rise 

to worthwhile damages.  I am not making adverse findings about the publication’s being 

an occasion of or stimulus for other invasions of privacy.  Part of Mr Sherborne’s case is 

that there were unlawful acts which underpinned the publication even if they did not 

result in the obtaining of any information which was subsequently published.  His 

journalist witnesses give evidence of the sort of activities which they say would typically 

happen when a story was regurgitated (if that is what happened here) in order to stand it 

up or get a new angle on it. It is possible that that sort of activity occurred in this case, 

bearing in mind Mr Dyer’s interest to the press and the evidence relied on as showing 

potential unlawful activity on other occasions.  If that happened prior to the publication 

of this article then Mr Dyer may have a claim in respect of that activity - see my 

judgment in Gulati which allowed damages for activity which did not lead to the 

publication of an article.  I would not grant any form of summary judgment (or striking 

out) which prevented Mr Sherborne from running that sort of case.   My finding is limited 

to the article as one which per se published information in respect of which Mr Dyer had 

any reasonable expectation of privacy.  I think it likely that Mr Sherborne’s pleading, 

though geared towards the publication, would still allow him to run that sort of case 

without amendment, though I have not heard Mr Spearman on that point. 

 

61. To that limited extent, therefore, I would give the defendant summary judgment.  

Whether that is ultimately a useful finding remains to be seen.  I do, however, repeat my 

concern that the pleading of this article as the centre of one of the claims seems to me to 

demonstrate a less than rigorous approach to what should be claimed in litigation such as 

this.   

 

Kieron Dyer Article 27 

 

62. This article reports an eye injury to Mr Dyer while in training.  The content appears in the 

Appendix.  The pleaded privacy is “Details of the Claimant’s eye injury in training”.  In 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

23 

argument Mr Sherborne relied on the fact of the injury and the possibility of wearing 

googles for protection as being the pieces of private information. 

 

63. Mr Spearman accepted that the category of the information revealed, namely medical 

matters, was inherently capable of attracting an expectation of privacy. The basis of the 

summary judgment application is that the information came from an interview with a 

third party, and the information had already been placed in the public domain by other 

publications.  The third party in question was Mr Roeder, the manager of Mr Dyer’s club 

at the time (Newcastle United), whose statement is recorded in the prior publication (the 

Daily Mail) on 4th November 2006.  He is recorded as narrating the circumstances of the 

injury and that Mr Dyer might have lost the sight of one eye.  He is recorded as ending by 

saying that thankfully Mr Dyer was fine and was so motivated that he had asked whether 

there was the possibility of his coming back and wearing goggles.  Mr Spearman says 

there is no evidence to support the case that the information in the article was derived 

from or corroborated by unlawful information gathering. 

 

64. As referred to above under Mr Dyer’s preceding article, Mr Sherborne’s evidence relied 

on material showing that the press, and the Mirror group newspapers, were apparently 

consistently interested in the activities of Mr Dyer, and his case is that the incident in 

question would have been the subject of voicemail messages.   He points out again there 

is no actual evidence that the actual source was the Daily Mail article, and the section in 

which the Mirror article appeared was headed “Hottest Gossip”, suggesting some sort of 

special hotline for the information inconsistent with its having been sourced from another 

newspaper.  He also relies on a difference in the wording about the goggles –“may wear 

goggles” vs “asked about whether there was a possibility of coming back and wearing 

goggles”, which pointed away from copying the Mail article. 

 

65. So far as the source is concerned, the summary judgment application suffers from the 

same difficulties as Mr Hartson’s article.  The defendant has not produced any evidence 

of what the source was.  Nor is there any explanation as to why there is no evidence.   It 

merely presents an earlier article and invites a finding that that was the source.   That is 

not sufficient for a finding that the earlier article was the source.   The complaint that the 

claimant has not produced evidence that unlawful activity was the source is a weak one in 

the circumstances of cases like these where, absent disclosure, the claimant has little or 

no direct evidence.  To make the finding that the defendant invites would involve the 

conduct of a mini-trial, and one without disclosure and other material from which the 

claimant would seek inferences to be drawn. 

 

66. So far as the reasonable expectation of privacy point is concerned, this has two elements.  

The first is the fact of prior publication.  That does not necessarily assist the defendant for 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

24 

the reasons already given above.  The second is the disclosure of the material by the 

manager, which is said to mean that there can be no privacy claim.  The mere fact that Mr 

Roeder disclosed the facts (if he did) does not, of itself, seem to me to remove any 

reasonable expectation of privacy.  If, however, he was somehow authorised as manager 

to make these sort of disclosures then it would seem to me that that would remove Mr 

Dyer’s expectation of privacy in those matters.  This sort of line of argument was not 

developed before me, and probably appropriately so, because it would be a matter of 

evidence and a trial.  In those circumstances the disclosure by Mr Roeder is not a reason 

for striking out this claim. 

 

67. No point was taken about the triviality of any part of the disclosure, though the “goggles” 

part would not seem to me, at first sight to be particularly significant in terms of 

damages.   

 

68. In the circumstances I decline to strike out or grant summary judgment on this article.  I 

will resist the temptation to comment further on its merits in the overall scheme of this 

litigation. 

 

Mr Paul Merson Article 6 

 

69. Mr Merson is another well-known footballer who can be seen from previous articles and 

disclosures to have been someone in whom the Mirror group newspapers would be and 

were interested.   

 

70. On 14 January 2002 (a Monday) the Daily Mirror published an article about the birth of 

twins to Mr Merson and his wife.  The text appears in the Appendix.  The publication is 

said to contain private information insofar as it provides “Details of the Claimant’s 

partner giving birth to twins”.  Mr Merson believes that the birth of his children was 

discussed or referred to in voicemails that he left at the time.  The birth took place on the 

previous Friday. 

 

71. The basis of the strike-out application is that the subject matter had already been placed 

in the public domain by previous publications.  The prior publication relied on is the 

Sunday Mercury (a Birmingham newspaper) which published the story on 13th January 

2002.  That article contains a lot more detail than the Mirror article - for example the 

weight of the children, the time of their birth, and the name of the hospital.  It records Mr 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

25 

Merson as speaking “exclusively” to the Sunday Mercury and contains purported quotes 

from him citing the names of the twins, and also says that the birth was announced over 

the tannoy at a football match at Villa Park in which Mr Merson was playing on 12th 

January (Saturday).   

 

72. The defendant also relies on a brief reference to the birth in the Sunday Times on the 

preceding day, in a report of the match, and an article by the Daily Star on the same day 

as the Mirror publication.  That latter article, though not a preceding article, is relied on 

as demonstrating that the story was picked up by other national newspapers which, it was 

said, tended to negate hacking as a source.    

 

73. For the reasons given above, this application cannot succeed on the basis of prior 

publications alone.  Such publications may be a reason for an inference, but only as part 

of an overall evidential picture.  It is not “obvious” (to use Mr Mathieson’s word) that the 

article was the source, at least not on an application such as the present one.   

 

74. In his submissions in reply, but not until then, Mr Spearman sought to rely on the fact 

that Mr Merson had apparently put the information in the public domain himself, and 

referred to the statements he is said to have given the Sunday Mercury.  I have found that 

part of the prior article more troubling.  The question is what reliance can I put on it.  If 

the point had been taken originally as part of the basis of the applications so that Mr 

Merson knew it was coming, and if Mr Merson had not met it in evidence, then there 

would have been a good evidential case for saying that there was no legitimate 

expectation of privacy.  But it was not, and in fact the point is not even pleaded in the 

Defence.  In the circumstances it would be wrong to rely on it.  Nor are the present 

applications brought on the basis that the birth of twins is not capable of attracting 

privacy anyway (a point which is taken in the Defence, where it is described as trivial).   

So that point was not met either.  If those points in combination had been taken properly 

on this application then the application might have had a rather better chance of success 

(depending on what Mr Merson said when challenged about his own statements).   But 

they were not. 

 

75. In the circumstances this part of the application fails too, though I am left with the strong 

impression that this is a rather ambitious part of Mr Merson’s claim (he has other articles) 

which might have merited more attention before it was pleaded.    

 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

26 

Carl Cort Article 10 

 

76. Mr Cort is another professional footballer and the offending article (about a row in a 

supermarket) appeared in the Daily Mirror on 26th January 2001.  He has adduced or 

referred to evidence that was of interest to the tabloid press, as demonstrated by articles 

published about him, by information about Mirror group journalists, such as Mr Nick 

Buckley who had Mr Cort’s agent’s and an associate’s mobile number in his Palm Pilot, 

and by private investigator invoices apparently relating to Mr Cort.  The private 

information relied on is:  “Details of the Claimant and his wife getting into an argument 

in a supermarket”.   The Defence pleads that a news agency was paid for the story and 

that there were no proximate invoices.  Somewhat oddly, it also pleads that the article 

pre-dates the period for which call data is available - I do not see how that can be material 

for a defence, but I need not dwell on that.   

 

77. The basis of the summary judgment application in relation to this article is that the 

private information had been placed in the public domain in prior publications, and/or by 

third parties or were aired in open court.  There were no date proximate private 

investigator invoices.  The “open court” allegation is curious because there is no evidence 

that it was referred to in court, or that there were court proceedings about it.  Mr 

Spearman developed these points in argument by saying that there was no reasonable 

expectation of privacy in an item revealing anti-social behaviour in a public place, and 

that the idea that any if it came from phone hacking is fanciful because none of the 

information is the sort of information that would be revealed in voicemail messages. 

 

78. Mr Sherborne took now familiar points - there was no positive evidence of payment to a 

news agency, either from a journalist (or other staff member) or in the form of a disclosed 

document.  The absence of proximate invoices is not significant in the light of the 

incomplete set of invoices searched, and differences between the prior publication and 

the Mirror article suggested that there was not just straight copying.  It is wrong to say 

that a public row could not attract privacy.   

 

79. The prior article is dated 24th December 2001 (updated in its internet form on 28th 

February 2013).  It is a much longer article than the Mirror article with more quotes from 

witnesses.  The only additional material that the Mirror article adds is the name and age 

of Mr Cort’s wife and that a Newcastle United spokesman said the club had not heard 

about the incident.  Mr Sherborne says that this indicates that the Mirror was getting its 

own information about the incident and not simply relying on a previous publication.  

And this was the sort of case where, on the evidence of Mr Johnson and Mr Evans, 

journalists would be likely to dig around in things such as voicemails in order to expand 

or corroborate the story even if it started life elsewhere.  He disputes the assertion that it 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

27 

would be fanciful to say that there was no possibility of unlawful information gathering 

being involved in this story. 

 

80. In my view this story survives, but I confess that yet again I have serious misgivings 

about it.  The point made above about proving that the prior article was the source applies 

as before, in the absence of some positive evidence from the defendant, as does the point 

about the non-destruction of privacy by prior publication alone.  Rather more troubling is 

the question of whether the subject matter (a row in a public place) can attract privacy at 

all, but that was not the subject of argument (as opposed to assertion) and once again I do 

not consider a summary judgment application is the appropriate place to decide that point 

(though I confess there seems to me to be much to commend it).  I also think that there is 

much to commend the idea that the information in the article would not, of itself be likely 

to have been the subject of voicemails left by or for Mr Cort, though Mr Sherborne would 

be left with his “corroboration” point.  But at the end of this particular day these seem to 

me to be matters more appropriate for trial.   

 

81. I therefore dismiss the applications in relation to this article. 

 
 

Titus Bramble Article 14 

 

82. Mr Bramble is yet another professional footballer in whom the evidence suggests that the 

Mirror group may have had a particular interest.  There is apparently call data to his 

mobile phone and the mobile phones of associates, and there are private investigator 

invoices emanating from the pool which has been searched.  His number was in Mr 

Evans’ Palm Pilot, which points to the fact of the interest in him as a subject of phone 

hacking.   

 

83. On 12th July 2003 the Daily Mirror published a story about his forthcoming appearance 

in the magistrates’ court on driving charges.  Its text appears in the Appendix.  The 

allegedly private information is said to be: “Details of the Claimant being required to 

attend court charged with driving offences.”  Mr Bramble considers that the subject 

matter of the article would have been likely to have been the subject of voicemail 

messages left by and for him. 

 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

28 

84. The basis of the summary judgment application is the fact that the information had 

previously been placed in the public domain by prior publications, that it had been placed 

in the public domain by a third party, and it was information aired in open court. 

 

85. The prior publication is the Evening Star of 11th July.  It gave a bit more detail than the 

Mirror article - that there were 3 offences; Mr Bramble’s partial address; the road where 

the offences occurred; details of a third offence not referred to in the Mirror article 

(driving otherwise than in accordance with a licence), and (importantly for present 

purposes) the fact that there was apparently a court hearing at South East Suffolk 

Magistrates on that day at which Mr Bramble did not appear and that he would be 

required to appear before Ipswich magistrates on August 1st.   

 

86. The prior publication point fails for the same reason as it has failed in the earlier articles 

referred to in this judgment.  Copying as a sole source is not obvious, nor does it 

necessarily destroy privacy.  However, there is more in the “open court” point.  There 

was no challenge to the apparent fact that all relevant details were the subject of 

disclosure in open court on a non-private occasion.  That being the case, for the reasons 

given above, that material cannot, in my view, at least in the circumstances of these 

publications, amount to information in respect of which the claimant has a legitimate 

expectation of privacy.   

 

87. Accordingly, this article, as an article which is said to reveal private information, cannot 

be sued on as such.  It does not do so.  However, once again one has to distinguish the 

nature and content of the publication as giving rise to a claim, on the one hand, from 

underlying activities which may give rise to a separate invasion claim on the other.  The 

article, or its underlying events, may have been the occasion of unlawful activity which 

could attract a claim.  As before, the facts underlying the article might have been the 

trigger for further investigations to stand the story up or to get a further angle on it.  In 

addition, there are three entries in Mr Buckley’s Palm Pilot (an ostensible repository for 

material used for hacking) which could support a case of unlawful activity at this time - 

there is an entry which refers to his appearing at Ipswich Magistrates’ court to answer 

bail, there is his date of birth (sometimes used to guess PIN codes) and the name and 

telephone number of his lawyer.  That underlying activity, if unlawful, might attract a 

claim, but the publication of the article, as an article publishing private information, 

cannot. 

 

Sarah Harding - Article 17 

 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

29 

88. Ms Harding is a singer-songwriter, dancer, model and actress.   She was of interest to 

MGN’s journalists, as is demonstrated by articles published about her, call records 

showing calls to her and some of her associates and private investigator invoices.  Two of 

her associates, with their telephone numbers, appear in Mr Buckley’s Palm Pilot, and like 

many of the claimants she was the victim of what she says are suspicious activities by 

journalists and photographers in terms of door-stepping and being approached outside her 

property, which are said to be consistent with unlawful information gathering.  

 

89. The particular article in question in the present application appeared in the People on 10th 

September 2006, and its short text appears in the Appendix to this judgment.  The private 

information relied on is: “Details of the Claimant’s earnings/contract with Ultimo.”  Ms 

Harding believes that the deal will have been the subject of telephone conversations and 

voicemail messages involving her manager (who has brought her own phone hacking 

claim). 

 

90. The pleaded defences are the familiar ones - the information “came from” previous 

reports, there are no proximate invoices or call data suggesting unlawful activity and it 

was after hacking generally had stopped or been largely cut back.   

 

91. The summary judgment application is based on the fact that the allegedly private 

information had already been placed in the public domain by other publications.  The 

other publications are The Sun on 5th September 2006, and the Daily Star on 7th 

September, both of whom reported the same short details, with some journalistic 

embellishment and additional double entendres.   

 

92. The answer to this part of the application is the same as to previous parts.  No evidence of 

actual sourcing is produced by the defendant, and the disclosure by itself does not destroy 

privacy rights.  I shall therefore not grant judgment or strike it out.  I will, however, 

express the view (in the hope that it assists the parties) that I doubt if this article, as an 

article, will add much to such valid claims as arise out of the other 86 articles as Ms 

Harding relies on.   

 

Peter Crouch - Article 43 

 

93. Mr Crouch is another professional footballer in whom the tabloid press had found an 

interest.  He makes a claim relying on 49 articles.  Early disclosure has apparently not 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

30 

revealed any suspicious mobile phone calls or private investigator invoices but Mr 

Crouch claims to have experienced the same suspicious activities involving journalists 

and photographers as other claimants - for example, when they managed to be at places at 

which Mr Crouch had arranged to meet his now wife Abby Crouch (then Abby Clancy) 

when few people knew of the relationship, and found journalists or photographers 

waiting for them. 

 

94. This article appeared in the Daily Mirror on 5th October 2006 and concerns the theft and 

retrieval of Mr Crouch’s car.  The text appears in the Appendix.  The private information 

contained in it is said to be: “Details of the Claimant’s vehicle being stolen, including 

details of C’s telephone call with the Police confirming that the vehicle had been found.”  

The pleaded defences are that the information had previously appeared in the public 

domain, there were no proximate invoices or call data suggesting unlawful activity, an 

absence of evidence that the claimant was the subject of such activity and the article was 

published 2 months after hacking had stopped or was largely cut back. 

 

95. The basis of the summary judgment application as it is categorised in Mr Mathieson’s 

supporting evidence is that the information had been put into the public domain by the 

claimant himself.  It is said to have been provided by him at a press conference on 4th 

October 2006 between England matches in which he was playing.  The evidence for this 

is said to be derived from various articles.  Those prior articles are not relied on by the 

defendant as being the source of the Mirror article or as destroying privacy by virtue of 

the publication; they are relied on as showing that Mr Crouch himself disclosed the 

allegedly private matters.   In his submissions Mr Spearman sought to reintroduce the 

more familiar use of prior articles, somewhat elided with points about disclosure by Mr 

Crouch himself, and it is questionable whether he should be allowed to rely on those 

matters in the light of the way in which the formal application was presented, but since he 

succeeds on the basis of what I will call self-disclosure (as a sort of shorthand) I do not 

need to consider that point. 

 

96. A number of other articles refer to the theft and recovery of the car, some of them with 

the same quotations (or very similar versions) as appear in the Mirror article.  Some of 

them pre-date the press conference and do not contain the same quotations.  It is apparent 

from a short offering on gettyimages.co.uk, from a photo caption in the Daily Star dated 

5th October and from a report in the Daily Express of the same date, that Mr Crouch 

participated in a press conference on 4th October.  The Daily Star article contains all sorts 

of quotations, apparently from that conference, including, at the end a reference to the 

burglary, the recovery of “most of my stuff”, the theft of the car (identified as an Aston 

Martin) and its return and his need to get a cab to “this press conference” (in an apparent 

quote from him).  The Daily Express refers to the burglary and the theft and return of the 

car, with no quotes and no further details.  In this application Mr Crouch has not dealt 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

31 

with the existence or content of the press conference at all despite clear reliance on it in 

the defendant’s evidence.  Although the respondent is not obliged to advance his full case 

in an application such as this, if Mr Crouch did not accept that the press conference took 

place, or that it did not contain a reference to the theft of the car, one would have 

expected him to mount a challenge, even if briefly.  In that state of the evidence I find 

that there was press conference and that Mr Crouch disclosed the burglary and theft of his 

car there.  It was apparently a small part of the press conference, most of which focused 

on footballing matters. 

 

97. Other publications at the time report those events without attributing them to a press 

conference.  Some of them have quotes which are the same as, or similar to those in, the 

Mirror article.  There is a Press Association report timed at 10.30pm on 4th October 

which contains more extensive quotations, and which refers to his need to take a taxi to 

the press conference.  Mr Spearman suggested that that material could have been the 

source of the Mirror article.  That is speculation.  What is more significant is that, as I 

find, that material reflects the content of the press conference.  Great care does, of course, 

have to be taken before reaching such conclusions on an interim application such as the 

present, but I consider that the case is clear enough on the evidence to allow me to reach 

that conclusion. 

 

98. It follows from that that Mr Crouch put the material into the public domain so that when 

the Mirror reported it it was not reporting private information, whatever the source was 

(and it is overwhelmingly likely to have been something other than unlawful information 

gathering).  The only additional piece of information that the Mirror had and which does 

not seem (at the moment) to have its source in the press conference is the value of the car 

(£100,000).  Mr Sherborne suggested that this was private information that could have 

come from phone hacking - perhaps the “additional angle” that was used to stand up a 

story.  That is, I suppose, possible, but in my view the information is sufficiently trivial as 

not to lead to any significant damages for the publication if that is what indeed happened.  

It does not present a sufficiently good candle-game ratio for the purposes of the Jameel 

principle.  Once more, however, that does not rule out the story behind the article from 

being the occasion of unlawful activity, and I do not say that such activity, if established, 

could not give rise to claim for invasion of privacy.  My finding relates to the legal effect 

of the article, and no more. 

 

99. That means that the publication of this article does not attract a claim insofar as it is said 

to publish private information and summary judgment should be given to the defendant 

so far as the claimant claims in respect of that publication itself. 

 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

32 

Peter Crouch and Abby Clancy - Articles 44/48 

 

100. Abby Clancy is now the wife of Peter Crouch.  She is a model and TV personality and 

her relationship with Mr Crouch is said to have attracted media interest.  

 

101. The article in question (set out in the Appendix) concerns primarily the purchase of a 

large bed for the couple (Mr Crouch is very tall).  It was published in the Daily Mirror on 

24th October 2008.  The private information pleaded as being contained in this article is: 

“Details regarding the [two Claimants’] plans to have a seven-foot bed custom made.”  

Claims are made by both Mr Crouch and Ms Clancy. 

 

102. Summary judgment is claimed on the basis that the information had already been placed 

in the public domain by a third party, and that it had been placed in the public domain by 

the claimants themselves. The prior disclosure is said to be interviews on BBC Radio 1 

and ITV1’s This Morning programme the day before, on 23rd October 2008.  Reliance is 

also placed on a similar disclosure (which in terms was expressed to be derived from the 

ITV programme) on 24th October.   

 

103. I was not given access to the BBC Radio interview, but I was given access to a clip 

showing part of the interview on the ITV1 programme.  In that interview she freely 

mentions the couple’s move down south (but not the county), the fact that they were 

doing up a house (specific mention made of a kitchen) and then freely discloses the 

acquisition or intended acquisition of a 7 foot bed and its accommodation of  Mr 

Crouch’s feet.  It was the same disclosure as was made by the offending article.  The only 

additional matters were that the house was in Surrey and that she and Mr Crouch were 

really happy, but those are not the privacy matters complained of. 

 

104. It is quite plain to me, on this material, that the disclosure about the bed was made by Ms 

Clancy herself.  The information cannot therefore be regarded as private.  Mr Sherborne 

sensibly did not suggest that that was not necessarily a disclosure by Mr Crouch as well 

for these purposes.  That is an end of the claim on this article.  I would add that the 

disclosure would also seem to me to be too trivial to attract a sensible claim for damages 

in any event, and I would have been prepared so to hold had it been necessary for my 

decision.   

 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

33 

105. For the sake of completeness, I do not think that the additional two additional points 

appearing in the article are capable of attracting a worthwhile privacy claim either.  I also 

add the point made above, which is that it does not follow that this article was not the 

occasion of unlawful information gathering which might itself give rise to a claim, and 

Mr Sherborne pointed to suspicious telephone calls earlier in the year.  My ruling 

concerns a claim based on the article as an alleged publication of private information. 

 

106. I also add that this article gives rise to particular concern as to the judgment which was 

brought to bear when it was pleaded.  I would have thought that the privacy disclosure 

relied on would have struck the claimant’s advisers as being hardly worth claiming as an 

article, and it is surprising that it was pleaded in the face of Ms Clancy’s disclosures on 

national broadcast media.  It is surprising to a further degree that the claim was 

maintained in the face of the application to strike out.   It is understandable that the 

defendant would be concerned if significant numbers of other claims demonstrated those 

features.   

 

Glenn Hoddle - article 20 

 

107. Mr Hoddle is a former professional footballer and football manager, and is now a 

broadcaster and pundit.  Like the other claimants, his interest to the media is 

demonstrated by the stories published about him, and it is said in the case of the Mirror 

group that is also demonstrated by phone calls to his phone and those of associates and by 

private investigator invoices.  One particular suspicious call is said to be shortly before 

the article complained of here (on 7th December 2004). 

 

108. This article was published in The People on 19th December 2004, and it concerns his 

interest (in his then position as manager of Wolverhampton Wanders) in a footballer 

called Alexander Aas.  The text appears in the Appendix.  The private information relied 

on is: “Details of potential transfers during his management of Wolverhampton 

Wanderers”. 

 

109. The basis of the striking out that the information had been placed in the public domain by 

prior reports.  The same information is said to have appeared in the Daily Express, Daily 

Mail and The Sun on the day before (18th December).   

 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

34 

110. The answer to this is the same as the answer appearing above.  The prior appearance does 

not negate hacking as a source, or as a means of corroboration, and the evidence in 

support of the application does not produce any evidence of copying from the prior 

articles, though it has to be said that the correspondence of the wording between the 

offending article and the Daily Express article is striking.  However, that does not make it 

appropriate to strike out the claim based on this article as an article containing private 

information, even though the impression given at this stage is that this is unlikely to be 

one of Mr Hoddle’s best instances (to put it mildly).   

Two further articles 

 

111. Mr Sherborne proffered two further articles from the 50 (then 20) chosen by the 

defendant for its applications, in order to demonstrate what he said was the poverty of the 

defendant’s complaints and the need to take articles to trial.  They were articles about Ms 

Harding  getting a part in the BBC’s Dr Who programme, and an article about Frank 

Sinclair (another footballer) and his conditions in a Spanish prison.  The nature of the 

attack on the pleaded article is familiar - prior disclosure by a third party (another news 

organisation) or disclosure in open court.  The claimants’ answer is effectively the same - 

prior disclosure does not necessarily affect privacy, and no actual source is specified by 

anyone who would know.  In these cases Mr Sherborne points to aspects of the Mirror 

group articles which do not appear elsewhere and which (he says) would be likely to be 

attributable to phone hacking to corroborate the story or provide another angle to it. 

 

112. My answer is the same too.  These are more articles in respect of which it can be said that 

the defendant has not demonstrated an actual source or an absence of privacy sufficiently 

to enable the article, as an article of claim, to be struck out now.  The application was not 

in fact advanced by the addition of these cases. 

 

Conclusions and the way forward 

 

113. The result is that some of the articles fall to be struck out as articles said to containing 

and publish private information.  The other articles survive, though some are not really 

impressive as claims even as part of the tapestry which the claimants seek to weave.  

Carrying out the exercise has confirmed my view that the next step is not to carry on with 

the exercise across another 10, or another 40, articles, let alone more.  That would not be 

a sensible way of conducting or managing this litigation.   There may, however, be other 

ways of benefiting from the lessons that have been learned from this exercise.  I will 

leave it to the defendant to propose any steps which it thinks can usefully be taken, and 

the claimants (and especially the firm or firms from which the offending claims emanate) 

need to reflect on the need not to make pretty obviously bad or worthless claims.  For my 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

35 

part I shall say no more until the hearing at which such matters can be worked out other 

than to say that I consider that there are legitimate causes for concern.   

 
 

Appendix - the text or substance of articles 

 

John Hartson - Article 50 

 

Publication: Irish Daily Mirror 

Date  14th July 2009 

Byline: by Karl Mansfield 

Text:  

CELTIC STAR HAS CANCER 

CELTIC Football Club pledged its support yesterday for one of its former players after reports 

he is fighting cancer.  

Former Hoops striker John Hartson is believed to have been diagnosed with testicular cancer 

which has now spread to his brain.  

The 34-year old was given the news at the weekend following tests after complaining of severe 

headaches, a newspaper claimed. A Celtic spokesman told the Glasgow club’s website: “John 

Hartson is a man whom Celtic Football Club has immense respect and affection for.  

“He has served the club, and the game of football in general, with distinction over many years. 

“It is very difficult for us to understand what John is going through at the moment, but we will 

offer any support we can to a great Celtic player. 

“The thoughts and prayers of the entire Celtic family are with John at this time.” 

Hartson was signed to the Glasgow club by Martin O’Neill in 2001 and was a popular figure 

with fans during his five years at Parkhead. 

Dr Gianfilippo Bertelli, consultant medical oncologist at ABM University NHS Trust in 

Swansea, said: “We are awaiting the results of further tests to establish a full picture of Mr 

Hartson’s diagnosis.” 

______________________________________________   



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

36 

Kieron Dyer Article 30 

Publication: The People 

Date:  5th October 2008 

Byline: None 

Text:  

DYER’S DRUG CAR IS SEIZED 

ENGLAND star Kieron Dyer's sister has had her car confiscated by a judge after she was jailed 

for supplying drugs. 

Kirsha Dyer, 20, used her £3,000 Peugeot to ferry heroin and crack cocaine dealers from London 

to Ipswich for the J Business network. Clients included hookers killed by Suffolk Strangler Steve 

Wright, 49. 

Dyer was jailed for five years in June after admitting supplying drugs. 

Her car was seized last week but a judge at Ipswich Crown Court returned her personalised plate 

K18 DVR, a gift from West Ham ace Keiron, 29. 

_______________________________________   

Kieron Dyer  Article 27 

Publication: The People 

Date: 5th November 2006 

Byline: None 

Text:  

NEWS FLASH – TOON ACE KIERON 

TOON ace Kieron Dyer may wear googles to speed up his return from injury after he ran into a 

pole in training and almost lost the sight in one eye. 

_________________________________   

Paul Merson Article 6 

Publication: Daily Mirror  

Date: 14th January 2002 (Monday) 

Byline: None 

Text:  



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

37 

MERSE IS A DAD AGAIN 

ASTON Villa star Paul Merson was celebrating last night after his girlfriend gave birth to twins. 

The former England ace was delighted when Louise Hunt, 35, gave birth to girls Maisie and 

Molly on Friday. Merson, 33, also has three children by his ex-wife Lorraine. 

_______________________________   

Carl Court Article 10 

Publication: Daily Mirror   

Date: 26th January 2001  

Byline: by Paul Byrne 

Text:  

STAR CARL IN TROLLEY RAGE ROW 

NEWCASTLE United footballer Carl Cort and his wife have been banned from a supermarket 

after a trolley rage row. 

Striker Cort, 24, and his wife Melissa, 21, were accused of queue-jumping by angry shoppers.  

A customer said: "Cort's wife was screaming and swearing at the top of her voice. She was 

shouting; ‘Don't you know who I am?’ It was disgusting." 

The manager of Tesco Extra in Kingston Park, Newcastle had to stand between Cort's wife and 

another woman and security guards had to help. 

Another witness said: "The manager told Cort and his wife they were not welcome, and that they 

shouldn’t come back." 

Northumbria Police said: "We sent two special constables to Tesco after reports of a disturbance. 

Police are not going to take any further action." 

Tesco said: "A woman has been banned for upsetting customers." 

A Newcastle United spokesman said he hadn't heard about the incident and had no comment. 

__________________________________________   

Titus Bramble - Article 14 

Publication: Daily Mirror   

Date: 12
th

 July 2003 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

38 

Byline: None 

Text:  

TITUS FACES SPEED RAP 

FOOTBALLER Titus Bramble is to appear in court charged with three driving offences. 

The 21-year-old defender who transferred to Newcastle United from Ipswich Town for 

£4.5million will appear before Ipswich magistrates on August 1. 

He allegedly broke the 70mph speed limit in Ipswich in January. Ho is also accused of not 

producing a licence and not driving in accordance with the licence. 

 

_________________________________________   

 

Sarah Harding - Article 17 

 

Publication: The People   

Date: 10
th

 September 2006 

Byline: by Eamonn Holmes 

Text:  

BRA-VO GIRL 

GIRLS Aloud singer Sarah Harding seems to have landed a nice little earner after signing a 

£100,000 deal to be the face of Ultimo.  

But given that Ultimo are best known for racy lingerie, I don’t reckon it was actually her face 

they were looking at – but rather a busty star to “front” their ads. 

________________________________________   

Peter Crouch - Article 43 

Publication: Daily Mirror 

Date: 5
th

 October 2006 

Byline: by John Cross 

Text:  

CROUCH IS BACK ON THE ROAD 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

39 

PETER CROUCH had to hail a cab to keep himself on the road to Euro 2008 after his car was 

stolen. 

The Liverpool striker finally got a phone call from police to say they had found his £100,000 

Aston Martin which had been taken by thieves. 

Crouch was busy scoring twice for Liverpool - including a spectacular overhead kick - in the 

Champions League win over Galatasaray when the thieves struck at his house in Alderley Edge, 

Cheshire. 

The beanpole striker has spent the last few months stealing victories for club and country - 

including an amazing run of 11 goals in 14 games for England - but the boot was definitely on 

the other foot last week. 

"I've just had a call and I've got most of my stuff back," said Crouch. "They got my car. That 

wasn’t too pleasing so I had to get a cab here but I’ve got it back now. 

“I scored two goals against Galatasaray and I was on a massive high when I got home but then I 

realised that my car wasn't there. 

"It's not the nicest thing to come home to but it's one of those things. Other than that it wasn't too 

bad but it was frustrating. They robbed a few things but nothing too major.” 

 

_______________________________________   

 

Peter Crouch/Abby Clancy Articles 44/48 

 

Publication: Daily Mirror   

Date: 24
th

 October 2008 

Byline: None 

Text:  

CROUCH BED A TALL ORDER 

BEANPOLE striker Peter Crouch is having a special seven-foot bed made - to stop his feet 

poking out. 

The Portsmouth star has never been able to sleep with his 6ft 7in frame completely covered, 

girlfriend Abbey Clancy revealed yesterday. 

She said: "We're getting a special bed made. It will be the first time Peter will be able to sleep 

with his feet not hanging out the end." 

England ace Crouch, 27, and Abbey have just moved into a new mansion in Surrey. 



MR JUSTICE MANN        MGN strikeout judgment 

Approved Judgment 

40 

The 22-year-oid model said: "We are really happy." 

 

______________________________________   

 

Glen Hoddle - Article 20 

 

Claimant: Mr Glen Hoddle 

Publication: The People 

Date: 19th December 2004 

Byline: None 

Text:  

HOTLINE SPECIAL: AAS IS A SHORE BET 

GLENN Hoddle wants to bring Norwegian right-back Alexander Aas to Wolves in a bid to solve 

the clubs defensive problems. The new Wolves boss is desperate to strengthen his leaky back-

line which has just one clean sheet in 15 games. Aas, 26, is out of contract and Hoddle is keen to 

sign him on a free transfer after he impressed on trial. 

 


